ESAB THG 140 svetsomvandlare med sladdar, trefaskontakt och svetshjälm på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en ESAB THG 140 som på bilden. Den har en omkopplare mellan 380V och 220V. Min är på 380 med trefaskontskt och jag skulle vilja ha den till 220 som ovan så jag kan använda ett vanligt uttag. Är det någon som kan tipsa hur jag bygger om sladden? (Som elektrisk idiot kommer jag låta min elektrikerkompis utföra själva operationen).
 
Jag är heller inte någon expert, men jag hade bytat sladd till en gummisladd på 16A.
 
  • Gilla
Snigelb
  • Laddar…
Jag tror att det blir ganska uppenbart så fort man öppnar svetsen för att byta kabel ...
Ska en elektriker göra jobbet vet han hur man gör ...

Däremot kanske det kan vara bra att rota igenom dokumentationen till svetsen för att få veta vad för kabel du ska ha, och hur lång den får vara....
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Det KAN vara så enkelt som att det räcker med att byta kontakt på sladden, men jag hoppas verkligen inte det utan att det även är att en tråd (N/L2) från anslutningskabeln flyttas från L2-plint till N-plint
 
  • Gilla
Snigelb
  • Laddar…
Sannolikt får du bättre svetsegenskaper med trefas.
Har du inte tillgång till trefaselektricitet någonstans?
 
H
Säker på att det är 400 volt 3 fas, 230 volt 1 fas?
Har någon svets på jobbet, de är 400 volt 3 fas och 230 volt 3 fas ( norska elsystemet ).
 
Trafon i den där svetsen är egentligen bara 1-fasig men går att koppla för 230 eller 400V.
 
med tanke på att det är en esab så lär det med största sannolikhet framgå där kabeln ansluts hur det ska kopplas om man vill ha det på 380 volt.
 
  • Gilla
Swethp
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
med tanke på att det är en esab så lär det med största sannolikhet framgå där kabeln ansluts hur det ska kopplas om man vill ha det på 380 volt.
Tänk att "värdena" 220 V och 380 V är så väl rotade fast vi har haft 230 V resp. 400 V i våra uttag sedan 1988. :thinking:
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Tänk att "värdena" 220 V och 380 V är så väl rotade fast vi har haft 230 V resp. 400 V i våra uttag sedan 1988. :thinking:
visst är det så men alla begriper ju saken ändå.
 
R roli skrev:
Tänk att "värdena" 220 V och 380 V är så väl rotade fast vi har haft 230 V resp. 400 V i våra uttag sedan 1988. :thinking:
Om du läser broschyren jag länkade till så är den från 82, svetsen lär vara från den tiden, ovanför omkopplaren så står det ”220 off 380”, det lär även stå 220/380V i den.

Så i detta fall är det inte direkt fel att skriva 220/380.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du läser broschyren jag länkade till så är den från 82, svetsen lär vara från den tiden, ovanför omkopplaren så står det ”220 off 380”, det lär även stå 220/380V i den.

Så i detta fall är det inte direkt fel att skriva 220/380.
Precis. Jag höll mig till ursprungsmärkningen för tydlighets skull. :geek:

@heimlaga Jag har ju trefas i köket och i ett rum på andra våningen. Jag hade först tänkt köpa förlängningssladd men 15m förlängning (vilket jag minst skulle behöva kostar ju som en ny svets. Typ. Och jag tror att jag får relationsproblem i hemmet om jag släpar in mina svetsprojekt i köket. :p
 
Jag ninjar tråden lite och frågar om för/nackdelar att köra fas/nolla och fas/fas? Jag har själv en luna ts175 som har samma vred 220-0-380 som går på 230 idag.
 
Vid 230V-matning så går det mer ström i ledningen än när den är 400V-matad, men det förbrukas exakt samma effekt.

Har man möjlighet till 2-fas-anslutning så är det bättre att köra på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.