900 för en tomt i Borås

Jösses! :surprised: Var i borås bygger ni då??
 
Sandared, med högt läge och utsikt över Viaredsjön... :) fast det är ett jäkla pris :surprised:, men jag har också sett tomter i ca samma storlek på Brämhult för 800 med inte nån utsikt så att säga...
 
Sandared, med högt läge och utsikt över Viaredsjön... fast det är ett jäkla pris , men jag har också sett tomter i ca samma storlek på Brämhult för 800 med inte nån utsikt så att säga...
Ja, ja, allt är väl relativt... ;D
 
Jag tycker att Stig-Rune har mkt bättre förutsättningar här än många andra.
1. Du har byggt hus förut.
2. En realistisk kalkyl finns.
3. Barnens ålder gör att jag antar att du har en ålder där du åtminstone har en aning om vad du vill i livet och vilka prioriteringar du har.

Många som frågar liknande frågor här har inte dessa fördelar och deras risktagande är mkt. större.

Om du med din erfarenhet ändå överväger att bygga nytt, så tycker jag att du ska köra på. Visst, räntorna kan gå upp och då kommer boendet att kosta mer (hur mkt beroende på hur lånen är bundna osv), dessutom kommer du förmodligen aldrig att bli skuldfri.

3,3 är ju som sagt mkt. pengar som det inte är säkert att de går att få tillbaka vid en försäljning vid en given tidpunkt i framtiden, så bygg inte bara för att "alla andra" gör det, utan för att ni vill bo just där i just ett sånt hus och tror att ni kommer vilja det framöver också.

/T
 
Man funderar ju ändå på alternativ. Med över tre, fyra mille kommer man faktiskt ett stycke. Jag kollade krokarna runt Stig-Rune och hittade bland annat -

1. Borstahusen, Kaptensgård på Övre gatan 84 om nästan 200 kvm boyta. Pris - 3,7 Mkr

2. Vadensjö, Hästgård om 1,9 hektar mark och 230 kvm boyta. Pris - 3,5 Mkr.

3. Glumslöv, Tegelvilla från 1920-talet på Heimdalsgatan 6 om 163 kvm boyta. Pris - 2,2 Mkr

4. Saxtorp, nyproduktion villa med inredningsbar vind, 175 kvm boyta + 65 kvm biyta och 1435 kvm tomt. Pris - 2,85 Mkr.

5. Saxtorp, Fritidshus (som framtida ungdomsbostad?) med styckningsbar tomt om 5.394 kvm. Säljes på anbud.
 

Tack för de råden Mr_T. ;)

Vi vet vad vi vill. Vi trodde vi visste vad det skulle kosta?! Men vi visste inte att det skulle handla om såååå mycket pengar.

Tanken är ju att vi ska bo i huset tills trösklarna upplevs som svårforcerade med rullatorn :) Så vad som händer med husets värde tills dess bryr vi oss inte om.
 
billy_baver skrev:
Man funderar ju ändå på alternativ.  Med över tre, fyra mille kommer man faktiskt ett stycke.  Jag kollade krokarna runt Stig-Rune och hittade bland annat -

1. Borstahusen, Kaptensgård på Övre gatan 84 om nästan 200 kvm boyta.  Pris - 3,7 Mkr

2. Vadensjö, Hästgård om 1,9 hektar mark och 230 kvm boyta. Pris - 3,5 Mkr.

3. Glumslöv, Tegelvilla från 1920-talet på Heimdalsgatan 6 om 163 kvm boyta. Pris - 2,2 Mkr

4. Saxtorp, nyproduktion villa med inredningsbar vind, 175 kvm boyta + 65 kvm biyta och 1435 kvm tomt. Pris - 2,85 Mkr.

5. Saxtorp, Fritidshus (som framtida ungdomsbostad?) med styckningsbar tomt om 5.394 kvm. Säljes på anbud.
Problemet med begagnat vet alla som bygger nytt? Har precis renoverat ett 40-talshus men tycker att kostnaderna för uppvärmning (olja/el) börjar närma sig smärtgränsen.

Vi vill bygga på detta området i Häljarp pga att det ska byggas nytt dagis/skola plus att kommunikationerna är bra med tåg -> helsingborg eller malmö/köpenhamn och att motorvägen (E6) går utanför. Sedan att det är 200 m till 1:a tee på golfbanan gör ju inte saken sämre 8).


 
Problem finns med både nytt och begagnat. Poängen med begagnat är att man inte MÅSTE bygga just nu.

Detsamma gäller byggbara tomter. Åtminstone om man inte köper kommunal tomt med byggkrav eller privat tomt med huskrav kan man vänta till nästa byggkris och själv välja exakt det hus man vill ha. Riktigt, riktigt billigt ... ;)
 
Stig-Rune skrev:
Tack för de råden Mr_T.  ;)

Vi vet vad vi vill. Vi trodde vi visste vad det skulle kosta?! Men vi visste inte att det skulle handla om såååå mycket pengar.

Tanken är ju att vi ska bo i huset tills trösklarna upplevs som svårforcerade med rullatorn :) Så vad som händer med husets värde tills dess bryr vi oss inte om.
Ja du, inte mycket till råd precis...
Men jag upplever att du/ni har bestämt er redan men har drabbats av den vanliga "ångesten" som lätt sätter in vid alla köp av dyrare föremål... Jag tror att den verkliga faran är den dagen man som vanlig löntagare sätter sprätt på 3,3 utan att ha en viss ångest... Så länge man har respekt för den stora summa pengar det handlar om och uppskattar vad de kan göra för en och i viss mån fruktar vad storleken på lånen kan orsaka tror jag det är OK.

/T
 
billy_baver skrev:
Problem finns med både nytt och begagnat.  Poängen med begagnat är att man inte MÅSTE bygga just nu.

Detsamma gäller byggbara tomter.  Åtminstone om man inte köper kommunal tomt med byggkrav eller privat tomt med huskrav kan man vänta till nästa byggkris och själv välja exakt det hus man vill ha.  Riktigt, riktigt billigt ...  ;)
Det är sant. MEN nästa byggkris kanske kommer nästa år eller om 5 år. Vem vet? Att vi bygger nu beror på våra behov och att området är färdigställt nu. Visserligen ska området utökas med 50 tomter OM nuvarande område går bra. Men när i tiden detta skall ske vet ingen än. Min gissning är att det sker tidigast om 2 år. Fråga är då vad priserna hamnar på då? Ingen som vet det heller. Många spekulationer blir det... Jag har gjort precis som du menar, började bygget när räntan låg på 15% och färdigt när den var nere på 7%. Huset då kostade under 1 mille. 1½ plans, jordvärme med golvslingor, klinker hela nedanvåningen, miniSPA osv osv. Iom att jag gjorde "allt" själv under en längre tid så sparade vi en massa pengar. Idag har jag inte den tiden det kräver...
 
Mr_T skrev:
Ja du, inte mycket till råd precis...
Men jag upplever att du/ni har bestämt er redan men har drabbats av den vanliga "ångesten" som lätt sätter in vid alla köp av dyrare föremål... Jag tror att den verkliga faran är den dagen man som vanlig löntagare sätter sprätt på 3,3 utan att ha en viss ångest... Så länge man har respekt för den stora summa pengar det handlar om och uppskattar vad de kan göra för en och i viss mån fruktar vad storleken på lånen kan orsaka tror jag det är OK.

/T
Vi har bestämt oss för tomten :) men dock inte för vilket hus det ska bli. Men du har helt rätt i att 3,3 pengar medför en del respekt. Har man inte den respekten för pengar, och förvisso lite lön att betala räntan med :), så är man ute o sneseglar. Helt klart.

Nä nu ska jag ut o segla, snett ;)
 
Hur mycket pengar kommer in i hushållet varje månad?

Hur känner resten av familjen?
 
Trottan skrev:
Hur mycket pengar kommer in i hushållet varje månad?

Hur känner resten av familjen?

Vi har ut ca 35 var månad. Just för tillfället är min sambo mammaledig. Ungarna tycker att det är bra att få så nära till golfbanan ;D Vi tycker, som jag skrivit innan, att det är en himla massa pengar. Vi vill bygga. Det känns rätt med tomt o allt. Vi ska ta fram ett alternativ till det dyrare huset. Får se vad det blir.
 
Ni är definitivt inte ensamma om att känna så! Vi sitter i en situation som liknar er ganska mycket: Vi har köpt en kommunal tomt och vill nu bygga ett arkitektritat hus i sten, ingen lyx, men bra standard. Kalkylen ser i stort ut som er och just nu känner vi att det är ohyggligt mycket pengar!

Vi kommer att bygga (kontrakt på hus är inte skrivet ännu) eftersom det är vårt drömhus och alternativen inte är så lockande: sitta kvar i en hyreslägenhet för 10´/mån där hyran stiger snabbare än inflationen, bygga typhus i trä och spara 300´.

 
Var ska ni bygga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.