Tack! Allt som oftast är jag själv, men har hjälp av en kompis då och då som gjort samma resa med husbygge. Men det kanske är 1 dag/månad i snitt, så det är knappt så det räknas...

Carro_D Carro_D skrev:
Vilket jobb! Starkt jobbat (y) Är du alltid där helt själv och jobbar?
 
  • Gilla
RoffeN och 3 till
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Tack! Allt som oftast är jag själv, men har hjälp av en kompis då och då som gjort samma resa med husbygge. Men det kanske är 1 dag/månad i snitt, så det är knappt så det räknas...
Riktigt imponerande, det är ju en sak när det är ytskikt som ska göras men otroligt att du orkar göra så pass tunga jobb på egen hand. Resultatet blir toppen också! (y):D
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Bara en reflektion: du tror inte det är dina 3ton gipshögar som gör att det blir mkt svaj?

I övrigt ser det mkt trevligt ut :)
 
Har du kollat vad viktresan gett hittills? Jag tror jag tappade typ 8kg under mitt bygge och jag gjorde inte i närheten så mycket som du.
 
Det har jag inte tänkt på faktiskt. Det är ju inte helt otänkbart att det spelar in... Jag hoppas det, men får väl se ifall man ska försöka krysskolva bjälklaget lite extra annars. Om det nu hjälper nåt. Golvspånet är dock inte skruvat i krysskolvningen, men dock limmat, så det borde inte spela så stor roll tycker jag.

T tobbbias skrev:
Bara en reflektion: du tror inte det är dina 3ton gipshögar som gör att det blir mkt svaj?

I övrigt ser det mkt trevligt ut :)
 
Jag har faktiskt mer eller mindre stått still i vikt under byggtiden. Vikten steg förvisso ett par kilo under semestern när jag inte jobbade, men om det beror på bristen av fysiskt arbete eller semestersmoffande låter kag vara osagt :). Jag småäter förvisso inget på bygget, bara lunch, men äter förvisso en rejäl middag varje dag så det kan säkert kompensera för de flesta kalorierna jag förbränt under arbetsdagen :)

R Robert-san01 skrev:
Har du kollat vad viktresan gett hittills? Jag tror jag tappade typ 8kg under mitt bygge och jag gjorde inte i närheten så mycket som du.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Kul att följa alla uppdateringar.

En sak jag funderar på när man ska lägga isolering i mellanbjälklaget, vad är smidigast. Lägga glespanel i taket på botten våningen, sedan isolering och sist golvspån på plan 2 eller tvärt om som du gör?

Lycka till med allt framöver! :)
 
Det är ju klart enklare att lägga isolering uppifrån. Men ett mellanbjälklag behöver ju bara isoleras av ljudskäl
 
Tack! :)

Absolut smidigast är ju att glesa bjälklaget nerifrån först, sen isolera uppifrån och sedan sätta golvspånet. Det var min första tanke. Det föll dock bort pga allt som ska in i bjälklaget. Det ska dras ventilation, vatten och avlopp, liksom golvvärme. El och data går ju att dra trots glesningen, men det andra blir ju värre, så därför valde jag att göra på det här viset. Isolera underifrån lär ju inte bli så kul, men det är ju samtidigt väldigt viktigt så man får ljuddämpningen.


A artesuave skrev:
Snyggt jobbat! Kul att följa alla uppdateringar.

En sak jag funderar på när man ska lägga isolering i mellanbjälklaget, vad är smidigast. Lägga glespanel i taket på botten våningen, sedan isolering och sist golvspån på plan 2 eller tvärt om som du gör?

Lycka till med allt framöver! :)
 
Tycker inte det var så farligt att isolera mellanbjälklaget. Körde rulle och den var bara att trä upp och lägga på läkten. Enda man skall tänka på är att inte fylla fullt annat än typ 500/1000 mot yttervägg.

Tänk också på att vara övernoga med tätning av yttervägg mellan våningsplan. Hade drag där i gamla huset och det gick rakt ut på golven i sovrummen. :(
 
Fast det han ska tänka på är att fylla fullt pga golvärme på övervåningen :cool:


R Robert-san01 skrev:
Tycker inte det var så farligt att isolera mellanbjälklaget. Körde rulle och den var bara att trä upp och lägga på läkten. Enda man skall tänka på är att inte fylla fullt annat än typ 500/1000 mot yttervägg.

Tänk också på att vara övernoga med tätning av yttervägg mellan våningsplan. Hade drag där i gamla huset och det gick rakt ut på golven i sovrummen. :(
 
K Kvarnapajken skrev:
Fast det han ska tänka på är att fylla fullt pga golvärme på övervåningen :cool:
Nej, man lägger slangen i konvektorplåtar.
 
Japp absolut så är det. men man ska isolera fult i bjälklag om man har golvärme.
Gissar på att det är för att värmen som släpps ut nere ska stanna där så den inte värmer övervåning och gör då att golvärmen inte behöver värma så mycket vilket gör att man då får kalla golv.
Står alltid i detaljerna när vi bygger nya hus att det ska vara det där golvärmen är.
Och på renoveringar brukar även rörmokarna säger det.
R Robert-san01 skrev:
Nej, man lägger slangen i konvektorplåtar.
 
  • Gilla
Carolusrex
  • Laddar…
K Kvarnapajken skrev:
Japp absolut så är det. men man ska isolera fult i bjälklag om man har golvärme.
Gissar på att det är för att värmen som släpps ut nere ska stanna där så den inte värmer övervåning och gör då att golvärmen inte behöver värma så mycket vilket gör att man då får kalla golv.
Står alltid i detaljerna när vi bygger nya hus att det ska vara det där golvärmen är.
Och på renoveringar brukar även rörmokarna säger det.
Lägg gärna ut någon förklaring till detta. Jag har inte sett någon sådan beskrivning och inte upplevt det heller. Däremot har jag fått erfara golvdrag pga fusk med tätningar och köldbryggor mellan våningsplan.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Surfade runt och enda jag hittar är att man rekommenderar fulla fack för att förbättra prestandan om det är risk för drag och kalla bjälklag. I mellanbjälklag i ett tvåvånings mellan planen skulle jag prioritera ljud då värmen stannar i samma skal och det är minimal luftrörelse (om någon alls) i facken, samt ev luft som rör sig är uppvärmd.

Mot ex torpargrund skulle jag också fylla fullt och där är inte minska stegljud det primära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.