Shakula Shakula skrev:
Tänk på att avtalet (läs igenom) troligtvis inte tillåter dig att ta in någon annan att göra detta jobbet då huset inte är färdigt. Låt dem istället göra det efter ni fått nycklarna.
Ska göra detta.
Men blir inte det en avsevärt krångligare installation med spots etc efter gipsning, målning etc är gjort Vilket då i sin tur drar upp priset...
 
Har nu varit i kontakt med en lokal firma. Elektrikern jag pratade med blev rejält förbannad när han fick höra priserna vi fått. De tar 800 med arbete +material för LED i fönstersmyg, 1300 för spot i tak. Max 2000 för astrotur (i vår offert var det 4500...)

Han sa att de gärna hade hjälpt oss men sa att det är nästintill omöjligt att ta in en dra elektriker medans huset fortf byggs. Han bad oss kolla vårt kontrakt om vi kan ta oss ur just el delen, isf sa han att han skulle hjälpa oss med alltihop. "Vi får ta oss tid helt enkel"' svarade han när jag sa att det skulle glras inom en månad.
Vettiga människor finns fortf i branschen verkar det som!

Frågan är vad man gör nu?!? Tvekar på att vi kan ta in egen elektriker som gör allt, men ska dubbelkolla entrepenörskontraktet.
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
R
Det finns en möjlighet för dig att sparka lite bakut , tala om att det är ockerpriser som dom presenterat och detta är inte till fylles för att skära guld på annan bekostnad eftersom kunden kan vara låst till en entreprenör som generalentreprenören anlitar .
Det blir ett monpol som utnyttjas av någon och generalentreprenören är klart medveten om det , samt medverkar till 100% i detta
En kort fråga , ska betalning ske till el-gubben eller till generalen , är det till den sistnämnda har den rätt att lägga på 12% i admistrationsarvode enligt gällande avtal och det är gratispengar för den då
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag fick följande offert till mitt hus, låter billigare än vad ni fått offert på. Vi har även väggar och innerväggar i lättbetong vilket gör att allt behöver spåras och lagas i efterhand.

-Installation av 2st tomrör från el-central till framtidacarport/ förråd. 800:- ink moms
-Installation av 1st el-rör, kabel (ca:5meter)och strömbrytare till framtida belysning i trädgård. 1100.- ink moms
-Installation av 1st el-rör, kabel (ca:5meter)och strömbrytare till framtida belysning på framsida. 1100.- ink moms
-Installation av 3st extra uttag på fasad. 1300:- ink moms
-Installation av 1st takuttag med strömbrytare i vardagsrum. 1100:- ink moms
-Installation av kraft-uttag och nätverksuttag till router i kök. 1600:- ink moms
-Installation av 2st handdukstorkar i kakel ej marmor eller dylikt. 2800:- ink moms
-Installation av halogenfri kabel och el-rör med fabrikat PM-flex. 6800:- ink moms
-Installation av uttag i takfot. 600:- ink moms
-Installation av uttag i takfot till markis. 600:- ink moms
 
Har du hittat en bra elektriker med rimliga priser så ta honom. Varför hålla på och kohandla med en firma som du vet tar ockerpriser. Förstår inte hur man resonerar då. De har fått sin chans.

Nu har jag inte byggt nytt hus men varför inte strunta i alla tillval och ta den kostnaden efteråt? Till en då billigare peng.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Har du hittat en bra elektriker med rimliga priser så ta honom. Varför hålla på och kohandla med en firma som du vet tar ockerpriser. Förstår inte hur man resonerar då. De har fått sin chans.

Nu har jag inte byggt nytt hus men varför inte strunta i alla tillval och ta den kostnaden efteråt? Till en då billigare peng.
Det är väl lite som TS är rädd för. Efter det är klart så måste man riva gips och ytskickt för att göra en dold installation. Det är väldigt mycket enklare att göra den innan gipsning och målning. Inte så kul att riva det första man gör i sitt nybyggda hus.
 
  • Gilla
hajnor
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det finns en möjlighet för dig att sparka lite bakut , tala om att det är ockerpriser som dom presenterat och detta är inte till fylles för att skära guld på annan bekostnad eftersom kunden kan vara låst till en entreprenör som generalentreprenören anlitar .
Det blir ett monpol som utnyttjas av någon och generalentreprenören är klart medveten om det , samt medverkar till 100% i detta
En kort fråga , ska betalning ske till el-gubben eller till generalen , är det till den sistnämnda har den rätt att lägga på 12% i admistrationsarvode enligt gällande avtal och det är gratispengar för den då

Nej betalning av tillval sker direkt till el firman.
Grundinstallation ingår i priser på hela entreprenaden.
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Det är väl lite som TS är rädd för. Efter det är klart så måste man riva gips och ytskickt för att göra en dold installation. Det är väldigt mycket enklare att göra den innan gipsning och målning. Inte så kul att riva det första man gör i sitt nybyggda hus.
Nej precis, spot i fönstersmyg och badrum/tvätt tak blir ju jäkligt svårt att få in efterhand.
Även ytterbelysning och extra uttag blir ju meckigt om man inte vill ha alla sladdar utanpå liggande.
Grundinstallationen av el ingår ju i entreprenaden vi köpt upp till fast pris.
Att ta in en annan elfirma som gör 'tillvalen' går inte heller, får då faller tydligen hela garantin på installationen från en första firman.
 
  • Gilla
CPMS
  • Laddar…
Låter tråkigt! Med de förutsättningarna hade jag nog bitit i det sura äpplet och gått vidare i livet. Ju mer tid och energi du lägger på det ju surare lär du bli.

Men det skadar inte att påpeka att du har fått höra helt andra priser om dessa installationer. Som någon varit inne på innan så är det säkert på tillvalen de tjänar pengar på. Resten av jobbet de gjort kanske inte är någon guldgruva.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R
Har inte varit ute för något liknande då jag tar betalt för armar och ben och inte 400% tillägg på materiel , så det har alltid varit en bra dialog kund och mig , sen det med att knuffa in en El-gubbe till på bygget vet jag inte om det går , där emot om det går att den första gör sitt färdigt helt innan dubbling och tak och knuffa in den andra , tveksamt då bygg sätter väggar tak allteftersom elen blir färdig i rum , blir ingen vecka frispel då för annan att jobba , :(
Det med att krypa ur avtalet med elen blir nog svårt då det ingår i totalen ,
Men vet inte om annan elis kan göra det extra på natten ;) lite lustigt sagt
 
Jag hat just byggt hus och jag fick även jag 1500+ på spottar. Nu i efterhand kan jag säga att jag förstår att det är så dyrt. Elektrikern kan inte göra hela installationen i ett svep, först ska han dra rör o de där burkarna som ska skydda mot värmen. Sen kabel. Glöm inte heller att du måate ha en till strömställare. Efter det ska det gotta till sig med gips som läggs och målaren ska dit o greja. Nu får han komma tillbaka och hålsåga och först nu kan man montera. Så jag är inte säker på att det är så dyrt, särskilt om de valt ett lite bättre märke på spot som tex SG etc
Varje spot tar ju minst en timme att fixa. Så är det knepig dragning av slang så tar det ju tid. Och med 500kr/h så...
 
L Lantzlaget skrev:
Vi är i samma situation, stomrest hus och ska göra eltillval.
Fått offert på 2000 kr/st för fönstersmygspottar, 1500 kr för förberedelse för extra utebelysning, samt 5000 kr för LED-list under överskåp. Samtliga priser ex moms.

Fick förklarat att fönstersmygspottarna kostar så mycket för att de måste öppna väggen eftersom huset redan är på plats. Men hur man kan ta 5000+moms för en LED-list förstår jag inte...
Prislistan nedan är från den elektriker som stod för elinstallationen i vårt hus. Det ingick en del saker vi inte ville ha så när han plockade bort dem fick vi tillgodobelopp. Vi verkar haft samma upplägg som er med en standardinstallation. Vi fick dock byta hejvilt (har t.ex installerat en KNX-lösning som ju skiljer sig väsentligt från det som ingår från början). Han argumenterade ibland emot det jag ville man gjorde alltid ett bra jobb efter att jag tagit beslut.

Huset stod färdigt i juli i år så priserna skall vara hyffsat aktuella. Ur det perspektivet sr det ut som om du får betala väldigt mycket. Att ge priser ex. moms till privatpersoner tror jag dessutom inte är tillåtet. Kan vara en gråzon om du har en huvudentreprenör mellan som allt går igenom. (men då borde han lägga på momsen). Du borde inte se priser exkl. moms alls.

Observera att priserna nedan är material och installation, det tillkommer alltså inget för arbetstid t.ex

Spotlights led fönster är små spottar i karmen som lyser neråt, visade sig vara den investeringen som vi tvekade mest på som sen varit en stor positiv överraskning. Ger grymt fint ljus att bara ha dem på kvällstid.

Prislista för extra elinstallationsbeställningar med antal, priser exkl. moms, inkl. moms och totala kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
H hajnor skrev:
Nej precis, spot i fönstersmyg och badrum/tvätt tak blir ju jäkligt svårt att få in efterhand.
Även ytterbelysning och extra uttag blir ju meckigt om man inte vill ha alla sladdar utanpå liggande.
Grundinstallationen av el ingår ju i entreprenaden vi köpt upp till fast pris.
Att ta in en annan elfirma som gör 'tillvalen' går inte heller, får då faller tydligen hela garantin på installationen från en första firman.
Det där du tar upp om garanti har jag svårt att tro, det är nog mer för att du inte aktivt skall undersöka saken för att om du hittar en lösning så blir firma #1 av med den förtjänst de räknat med. Klart det blir mer komplicerat ha garanti från flera firmor (eller för att betala firma #1 att säkerställa att firma #2 gjort ett fackmannamässigt jobb) men omöjligt har jag svårt tro att det är.
 
Mikael_L
H hajnor skrev:
Vi bygger hus, och huset är nu stomrest.
Elektrikerna är på väg in om några veckor.
Idag fick vi offerten på tillval el.

LED spottar i fönstersmyg: 2500
LED spot badrum: 1900/2500 (här har de tagit 1900 för LED i stora badrummet, men 2500 i det lilla. Det ska dock vara likadan spot i båda badrum!?!)
Tomrör ut på på baksidan: 1500
Uttag köksö: 2000 (här ingår INTE själva uttaget, ett pop-up uttag, utan alltså enbart installation)
Extra lamputtag i köket: 2000

och så fortsätter det
Jag visade chefen detta inlägget för att få en kommentar ifrån en som ofta räknar på priser.
Nåja, ja det är nog saftigt tilltagna priser det där, det var vi nog överens om.

Han berättade om en annan elfirma som han var lite tjenis med ägaren. Denna firma hade en period då de hade väldigt mycket nyinstallationer i villor, var deras nästan enda verksamhet ett tag.
De la bud mot byggfirmorna/husfabrikanterna som innebar att de inte tjänade en enda krona på jobbet, det gick bara jämt upp med materialkostnader och kostnaden för den anställde, sen tog de hela tiden in företagets vinst på tillval som husköparen gjorde sen. Och då blev ju prisbilden just så här, det måste kosta ungefär dubbelt så mycket som man skulle räknat annars, då det skulle generera en vinst till hela husprojektet.
Många kunder frågade ju inte ens om priserna före, utan kom bara och pekade hit och dit och ville ha spottar än här och extra vägguttag än där.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Många underentreprenörer till husfirmor har fruktansvärt dåligt betalt oftast väldigt svårt att gå runt på sådana jobb.
Så om något extra kommer som tar tid så vill dom nog ha betalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.