Jag har en fundering!

Jag ska ju dels gjuta ett fundament åt LVVP men även gjuta 2st trappor. Det jag funderar på är vilken betomg/cement jag ska använda? Fin eller grov? Vill ju få relativt fin yta men vad jag kan läsa mig till så ska man inte gjuta tjockare än 100mm med finbetong?

Det funkar med 100mm fundament men trappan behöver nog vara iaf 200mm och då går det inte med finbetong? Och att gjuta en "inre trappa" som man sedan gjuter finbetong utanpå känns omständigt:thinking:

Vad är era tips och råd? :)
 
Sådär ja, då var släpet tömt också!

Var lite vikt på det kan man säga.. Hade ändå 2.5bar i däcken :crysmile:
Närbild av ett däck på ett släp med synbart däcktryck och delvis tömt flak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog ett tag att tömma och slutade med att jag måste laga flaket igen (y):thinking::crysmile:

Har även byggt en ny provisorisk trappa samt schaktat av för LVVP.
Område med pågående byggprojekt med nybyggd provisorisk trappa och schaktning vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd schakt med singel och geotextil vid husvägg, skottkärra med singel, spade och betongrör på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu håller jag helg :)
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Skulle egentligen inte göra mer denna helgen men kunde inte hålla mig från att göra en gjutram för fundamentet!

Tänkte dock sätta en 3mm oljeboard i bakkant för att inte gjuta ihop härligheten med grunden, eller är overkill?

Gjutram av svart metall placerad vid husgrund med grus och geotextil, närbild på konstruktion med måttstock bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Skulle egentligen inte göra mer denna helgen men kunde inte hålla mig från att göra en gjutram för fundamentet!

Tänkte dock sätta en 3mm oljeboard i bakkant för att inte gjuta ihop härligheten med grunden, eller är overkill?

[bild]
Risken för vibrationer/oljud in i huset minskar med en spalt mellan grund och platta, så jag hade kört på det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Smart där, det har jag inte tänkt på själv! Min tanke på att inte gjuta ihop var för att en av offertnissarna påvisa att det kunde bli fukt vandring in i husväggen om de satt ihop. Nu är det iofs tegelväggar så någon direkt fuktskada hade det ju inte blivit men tänkte ändå ta det säkra före det osäkra:)
 
richardtenggren
Du kan väl ta en bit cellplast mellan?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hade iofs kunnat vara något kanske! Får fundera lite (y)

Har hämtat hem några säckar betong iaf :D
SUV med bakluckan öppen, lastad med säckar av betong, framför en släpvagn också lastad med betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även markränna inhandlat!

Markränna ACO HexDrain i förpackning i ett bilbagage med tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dörren ut till garaget som ska sättas igen... ska jag mura igen den (dvs som resten av väggen är) eller ska man bara regla och sätta gips på?

Går ju avsevärt mycket snabbare att bara regla, men samtidigt är jag lite anti att blanda material sådär. Beslutsångest alltså! :thinking::thinking:
 
Åsa Lund
Troligen brandkrav på väggen och fd dörren. Mura igen för bättre ljudisolering oxå
 
Jo har bestämt mig för att mura trots att det gått snabbare med gips o reglar :) dörren är en vanlig innerdörr i dagsläget = kallras från helvetet:crysmile:

Har idag hämtat hem en brocka samt 2 lass makadam. Även placerat ut båda gjutformarna (y)

Gjutformar fyllda med makadam placerade utmed en husvägg för förberedelse av grundarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två gjutformar fyllda med makadam placerade bredvid en husvägg och en vit ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer kommer imorgon!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Börjar lite lätt med det jag fått gjort hittills!

Armerad betongform för trappa under konstruktion med makadam och metallnät vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armerad betonggrund för trappa med makadam och uppbyggd "ås" vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förarbete till gjutning av trappsteg med armeringsjärn och makadam i formar intill husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har kontrollmätt allt igen, den största diffen just nu är ±2mm vilket jag känner att jag kan leva med :)

Sen har jag armerat, och även byggt upp en "ås" i trappan. Anledningen till det är att makadam är avsevärt mkt billigare än betong + att jag inte ser något syfte i att ha ett trappsteg som är 25cm tjockt. Så nu blir det ist 12cm.

Dessvärre står det lite still nu, dels inväntar jag farsan som ska hjälpta till med gjutningen, dels var jag kaffesugen :cool: och dels så glömde jag plocka ut najttåden ur vår enda bil som min sambo kört iväg med :sweat::crysmile:


Mer kommer sen!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Glömde att jag lagt ut markrännan också. Det går dessvärre inte att centrera den mot porten då det ska läggas fris runt parkeringen sen så jag funderar på om jag skulle korta ner den så den bara är framför porten?

Vad tycker ni?

Markränna placerad framför garageport, inte centrerad, med stenläggning och grus runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då var vi färdiga för idag! Vi valde att lägga rännan i fullbredd då det funkade bäst mot avloppet.

Nylagt betonggolv med ränna i fullbredd och upprättstående avloppsrör mot husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad ränna i fullbredd framför husdörr som ansluter till avloppsrör, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad fullbreddsränna längs husvägg kopplad till avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 5 till
  • Laddar…
Då har man eldat på idag igen!
Tvättstuga med känsliga ledningar i taket, tvättmaskin och arbetsbänk full med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rörigt rum med öppen takkonstruktion och synliga elledningar, arbetsyta och hushållsapparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum under renovering med synliga ledningar i taket, verktyg på golvet och en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsrum med öppet tak med synliga balkar, pall och vitvaror, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet tak med exponerade träbjälkar och synliga kablar, utan kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag redo för luft/vatten! Men några kopparrör kan de fetglömma att de får dra i taket :crysmile:
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.