Fairlane
Jag motiverar inte höga prispall, tvärtom skrev jag att det man diskuteras om det är rätt eller fel. Jag förklarade bara varför det kan vara då.

Du får gärna sitta med en ränta på 2,03% och gnälla om du vill. Om jag stödjer storbankernas prissättning, så är det väl en rimlig tolkning av att du tecknade ett avtal på över 2% med villkor att spara för 2 år sen?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag motiverar inte höga prispall, tvärtom skrev jag att det man diskuteras om det är rätt eller fel. Jag förklarade bara varför det kan vara då.

Du får gärna sitta med en ränta på 2,03% och gnälla om du vill. Om jag stödjer storbankernas prissättning, så är det väl en rimlig tolkning av att du tecknade ett avtal på över 2% med villkor att spara för 2 år sen?
Räntan på dom bundna var inte 2%, utan det är vad dom gick upp till nu när det gick över till rörligt i månadsskiftet. Bankskiftet skulle genomförts i samband med att den bundna gick ut, men det har dragit ut på tiden några dagar så därför gick lånen över till rörligt på deras 2.03% ränta tillsvidare. Bytet kommer ske nu under veckan.
 
Enda sättet för oss privatpersoner att påverka storbankernas marginaler på bolån är att byta kreditgivare. Idag är det väldigt enkelt, och många av de nya aktörerna ställer inga krav på annat sparande eller sånt tjafs.

Det är egentligen rätt märkligt att det tagit så lång tid för lågränteaktörer att etableras, med tanke på hur mycket storbankerna tjänat på privatlånetagare under åren. Nu händer dock massor, vilket givetvis kommer visa sig i storbankernas räntor framöver.

Till TS: gällande lånedelar så skulle jag rekommendera dig att inte slå ihop allt till ett enda lån. Vi bytte kreditgivare nyligen och valde att ha tre delar, där en är ca 50% av lånet, en är 30% och den sista 20%. Alla delar är idag till rörlig ränta. Tanken med flera delar är att när räntorna börjar röra sig uppåt (det kommer de garanterat göra) så kan vi välja bindningstider på de olika delarna. t ex låsa den största delen på 5 år och låta de andra två vara rörliga. Fortsätter räntan att gå upp kan vi låsa 30%-aren osv. Har man bara ett enda lån är man ju låst att välja en bindningstid på hela summan och då gäller det att ha tur när man väljer tidpunkt för att binda.
 
Tänk på att om ni är helkunder hos LF så får ni 25% rabatt på försäkringarna. Har ej erfarenhet av LF:s lånesida längre eftersom lånen är avbetalda, men när vi hade lån hos dem så var det inga problem. När vi bytade till LF så slapp vi både kortkostnader och internetbankskostnad hos LF, bara där sparade vi 800 kr/år jämfört med Swedbank.
När Fokskam och andra bolag ringer till oss och vill jämföra försäkringspremier, så har de andra bolagen varit mycket dyrare på grund av att vi 25% rabatt hos LF.
Vi hade en vattenskada i huset för en del år sedan och det var absolut inga problem med LF, tvärtom så glömde de att ta betalt för självrisken.
 
Ja, jag håller med om att det tagit alldeles för lång tid för nya aktörer att komma in på marknaden, men förhoppningsvis är väl det gamla upplägget på väg bort.

Jag kan inte riktigt hålla med om uppdelat lån. Det enda jag gör är ju att förlänga plågan om räntorna sticker? För ju mer dom stiger desto fler av lånen kommer jag ju vilja låsa på bunden ränta, och då är man i scenariot tillslut att det är olika bindningstid på alla och man då är ännu mer bunden till just den banken.

Vi körde 2 års bundna lån för 2 år sedan då vi var osäkra på jobbfronten för sambon under den perioden och jag ville vara helt säker att räntan inte skulle få för sig att sticka iväg precis då. Men annars kör jag rörligt och jag lägger istället undan 3-4% på sparkonto för att kompensera en högre ränta i framtiden om jag behöver det. T ex om den sticker iväg galet mycket. Upp till 10-12% har vi inga problem att klara utan att göra några undantag, men skulle det få för sig att sticka över 15% någon gång så är det bra att ha undanlagt :p

Att vara helkund har inte gjort så mycket för oss. Tyvärr var vi tvungna att ta bort båda bilarnas försäkring och byta bolag då LF fått för sig att byta till ett "jättebra nytt koncept" som säljaren sa. Dom tar nu ett snittpris på alla och det blir då betydligt dyrare för oss som bor i bättre områden, och något billigare än tidigare för dom som bor i dåliga områden. Dom tyckte det var jättebra, men jag fick dubbel månadskostnad mot tidigare och bytte direkt. Så tyvärr skiter dom i kunderna även på den fronten.
Jag har tyvärr inte mycket positivt kvar att prata om ang LF, dom var galet bra för bara några år sedan.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Lustigt nog presenterades helt nyligen Svenskt Kvalitetsindexs rapport om bankkunders nöjdhet, och där ligger LF högst. :thinking:

Compricer

Här är rapporten i pdf.
 
P Paxman skrev:
Lustigt nog presenterades helt nyligen Svenskt Kvalitetsindexs rapport om bankkunders nöjdhet, och där ligger LF högst. :thinking:

Compricer

Här är rapporten i pdf.
Jag har förmodligen haft otur med vårat lokala kontor.
 
Jag vill byta bolån från LF till SBAB, men SBAB kräver att vi gör en värdering av huset, trots att lånet är på mindre än hälften av vad vi köpte det för för 10 år sedan. Och då är det inte värt det, i alla fall inte ekonomiskt.
Är det ingen annan som måste värdera sitt hus? Alla bara pratar om att byta bank om man inte är nöjd...
 
K Kirre2 skrev:
Jag vill byta bolån från LF till SBAB, men SBAB kräver att vi gör en värdering av huset.
Dom flesta banker eller aktörer använder en extern lösning eller egen där dom får ett ungefärligt värde på bostaden. Sen om man vill ha högre värdering än det så får man ta in en mäklare. Men det kanske inte SBAB kör med då :/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
SBAB körde med deras automatiska värderingssystem när vi bytte till dem. Deras värdering stämde precis med banken vi bytte ifrån, så de använder säkert samma system. För oss är det möjligt att det skulle löna sig att beställa en mäklarvärdering, men vi valde att inte göra det eftersom vi har en del renoveringar framför oss.

Jag kan tänka mig att det kan vara avhängigt vilket område huset finns, ifall det går att värdera huset automatiskt eller inte.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ja, de påstår att snittpriset på hus i vårt område skulle vara en fjärdedel av vad vårt hus är värt och hälften av vad vi har i lån. Det är såklart inte sant, så det vore intressant att veta var de hämtar sina siffror ifrån.
 
Då kan det ju absolut vara värt att beställa en mäklarvärdering för er! Det är ju rätt enkelt att räkna på ifall det lönar sig.
 
Intressant att läsa. Också haft LF bank i många år. Blev otroligt nonchalant bemött då vi skulle byta bostadsort (3,5mil) och bytte rakt av till SBAB. Förklarade sakligt varför på vår (före detta) hemort och de tyckte det var pinsamt och förklarade att LF tyvärr bytt policy och att de som jobbade lokalt tyckte det var väldigt tråkigt för de märkte ju att de förlorade kunder. Skickade ett mail till LF centralt och förklarade lika sakligt samma sak igen. De svarade inte ens...

Så LF är tydligen inte sugna på att vara en bra bank med lokal förankring längre, utan siktar på att bli en i mängden bland storbankerna. Frågan är om de klarar det?
 
  • Gilla
Kenson99 och 1 till
  • Laddar…
Allting är så besvärligt hos LF. Vi ville öka på huslånet med 50 000 och det krävdes en hel del underdånigt kravlande i gyttjan för att få det godkänt.
Sen ville vi låta bli att amortera på lånen ett tag. Vi ligger långt under gränsen för de nya amorteringsreglerna, men det var mycket suckande och stönande och föreläsningar om nya regler och åsikter om dåvarande storlek på vår amortering från LF:s sida innan vi fick minska amorteringen till hälften.
Sökte nyss ett alldeles nytt lån hos SBAB och där var det en helt annan ton, med råd om hur man kan låna så mycket som möjligt, utan pekpinnar och utan att man behöver känna sig som en dålig människa.
 
K Kirre2 skrev:
Allting är så besvärligt hos LF. Vi ville öka på huslånet med 50 000 och det krävdes en hel del underdånigt kravlande i gyttjan för att få det godkänt.
Sen ville vi låta bli att amortera på lånen ett tag. Vi ligger långt under gränsen för de nya amorteringsreglerna, men det var mycket suckande och stönande och föreläsningar om nya regler och åsikter om dåvarande storlek på vår amortering från LF:s sida innan vi fick minska amorteringen till hälften.
Sökte nyss ett alldeles nytt lån hos SBAB och där var det en helt annan ton, med råd om hur man kan låna så mycket som möjligt, utan pekpinnar och utan att man behöver känna sig som en dålig människa.
”..råd hur man kan låna så mycket som möjligt..” känns ju knappast seriöst men vet att de gör så. När jag efter skilsmässa sökte lån hos SBAB erbjöd de även mig att låna mer än jag ansökt om, jag tackade nej, tog bara det jag behövde men kan säkert vara frestande för många o så bränner man det på konsumtion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.