M MartinP666 skrev:
Det är ju helt ointressant hur du gjorde för att hitta artikeln, det hade varit enklare både för dig själv och alla andra om du hade kunnat länka till rätt artikel i stället, men det var förstås för mycket begärt. Nu sitter jag vid en dator och kan söka lite lättare, och tittade på BBR avsnitt 6. Där FINNS INGEN definintion om vad komfort är för något. Det finns byggregler, och lite prat om termisk komfort, men ingen definition och ingen diskussion om komfort som helhetsbegrepp, samt regler för vilka miniminivåer som ska uppfyllas när det gäller bl.a. temperatur. Ifall du fortfarande hävdar att det finns en definition av vad komfort är för något, och som dessutom stödjer dina påståenden, så är det faktiskt på dig bevisbördan ligger.

Om vi i stället tittar på vad komfort FAKTISKT är för något, så kan vi t.ex ta förklaringen från Svenska Akademiens Ordbok. Och här kan du se hur man enkelt hänvisar så att de som läser slipper leta runt och försöka förstå vad man menar.

[länk]

Citat:

"KOMFORT kom4fort, äv. komfor4t, äv. med mer l. mindre eng. uttal (kåmmfå´r Dalin),r. l. m.; best. -en; pl. (†) -er(Wallin Bref 260 (1849)) l. (med eng. pl.-ändelse) -s (BremerBrev 1: 456 (1837), Därs. 4: 453 (1865)).
Ordformer
Etymologi
1) om bekväma förhållanden l. levnadsvillkor; särsk. om vad som gör livet i ett hem behagligt o. bekvämt; trevnad; bekvämlighet (se d. o. 4); förr äv. allmännare, om ngt som väcker känslor av välbehag l. tillfredsställelse; välbefinnande; behaglighet.Ett rum, der mjuka soffor, vackra mattor .. m. m. bilda den tafla af ”comfort”, som (osv.). BremerNina 1 (1835). (Skådespelet)andas en viss lefnadslust och comfort, man känner sig väl till mods vid läsningen. SvLittFT 1837, sp. 229. Carlén Bull. 1: 41 (1847). Vi skilja emellan komfort (beqvämlighet) och lyx. Agardh (o. Ljungberg) II. 2: 69 (1856).Modern komfort och alla nutida bekvämligheter. FogelqvistResRot 106 (1926).Hellström Storm 438 (1935). jfr: Hvad man här (i England) kallar comfort, för hvilket fasta landets språk ej ha något rätt motsvarande ord. Geijer Brev 42 (1809).
2) (†) i pl., konkret: anordningar l. föremål (i rum o. d.) som ge trevnad o. bekvämlighet; bekväma inrättningar; bekvämligheter. BremerBrev 1: 456 (1837). (I London finnas) privat logier med board och andra komforter. Wallin Bref 260 (1849)."


Om du klarar av att ta det jag skrivit i tråden och jämföra med definitionen från SAOB så ser du att det finns stöd för alla punkter jag lagt fram. T.ex det som du var inne på nu sist, om estetik och underhållsfrihet. Dvs. om ditt hem är estetiskt tilltalande så ökar din komfort, och om ditt värmesystem är underhållsfritt så ökar din komfort.

Nu har jag matat troll tillräckligt för idag, så har du inget vettigt att komma med så föreslår jag att du gör som du sade tidigare och sätter stopp här.
Med avseende på huvudämnet som siten behandlar och vad som avhandlas i diskussionen, så har jag utgått från att vi hållt oss till de TERMER som är gängse inom området. Jag har aldrig ifrågasatt vad ORDET komfort betyder, däremot emotsätter jag mig din inkludering av (för ÄMNETS TERM) irrelevanta faktorer. Tror du kanske att jag pratat om ett nederländsk företag när jag skrivit LVVP (Ja, det finns ett sådant företag)? Eller du tror på fullaste allvar att när människor inom hus-/boendebranschen pratar om komfort, att de då pratar om huruvida du får rensa luftfilter, har robotgräsklippare, eller inte har en utedel till en värmepump? Precis som SAOB förklarar, så är upplevelsen av komfort (ORDET, inte termen) subjektiv. Vad gäller TERMEN komfort så är den absolut till viss del subjektiv, men att hävda att ett hus utan tex avlopp har "hög komfort" kommer inte ens en mäklare undan med. Likaså är att hävda att man slipper rensa filter en gång per månad som en komfortsänkare, bara löjligt. Då borde allt som kräver minsta underhåll vara komfort sänka de, vilket självfallet inte är fallet.
Jag trodde att du skulle förstå att inom TERMEN komfort, vilken flitigt används i boendediskussioner med avseende på just TERMEN och inte ordet), ryms i stort sett de parametrar som omtalas i just kapitel 6 BBR; temperaturstyrning, luftkvalitet, ljudmiljö, ljusmiljö, osv.

För att återgå till trådens ämne; om vi går på ORDETS betydelse, så blir din initiala utsaga om LVVP än mer fel då den i så fall enkom handlar om DIN upplevelse av LVVP och komfortförlusten DU upplever med det systemet, och således kan inga generaliseringar göras. Men...det var ju inte riktigt DINA upplevelser du proklamerade va? Det var ju generaliseringar du svängde dig med.

Nåväl. Vi kommer inte någonstans. Du pratar tydligen i och om ord, jag pratar i och om termer inom ämnet. Nog om detta.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Med avseende på huvudämnet som siten behandlar och vad som avhandlas i diskussionen, så har jag utgått från att vi hållt oss till de TERMER som är gängse inom området. Jag har aldrig ifrågasatt vad ORDET komfort betyder, däremot emotsätter jag mig din inkludering av (för ÄMNETS TERM) irrelevanta faktorer. Tror du kanske att jag pratat om ett nederländsk företag när jag skrivit LVVP (Ja, det finns ett sådant företag)? Eller du tror på fullaste allvar att när människor inom hus-/boendebranschen pratar om komfort, att de då pratar om huruvida du får rensa luftfilter, har robotgräsklippare, eller inte har en utedel till en värmepump?
Du har alltså själv hittat på en betydelse av ordet komfort, som inte är förenlig med ordets egentliga betydelse, och sedan försökt hänvisa till ett dokument som inte på något stödjer dina påståenden.

Du försöker nu även påstå att "människor inom hus-/boendebranschen" har en annan definition. För det första så är forumets besökare till allra största delen helt vanliga människor, inte folk inom hus-/boendebranschen. Och för det andra så betyder ordet exakt samma sak även för människor i den branschen. Däremot kanske de fokuserar på olika faktorer under ordets ganska vidsträckta mening, dock innebär det inte att andra faktorer kan ha relevans.

Precis som SAOB förklarar, så är upplevelsen av komfort (ORDET, inte termen) subjektiv. Vad gäller TERMEN komfort så är den absolut till viss del subjektiv, men att hävda att ett hus utan tex avlopp har "hög komfort" kommer inte ens en mäklare undan med. Likaså är att hävda att man slipper rensa filter en gång per månad som en komfortsänkare, bara löjligt. Då borde allt som kräver minsta underhåll vara komfort sänka de, vilket självfallet inte är fallet.
Jag trodde att du skulle förstå att inom TERMEN komfort, vilken flitigt används i boendediskussioner med avseende på just TERMEN och inte ordet), ryms i stort sett de parametrar som omtalas i just kapitel 6 BBR; temperaturstyrning, luftkvalitet, ljudmiljö, ljusmiljö, osv.
Du säger själv att termen komfort är subjektiv, men det är alltså bara dina subjektiva åsikter som ska ses som facit? Kapitel 6 i BBR handlar om vad som krävs för att uppfylla byggreglernas minimikrav. Om man uppfyller dem så menar du alltså att optimal komfort är uppnådd? Det anser inte jag, och jag tror att de flesta håller med mig. Underhållsfrihet är givetvis en komforthöjande faktor, jag förstår inte hur du kan få för dig att hävda något annat.

Givetvis kan man inte hävda att ett hus utan avlopp har hög komfort, men det är ju precis det du försöker göra genom att i princip påstå att ett utedass är lika komfortabelt, så länge det är varmt där inne. Att man måste tömma det med jämna mellanrum, och att det luktar illa, spelar ingen roll så länge det är över 20 grader varmt och inget radon i luften.

Om en helt vanlig person frågar efter komfortmässiga fördelar eller nackdelar med LLVP så avses sannolikt hur det är att leva med LLVP rent allmänt, inte hur pass väl byggreglerna i BBR avsnitt 6 uppfylls. För ingen vanlig människoa går och tänker på byggreglerna i BBR avnitt 6 till vardags, eller har dem som måttstock för sitt vardagliga välbefinnande. Det kanske är svårt att acceptera, men så är det.

För att återgå till trådens ämne; om vi går på ORDETS betydelse, så blir din initiala utsaga om LVVP än mer fel då den i så fall enkom handlar om DIN upplevelse av LVVP och komfortförlusten DU upplever med det systemet, och således kan inga generaliseringar göras. Men...det var ju inte riktigt DINA upplevelser du proklamerade va? Det var ju generaliseringar du svängde dig med.
Inte alls. Att det blir kallt i de områden varmluften inte når är t.ex inte någon subjektiv upplevelse över huvud taget. Att det finns hus, eller sätt att använda husen, där detta inte är något jätteproblem, gör inte att det inte är en komfortsänkare rent generellt. Givetvis är det subjektivt om man tycker att en LLVP-inverter är ful eller inte, men jag har nog aldrig hört talas om någon som köpt en för som dekoration. De flesta skulle nog föredra att dölja den om det hade varit möjligt.

Nåväl. Vi kommer inte någonstans. Du pratar tydligen i och om ord, jag pratar i och om termer inom ämnet. Nog om detta.
Nej, jag började prata om det som efterfrågades men du försökte dribbla bort argumenten genom att hitta på egna definitioner och hävda diverse absurditeter. Jag håller dock med om att man inte kommer någonstans på det sättet, men det var uppenbarligen ditt syfte hela tiden, så "well played" helt enkelt.
 
Kan inte vara möjligt att rent ekonomiskt räkna hem att konvertera till vattenburen värme med bergvärmepump....täta fönster och dörrar, isolera mer i tak och installera 2 eller 3 llvp (beroende på planlösning)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Du har alltså själv hittat på en betydelse av ordet komfort, som inte är förenlig med ordets egentliga betydelse, och sedan försökt hänvisa till ett dokument som inte på något stödjer dina påståenden.

Du försöker nu även påstå att "människor inom hus-/boendebranschen" har en annan definition. För det första så är forumets besökare till allra största delen helt vanliga människor, inte folk inom hus-/boendebranschen. Och för det andra så betyder ordet exakt samma sak även för människor i den branschen. Däremot kanske de fokuserar på olika faktorer under ordets ganska vidsträckta mening, dock innebär det inte att andra faktorer kan ha relevans.



Du säger själv att termen komfort är subjektiv, men det är alltså bara dina subjektiva åsikter som ska ses som facit? Kapitel 6 i BBR handlar om vad som krävs för att uppfylla byggreglernas minimikrav. Om man uppfyller dem så menar du alltså att optimal komfort är uppnådd? Det anser inte jag, och jag tror att de flesta håller med mig. Underhållsfrihet är givetvis en komforthöjande faktor, jag förstår inte hur du kan få för dig att hävda något annat.

Givetvis kan man inte hävda att ett hus utan avlopp har hög komfort, men det är ju precis det du försöker göra genom att i princip påstå att ett utedass är lika komfortabelt, så länge det är varmt där inne. Att man måste tömma det med jämna mellanrum, och att det luktar illa, spelar ingen roll så länge det är över 20 grader varmt och inget radon i luften.

Om en helt vanlig person frågar efter komfortmässiga fördelar eller nackdelar med LLVP så avses sannolikt hur det är att leva med LLVP rent allmänt, inte hur pass väl byggreglerna i BBR avsnitt 6 uppfylls. För ingen vanlig människoa går och tänker på byggreglerna i BBR avnitt 6 till vardags, eller har dem som måttstock för sitt vardagliga välbefinnande. Det kanske är svårt att acceptera, men så är det.



Inte alls. Att det blir kallt i de områden varmluften inte når är t.ex inte någon subjektiv upplevelse över huvud taget. Att det finns hus, eller sätt att använda husen, där detta inte är något jätteproblem, gör inte att det inte är en komfortsänkare rent generellt. Givetvis är det subjektivt om man tycker att en LLVP-inverter är ful eller inte, men jag har nog aldrig hört talas om någon som köpt en för som dekoration. De flesta skulle nog föredra att dölja den om det hade varit möjligt.



Nej, jag började prata om det som efterfrågades men du försökte dribbla bort argumenten genom att hitta på egna definitioner och hävda diverse absurditeter. Jag håller dock med om att man inte kommer någonstans på det sättet, men det var uppenbarligen ditt syfte hela tiden, så "well played" helt enkelt.
Verkligen inte. Då med ditt resonemang så är en röd bil mer komfortabel än en grön bil, där för övrigt de båda bilarna är identiska. Du kan applicera exakt samma exempel på hus. Vi vet båda, hoppas jag, att det bara är skitsnack. Komfort i dessa sammanhang har inte med robotgräsklippare, filterrengöring eller häcktrimning att göra. Om du inte är med på den definitionen så tror jag ärligt att du får problem när du tittar på hus eller läser artiklar om boende.

Jag betraktar oss som är aktiva här som "inom branschen". Jag trodde inte det behövde förtydligas, men nu är det det.
Ja exakt. Fokus ligger inte på de områden du hävdar när det pratas om boende och inomhusklimat/-komfort.

Va? Nej. Jag har fokus på de faktorer som är relevanta. Robotgräsklippare, fasadkulör och annat som ligger utanför kap 6 är inte relevant. Att det sedan är minimikrav innebär ju bara att det är den lägsta gränsen. Överträffar du gränsvärdena så ökar komforten.

BBR är skapade just för vårt vardagliga välbefinnande och såklart vår säkerhet med avseende på minimigränser.

Jaså? Så nu är inte tycke och smak definiera de för komfort? Det var ju värst vad du svänger. Enligt den definitionen som du hävdar är den enda rätta så är det ju just upplevelsen som är det väsentliga, inte det empiriska.
Det är inte relevant om den är ful eller inte vad gäller KOMFORT i denna kontexten. Det är ju exakt det här vi glidit över i. Du drar in en massa irrelevant trams för att DU subjektivt tyckte det var jobbigt att rensa filter och tycker det är estetiskt störande med utedel och innedel. Det är inte relevant. Inte robotgräsklippare heller. Ja, jag tjatar om den för att påvisa hur du är ute och cyklar.

Det är du som försöker dribbla. Inte jag.
 
Jag lägger ner nu, du säger emot dig själv och resonerar helt ologiskt. Borde slutat mata trollet för länge sedan, så som sagt, well played.
 
H hempularen skrev:
Jag har också konverterat själv. Det är inte svårt..

Vi köpte Thermia. Framförallt baserad på folksams då publicerade statistik över skador på pumpar. Då låg Nibe och IVT 100-1000 gånger högre i skadestatistiken.

Vi har fått väldigt bra support av Thermia. Nu i Aug. gick vvberedaren i pumpen sönder. Fick den reparerad på dagen (10 arbetstimmar) kostade 24000 som helt täcktes av försäkring.
du ska ta den statistiken med en nypa salt, för 12 år sedan stod IVT för ca 50% av alla fel som anmäldes till folksam men då IVT hade ca 70% av marknaden så var det ju bra siffror.
e stora tillverkarna är i stort sett lika bra mer en fråga om pris som din installatör har på sina inköp som styr valet av vilken du bör välja.
 
Jo men då för 12 år sedan så stod NIBE och IVT tillsammans för typ 99% av alla fel, men Thermia var också en stor aktör. Vet inte hur stor marknadsandel de hade, men den var väldigt mycket mer än 1%. Och de hade mindre än 1% av felen.

I folksam statistiken var felen uppdelade per typ från resp. tillverkare. Det fann väldigt mycket siffror, så det var svårt att sammanställa något exakt. Men både Nibe och IVT hade typiskt 3 siffriga ibland 4 siffriga antal fel på de flesta av sina modeller, medan Thermia hade enstaka fel per typ. Någon enstaka modell låg på 12 - 13 fel.

Nu misstänker jag att det hade med att göra att man några år tidigare hade gjort ett stort byte av köldmedie, det gamla hade förbjudits. Thermia hade genom skicklighet eller tur (vet inte vilket) anpassat sina pumpar korrekt. Medan både IVT och NIBE fick massor med havererade kompressorer pga. olämpligt köldmedie för deras typ av kompressor.

När alla har lärt sig bygga moderna kompressorer så tror jag att statistiken blivit bättre även för dem. Men jag väljer hellre att köpa av ett företag som utvecklar sina produkter innan de säljer dem, än av ett företag som utvecklar genom att reparera trasiga produkter som är felkonstruerade.
 
kisumisu
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ursäkta franskan, men vilket skitsnack.

Ja, en planlösning á la 60-tal med många små rum lämpar sig inte för LLVP. Dock är öppen planlösning så som vi byggt sedan mitten på 80-talet. Vidare värmer LLVP inte alls så lokalt som du påstår. Det ser fläkten till, och sprider värmen VÄLDIGT väl. Flera våningar är absolut noll problem. Det finns inga hinder att ha en LLVP eller en innedel på varje plan i huset.

Med relativt moderna fönster med isolerglas så läcker ofta väggarna mer än fönstren, så nej.

Då är LVVP lika illa vad gäller den "fula lådan". Jag har hellre fula lådan på utsidan än besten till bvp, panna eller annat inomhus.

Jag ser absolut att det kan finnas styrkor med vattenburet system, men styrkorna är fler med LLVP. Allting kan göras fel, och många gör just fel med LLVP.

Fördelar med LLVP: billigt på alla sätt, värme OCH kyla, nya garantier på ditt värmesystem varje gång du byter pump (vilket du kan göra så fort garantin går ut om du vill = konstant garanti på värmesystemet i huset för en löjlig peng), bättre inomhusluft (rening av luften görs i de flesta modeller idag), prestandaförbättringar varje gång du byter pump, inga risker med brustna rör som är ingjutna och då orsakar vattenskador som kan bli besvärliga och dyra, inte en massa fula radiatorer under alla fönster, lättare och bättre möbleringsmöjligheter utan radiatorer, osv.
Håller med till en viss del, bla det där med vattenskador.

Men hur fanken får du värmen flytta?

Jag har som sagt en bakugn i mitten av huset. Jag kan ha +30 inomhus på nedrevåningen.
Övervåningen jan det vara +12 om jag ej kör elradiator där.

Även rummet bredvid bakugnen om jag stänger innedörren till det rummet är ett kylskåp!!!

Har hört om värmeflyttare etc men har ingen lust börja sätta in massa fläktar som låter och gör även att det blir mer lyhört i huset. Gör man hål i väggen går ju alla ljud in och ut ur rummen.

Blir rejält irriterad på folk "ja men sätt in en värmepump" till övervåning.
Okej då värmer man hallen på övervåningen men fortfarande återstår 4 rum på övervåningen som för det mesta är stängda.

Har funderat om ny ventilationsystem skulle hjälpa?
Dvs från och till luft.
Ha ett stort frånluft rör ovanför bakugnen och till luft i alla rummen? (Har idag mekanisk frånluft i vissa rum, så luftkvaliten kanske också skulle bli bättre...).
 
kisumisu
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ursäkta franskan, men vilket skitsnack.

Ja, en planlösning á la 60-tal med många små rum lämpar sig inte för LLVP. Dock är öppen planlösning så som vi byggt sedan mitten på 80-talet. Vidare värmer LLVP inte alls så lokalt som du påstår. Det ser fläkten till, och sprider värmen VÄLDIGT väl. Flera våningar är absolut noll problem. Det finns inga hinder att ha en LLVP eller en innedel på varje plan i huset.

Med relativt moderna fönster med isolerglas så läcker ofta väggarna mer än fönstren, så nej.

Då är LVVP lika illa vad gäller den "fula lådan". Jag har hellre fula lådan på utsidan än besten till bvp, panna eller annat inomhus.

Jag ser absolut att det kan finnas styrkor med vattenburet system, men styrkorna är fler med LLVP. Allting kan göras fel, och många gör just fel med LLVP.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ursäkta franskan, men vilket skitsnack.


Ja, en planlösning á la 60-tal med många små rum lämpar sig inte för LLVP. Dock är öppen planlösning så som vi byggt sedan mitten på 80-talet. Vidare värmer LLVP inte alls så lokalt som du påstår. Det ser fläkten till, och sprider värmen VÄLDIGT väl. Flera våningar är absolut noll problem. Det finns inga hinder att ha en LLVP eller en innedel på varje plan i huset.


Med relativt moderna fönster med isolerglas så läcker ofta väggarna mer än fönstren, så nej.


Då är LVVP lika illa vad gäller den "fula lådan". Jag har hellre fula lådan på utsidan än besten till bvp, panna eller annat inomhus.


Jag ser absolut att det kan finnas styrkor med vattenburet system, men styrkorna är fler med LLVP. Allting kan göras fel, och många gör just fel med LLVP.


Fördelar med LLVP: billigt på alla sätt, värme OCH kyla, nya garantier på ditt värmesystem varje gång du byter pump (vilket du kan göra så fort garantin går ut om du vill = konstant garanti på värmesystemet i huset för en löjlig peng), bättre inomhusluft (rening av luften görs i de flesta modeller idag), prestandaförbättringar varje gång du byter pump, inga risker med brustna rör som är ingjutna och då orsakar vattenskador som kan bli besvärliga och dyra, inte en massa fula radiatorer under alla fönster, lättare och bättre möbleringsmöjligheter utan radiatorer, osv.

Håller med till en viss del, bla det där med vattenskador.


Men hur fanken får du värmen flytta?


Jag har som sagt en bakugn i mitten av huset. Jag kan ha +30 inomhus på nedrevåningen.

Övervåningen jan det vara +12 om jag ej kör elradiator där.


Även rummet bredvid bakugnen om jag stänger innedörren till det rummet är ett kylskåp!!!


Har hört om värmeflyttare etc men har ingen lust börja sätta in massa fläktar som låter och gör även att det blir mer lyhört i huset. Gör man hål i väggen går ju alla ljud in och ut ur rummen.


Blir rejält irriterad på folk "ja men sätt in en värmepump" till övervåning.

Okej då värmer man hallen på övervåningen men fortfarande återstår 4 rum på övervåningen som för det mesta är stängda.


Har funderat om ny ventilationsystem skulle hjälpa?

Dvs från och till luft.

Ha ett stort frånluft rör ovanför bakugnen och till luft i alla rummen? (Har idag mekanisk frånluft i vissa rum, så luftkvaliten kanske också skulle bli bättre...).
 
kisumisu
Håller med till en viss del, bla det där med vattenskador.


Men hur fanken får du värmen flytta?


Jag har som sagt en bakugn i mitten av huset. Jag kan ha +30 inomhus på nedrevåningen.

Övervåningen kan det vara +12 om jag ej kör elradiator där.


Även rummet bredvid bakugnen om jag stänger innedörren till det rummet är ett kylskåp!!!


Har hört om värmeflyttare etc men har ingen lust börja sätta in massa fläktar som låter och gör även att det blir mer lyhört i huset. Gör man bara små hål i väggen går ju alla ljud in och ut ur rummen.


Blir rejält irriterad på folk "ja men sätt in en värmepump" till övervåning.

Okej då värmer man hallen på övervåningen men fortfarande återstår 4 rum på övervåningen som för det mesta är stängda.


Har funderat om ny ventilationsystem skulle hjälpa?

Dvs från och till luft.

Ha ett stort frånluft rör ovanför bakugnen och till luft i alla rummen? (Har idag mekanisk frånluft i vissa rum, så luftkvaliten kanske också skulle bli bättre...).
 
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med till en viss del, bla det där med vattenskador.


Men hur fanken får du värmen flytta?


Jag har som sagt en bakugn i mitten av huset. Jag kan ha +30 inomhus på nedrevåningen.

Övervåningen kan det vara +12 om jag ej kör elradiator där.


Även rummet bredvid bakugnen om jag stänger innedörren till det rummet är ett kylskåp!!!


Har hört om värmeflyttare etc men har ingen lust börja sätta in massa fläktar som låter och gör även att det blir mer lyhört i huset. Gör man bara små hål i väggen går ju alla ljud in och ut ur rummen.


Blir rejält irriterad på folk "ja men sätt in en värmepump" till övervåning.

Okej då värmer man hallen på övervåningen men fortfarande återstår 4 rum på övervåningen som för det mesta är stängda.


Har funderat om ny ventilationsystem skulle hjälpa?

Dvs från och till luft.

Ha ett stort frånluft rör ovanför bakugnen och till luft i alla rummen? (Har idag mekanisk frånluft i vissa rum, så luftkvaliten kanske också skulle bli bättre...).
Det bästa tips jag kan ge är att sätta en elvärmefläkt på olika ställen för att se hur lufteb rör sig i huset och därmed var en LLVP blir lämpligast att installera. Jag har en "problematisk" källare, och värmepumpen sitter för ögat helt galet, men placeringen medför enormt bra spridning.

Vad gäller bakugnen; det kan vara så enkelt att sätta EN fläkt som flyttar värmen/luften ut i en hall så att den lättare når trappan och de andra rummen. Prova med en vanlig fläkt i dörröppningen och se hur det beter sig.

Det stora frånluftsröret...det låter ju som att värmen strömmar ut därigenom. I så fall behöver du flytta den luften från det rummet istället för att skicka ut den utomhus.

En planskiss skulle underlätta att förstå situationen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Luftvärmepumpen behöver stöttas av elradiatorer. Förra ägaren till det här huset hade tagit bort alla radiatorer och jag förstår varför de skiljde sig... Däremot går de inte särskilt mycket men behövs för att det ska kännas mysigt inne. Vi har våra ställda på 17-18 grader och luftvärmepumpen på 23... De värmer sällan, men gör det snyggt när det behövs. Och det känns absolut om man stänger en dörr och kör med luftvärmepump. Men vi har sällan dörrar stängda faktiskt då vi har en katt som gnäller om han inte kommer in där han vill.

Det är stor skillnad också på hur kraftig fläkt man kör på luftvärmepumpen. Ibland sänker jag den till tyst läge och då är det inte alls lika bra sprutt som om man kör fläkten för fullt.
Eftersom jag har samma så vet jag att det låter som en helikopter ska landa på taket när den ska värma hela eller delar av huset..blä
 
Är det någon här som har gjort det jag tänker dvs. Byta ut allt Å sätta in 10- 12 vattenburna med rör ny panna å borra..pris 250tkr före rot
Dyrt billigt ?
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Eftersom jag har samma så vet jag att det låter som en helikopter ska landa på taket när den ska värma hela eller delar av huset..blä
Låter som att det är fel någonstans då? Min har ett tyst läge och låter typ inte alls på det. Ställer man på maxblås så blåser det en del och det låter ju, men inte som en helikopter. Då kanske utedelen är felmonterad?

Sen måste jag bara skriva det här en gång till. Vi har moderna nya elradiatorer och de värmer lika komfortabelt som vilken vattenburen radiator som helst. Däremot kanske det kostar lite mer beroende på vad man värmer det vattenburna med. Samma med de golvslingor i el vi har, varför skulle liknande med vattenburet vara skönare? Det är nog bara folk som inte vågar ställa upp termostaten på elen och sen gnäller över att elburet är kallt.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Komfortmässigt är det ju ingen större skillnad på vattenburet och direktel, skillnaden är att man med vattenburet har möjlighet att fritt välja värmekälla, vilket kan spara pengar. Men för många kostar det så mycket att installera det att återbetalningstiden blir väldigt lång.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.