Hejsan.

Står i startgroparna att sätta in vedpanna nu. har pratat med en vvsare som påstår att man måste ha tankarna jämte pannan för rördragningen måste vara uppe/nere.... mitt problem är att jag har ett dörrhål var sida så jag kommer inte få plats med returröret nerevid.... han påstår att jag får bila upp golvet och lägga ner ett rör den vägen men jag känner de bör gå o lösa på annat håll? han kunde inte direkt svara på varför jag inte kunde dra returröret i taket som dom andra rören...

någon som har någon ide?
 
R
Du kan ha tankarna var du vill , jag har mina 15 meter bort med rör i taket hela vägen , sumpar ca 2C på vägen men vad gör det , det värmer upp ändå , rören ska gå i golv och tak om man inte har en laddpump utan ska gå på självtryck
 
nej för min del gör inte spillvärme nånting då jag har både gratis ved (nästan, egen skog) och det är i en källare så spillvärmen används så att säga. så du säger att med en laddomat skall de inte vara några som hellst problem? men i denna diskutionen med vvsaren så skulle jag ha en laddomat 21 eller va den nu hade för nummer men den va tvungen och vara nere vid golv/ i golvet ändå...
 
R
Då är det en helt ny anläggning på gång då
Det är riktigt med en laddomat , 21 är rätt vanlig , den ser ut så här , den har allt som behövs för att ladda tankar , den har även en funktion för lite självcirk om pumpen skulle säga upp sig . och då ska returen från tank vara vid golv , hett går uppåt kallt går neråt , min pump som jag har är inne på 10 året nu och går fortfarande
Nu har jag en egen shunt för laddning ingen laddomat , då jag för egen del inte gillar dom , det är fasta lägen på dom , går inte att ändra tempen utanför den och det gillar inte jag , vill ha full kontroll på mina grejer
Gör en enkel skiss hur rummen är och ev placering på sakerna
 
  • Annoterad bild av en laddomat 21 med beskrivning av funktioner och anslutningar för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
så den gula till panna kan dras upp i taket o gå jämnte den röda från panna och vid pannan dra ner den till returen i pannan?

här e en snabbskiss, glöm skala o sånt :p
 
  • Snabbskiss av rördragning för värme med rött tillflödesrör och gult returrör kopplat till panna och tankar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Exakt så har jag och inga problem
Går utmärkt att göra så , det enda som inte går är självcirk mot tankarna , men tror att du kommer att elda mycket så en backup på elen för pumpen är inte fel , samt lite säkerhetsutrustning kring pannan
 
  • Gilla
Bo Roger
  • Laddar…
du som har så pass långt, vad har du för dimension på rören till/retur? har förstått att jue längre det är desto större dimension för o överföra all värme...

är det "godkänt" att installera så nu? problemet är att få skiten godkänd när allt ska handla om effektivitet till de yttersta... för varesig jag installerar allt själv eller om vvsare gör det så behöver jag jue ändå ha den där jävla stämplen på att det är godkänt i slutänden o får ta de i bruk =/
 
R
Storlek på panna ? Laddomaten har 32 anslutning och rörens dim är beroende av pannan , jag har bara en 25kw och 25 rör
 
R
Bommade på din skiss laddomaten ska sitta vid pannan och inte vid tankarna
 
hmm de kan den väl göra men varför skall den göra det?

det kommer bli en vedolux 40 cu. självdragspanna. så 35-40 kw
 
R
Laddomaten ska sitta bredvid panna detta för att få till en bra temp samt att det finns risk för pannan att kokar mycket lättare
 
H hägnad skrev:
Hejsan.

Står i startgroparna att sätta in vedpanna nu. har pratat med en vvsare som påstår att man måste ha tankarna jämte pannan för rördragningen måste vara uppe/nere.... mitt problem är att jag har ett dörrhål var sida så jag kommer inte få plats med returröret nerevid.... han påstår att jag får bila upp golvet och lägga ner ett rör den vägen men jag känner de bör gå o lösa på annat håll? han kunde inte direkt svara på varför jag inte kunde dra returröret i taket som dom andra rören...

någon som har någon ide?
Funkar kanske med högt dragen retur, men jag skulle fundera igen på hur jobbigt det verkligen blir att billa ner returröret. Du behöver bara göra det en gång. En bra anledning att dra rören så för att underlätta självcirkulation, även om du förstås vanligen pumpar m laddkopplet, är att det fortsätter cirkulera hyfsat t ex vid oväntat strömavbrott mitt i eldningscykeln. Dessutom, om pannan nångång råkar koka riskerar du kanske få ångbubblor och cirkulationsstopp på båda sidor pannan? Bättre bygga bort trubbel och sova gott resonerade jag när jag byggde mitt system.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ånga i den ”kalla” ledningen? Det låter inte troligt. Men den behöver ju någon typ av avluftning om den går uppåt.

Laddomaten kan sitta vid tankarna, det blir ingen större skillnad. Men det normala är att den sitter vid pannan. Laddomat 21 ser förövrigt inte ut som rävlyans bild längre.

TS vilken stämpel är det du vill ha? Sotarens godkännande gäller enbart brandsäkerhet. Det har inget med rören att göra. Men rörens yta är ändå liten i förhållande till tankarna och pannan.
 
D Daniel 109 skrev:
Ånga i den ”kalla” ledningen? Det låter inte troligt. Men den behöver ju någon typ av avluftning om den går uppåt.

Laddomaten kan sitta vid tankarna, det blir ingen större skillnad. Men det normala är att den sitter vid pannan. Laddomat 21 ser förövrigt inte ut som rävlyans bild längre.

TS vilken stämpel är det du vill ha? Sotarens godkännande gäller enbart brandsäkerhet. Det har inget med rören att göra. Men rörens yta är ändå liten i förhållande till tankarna och pannan.

För min del behöver jag ingen stämpel alls. men på sotaren lät de som att de va mer eller mindre tvunget att vara en auktoriserad vvsare o att jag inte "fick" göra detta själv. vad menar du med rörens yta? jag har inte dragit några rör ännu?
 
Det är rent skitsnack. Sotaren tittar på rökgasvägarna. Rören ska ju uppfylla kraven i BBR. Men det finns inget krav på besiktning eller behörighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.