Hej!

Har ett problem som oroar oss som jag hoppas någon kan hjälpa oss med!

För någon månad sedan var sotaren här och sotade, och efter det har vi en lukt varje gång vi eldar i kaminen. Lukten börjar komma efter cirka 10 minuter (lagom när tändveden brinner ordentligt och dags för påfyllning), och avtar när kaminen är helt varm. Tycker det luktar mer när vi inte eldat i den på några dagar, och lite mindre när man eldar varje dag. Vi har en Contura 600-serie och jag tycker det luktar som mest uppe på kaminen, under gallret vid stosen som ansluter mot rökröret.

Vi har eldat cirka 20-25 gånger efter sotningen utfördes i hopp om att lukten skulle brännas bort, men icke! Har även eldat "hårt" och länge några gånger utan resultat.

Det är svårt att förklara en lukt på ett forum, men skulle vilja beskriva det som lite kemiskt, stickande. Inte klassiska ved/eldstads lukten som kan bli om det ryker in lite utan detta är något annat.

Har läst att det ska kunna lukta lite när man eldar första gångerna i en ny kamin, men vår är installerad 2004 så den kan väl knappast klassas som ny längre..

Har ringt sotaren och frågat om han har någon aning vad som kan orsaka detta, men han har inget tips. Erbjöd sig att kunna filma ned i skorstenen för att se om det fanns någon som inte borde vara där.
Pratade också med en Contura kaminförsäljare som heller inte kände igen problemet. Gav förslag att de skulle kunna titta på kaminen så tätningar osv såg okej ut.

Otroligt tacksam för tips på vad som kan orsaka denna lukt och hur vi blir av med den! Är rädd att denna lukt inte är bra för oss eller vår 11 månaders dotter.
 
Leta i konvektionskanalerna,Hade det varit inuti hade ni inte känt nåt så tätningar går bort. Inga barn på besök som pillat in nån plastleksak genom nåt galler?
 
E exerg skrev:
Leta i konvektionskanalerna,Hade det varit inuti hade ni inte känt nåt så tätningar går bort. Inga barn på besök som pillat in nån plastleksak genom nåt galler?
Hej och tack för svar! Förlåt min okunskap, men vart sitter konvektionskanalerna?

Inga barn på besök! Jag har försökt kika i alla öppningar och galler jag hittar utan framgång. Det verkar som att jag behöver lossa på rökröret för att få bort gallret på ovansidan av kaminen så jag kan inte helt se om det skulle kunnat ramlat ned någon tändare eller dylikt. Men det borde väl sluta lukta med tiden om det vore någonting som legat emot något varmt?
 
Har blåst med tryckluft överallt jag kommer åt men inga förbättringar. Samma kemiska/gas lukt.
Mailade även Contura men de hade ingen aning om vad det skulle kunna vara.. börjar bli desperat här :/ vill ha bort lukten men vill ju helst inte köpa helt ny kamin..

En värmeculit platta har en spricka genom sig, kan det ha någonting med detta att göra?

Någon som har tips på hur jag går vidare?
 
Nu har vi börjat elda lite igen.
Första eldningen hade jag lukten där igen. Men när vi eldade några dagar på raden så var den borta alla gångerna?! Därefter uppehåll på ett par dagar och nu när vi eldar i den så är lukten tillbaka. Försvinner när den är varm..
Vad tusan kan det vara? Hur går jag vidare i felsökningen?
Har kört fast helt så alla tips är varmt välkomna!!
 
Som andra har varit inne på känns det som om det har kommit in något som inte ska vara där, om du inte har gjort det plocka ur asklåda och vermiculit för att se om du någonstans kan hitta färgförändringar (plast eller liknande som kan ha smält). Det finns små inspektionskameror på biltema eller liknande, kör ner den uppifrån genom gallret för att se om du kan hitta något där.

En möjlighet är att man har tätat anslutningen mot skorstenen med fel material och att det därför uppstår lukt när ni eldar. För att kontrollera det får man troligen plocka ner skorstenen och sätta ihop den igen om det är en modulskorsten som du har. Räkna med ca 2 dagars jobb för att göra det.
 
  • Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Som andra har varit inne på känns det som om det har kommit in något som inte ska vara där, om du inte har gjort det plocka ur asklåda och vermiculit för att se om du någonstans kan hitta färgförändringar (plast eller liknande som kan ha smält). Det finns små inspektionskameror på biltema eller liknande, kör ner den uppifrån genom gallret för att se om du kan hitta något där.

En möjlighet är att man har tätat anslutningen mot skorstenen med fel material och att det därför uppstår lukt när ni eldar. För att kontrollera det får man troligen plocka ner skorstenen och sätta ihop den igen om det är en modulskorsten som du har. Räkna med ca 2 dagars jobb för att göra det.
Hej och tack för svar
Ska plocka bort värmeculiten och asklådan och titta

Om man ska plocka isär och titta anslutningen för skorstenen, hur gör man? Jag förstår inte ens vart jag ska börja :/
Bifogar några bilder om någon vänlig själ kan förklara
 
  • Brinnande ved i en öppen braskamin med ansluten skorsten och vedkorg intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en kakelugn med synlig asklåda i ett hörn där vägg och tak möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallskorsten som går ner i en grå, stenlik topp av en eldstad. Dustig yta med spår av aska och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Eftersom den står så nära väggen så är det tapetklistret som luktar
 
Det kan nog inte vara nåt inuti kaminen.Så fort det blir drag i skorstenen skapas ett ordentligt undertryck i eldstaden och ev föroreningar o lukter följer med röken ut så det måste härledas till nåt utvändigt. Har du lyft lite på täljstenslocket och sniffat? Ev kan det åxå komma ifrån isoleringsmanteln på skorstenen. Det ser lite brunt ut nere vid bottendelen.Kan det vara nån otäthet uppe runt damasken på huven som läcker in vatten i isoleringen? eller kommer det bruna enbart på hård eldning?
 
E exerg skrev:
Det kan nog inte vara nåt inuti kaminen.Så fort det blir drag i skorstenen skapas ett ordentligt undertryck i eldstaden och ev föroreningar o lukter följer med röken ut så det måste härledas till nåt utvändigt. Har du lyft lite på täljstenslocket och sniffat? Ev kan det åxå komma ifrån isoleringsmanteln på skorstenen. Det ser lite brunt ut nere vid bottendelen.Kan det vara nån otäthet uppe runt damasken på huven som läcker in vatten i isoleringen? eller kommer det bruna enbart på hård eldning?
Håller med om din teori att det inte borde vara något inuti.
Lukten är väldigt tydlig när jag håller näsan emot gallret som är uppe på kaminen.

Skulle väldigt gärna vilja se över anslutningen/stosen mot skorstenen men förstår inte hur jag ska få bort gallret? Någon som vet?

Intressant teori om vattenläckage från huven, måste upp på taket och titta över det. Skorstenen är inte blöt på vinden och inte sett någon fukt kring kaminen dock, kan det ändå vara läckage?

Då dessa bilder är tagna har jag bara eldat 1-2st pinnar så den är inte hårt eldad så det bruna är troligtvis alltid där. Vad kan det bero på?
 
  • Del av kamin med galler på marmorsockeln; möjlig kondenserad beläggning synlig på kaminröret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå kamin med ett rör som ansluter till en stenomramad stos, inga synliga bruna fläckar eller fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gallret får du inte bort men täljstenstoppen går att dra framåt och lyfta bort om den inte är alltför väl siliconlimmad. Huvtaket har en ca 15mm hög uppkragning runt det uppstickande röret och sedan är en gummidamask trädd över. Skulle fukt kunna ta sig under damasken och rinna över uppkragningen, kanske pga att huvtaket har sjunkit ner på mitten, så kommer vatten in i isoleringen och är det tillräckligt mycket kommer det till slut ner till botten där det försöker ta sig ut i skarven. Nån fukt på utsidan det grå ytterröret ser du isåfall inte. Apropå bilden så ser väl även lite början till brunrost på gallret på framsidan skorstensröret som isåfall skulle tyda på att det nångång åtminstone blivit fuktigt där.
 
E exerg skrev:
Gallret får du inte bort men täljstenstoppen går att dra framåt och lyfta bort om den inte är alltför väl siliconlimmad. Huvtaket har en ca 15mm hög uppkragning runt det uppstickande röret och sedan är en gummidamask trädd över. Skulle fukt kunna ta sig under damasken och rinna över uppkragningen, kanske pga att huvtaket har sjunkit ner på mitten, så kommer vatten in i isoleringen och är det tillräckligt mycket kommer det till slut ner till botten där det försöker ta sig ut i skarven. Nån fukt på utsidan det grå ytterröret ser du isåfall inte. Apropå bilden så ser väl även lite början till brunrost på gallret på framsidan skorstensröret som isåfall skulle tyda på att det nångång åtminstone blivit fuktigt där.
Tack för att du tar dig tid!

Hänger inte riktigt med på vart du menar att jag ska leta på huven efter otätheter. Är det nere kring genomföringen taket, dsc_0504_556447d19606ee3afca06c87.jpg

eller uppe på toppen av huven?
premodul_roof_square_pt_small.jpg
 
På toppen. Är det conturas skorsten "Premodul" så sitter en gummikondom :rolleyes:trädd runt den uppstickande rörbiten
 
E exerg skrev:
På toppen. Är det conturas skorsten "Premodul" så sitter en gummikondom :rolleyes:trädd runt den uppstickande rörbiten
Stort tack för din hjälp. Ska kolla toppen på huven. Om jag får bort täljstenslocket, kan jag då kontrollera infästningen/tätningen mot skorstenen eller behövs skorstenen monteras ned från toppen först (vilket i så fall väl är orimligt att ge sig på)
 
Hade också sådan lukt när vi inte eldat på ett tag. Tog in grannen som jobbar med kaminer. Han sade att det är dammet som förångas. Modernt damm innehåller rätt mycket färgrester, plaster och sådant, därför blir det en lite kemisk lukt av det, som bränd målarfärg eller något i den stilen.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.