kisumisu
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Hur ska jag göra ..fick offert från 2 olika det slutar på 270-280t m ev. Rot

Ska jag fortsätta betala 30t /år för direktel radiatorer + luft/luft

15st Oljefyld radiatorer +10 år gammal värmepump och en vvb från 1971

Summan av allt ...jag måste innom kort byta allt ..kan då välja på en mindre engångskostnad nu och fortsätta betala dyrt sen ...

Eller bergvärme nu och med kalkylen jag fick ligga på stadiga 10t kw/år

Hjälp
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Hur ska jag göra ..fick offert från 2 olika det slutar på 270-280t m ev. Rot

Ska jag fortsätta betala 30t /år för direktel radiatorer + luft/luft

15st Oljefyld radiatorer +10 år gammal värmepump och en vvb från 1971

Summan av allt ...jag måste innom kort byta allt ..kan då välja på en mindre engångskostnad nu och fortsätta betala dyrt sen ...

Eller bergvärme nu och med kalkylen jag fick ligga på stadiga 10t kw/år

Hjälp

Beror lite på hur man ser det!

Funderar själv också lite, har direktel men jag värmer mest med ved i bakugnen!

Direkt el är ju bekvämt, inget vedhuggande, knappt nån underhåll, inget surr och stök från en kompressor (Vilket det blir med bergvärme och värmepump). Hör hur grannars luftvärmepumpar stökar utomhus och tom inne i mitt garage (Tur man slipper höra eländet i bostaden). Mindre risk för vattenskada också (nu kanske nån säger om brand och det är ju sant att elradiatorer skall man ju inte hänga tvätt på).

Det beror lite på hur man ser på det!

Nog kan bergvärme vara bra, men tänk bara på att inte grannar har det i närheten hört att effekten blir då mindre.

Jag tror själv mer på att satsa till solpaneler, dyrt installera ja men dem är också stort sett underhållsfria när dom väl är på plats och fungerar många år.
Har man hela taket fyllt med panel så kan man ju sälja överskottet på sommartid och sedan njuta av billigare el när det väl behövs el till värmen.

Där är dock nackdelen att man får inte sälja mer el än hälften av vad man förbrukar och bla Vattenfall är riktigt dåliga på att ge offert vad en solpanelstak kostar.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Excel
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Hur ska jag göra ..fick offert från 2 olika det slutar på 270-280t m ev. Rot

Ska jag fortsätta betala 30t /år för direktel radiatorer + luft/luft

15st Oljefyld radiatorer +10 år gammal värmepump och en vvb från 1971

Summan av allt ...jag måste innom kort byta allt ..kan då välja på en mindre engångskostnad nu och fortsätta betala dyrt sen ...

Eller bergvärme nu och med kalkylen jag fick ligga på stadiga 10t kw/år

Hjälp
Besparingen/investesteringen motsvarar en avkastning på ca 8%.

Utan tvekan, investera i bergvärmen.
Vid finansiering ligger bankens räntor garanterat under 8%.
 
  • Gilla
TessanDoo och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Beror lite på hur man ser det!

Funderar själv också lite, har direktel men jag värmer mest med ved i bakugnen!

Direkt el är ju bekvämt, inget vedhuggande, knappt nån underhåll, inget surr och stök från en kompressor (Vilket det blir med bergvärme och värmepump). Hör hur grannars luftvärmepumpar stökar utomhus och tom inne i mitt garage (Tur man slipper höra eländet i bostaden). Mindre risk för vattenskada också (nu kanske nån säger om brand och det är ju sant att elradiatorer skall man ju inte hänga tvätt på).

Det beror lite på hur man ser på det!

Nog kan bergvärme vara bra, men tänk bara på att inte grannar har det i närheten hört att effekten blir då mindre.

Jag tror själv mer på att satsa till solpaneler, dyrt installera ja men dem är också stort sett underhållsfria när dom väl är på plats och fungerar många år.
Har man hela taket fyllt med panel så kan man ju sälja överskottet på sommartid och sedan njuta av billigare el när det väl behövs el till värmen.

Där är dock nackdelen att man får inte sälja mer el än hälften av vad man förbrukar och bla Vattenfall är riktigt dåliga på att ge offert vad en solpanelstak kostar.
I mitt fall så har jag ju bytt radiatorer jag har bytt fönster och jag har tilläggsisolera vinden men fakturan blir bara desamma ...

Sedan är jag rädd för framtida elpriser
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Excel
Papphammar666 lilllasrne skrev:
I mitt fall så har jag ju bytt radiatorer jag har bytt fönster och jag har tilläggsisolera vinden men fakturan blir bara desamma ...

Sedan är jag rädd för framtida elpriser
Ny radiatorer spar man inget på, fortfarande verkningsgrad 1:1

Fönsterbyte brukar man ha svårt att räkna hem ekonomiskt.
 
Excel Excel skrev:
Ny radiatorer spar man inget på, fortfarande verkningsgrad 1:1

Fönsterbyte brukar man ha svårt att räkna hem ekonomiskt.
Mina fönster satt ihop med tape som den förre ägaren hade *laga * med ..inte heller målade på 40 år ...hahaha
 
kisumisu
Excel Excel skrev:
Ny radiatorer spar man inget på, fortfarande verkningsgrad 1:1

Fönsterbyte brukar man ha svårt att räkna hem ekonomiskt.
Jo så är det ju. Ingen har ännu kommit på "energispar radiatorer".

Ur energisparsynpukt är det +-0. Men rent komfortmässigt är ju nya radiatorer oftast bättre.
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Papphammar666 lilllasrne skrev:
I mitt fall så har jag ju bytt radiatorer jag har bytt fönster och jag har tilläggsisolera vinden men fakturan blir bara desamma ...

Sedan är jag rädd för framtida elpriser
Absolut elpriser lär nog inte sjunka direkt, om inte regeringen får lite vett i pannan att el faktist är generellt renare sätt värma hus.
Visst finns det kolkraftverk och risker med kärnkraft, men om vi bortser från det är det renare för miljön!
I alla fall "närmiljön" när tom fjärrvärmen puttrar med fossil bränsle på många orter. Den som marknadsförs så miljövänlig.

Men är man rädd för elpriser (som jag är) är den allra bästa investeringen vedeldning!
Kräver dock tid och energi, men vinner i hästlängder speciellt om man har tillgång till skog eller billig ved. Då man där inte beroende av elpriserna. Dom kan höja elpriset i taket men det påverkar inte priset på vedeldning och dessutom är man inte beroende av elen.

Blir det strömavbrott så stannar ju doirekt el, oljepanna, bergvärme, fjärrvärme, luftvärmepump etc etc.

Bor själv i Norrland och här har vi inte så sällan -30 ute.
Min elräkning med direkt el kombinerad med vedeldning allinclusive med all hushållsel och nätavgifter skatter etc blir då max 3000kr/mån på ett dåligt isolerat 80 talshus på 155kvm.
Dessutom har jag glödlampor, halogen de få lampor jag har LED är på runt 24/7, är inte speciellt sparsam med glödisarna heller och sedan en varmvattenberedare på 300 Liter som har 18år i nacken.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Absolut elpriser lär nog inte sjunka direkt, om inte regeringen får lite vett i pannan att el faktist är generellt renare sätt värma hus.
Visst finns det kolkraftverk och risker med kärnkraft, men om vi bortser från det är det renare för miljön!
I alla fall "närmiljön" när tom fjärrvärmen puttrar med fossil bränsle på många orter. Den som marknadsförs så miljövänlig.

Men är man rädd för elpriser (som jag är) är den allra bästa investeringen vedeldning!
Kräver dock tid och energi, men vinner i hästlängder speciellt om man har tillgång till skog eller billig ved. Då man där inte beroende av elpriserna. Dom kan höja elpriset i taket men det påverkar inte priset på vedeldning och dessutom är man inte beroende av elen.

Blir det strömavbrott så stannar ju doirekt el, oljepanna, bergvärme, fjärrvärme, luftvärmepump etc etc.

Bor själv i Norrland och här har vi inte så sällan -30 ute.
Min elräkning med direkt el kombinerad med vedeldning allinclusive med all hushållsel och nätavgifter skatter etc blir då max 3000kr/mån på ett dåligt isolerat 80 talshus på 155kvm.
Dessutom har jag glödlampor, halogen de få lampor jag har LED är på runt 24/7, är inte speciellt sparsam med glödisarna heller och sedan en varmvattenberedare på 300 Liter som har 18år i nacken.
Jag instämmer i en hel del av tänket, men en sak missar de flesta; om du har vattenburen vedvärme så är du precis lika beroende av el som alla andra vattenburna uppvärmningssätt. Du måste nämligen ha en cirkulationspump som snurrar runt värmen. Det enda sättet att vara utan elberoendet är att ha luftburen värme; vedkamin. En vedpanna blir lika oanvändbar som en luftvärmepump om elen försvinner.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag instämmer i en hel del av tänket, men en sak missar de flesta; om du har vattenburen vedvärme så är du precis lika beroende av el som alla andra vattenburna uppvärmningssätt. Du måste nämligen ha en cirkulationspump som snurrar runt värmen. Det enda sättet att vara utan elberoendet är att ha luftburen värme; vedkamin. En vedpanna blir lika oanvändbar som en luftvärmepump om elen försvinner.
Det går att ha självcirkulation med vedpanna, men det kräver en del tänk o grova rör, lösningen var nog vanligare förr o då främst i hus med flera plan.
 
K Keld skrev:
Det går att ha självcirkulation med vedpanna, men det kräver en del tänk o grova rör, lösningen var nog vanligare förr o då främst i hus med flera plan.
Jag tror inte ens en promille av husen som står idag klarar av självcirkulation, så det är inte en realistisk lösning. Luftburen värme är idag den enda realistiska lösningen som finns att tillgå för att klara en elfri uppvärmning.
Intressant dock att det tydligen funnits och troligen funkat hyfsat. Kanske borde dagens hustillverkare/byggherrar ha detta i åtanke.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
kisumisu
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag instämmer i en hel del av tänket, men en sak missar de flesta; om du har vattenburen vedvärme så är du precis lika beroende av el som alla andra vattenburna uppvärmningssätt. Du måste nämligen ha en cirkulationspump som snurrar runt värmen. Det enda sättet att vara utan elberoendet är att ha luftburen värme; vedkamin. En vedpanna blir lika oanvändbar som en luftvärmepump om elen försvinner.
Det är sant och ska också läggas till att cirkulationspump till panna och fjärrvärme går att köra med inverter och batteri ett tag. Då det är inga stora effekter i vanlig villa.

Däremot är nog fjärrvärme kört om inte operatören har backup lösningar?

Jag antar att bergvärme och luftvärmepump kräver mer effekt och även mer beroende av "ren" el (dvs kräver inverter/generator som kan leverera ren sinuslinje på elen så man ej söndrar känslig elektronik)?

Finns som sagt även självcirkulation.
Provade i ett hus byggd på 60 talet som hade cirkulationspump.
Värmebän gick utan pump också men antar det var mindre effektivt och antar det beror var pannan är också.

Numera har jag bakugn i mitten av huset så är luftburet.

Bygger man nytt hus skall man absolut tänka på backup!
I Norge tror jag det är lag på det, alla norska hus jag besökt har haft någon slags kamin eller eldstad.
 
Redigerat:
MultiMan
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tror inte ens en promille av husen som står idag klarar av självcirkulation, så det är inte en realistisk lösning. Luftburen värme är idag den enda realistiska lösningen som finns att tillgå för att klara en elfri uppvärmning.
Intressant dock att det tydligen funnits och troligen funkat hyfsat. Kanske borde dagens hustillverkare/byggherrar ha detta i åtanke.
Jag har ett självcirkulerande system i mitt hus (med bla 4"-tums rör). Detta trots att jag saknar källare och allt är gjort utifrån en kökspanna med element på båda våningarna. Dock har jag aldrig använt det under de 20 åren jag bott här eftersom jag har roligare saker att syssla med än vedeldning.

Känns iofs bra att ha det nu när vi är närmare världskrig än någon gång tidigare under min livstid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Man behöver faktiskt inte alltid kolla ifall det alltid lönar sig ekonomiskt. Det finns ett eget värde i komforten som inte en luft/luft eller elraddar kan ge som ett vattenburet ger.
I och med att byggahus lägger upp ditt inlägg på förstasidan som ett citat är jag lite intresserad av vilka fördelar komfortmässigt som ett vattenburet system ger? :)

Jag har vattenburet nu men jämfört med förra boendet där vi hade luft/luft och moderna elradiatorer ser jag personligen bara nackdelar. Enda fördelen är möjligen att man slipper fläktljudet från luft/luftvärmepumpen. Därför har vi installerat elradiatorer och ska installera även luft/luft på övervåningen istället för vattenburet som vi har på bottenvåningen. Luft/luft och elradiatorer gör det enkelt att snabbt ändra temperatur (t ex vid stora skillnader i temperatur på dagen och natten) och har dessutom fördelen av att kunna köra kyla när det blir riktigt varmt.

/Krille
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Luft/luft värmer ju bara precis där invertern sitter så har man stängda dörrar kommer elradiatorna att få jobba (om man har några, annars blir det kallt i de stängda rummen). Gamla hus med stökig planlösning och flera våningar lämpar sig inte jättebra för luft/luft.

Det tenderar även att bli kallt vid fönstren då man inte har radiatorer under dem.

Har man vattenburen golvvärme slipper man väggradiatorer helt och hållet, och slipper dessutom kalla golv.

Vattenburet system kan kopplas ihop med bergvärme, fjärrvärme, luft/vatten etc.

En nackdel med luft/luft är dessutom den fula lådan på utsidan av huset, om man inte råkar ha möjlighet att gömma undan den på ett snyggt sätt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Luft/luft värmer ju bara precis där invertern sitter så har man stängda dörrar kommer elradiatorna att få jobba (om man har några, annars blir det kallt i de stängda rummen). Gamla hus med stökig planlösning och flera våningar lämpar sig inte jättebra för luft/luft.

Det tenderar även att bli kallt vid fönstren då man inte har radiatorer under dem.

Har man vattenburen golvvärme slipper man väggradiatorer helt och hållet, och slipper dessutom kalla golv.

Vattenburet system kan kopplas ihop med bergvärme, fjärrvärme, luft/vatten etc.

En nackdel med luft/luft är dessutom den fula lådan på utsidan av huset, om man inte råkar ha möjlighet att gömma undan den på ett snyggt sätt.
Ursäkta franskan, men vilket skitsnack.

Ja, en planlösning á la 60-tal med många små rum lämpar sig inte för LLVP. Dock är öppen planlösning så som vi byggt sedan mitten på 80-talet. Vidare värmer LLVP inte alls så lokalt som du påstår. Det ser fläkten till, och sprider värmen VÄLDIGT väl. Flera våningar är absolut noll problem. Det finns inga hinder att ha en LLVP eller en innedel på varje plan i huset.

Med relativt moderna fönster med isolerglas så läcker ofta väggarna mer än fönstren, så nej.

Då är LVVP lika illa vad gäller den "fula lådan". Jag har hellre fula lådan på utsidan än besten till bvp, panna eller annat inomhus.

Jag ser absolut att det kan finnas styrkor med vattenburet system, men styrkorna är fler med LLVP. Allting kan göras fel, och många gör just fel med LLVP.

Fördelar med LLVP: billigt på alla sätt, värme OCH kyla, nya garantier på ditt värmesystem varje gång du byter pump (vilket du kan göra så fort garantin går ut om du vill = konstant garanti på värmesystemet i huset för en löjlig peng), bättre inomhusluft (rening av luften görs i de flesta modeller idag), prestandaförbättringar varje gång du byter pump, inga risker med brustna rör som är ingjutna och då orsakar vattenskador som kan bli besvärliga och dyra, inte en massa fula radiatorer under alla fönster, lättare och bättre möbleringsmöjligheter utan radiatorer, osv.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.