Vi har nyligen (mindre än en månad) köpt hus. Fastigheten köptes från en kommun (vill inte hänga ut dem, så jag använder fingerat namn retäS), om det gör någon skillnad. Även om huset är, på det hela taget, bra, så har affären på grund av köparen varit en tågolycka från början till slut. Hade vi från början vetat hur illa det skulle bli så skulle vi redan från början anlitat en elak attackadvokat för att sköta affären.

Av de fyra veckor vi haft huset, har 2-3 gått åt till att bråka med retäS och att fixa saker som de borde gjort (flyttstädning, krånglande panna, tömma förråd, eternitskräp på vinden, avlopp som inte pluggats när de plockat bort grovtvättmaskin, nycklar på vift, utlovad fiber som inte funkar och en lång lista med andra saker...). Nu börjar vi närma oss slutet, bara några punkter kvar att beta av.

Då dyker nästa problem upp: En säkring som löser ut hela tiden. Det funkade första dagarna, men har sedan blivit värre och värre. Den går enbart till belysning och ett icke använt väggurtag, oavsett om det är tänt eller inte. Ibland går den direkt, ibland kan det ta några minuter. Det tolkar jag som en kortslutning/överledning någonstans mellan säkring och strömbrytare.

Hade det här varit enda problemet, så skulle jag ryckt på axlarna, ringt dit en elektriker och fått det fixat. Men, nu har det varit mycket, och vi är rätt så pissed. Så, om det är retäSs ansvar så vill vi att de fixar det.

Jag vet undersökningsplikt och allt det där, men hur kan man undersöka ett sånt här fel? Dessutom, ett elfel av denna typ är inte bara en "repa i lacken", det är ett fel där det finns risk för personfara, och det känns därmed som en hygienfaktor.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår er frustration. Några av de saker som irriterar är väl helt uppenbara att det är säljarens ansvar, som städning, nycklar och liknande. Tyvärr är det nog så att om man köper från en juridisk person, som en kommun, så blir det inte samma ansvarstagande, det kan vara så att det är flera inblandade och ingen tar rejält ansvar. Men det som ni nu har upptäckt, krånglande el, där gäller en omfattande undersökningsplikt, så det är nog svårt att driva detta. Se till exempel denna länk

https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2015/april/svarupptackt-fulel-stod-husagare-dyrt/
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Fast i det fallet så är det saker som man rimligtvis kan upptäcka (och som jag skulle upptäckt...).

Att en ledning inne i en vägg har överledning skulle kräva att jag kopplade ur i båda ändarna och testade med megger. På varenda ledning i ett hus på 1020 kvadrat... Sträcker sig verkligen undersökningsplikten så långt?
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Är det en fast armatur eller är det något ni har haft med? Det kanske är armaturen som felar även om det kan vara något annat. Det låter lite märkligt med en säkring för belysning och ett uttag, kanske är det något annat anslutet på samma säkring fast det inte syns på säkringsschemat?
 
  • Gilla
kardborren och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T Troberg skrev:
Även om huset är, på det hela taget, bra, så har affären på grund av köparen varit en tågolycka från början till slut
Asch, ni skulle nog inte köpt huset. :p
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det en fast armatur eller är det något ni har haft med? Det kanske är armaturen som felar även om det kan vara något annat. Det låter lite märkligt med en säkring för belysning och ett uttag, kanske är det något annat anslutet på samma säkring fast det inte syns på säkringsschemat?
16 lysrörsarmaturer, om jag minns rätt. Ingenting vi har rört. Uttaget sitter på en vägg som byggts i efterhand, så man har antagligen plockat strömmingarna där de funnits nära.

Överlag känns elen proffsig, även om det naturligtvis är omfattande (tror jag hittat ungefär 5 elcentraler hittills), Enda jag sett som jag reagerat på är att i gamla delen av byggnaden så finns det i ett rum ett ojordat uttag, trots att det också finns jordade uttag i samma rum, men det ser jag som ett mindre fel. Har inte ens testat om det ojordade är inkopplat, ska ta bort det så småningom.

Fairlane Fairlane skrev:
Asch, ni skulle nog inte köpt huset. :p
Det är fredag. Min hjärna är trött. Naturligtvis menar jag säljaren.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
... Sträcker sig verkligen undersökningsplikten så långt?
Undersökningsplikten sträcker sig långt. Exakt hur långt vet man ju först när man testat ett enskilt fall. I ert fall kanske ni kan ta fram vad orsaken till felet är och vad det bedöms kosta att åtgärda. Sedan diskutera detta underlag med kompetenta bedömare. Troligen kan ni få stöd från er hemförsäkring kring detta. Sen beror det på kostnaden om det är värt att driva ett fall, men det kostar ju inget att framföra krav till säljaren. Det är ju först om säljaren avvisar kraven som ni ställs inför frågan om att driva det hela vidare
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Jo, men samtidigt är det bra att ha koll på regelverket innan man ställer krav.

Enligt mäklaren så täcktes tex problemen med pannan av en 30-dagarsgaranti. Jag har inte fått tag på mäklaren än om elfelet.
 
  • Gilla
Xerxez81 och 1 till
  • Laddar…
Om det är ett äldre hus så kan man ju i princip alltid förvänta sig att det ska finnas vissa brister och problem. Om ni däremot finner att felet är något ni inte kunnat förvänta er pga felaktig konstruktion eller liknande så har ni ju ett case mot säljaren.
Alltså, undersök vad felet är. Dokumentera. Om det t.ex. är felkopplat på något sätt så gå på säljaren.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Bara för att förtydliga, (jag vet inte om det påverkar), men ni har (som privatpersoner) köpt ett hus på 1020 kvm för att använda som privatbostad?

Det är inte ett företag som köpt ett hyreshus?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Om det är ett äldre hus så kan man ju i princip alltid förvänta sig att det ska finnas vissa brister och problem.
Huset är byggt i omgångar, med de äldsta delarna cirka 100 år gamla. Det har dock använts som skola, och sedan förskola fram till sommarenlovet, så allt inuti är modernt (el, VA, toaletter, ventilation osv).

Det är besiktigat av besiktningsman, en besiktningsman som jag haft att göra med flera gånger tidigare och vet är mycket bra, och som rekommenderas av flera andra jag känner.

ylven ylven skrev:
Alltså, undersök vad felet är. Dokumentera. Om det t.ex. är felkopplat på något sätt så gå på säljaren.
Det ska jag göra, men magkänslan säger att det är en skadad sladd (skruvat genom den eller musgnagd eller liknande).

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bara för att förtydliga, (jag vet inte om det påverkar), men ni har (som privatpersoner) köpt ett hus på 1020 kvm för att använda som privatbostad?
Japp. Nu är det iofs 1020 m2 bruksarea, boendearean är nog närmare 700.

Grejen är att med vad vi fick för gamla huset,och om man jämför driftskostnader, så kommer vi att ha ungefär samma driftskostnader, men nästan inga lån (om 4-5 år är vi lånefria). Bortsett från lite ombyggnad (som är inräknat i lånekalkylen ovan) så är det ett fräscht och okomplicerat hus att bo i. Så, ekonomiskt är det bara positivt, och lite mer plats är ju alltid bra. Nu får jag dessutom plats med en ordentlig verkstad, och jag får hiss, så jag slipper gå i trappor, SOM ETT DJUR!
 
  • Gilla
Xerxez81 och 6 till
  • Laddar…
Talade nyss med mäklaren. Vi är siktar på att få till en överenskommelse där en elektriker får fixa det, och om det är ett anläggningsfel enligt hans bedömning så tar kommunen kostnaden, annars vi. Det jag kan om el säger mig att det är ett rätt så säkert vad...

Not: Jag kommer inte att göra någon felsökning annat än "extern", dvs kolla att allt ur urpluggat osv. Jag kommer inte att skruva upp dosor och dra i sladdar och sånt. Detta för att undvika diskussioner om vem som orsakat vad.
 
  • Gilla
Xerxez81 och 3 till
  • Laddar…
Rent formellt så har du nog inget case vad gäller elfelet. Dels så har det tydligen uppstått och förvärrats efter tillträdet.

Om man skall kunna få ersättning för ett fel så är det inom ramen för doldafelsreglerna. Och då skall ett antal punkter vara uppfyllda.

Men OM det i alla aspekter kvalar in som dolt fel, så har man rätt till ersättning i förhållande till att huset skulle varit billigare om felet vore känt vid köpet. Det finns rättsfall där ett klockrent dolt fel ändå inte gav ersättning för att det kostade "bara" ca 20 000 att årgärda. Rätten menade att ett såpass billigt fel inte (bevisligen) påverkade slutpriset på huset.

Nu kan man ju iofs. tänka sig den osannolika situationen att den här säkringen som löser ut visar sig bero på något generalfel, så att precis varenda kabelsnutt i huset måste bytas, då kan man troligen hävda att slutpriset skulle påverkats om felet vore känt. Det är som sagt väldigt osannolikt.
 
  • Gilla
Xerxez81 och 6 till
  • Laddar…
Går säkringen när belysningen är tänd? Det kan ju vara så att det är för hög belastning bara. Är det gamla armaturer med järnkärnedrossel? Tänk 2x58w x 16 bara där 1860W. Lägg till en effektfaktor på kanske 0,6 så räcker inte en 10 A säkring.
 
T Troberg skrev:
Nu är det iofs 1020 m2 bruksarea, boendearean är nog närmare 700.

Grejen är att med vad vi fick för gamla huset,och om man jämför driftskostnader, så kommer vi att ha ungefär samma driftskostnader, men nästan inga lån (om 4-5 år är vi lånefria). Bortsett från lite ombyggnad (som är inräknat i lånekalkylen ovan) så är det ett fräscht och okomplicerat hus att bo i. Så, ekonomiskt är det bara positivt, och lite mer plats är ju alltid bra. Nu får jag dessutom plats med en ordentlig verkstad, och jag får hiss, så jag slipper gå i trappor, SOM ETT DJUR!
Äntligen nån som ser på boende på samma sätt som jag! Tyvärr har jag inte lyckats hitta det där stora huset som uppfyller alla krav på yta och som även har garage och ligger bra till geografiskt och har ett rimligt pris...
Lycka till med huset! Hoppas det blir bra i slutänden! (Egen hiss!!!)
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.