Ska till att börja skissa på mitt första fräsbord.
Kregplattan har nog legat 2-3år i garaget... :oops:

Förmodligen kan man snappa upp en och annan matnyttig idé i den här tråden. ;)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
På mitt numera skrotade fräsbord (ska bygga nytt och kommer att följa den här tråden maniskt) borrade jag ett 20 mm stort hål i 45 graders vinkel med fräsriktningen, placerat i linje med fräscentrum ca 150 mm efter frässtålet.

Under hålet hade jag limmat en kloss med hål där jag stack in dammsugarslangen när jag fräste spår.
Helt suveränt för att få bort fräsdammet som annars fångades i spåret kring stålet och riskerade att hetta upp det mer än nödvändigt sas. När man började fräsa såg man hur dammet sögs ner som en stråle i hålet, funkade klockrent!

Schematisk ritning av fräsbord med hål för dammavledning och ansluten dammsugarslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
När det gäller fräsens placering i bordet så föreslår jag att du sätter den så långt bak som anhållet tillåter. Då får du mesta möjliga yta framför fräsen och vill du komma nära så kan du vända på bordet, flytta över anhållet och jobba från andra sidan. Mitt bord är 800 x 1200 mm och fräsen sitter 500/300 mm in från respektive kant. I praktiken så har jag nog inte haft behov av att vända på bordet än så länge.

När det gäller anåll och utsug så rekommenderar jag starkt att du fixar till något i stil med detta som är användbart vid t.ex. mallfräsning. Den högra delen sticker ut lite längre än den vänstra och kan då även fungera som en "lead-in pin".

Översikt av en fräs monterad i ett blått bord med träanhåll, datumet indikerat i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fräsbord med fräsmaskin, träanlägg och utsug monterat; detaljen av uppsättningen med mätbara avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hittade också tråden jag startade när jag skulle bygga mitt bord. Jag vet inte om det ger dig så mycket men har du inget bättre för dig så kan du ju alltid skumma igenom den också:
https://www.byggahus.se/forum/threads/design-av-fraesbord-rad-och-tips.177511/
 
För att få möjlighet att justera höjden på "anhållet" jag visar på bilderna ovan så vill jag minnas att originalet var konstruerat så att delen under polykarbonatskivan var uppbyggd av flera tunnare bitar. Man lägger då ihop så många skivor som krävs för att få den önskade höjden. Styrningen kan lösas med några strategiskt placerade pluggar och/eller rampamuffar.

Jag kan försöka komma ihåg att ta med boken där jag hittade tipset någon dag. Kanske hittar du något annat matnyttigt i den också.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Bra tankar från @jac men alla såna där bordsockuperande utsugsvarianter blir problem vid konkava former. Ta tex en sån här mallfräsning (som iaf jag ägnar mig åt med hyfsat ojämna mellanrum) https://www.byggahus.se/forum/attachments/49-jpg.134410/ där krockar man omgående med en suganordning som ockuperar bordsyta i någon riktning. Samma problem gäller mer eller mindre för alla icke konvexa former. En tajt pinnmonterad pryl fixar både konvext och konkavt och tom helt stänga former som en innercirkel eller fals i undersidan av en låda.

Vad gäller fräspositionen jobbar man nog på olika vis och vänjer sig med det. I ex en sån här fräsning skulle jag nog tycka det var väldigt "långt bort" med 500 djupt och 650 i längd till fräscentrum. https://www.byggahus.se/forum/attachments/20-png.101301/

Mitt bord är 1200*1000 och jag har fräsen ca 350 från främre kanten och har sällan känt behov av att köra från andra hållet. Nu gör jag inte så mycket ändträfräsningar eller fräser i stora skivor, hade jag gjort det ville jag nog haft mer yta för ämnessupport:). Mallfräsning utan anhåll är en annan sak, där använder man bordet från alla håll o kanter.
 
Jag har mitt 30 cm från kant långsida. Lite väl snålt kan jag tycka nu efteråt. Nästa skiva blir det nog 40 cm in.
Tumstock som mäter 30 cm från kant på en svart arbetsbänk med verktyg och träbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 1 till
  • Laddar…
Jag kom på en lösning på den där rullbarheten som både jag och Daniel behöver.

Någonstans i skrotlagret har jag ett par gjutjärnshjul från en magasinskärra av 30 eller 40-talsmodell.
Jag funderar på att sätta dem under bakre benen. Då står bordet stadigt med främre benen på golvet tills men lyfter upp framkanten och rullar iväg det.
Nu gäller det bara att hitta hjulen.......

Bara en ide!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag kom på en lösning på den där rullbarheten som både jag och Daniel behöver.

Någonstans i skrotlagret har jag ett par gjutjärnshjul från en magasinskärra av 30 eller 40-talsmodell.
Jag funderar på att sätta dem under bakre benen. Då står bordet stadigt med främre benen på golvet tills men lyfter upp framkanten och rullar iväg det.
Nu gäller det bara att hitta hjulen.......

Bara en ide!
Jag har egentligen inte funderat så mkt på det. Min tanke var nog inte mer avancerad än en mkt tung konstruktion och sen kraftiga låsbara hjul på det. Några gjutjärnshjul har jag inte. Sen blir det inte så väldigt tung fräsning för min del ändå.

Blev en inventering av gjutjärnsborden ikväll och det visade sig att jag har 2 st. Ett 600x900 som redan sitter på ett kraftigt plåtstativ. Hyvlad gjutjärnsyta. Vilt okänd men tungt. 250+?. Under den ligger en betydligt större skiva, 1000x1500 och astung. Den är fräst och med tanke på storleken så tror jag att den får bli arbetsbord i det framtida svetsrummet istället. 600x900 borde kunna funka bra som fräsbord tänker jag. Borden ser faktiskt finare ut i verkligheten än på bild tacksamt nog.

Hyvlad gjutjärnsyta på kraftigt plåtstativ, storlek 600x900, närbild i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gjutjärnsbord staplade, det övre på ett plåtstativ, i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Antar att ni sett detta bord, det har en del smarta funktioner som kanske kan vara värda att inspireras av...

 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Massa coola grejer där(y)
 
Haha, vilket sjukt fräsbord! Tyckte dock mikrojusteringen förtjänade en betydligt bättre och mer användarvänlig lösning.

Bara för Daniel att sätta igång då.:)
 
Är det riktiga planbord du har där Daniel?
Såna planbord som man använder som referens då man mäter och då man planskavar. Ett sådant planbord är ju värt en smärre förmögenhet...... jag har letat efter ett som jag skulle ha råd med i 15 år men aldrig hittat något.

Gällande hjulen är min tanke att kringgå gungandet i sidled som alltid kommer då man har runtomsvängande "kundvagnshjul" som vrider sig som en vev fastän själva hjulet är bromsat och låst. I stället blir det två fasta hjul och två ben.
Efter mycket sökande hittade jag mina extrastadiga hjul. De låg bakom lidret ovanpå en trasig potatisupptagare...... hur de nu hade hamnat där..... det hade regnat in i lagren så ena hjulet snurrar inte men det ser ut att vara vanliga kullager så allting ordnar sig.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Är det riktiga planbord du har där Daniel?
Såna planbord som man använder som referens då man mäter och då man planskavar. Ett sådant planbord är ju värt en smärre förmögenhet...... jag har letat efter ett som jag skulle ha råd med i 15 år men aldrig hittat något.

Gällande hjulen är min tanke att kringgå gungandet i sidled som alltid kommer då man har runtomsvängande "kundvagnshjul" som vrider sig som en vev fastän själva hjulet är bromsat och låst. I stället blir det två fasta hjul och två ben.
Efter mycket sökande hittade jag mina extrastadiga hjul. De låg bakom lidret ovanpå en trasig potatisupptagare...... hur de nu hade hamnat där..... det hade regnat in i lagren så ena hjulet snurrar inte men det ser ut att vara vanliga kullager så allting ordnar sig.
Jag vet faktiskt inte till vilken tolerans de är bearbetade. Den lilla är hyvlad och den stora är fräst.

Jag kommer inte att ha möjlighet att själv fräsa ner liften så den tjänsten får jag ta in, jag hoppas att min vanlig svarv/fräsfirma har tillräckligt stor yta på sin fräs.
 
Nu är mitt bygge ordentligt igång.

Stomme av 80x80x9 T-profil och 8 mm plåt.
 
En fråga:

Kan man bara göra en stor spåntratt i botten på utrymmet som fräsmotorn är i eller behöver man punktsug ovanpå motorn?
Vilket är bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.