Skulle ringa och säga upp mitt larm hos Sector Alarm idag men som vanligt lyckas de locka kvar en med prissänkningar ;)
Betalar nu 269kr/månaden för 2 pir/kamera, 2 brandvarnare och 2 magnetkontakter.

Får se hur länge jag behåller innan jag byter till något eget system. Börjar bli sugen på Ajax :D
 
Redigerat:
D dasboston skrev:
Skulle ringa och säga upp mitt larm hos Sector Alarm idag men som vanligt lyckas de locka kvar en med prissänkningar ;)
Betalar nu 269kr/månaden för 2 pir/kamera, 2 brandvarnare och 2 magnetkontakter.

Får se hur länge jag behåller innan jag byter till något eget system. Börjar bli sugen på Ajax :D
Jag betalar 174kr i månaden för verisure. 2st kameror en pir och en magnet. Dock ej fria väktar. Men det lönar sig aldrig i princip. Jag ska dock säga upp allt i nästa vecka. Jag har ett maxat paket med ajax hos schenker under leverans nu

De blev 9st magnet (med shock, tilt, bryt), 6st pir, 1st utomhus siren, 1st inomhus, 1st fjärr, 1st panel, 3st brand + vatten och 1st wallswitch. ☺️

Skulle jag ha samma storlek av larmet med verisure skulle jag få sälja huset för ha råd med avgiften
 
  • Gilla
Flaggstång och 2 till
  • Laddar…
Kendobendo Kendobendo skrev:
Jag betalar 174kr i månaden för verisure. 2st kameror en pir och en magnet. Dock ej fria väktar. Men det lönar sig aldrig i princip. Jag ska dock säga upp allt i nästa vecka. Jag har ett maxat paket med ajax hos schenker under leverans nu

De blev 9st magnet (med shock, tilt, bryt), 6st pir, 1st utomhus siren, 1st inomhus, 1st fjärr, 1st panel, 3st brand + vatten och 1st wallswitch. ☺️

Skulle jag ha samma storlek av larmet med verisure skulle jag få sälja huset för ha råd med avgiften
Vad betalade du för det?
 
T tobbbias skrev:
Vad betalade du för det?
Strax runt 21 lax. Då med runt 4 lax rabatt. Men jag valde de dyraste PIR och Magnetkontakterna. Plus modeller av allt. Ser ingen poäng med att snåla. Det är ju en engångskostnad.
 
  • Gilla
Flaggstång
  • Laddar…
S
Kendobendo Kendobendo skrev:
Strax runt 21 lax. Då med runt 4 lax rabatt. Men jag valde de dyraste PIR och Magnetkontakterna. Plus modeller av allt. Ser ingen poäng med att snåla. Det är ju en engångskostnad.
Men, om du spenderar 21papp på larm, det måste man ju ändå påstå är en skaplig summa för larm. Varför då köpa ett leksakslarm? Du skulle fått ett SPC för en betydligt billigare peng och då har du dessutom bra grejer.

På sätt och vis förstår jag dom som skaffar dessa leksaker till larm för en hyffsat låg månadskostnad, om man inte kan / vill ta en stor engångskostnad.

Men nu tar du en stor engångskostnad och köper ändå det som hamnar i kategorin snäppet över ”skräp” på sin höjd.
 
  • Gilla
Flaggstång
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Men, om du spenderar 21papp på larm, det måste man ju ändå påstå är en skaplig summa för larm. Varför då köpa ett leksakslarm? Du skulle fått ett SPC för en betydligt billigare peng och då har du dessutom bra grejer.

På sätt och vis förstår jag dom som skaffar dessa leksaker till larm för en hyffsat låg månadskostnad, om man inte kan / vill ta en stor engångskostnad.

Men nu tar du en stor engångskostnad och köper ändå det som hamnar i kategorin snäppet över ”skräp” på sin höjd.
Kan du vara mer konkret vad det är du anser vara skräp och leksaks med just Ajax?
 
Vi använder nest brandlarm. Därför får vi mail, smartphonenotiser och sms om det börjar brinna hemma. Vi får det tom innan rökbildning. Sedan har vi massvis med uppkopplade kameror.

De flesta väktarbolagens utryckningstider är så pass dåliga att tjuven hinner komma undan. Vi är ändå inte bekymrade över stölder. De kanske tar mobil eller något smycke, än sen då. Det vi är oroliga för är att huset brinner ned eller att vi skadade. Väktarbolag hjälper inte mot misshandel. Brandbiten är enklare och snabbare om vi själva sköter.

Kostnaden var 6000kr för installationen och inköpet av allt. Driftskostnad = 1kwh om året.

De spelar mycket på rädsla.
 
  • Gilla
Patrik.Lind och 1 till
  • Laddar…
S
G guggen skrev:
Kan du vara mer konkret vad det är du anser vara skräp och leksaks med just Ajax?
Inte just Ajax, alla dessa ”hemlarm” från diverse företag som riktar sig på att leasa trådlösa hobbyprodukter mot privatpersoner.

Nu köper han ju iofs loss larmet. Men för dom pengarna hade han fått ett rejält SPC eller motsvarande.
 
S SueCia skrev:
Inte just Ajax, alla dessa ”hemlarm” från diverse företag som riktar sig på att leasa trådlösa hobbyprodukter mot privatpersoner.

Nu köper han ju iofs loss larmet. Men för dom pengarna hade han fått ett rejält SPC eller motsvarande.
Då tror jag du behöver läsa på lite innan du råder folk i trådar.
Ajax är inte direkt ett Clas Ohlson larm för 2 tusen utan en helt annan historia.
Min personliga uppfattning är att det är larmens iPhone. Riktigt hög kvalité på komponenterna, bra säkerhet och mkt användarvänligt.
De har bla vunnit utmärkelser, både innovation och bästa larm i branschutmärkelser. Finns säkert bättre larm där man får dra trådar i oändlighet men skräp är det knappast.
 
  • Gilla
Kendobendo
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Inte just Ajax, alla dessa ”hemlarm” från diverse företag som riktar sig på att leasa trådlösa hobbyprodukter mot privatpersoner.

Nu köper han ju iofs loss larmet. Men för dom pengarna hade han fått ett rejält SPC eller motsvarande.
Jag gillar inte verka dryg men du är verkligen helt lost här. Du har inte läst på ett dugg om Ajax märker jag. Ajax blev utsedd till årets larm 2017. De har hög säkerhet och är utrustat med allt de moderna som exempelvis SPC saknar. Jag har tittat väldigt noga på alla alternativ i runt ett år just nu. På snäppet till att ha nördat ner mig lite väl mycket. Jag köper aldrig saker bara så där.

SPC saknar en vettig App.
SPC kräver högskolepoäng i larminstallation för att anpassa och installera.
SPC har ett gammalmodigt upplägg med dess tekniska lösningar (personlig åsikt).
SPC har väldigt hög funktionssäkerhet. Men där detta är kritiskt/krav så är ofta trådlösa larm ej godkända ändå eftersom de försäkrade värdet är normalt sett extremt högt.

AJAX har roterande kanalfrekvenser för komponenterna. Om en blir blockerad så byter den kanal. Blir den också blockerad så utlöser larmet, exempelvis. Går Internet ner så utlöser en varning/larm. Går ett sabotagelarm så utlöser larmet. Batteritiden är 5-7år beroende på hur ofta du "pratar" med dina komponenter.

Med Ajax kan du ställa in specifika larmkomponenter som ska vara larmade vid olika tillfällen och behov. Du kan ändra detta snabbt och enkelt i din app. Detta kräver teknikerbesök med dryga kostnader för att programmera om med ett SPC.

Sedan tycker jag att SPC ser ut att hämta sitt designspråk ifrån 1990. Övriga märken på marknaden (med undantag för Verisure) ser ut att vara 99kr leksaker eller hämtar designspråket ifrån 1980. Ajax har en design som känns toppen modern och ifrån 2000-talet. Detta är så klart helt personligt vad man gillar. Men för mig är det viktigt att prylarna fungerar och ser bra ut också och inte bara fungerar bra. Det är därför jag inte gillar dra kablar i genom hela husets alla tre våningsplan.

Sedan har jag inte fördjupat mig i alla komponenter som SPC säljer. Men det här med shock och tilt sensor inne i exempelvis Magnetkontakterna är relativt nytt. Det är något som Verisure precis har börjat med. Har SPC detta? Om du exempelvis bankar på ett fönster på utsidan i ramen. Då utlöser Ajax. Kan SPC säga samma sak?

Sedan har jag tagit in 3st offerter på SPC för mitt hem. De gick på 34' respektive 38' beroende på firma som skulle utföra installationen. Det jag tror du missar är att min situation är ett väldigt omfattande fall. Jag har 28st enheter i mitt larm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Men, om du spenderar 21papp på larm, det måste man ju ändå påstå är en skaplig summa för larm. Varför då köpa ett leksakslarm? Du skulle fått ett SPC för en betydligt billigare peng och då har du dessutom bra grejer.

På sätt och vis förstår jag dom som skaffar dessa leksaker till larm för en hyffsat låg månadskostnad, om man inte kan / vill ta en stor engångskostnad.

Men nu tar du en stor engångskostnad och köper ändå det som hamnar i kategorin snäppet över ”skräp” på sin höjd.
Sedan en sak till. Ajax som jag har köpt har jag dessutom 3st Vattenlarm och 3st Brandlarm.
Så det är mycket mer än "bara" hemmalarm för hålla buset borta. Det är en helhetslösning där jag i förebyggande syfte kan förhindra att hela huset brinner ner eller blir fuktskadat. Eller åtminstone begränsa detta väldigt mycket. Jag la inte ens med detta i SPC kalkylen då jag fick ovan två offerterbjudanden. Vågar inte ens fundera på vad 3x fire och 3x water skulle kosta med SPC med all härlig kabeldragning som de också skulle innebära.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Hej!
Har idag Alert alarm, funkar lite sådär. Hade en säljare här som vill sälja ett Verisure. Tycker att larmet verkar bra, men det känns lite dyrt.

Med någon superrabatt och lite förhandling skulle jag få betala ca 11500kr för ett trygg plus samt 9 extra vibrationsdetektorer. Det skulle bli en månadskostnad på 549kr/mån. Jag tycker spontant att det låter i mesta laget, det är många tusen varje år, plus den rätt stora startkostnaden.

Vad säger ni, låter det vettigt, eller ska man se sig om efter att bygga typ ajax eller liknande och snsluta till larmcentral själv? Tycker verisure har en hel del bra funktioner dock, kör Home Assistant hemma som är bra integrerat mot Verisure.

Har inget emot att skruva själv. Men helst bör det vara trådlöst.

Tacksam för svar :)
Mvh. Magnus
 
  • Gilla
hsandstrom
  • Laddar…
Nytt brev från Verisure, höjer med 33kr till 416kr för vår larm från tidig stenålder. De har alltså höjt från 349 till 416 på tre år...

Det enda jag blir mer och mer "very sure" på är att Verisure ska bort!
 
  • Gilla
GustafWesterholm och 2 till
  • Laddar…
Ringde just till dom , kom ner en hundring per månad på två minuters "jobb"
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Nu när vi flyttar (till ett hus med ett verisure larm redan inkopplat) kommer vi betala 399:-/mån. Vi kommer även utnyttja ”flyttrabatten” på 1990:- för 2 extra kameror, 2extra magnetkontakter, röstenhet, 2 extra brand larm och 1 extra manöverpanel. Vi kommer att då ha:
4st kameror
4st brandlarm
6st magnetkontakter
2st manöverpaneler
1st röstenhet

Betalar inget extra för de enheter som sitter där idag.

Vi har larmet mest pga brandlarmen.

Ska tillägga att jag var inne på att skaffa Ajax alarm istället nu i samband med flytt. Men då verisure kom med det ”erbjudande”, så kände jag att min energi kunde läggas på annat håll.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.