Hej!

Har beslutsångest och blir aldrig klar med planlösningen....

Tar tacksamt emot tips och idéer....
Ni som tycker att ritningen är skit får gärna skriva det... bättre att höra det nu och kunna göra ändringar i tid.

Köket är inte klart... har skickat flera köksleverantörer på det jobbet. Jag köper köket av den leverantör som presenterar den mest tilltalande lösningen. (om den inte är för dyr vill säga).

Mvh
Jimmy
 
  • namnls6_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
funderar på ditt inglasad kall uterum och den "vinterbonade uterum" som du faktiskt planerat in som en del av vardagsrummet. Behövs båda? Har bekanta ( med arkitektritat hus) som har uterum och vardagsrum i ett = vardagsrummet med isolerande skjuttdörrar för att öppna sommartid och använda som uterum ;). Tyckte att det var en bra idee. Inglasade ouppvärmda verandor bygger man oftast till befintliga hus = först bygger man tak över altanen, sen glasar man in den och sen kanske ska uppvärmningen till också = så får man till slut en inglasad del av vardagsrum i alla fall ;D. Bygger man nytt så är det ju smart att integrera detta i huset på ett bättre sätt, tycker jag. Man är så van att tänka "utemöbler på en inglasad veranda" så man bygger speciella rum för dom men behövs det egentligen? Kan man inte ha allt i ett? Är själv förvirrad här hemma av alla dom sittmöbler för varje årstid - ute på altanen, nästan inne på inglasad veranda och inne i vardagsrummet :surprised:.
ja, bara en fundering ...
Bra planerat, tycker jag :).
kanske skulle sätta skjutdörr i klädkammaren i hallen ....
gaia
 
Hej!

Jag tycker också om planlösningen. Men eftersom jag är förvaringsfanatiker så skulle jag nog flytta öppenspisen upp mot det glasade partiet, eller varför inte till mitt i det stora fönstret? Det tycker jag är jättesnyggt!

På så sätt skulle ni kunna lösa upp den lite krångliga ingången till sovrummet och badrummet och låta kläckammaren svälla ut lite.

/pinebar
 
Bra synpunkter.. vi har få förvaringsmöljligheter i huset. Vinden ska inredas för det och vi bygger även ett stort varmförråd i garaget.
Jag tänkte flytta kakelugnen till väggen längst ner i vardagsrummet... känns som om den gör sig bäst där.
De båda uterummen kommer ha lite olika funktioner...

Hela huset är en stor kompromiss mellan hur jag och min flickvän vill ha det.
Jag ville gärna ha ett allrum och hon ville absolut ha ett uterum som det är tänkt att använda under kalla höst/vårmånader. Dessutom vill hon krypa in där när myggen blir för jobbiga, samt ha någonstans att sitta när det regnar. Vi har tänkt oss skjutdörrar åt båda hållen för att få "utekänsla".

Grannarna har varit lite "kinkiga" och skulle aldrig tillåta bygglov på en inglasad altan (över 12 kvm). Därför integrerade vi det i huset, för planlösningen behöver inte godkännas av dem.

Utbyggnaden av vardagsrummet har mer varit tänkt som en läs/myshörna med stora fåtöljer. Fast min flickvän vill helst ha en stor matsalsmöbel där ;)
 
Vad ska ni egentligen ha i 58 kvm vardagsrum? Rita in de möbler ni tänkt er. Matplats har ni ju redan och soffa och tv-möbler tar ju inte så stor plats, kanske 20 kvm. Har ni kanske en flygel?

Köket känns som en hall med tre ingångar. Om ni har barn blir det nog mycket spring där. För lite förvaringssutrymmen.

Grovingången kommer inte vara grovingång länge om ni ska ha tvättstuga där också. Just nu översvämmas vårt grovkök/tvättrum av overaller, jackor, överdragsbyxor, regnkläder, vinterskor, vanliga skor, stövlar, samt diverse smutstvätt och rena kläder. Och vi är bara två vuxna och två barn.

Vill ni ha ett litet rum som är helt översvämmat med kläder och ett stort halvtomt vardagsrum?

Pernilla
 
Vardagsrummet är inte 58 kvm, utan 44 (tillsammans med matplats i kök är ytan 58 kvm).

Hade jag varit nöjd skulle jag inte lagt upp ritningen här... den högra delen är mycket riktigt det stora "problemet".

Jag har en idé om att ta bort uterummet, flytta upp det lilla kontoret och göra det långsmalt (4 * 3 meter). Då skulle tvättstugan få mycket större yta så att man kunde få groventrén och tvättstugan att fungera tillsammans (4 * 3 meter).
Då skulle köket kunna flyttas lite åt höger..... istället för en bardisk skulle en köksö fungera bättre.

Dock kvarstår problemet med hallen....

Tar tacksamt emot förslag och idéer...verkar som om både jag och arkitekten kört fast.

 
Påminner lite om vårat hus fast vi har utnyttjat utrymmena olika, sen har vi övervåning.. Det jag har upptäckt med vårat är att vardagsrummet blev lite svårmöblerat, man vill ju inte ha möblerna framför fönsterna, men erat e bredare så det kanske inte blir lika trångt. :)



 
Det känns som lite "förvuxet"
Mycket yta men ändå lite utrymmen

Jag håller på att skissa på ett 18X9 meters hus.
Det blir en "tråkigare" dessign med en central hall istället för genomgång i nått rum men det kommer också att bli 5 rum plus kök. Jag kan slänga upp ett första utkast på det om intresse finns
 
Gör gärna det för vi behöver all hjälp vi kan få.. Sitter just nu och ritar på en ny lösning av högra delen av huset... suck!!! Vill så gärna komma igång.

Just nu är ytan 191 kvm... ska försöka rita ner huset till 180 kvm och samtidigt få en bättre lösning på på tvätt/kök/hall.
 
Oki här kommer det.

Se det mer som en ideskiss än nått byggbart än så länge, bla saknas alla
 
  • 18X9_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönstren var det som saknades
 
Det hade varit fint med en bardisk i köket... mot matplatsen. Jag är inte rätt person att kommentera andras planlösningar, klarar inte av att skapa min egen.

Det första jag tänkte på var att du har en korridor som löper genom hela huset. När jag ritade upp vår planlösning ville jag till varje pris undvika längre korridorer. Det finns dock många andra som gillar att ha det så.
 
Hej
Jag gillar vardagsrummetes rymd och ljus!
Vi har idag ett v-rum (som inte är i närheten lika stort) men har fönster på 2 väggar och dörrhål på de andra två - det är inte helt lätt med möbleringen, men vi kommer nog på det så småningom när vi flyttat runt lite.

Om det varit vårt hus hade vi nog låtit tvättstugan ta lite mer plats på bekostnad av det lilla rummet bredvid och eftersom jag tycker de flesta hus har alldeles för lite förvaringsuttrymmen (eller är det vi som har för mycket saker?) så hade jag använt det rummet som ett "förrådsrum" med skåp/hyllor från golv till tak - där skulle jag haft de köksmaskiner som används 2 ggr om året, konsvervburkar, toa-hushållspapper, pappersinsamlingskassarna osv.
 
Jag skissade lite. Det är ritat på vanligt rutat A4-papper i skala 1:100.

Jag förmodar att det är träregelstomme. För att minska på materialspillet är det bra om husets bredd blir en multipel av 60cm och husets längd en multipel av 120cm (pga takstolarna). Detta är inget måste och framför allt om man har en oregelbunden geometri blir det svårt att följa detta. Man måste också beakta planlöningen. Jag valde att rita husets huvudrektangel 8,4m*18m. Det är husets mått innanför ytterväggarna som har dessa mått. Detta stämmer rätt bra om man inte har liggande reglar på insida yttervägg. Om så är fallet blir innermåtten lite mindre. För att vara mer noggrann behöver man veta ytterväggskonstruktionen.

Den planlösning jag ritade påminner nog lite om den ursprungliga, det fanns kanske ändå nåt med den ursprungliga planlösningen som uppskattades?

Om man tycker att entren är för stor kan man flytta väggarna till sovrummet, wcn och köket något mer åt mitten på huset och på så vis få lite mer utrymme i kök och sov. Om ni fattar vad jag menar.

Det är rätt mycket symmetri i huset. Om man vill går det nog att få hela entresidan att bli helt symmetrisk även med fönsterplacering. Om nu detta är nåt man gillar.

Kolla runt på hustillverkarnas hemsidor, där finns massor med planlösningar. Det är säkert inte tillåtet att kopiera en planlösning rakt av, men man kan få inspiration och ideer. Det kan vara så att man gillar en del av en planlösning, eller att man gillar grundprincipen fast man vill ändra lite här och där.

Det fanns önskemål om ett uterum. Jag ritade inte in något sådant. Det kan placeras bredvid vardagsrummets utbyggnad, eller som en förlängning av utbyggnaden. Om man placerar bredvid blir det ju inte symmetriskt fast det gör kanske inte nåt. Om man gör en förlängning av utbyggnaden kan man låta uterummet gå ända upp i nock, kan va ganska coolt med höga växter och så. Fast hur det ser ut extriört har jag inte tänkt på så mycket. Vardagsrummet blir kanske lite mörkt oxå. Balken skymmer nog även ljuset lite. Om vardagsrummet inte behöver va så stort kan man skippa utbyggnaden. Man kan göra pappersfigurer av sina möbler och provmöblera för att få en känsla av möblerbarhet och hur stort vardagsrum som behövs.
 
  • plan1_jpeg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni barn, eller planerar barn i framtiden?

Vi har vänner (med barn) som precis byggt nytt enplanshus med öppen planlösning. Det är alltid kaos hemma hos dem och värre blir det när de har gäster. Barnen vill vara i vardagsrummet/matplatsen och leka eller titta på tv och de vuxna vill också vara i vardagsrummet/matsalen och prata, prata och prata. Detta är inte något som fungerar eftersom bägge grupperna stör varandra enormt. Att få barnen att vara på sina rum fungerar bara med tonårsbarn. Mindre barn vill vara närma föräldrarna och ha stora ytor till sina lekar.

Vi har själva köpt ett 1,5planshus med två vardagsrum och halvöppet till köket. Det fungerar så mycket bättre när det gäller barnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.