K kristofo skrev:
Detta är andra gången i tråden det står att man halverar strömmen genom att belasta två faser (400 V) istället för en (230 V). Bara av akademisk nyfikenhet, är det en avrundning från sqrt(3)=1,7 (roten ur 3) eller menar ni bokstavligen hälften?
Ursäkta besserwisser-fasonerna. Jag vill bara förstå.
Det borde väl vara ganska exakt en faktor 2.
1 * 20A 230V på sekundärsidan samt
2 * 10A 230V på primärsidan
Visserligen med 100% verkningsgrad ....
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Mellan två faser är det väl 400 V?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K kristofo skrev:
Mellan två faser är det väl 400 V?
Titta på effekten.
Primärsidan 2 x 230 * 10 A= 4600 W
Till bilen 1 x 230 * 20 A= 4600 W

el om du vill se det som 400 V
1 * 400 * 11.5 A , men säkringen sitter inte på 400 V slingan. Så man bör ju titta på varje 230 V fas för sig.

Man kan max dra 3.68 kW från 1 fas (16*230). Om man kopplar in något på 3-fas så kan man max ta ut 11.0 kW (vilket är 3*16*230). Gäller med 16A säkringar.

Så jag vidhåller att strömmen sänks med en faktor 2.00 som LeifT skrev i #87.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Det är stor skillnad på att koppla 2x230 och 400 V. Att jämföra effekten är ett mycket bra sätt.
Om man har en 400 V <-> 230 V transformator så kopplar man inte in någon nolla, alltså är det samma ström som går i de två faserna (11.5 A).
Kan man koppla två faser och nolla till en transformator och plocka ut en spänning på andra sidan? Jag trodde inte det, men jag har haft fel förr. Kan inte bli klok på hur järnkärnan skulle se ut.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nej. Det är largab som inte vet vad han pratar om.
 
  • Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
Hårda tag direkt in i giljotinen utan vidare spisning.
 
  • Gilla
Limpan4all och 2 till
  • Laddar…
Spännande projekt!

Men något som jag direkt skulle avråda till!

Vad säger din bil och bostads försäkringsbolag när bilen och/eller huset förstörs pga din hemmabyggda laddare?

Elsäkerhetsverket ställer krav på att laddning ska ske via laddboxar istället för vanliga uttag för att höja säkerheten. Är rätt säker på att det blir lite fel med den saken om folk börjar bygga egna laddboxar!

Jag har ingen elbil, men hade jag en så skulle jag då inte riskera den med en hemmabyggd laddare!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det är inte en laddare. Laddaren sitter i bilen. Laddhandsken är i princip en vanlig elkontakt med lite udda dasign. Man har lagt till lite signalering för att laddboxen ska kunna signalera vilken ström som är tillåten tex. Det är en tämligen simpel pryl som inte borde kosta multum.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Laddaren sitter i bilen. En laddbox styr bara hur snabbt den får ladda genom att tala om för bilen hur mycket ström den får ladda med.

Det finns ingenting farligt med att bygga denna. Den enda storkströmskopplingen är fastskruvningen av kabeln till reläet från CEE-handsken och från typ1-kabeln.

Edit: jag var tydligen tvåa på den bollen.
 
Redigerat:
  • Gilla
spendera
  • Laddar…
K kristofo skrev:
Det är stor skillnad på att koppla 2x230 och 400 V. Att jämföra effekten är ett mycket bra sätt.
Om man har en 400 V <-> 230 V transformator så kopplar man inte in någon nolla, alltså är det samma ström som går i de två faserna (11.5 A).
Kan man koppla två faser och nolla till en transformator och plocka ut en spänning på andra sidan? Jag trodde inte det, men jag har haft fel förr. Kan inte bli klok på hur järnkärnan skulle se ut.
Nej det går inte 11.5A i de 2 faserna. De ligger fasvridna mot varandra.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Jo det gör det om du tar ut 4600W med 400V huvudspänning.
 
Om två faser är inkopplade i vadsomhelst, i detta fallet en transformator, men kunde lika gärna varit något annat så går det lika mycket ström i dem. Det är en av kirchoffs lagar. De har en fasvridning mot varandra relativt nollan, men det är helt irrelevant nu för den är inte med i kretsen. Däremot är det tack vare denna fasvridning som det är 400 V mellan faserna. Jämför gärna med ett värmeelement som kopplas på 400 V om det känns mindre abstrakt. Ingen neutral är med, men det går lika mycket ström i båda faser, för vart skulle den annars ta vägen?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
K kristofo skrev:
Om två faser är inkopplade i vadsomhelst, i detta fallet en transformator, men kunde lika gärna varit något annat så går det lika mycket ström i dem. Det är en av kirchoffs lagar. De har en fasvridning mot varandra relativt nollan, men det är helt irrelevant nu för den är inte med i kretsen. Däremot är det tack vare denna fasvridning som det är 400 V mellan faserna. Jämför gärna med ett värmeelement som kopplas på 400 V om det känns mindre abstrakt. Ingen neutral är med, men det går lika mycket ström i båda faser, för vart skulle den annars ta vägen?
Jag ger mig , var lite för snabb på tangenterna och långsam i skallen.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Testade att förvärma min Outlander idag under 30 minuter och konstaterade att jag hade tappat ca 7km på batteriets räckvidd. Det är uppenbart att 10A inte räcker till för detta utan att jag måste ha en laddare med 16A för att inte tömma batteriet.

Tack för tipset @STB
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Testade att förvärma min Outlander idag under 30 minuter och konstaterade att jag hade tappat ca 7km på batteriets räckvidd. Det är uppenbart att 10A inte räcker till för detta utan att jag måste ha en laddare med 16A för att inte tömma batteriet.

Tack för tipset @STB
Eberspächer? ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.