Det där är så lite så man kan tycka att det är normalt slitage. En kundvagn som skrapat emot?

Jag hade nöjt mig med ett lackstift så det inte blir så iögonfallande men rengör innan. Ska man ha perfekt lack får man låta bli att ställa bilen på allmänna platser eller lackera om en gång i halvåret ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag hade nöjt mig med ett lackstift så det inte blir så iögonfallande men rengör innan. Ska man ha perfekt lack får man låta bli att ställa bilen på allmänna platser eller lackera om en gång i halvåret ;)
Nähädå, man väljer helt enkelt bara vilka man parkerar bredvid eller så tar man två platser :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Köp färgen på Biltema, tror även de har stenskottspensel, alt spraya i locket på sprayburken och ta med fingret, försvinner det svarta så kommer det aldrig att synas, skadan är bra till, värre mitt på en dörr.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Köp färgen på Biltema, tror även de har stenskottspensel, alt spraya i locket på sprayburken och ta med fingret, försvinner det svarta så kommer det aldrig att synas, skadan är bra till, värre mitt på en dörr.
Tror faktiskt det kan vara värre att lacka upp det själv än om man låter det vara. När de kollar lacken har de hemsk belysning som visar alla skavanker...

Ska du fixa köp då åtminstone ett lackstift från det bilmärke som du äger. Även vitt är inte vitt
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Någon stålle har kört på min bil (personalbil) på parkeringen. Dessutom ska jag lämna tillbaka den nästa vecka. Det har blivit repor genom lacken så att svarta plasten syns.

Vad kan jag göra för att fixa skadan så pass att jag slipper betala för omlackering? Biltema har rätt variant av vit lackfärg. Kan man pensla i repan?

[bild] [bild]
Tar inte ditt jobb den kostnaden genom leasing bolaget?
 
Att åtgärda lackskador och småskavanker bör man göra på en bil så att skadan inte förvärras och korrosion uppstår t.ex efter stenskott.
På plast så är det inte riktigt lika noga men att ordna småskador är ett tecken på att man sköter om sin bil.
Kontrollera noga om det ligger avskav från annan bil ovanpå lacken eller om lacken är bortnött då det är enklare att polera bort det som ligger ovanpå lacken än att åtgärda där lack saknas.
Har du kontrollerat vad som gäller när du lämnar tillbaka bilen och vilka krav som finns i samband med det?
 
Självklart med rätt färgkod! Finns det på Biltema så köp där, ingen kommer se den lilla bättringen! Samt att bilen är begad/använd
 
Intressant med de moralpoliser som dyker upp i tråden, undrar hur det själva skulle ha gjort om detta hänt dom. Det där är en tacksam skada att ordna med ett lackstift då den sitter som den gör på bilen, ett ställe som inte sällen får sig en del törnar. Jag förordar just lackstift, om du nu inte är van vid sprayburkar som lätt gör att färg hamnar där det inte ska.
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
A
S Shiraz skrev:
Har råkat ut för samma skit.
Vet du var det hände så polisanmäl och anmäl som smitningsskada till försäkringsbolaget. Sedan måste man ha ett vittne för var det hände och att det inte var du. Kanske din fru var i bilen? Då kan man ta det via [länk] som tar kostnaden.
Jag kollade detta direkt när det hände och har för mig att närstående inte gillas. Så att gå via tff är väldigt svårt.

Leasingförsäkringen har tyvärr hemsk självrisk, högre än omlackering tyvärr.
 
Börja med att köpa ett riktigt lackstiftset på bilverkstaden och använd det. Polera sedan så blir det skapligt.
 
Erik_Hansson skrev:
Jag kollade detta direkt när det hände och har för mig att närstående inte gillas. Så att gå via tff är väldigt svårt.

Leasingförsäkringen har tyvärr hemsk självrisk, högre än omlackering tyvärr.
Försäkring eller ej. Är du verkligen personligt ansvarig för detta?
Att försäkringen har en hög självrisk må ju vara din arbetsgivares huvudvärk.
Om omlackeringskostnaden understiger självrisken så får de väl lösa reparationen ur egen ficka.
Om reparationen hade överstigit självrisken, skulle de klämma dig på den isf?
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
A
Jag står för självrisken.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Tippex, finns det fortfarande? Annars går det väl lika bra med
Vattenbaserad bättringsfärg i en vit flaska med texten "SWEDOOR" mot en tyg med blå blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men varför kallas det lackstift när det är en burk med pensel??
Nej, skämt åsido.
Köp lackstift från märkesfirman, säljs ofta i kit med klarlack om det behövs, ibland även med grundfärg.

Visst kan man slipa, maskera, spreja, slipa, vaxa, men om man inte kan alla trix och har gjort det förut så skall man nog inte ge sig på det som nybörjare utan proffssupport.

Vid normal användning av bilen så syns inte en snyggt fixad lackdefekt så långt ner.
Enklast är att bara fylla i där färgen är borta. Undvik måla över på kanten. Till och med den lilla stenskottspenseln kan vara klumpig att måla med. Tandpetare kan funka bra.

Lite proffsigare är att slipa ner kanten, men försiktigt så man inte kommer lång ut på lacken.
Kommer man med lack för långt ut är det lättare att torka bort innan den torkat, än att slipa efteråt.

Är man riktigt duktig och noggrann kan man slipa ner den nymålade färgkanten och penseldragen med mycket fint våtslippapper (400, 800, 1200) och sen polera, så syns inte bättringen alls.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Där nere syns ej bättringen om du inte kollar mycket noga,
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
A
Tack för alla svar! Återkommer med hur det blir :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.