R
L largab skrev:
Dessutom så torkar väggen inåt om det kommer in någon fukt i den underifrån. Att fukt kommer in i väggen inifrån inneluften är nonsens.
Där är vi inte sams om dom naturlagar som finns , men ska inte gå så djupt i detta , tråden liksom börjar dra i väg lite för mycket
på ett sätt som inte verkar bra , får se vad som kommer från andra i detta , stänger av ett tag och avvaktar
 
Sams om naturlagar? för att kunna diskutera på ett sakligt sätt krävs det att man är överens om spelplanen i detta fall grundläggande kunskaper i fysik. När jag läser en del inlägg är det smärtsamt tydligt att vi inte spelar på samma plan. Det är nog så att vi inte ens är överens om vilket spel vi spelar.
 
I Mitt fall är källaren uteluftventilerad. Spelar det någon roll eller rekomenderar du fortfarande asfalt+EPS+ platon?
 
G Gamlehav skrev:
I Mitt fall är källaren uteluftventilerad. Spelar det någon roll eller rekomenderar du fortfarande asfalt+EPS+ platon?
Kallasfalt är inte ångtätt. Den enskilt viktigaste åtgärden som jag f.ö är överens med alla riskaketillverkare är att minska på fuktbelastningen utefrån. Följer du anvisningarna för att minska fuktbelastningen är du 90% hemma. Sen blir det lite mer oklart vad riskaketillverkarna kan lova eller säger sig lova. Roade mig att läsa igenom vad de faktiskt skriver på sina sidor. De talar om att fukten vandrar utåt och det är nog en ok bild så länge man avser att fukthalten i väggen kommer att minska innefrån och ut. Enkelt uttryckt om du har en vägg som är genomblöt kommer inte ångan att ta vägen genom den fuktiga delen ety den kommer att till största delen kondensera där (inte alls märkligt då tillstånden i väggen där är just "blöt").
Om vi nu antar att vi har dränerande skikt utanför väggen med fungerande dränering runt om huset där vatten tas om hand och inte bidrar till ett vattentryck på väggen kan man göra som riskaketillverkarna vill dvs ta bort kallasfalt på med isolering. Detta kommer att funka ety du har ju faktiskt åtgärdat huvudelen av problemet genom att minska fuktbelatstingen på väggen.
Den andra sidan på myntet är ju att vara lite lat/smart/ekonomisk kalla det vad du vill. Kallasfalt är ju jävligt meckigt att få bort, riskakorna är dyrare en s80 eps t.ex. Jag gjorde då valet att kolla runt lite hur man gör i övriga delar av Europa och där tycks det funka med eps vidare läste jag vad statens provningsanstalt hade och säga om saken varför jag kom till slutsatsen att pensla på med mer kallasfalt för att förbättra tätskiktet (kom ihåg kallasfalt är inte ångtätt) sedan på med eps (billigare än riskaka) och sedan på med knoppmatta. Knoppmattan är nog ngt som jag skulle hänföra hängsle till livremmen. Dock ska man komma ihåg att eps suger åt sig vatten med en försämrad isoleringsförmåga till följd av detta. Förmodligen är detta av sekundär betydelse då marken isig själv verkar isolerande. Om man dessutom avstår isolera sockeln betyder det ännu mindre då lejonparten av värmen kommer att läcka genom den iallafall.

Eventuell fukt i källarens luft kommer inte att ta vägen via källarväggen genom isoleringen ut i marken. Detta påstående är så befängt att jag har rent svårt att bemöta det nästan som att ngn påstår att jorden är platt. Betong har faktiskt rätt högt ångmotstånd. Om man har en leca-mur eller rent av en stenmur kan jag fortfarande inte begripa varför fukten skulle göra sig omaket att till varje pris pressa sig ut genom en mur genom isoleringen ja ni fattar. Det finns ju ventilation och en jämnvikt kommer att inställa sig.

För att summera. Mitt råd fixa dräneringen (minska på fukten mot väggen) sedan kan ni välja vilken metod ni vill. Riskaketillverkare säljer en metod som har till syfte att maximera deras vinst varför jag tycker att man kan läsa deras partsinlagor med en viss skepsis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Malainor och 2 till
  • Laddar…
L L-E skrev:
Är den uppvärmd?
Nej det är den inte
 
L L-E skrev:
Är den uppvärmd?
Nej det är den inte
 
Såg svaret sent. Om ni inte avser att värma upp den så skulle jag inte göra något alls.
 
L L-E skrev:
Såg svaret sent. Om ni inte avser att värma upp den så skulle jag inte göra något alls.
Men om man ändå skulle vilja. Medför det någon extra risk när det inte är uppvärmt?
Jag tänker på svampangrepp. Men utanför grundmuren, är det någon fara?
 
Nej så länge det inte finns ngt att mögla på.
 
L L-E skrev:
Nej så länge det inte finns ngt att mögla på.
Och när den inte är uppvärmd, kan jag skippa asfalten och bara köra EPS+platon?
 
G Gamlehav skrev:
Och när den inte är uppvärmd, kan jag skippa asfalten och bara köra EPS+platon?
Ja! Enligt mitt förmenande
 
  • Gilla
Gamlehav
  • Laddar…
G Gamlehav skrev:
Och när den inte är uppvärmd, kan jag skippa asfalten och bara köra EPS+platon?
Obs
Kallasfalten förstör inget. Den gör väggen mera vattentät. Men eps + Platon är ju också vattentätt, avseende vatten från omkringliggande jord.
Sedan är ju dräneringen viktig. Slang, drän mtrl, avrinning t brunn etc , att slangen ligger helst under/ utanför sockeln.
 
  • Gilla
Gamlehav
  • Laddar…
K Knallen skrev:
Hej,
Sundolit har som sagt ovan en metod att lägga vanlig cellplast direkt mot källarväggen.

[bild]

Då jag grävt själv (spett och spade) så kommer jag undan billigt.
Cellplast S80 90st 4000:-
dränrör 60m 1500:-
geotextil 2x 50m 1400:-
grus 18ton 3000:- Kommer dra upp utmed väggen ca 10cm. (resterande till grusgångar)
Murbruk 500:- utjämning sula/vägg samt istället för dyr täcklist av plast.

eventuell dränbrunn med pump, då grundvattnet ibland kan bli högt i intilliggande öppna dike..
Återkommer senare med det i ny tråd.

tillkommer givetvis sedan kopplingar och markrör från 5 stuprör,ca 5000:-
Kan nämna att källaren kommer att förbli källare och ej inredas som boendeyta. woods avfuktare får tillsvidare vara kvar.

Mvh
Knallen
Hej,
det känns som att det blev lite mycket politik av den här tråden och mindre lösningsinriktat.
Jag har lagt arbetsdagar på att leta, läsa, räkna och filosofera kring isolering, dränering och tätning av källarvägg.

För ett par månader sen påbörjade jag mitt arbete med min nygrävda och nygjutna källare.
Egentligen ville jag använda ett stenbaserat material, dvs. mineralull i kombination med platonmatta samt makadam. Så hade det blivit om jag hade gjort mitt arbete utifrån. Men då jag utför min dränering samtidigt som jag gjuter mina nya källarväggar så gick jag på en kombination av Sundolit och Isovers förslag.

Man blir lite orolig över sitt val när man läser vad folk skriver i denna tråd men jag tror att det är stor skillnad mellan en miljö med extremt hög luftfuktighet i kombination med förhöjda temperaturer och den miljö som XPS-skivorna kommer att uppleva mot husvägg under mark.
Det område där vårt hus är beläget har extremt hög nivå på grundvattnet, vårt dränage används för att sänka nivån.

Jag har använt mig av falsade XPS300 plattor, dessa sitter direkt emot husgrunden.
Valet föll på att sätta dubbla 100mm skivor som har limmats ihop med Casco superset, både mellan plattorna och i falsarna.
Den ytterska XPS-skivan har frästs med en 8mm fräs och 15mm djupt. Det blev 9st frässpår per 585mm bredd.
Utanpå detta sattes en filtermatta av N1 kvalité som limmades och klamrades fast med 50mm överlapp på sidorna och 100mm överlapp uppe och nere.
I underkanten av XPS-skrivorna och med samma bottennivå som grundmuren lades ett 110mm rör med dubbla lager filtermatta som kopplats till dränaget.
Tanken var att även lägga makadam utanpå detta men det blir inget med den saken, jorden kommer att få ligga direkt emot filtermattan som sitter monterad på XPS-skivorna.

Så länge man ser till att XPS-skivorna inte står under vatten så tror jag inte att det blir några problem och detta avlöses med dränagerör under XPS-skivorna. Se även till att ha möjligheten till att spola dränaget ifall det skulle sättas igen av någon anledning så är du ordentligt skyddad.

Spåren i plattorna kommer att se till att leda bort eventuellt vatten som annars skulle kunna stå och trycka emot skivorna och filtermattan ser till att spåren inte blir igensatta.

Enligt dom forskningsrapporter som jag har läst så ska det inte vara några problem med XPS under jord, däremot hade jag aldrig aldrig fått för mig att använda EPS under jord.

Om XPS är hyfsat diffusionstätt som många vill påskina så bör husgrunden förbli ganska så torr och ifall dom inte är det så har jag valt hängslen och livrem och kommer inte att använda några organiska material på insidan av källarväggen. Alla källarväggar kommer enbart att vara putsade och diffusionsöppna.

Alternativet att använda PIR-isolering i källarvägg vill jag avråda ifrån då dessa uppnår sin superba isolationsförmåga genom slutna gasfyllda celler. I de forskningsrapporter som jag har läst så läcker dessa gaser ut, förr eller senare, och reducerar isolationsförmågan. Delvis så verkar samma händelseförlopp till att ske med XPS men med mindre påverkande förlust av isolationsförmågan.
Har man riktig otur så kan isolationsförmågan reduceras markant redan inom en 15års period, något som inte sker hos fiberbaserade material såsom stenull och glasull vilket är anledningen till varför detta är mitt förstahandsval av isolering.
För konstruktioner där isoleringen kapslas in i form av diffusionsspärr och ingjutning så är jag dock mer positiv till PIR då jag tror att diffusionen kommer att bromsas upp och jag et kommer därför att använda denna när lösning när jag gjuter mitt nya källargolv.

Oavsett åsikter om lösningar, vilket det uppenbarligen finns gott om, så har jag gått all in på ovanstående lösning och kommer att köra med den runt hela huset. På de ställen där det känns som att markfukten är extra hög kommer det att kompletteras med ett lager makadam utanför.

Hade jag gjort arbetet utifrån så hade jag kört med mineralull, platonmatta och makadam samt dränagerör med spolbrunn. På så vis kan man försäkra sig om att man han en lösning som fungerar, en källare som förblir torr, en isolering som är åldersbeständig och där isolationsförmågan inte förändras över tid.

Jag tror att om du vill komma undan så billigt som möjligt, med så lite arbetsinsats som möjligt och utan att ta några onödiga risker så bör du använda XPS från BEWI (Bauhaus) då denna är den den billigaste XPS som jag har hittat på marknaden men som ändå håller en väldigt bra kvalité. Samtidigt så kan vi nog alla vara överens om att även om XPS inte är helt diffusionstät så är den extremt mycket tätare än EPS. Följ Sundolits förslag för övrigt.
Om du är redo för lite mer arbetsinsats och vill slippa tungt arbete med återfyllnad av makadam så kör på spårad XPS med filtermatta på samma vis som jag har gjort och så som Isovers förslag. Isover har en produkt specifikt för denna tillämpning som heter Styrofoam perimate. Anledningen till att jag inte använde denna produkt är för att den var svår att hitta en återförsäljare för som hade den i lager och för att mina egenhändigt frästa och limmade skivor blir billigare, om man bortser från min arbetstid, trots att jag blev tvungen att köpa en överhandsfräs.

Lycka till med ditt projekt!
 
Redigerat:
Intressant det där med att isoleringsförmågan minskar med tiden. Har du en referens på rapporten? Bara en undran om nu gasen läcker ut lär den skapa ett tomrum "bakom" sig som behöver ersättas med ngt.
Vad i består gasen av i PIR respektive XPS?
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
L L-E skrev:
Intressant det där med att isoleringsförmågan minsakar med tiden. Har du en referens på rapporten? Bara en undran om nu gasen läcker ut lär den skapa ett tomrum "bakom" sig som behöver ersättas med ngt.
Vad i består gasen av i PIR respektive XPS?
Det är snarare så att gasen späs ut med luft. Gasen läcker ut och luften kryper in.
Jag letar upp rapporterna och skickar till dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.