mathiash77 skrev:
Du behöver stänga ventilerna om du ska få trygghetsvakten att fungera! Endast öppet där trygghetsvakten blåser in eller ut.

Hela syftet med den produkten är att jämföra klimatet i krypgrunden med klimatet utomhus. Om det är fördelaktigt så kommer den ta bort den fuktiga luften i grunden genom att blåsa in torrare luft utifrån. När det är fuktrisk och det inte går att växla ska värmeslingan gå in och få upp temperatur och hindra kondens. Så trygghetsvakten avfuktar inte utan den växlar bort hög luftfuktighet.
Fast jag har ingen fläkt då jag inte har PRO modellerna. I den modellen jag har ska ventiler hållas öppna.

"Se till att du har ca: en ventil (15x15 cm) per fem meter yttervägg i hela grunden."
 
Redigerat:
A
M MikaelR skrev:
Fast jag har ingen fläkt då jag inte har PRO modellerna. I den modellen jag har ska ventiler hållas öppna.

"Se till att du har ca: en ventil (15x15 cm) per fem meter yttervägg i hela grunden."
M MikaelR skrev:
Fast jag har ingen fläkt då jag inte har PRO modellerna. I den modellen jag har ska ventiler hållas öppna.

"Se till att du har ca: en ventil (15x15 cm) per fem meter yttervägg i hela grunden."
Mitt råd är då att uppgradera eller byta till en riktig avfuktare. Du har ju redan bevis på att nuvarande konstruktion inte sänker luftfuktigheten.
 
  • Gilla
Henrikstrinning
  • Laddar…
M MikaelR skrev:
Anticimex tipsade om att installera en avfuktare,
Eftersom Anticimex säljer avfuktare så rekommenderar dom alltid det till krypgrunder vare sig det behövs eller inte...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
I början av tråden så finns ett diagram över luftfuktighet och temp.

Titta på det och bedöm sedan själv om du har en risk.

Håller med tidigare att Anti gärna vill sälja sina lösningar... ibland är det befogat ibland inte...
 
  • Gilla
Heliflyer och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
I början av tråden så finns ett diagram över luftfuktighet och temp.

Titta på det och bedöm sedan själv om du har en risk.

Håller med tidigare att Anti gärna vill sälja sina lösningar... ibland är det befogat ibland inte...
Mmm, det läste jag här redan innan här i forumet och det var inte aktuellt.

Jag får nog uppgradera min trygghetsvakt till PRO-X/E för att få mer rörelse på luften.
 
M MikaelR skrev:
Mmm, det läste jag här redan innan här i forumet och det var inte aktuellt.

Jag får nog uppgradera min trygghetsvakt till PRO-X/E för att få mer rörelse på luften.
Hur har det gått ? Installerade du PRO-X ? Jag har också Krypgrund och Trygghetsvakt men ändå RF på ca 85% i genomsnitt under året. Dock inga jämförelsevärden innan Trygghetsvakten. Har precis lagt in krypgrundsisolering för att höja temperaturen och funderar på att installera en till Trygghetsvakt då den jag har är underdimensionernad för den storlek på krypgrunden jag har.
 
Är det inte billigare att köpa en vanlig självreglerande värmekabel istället för trygghetsvakten? Eller en vanlig värmekabel som man slår på när RF blir för högt...
 
  • Gilla
SkäggHaddock
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Hur har det gått ? Installerade du PRO-X ? Jag har också Krypgrund och Trygghetsvakt men ändå RF på ca 85% i genomsnitt under året. Dock inga jämförelsevärden innan Trygghetsvakten. Har precis lagt in krypgrundsisolering för att höja temperaturen och funderar på att installera en till Trygghetsvakt då den jag har är underdimensionernad för den storlek på krypgrunden jag har.
Har ej installerat PRO-X ännu. Troligen blir det av till våren. Nu under vintern ligger RF runt 60% och 8 grader. Sommaren var väl extrem förra året så kanske svårt att ta in i jämförelse. Men mer rörelse på luften kommer jag säkert behöva.
 
M MikaelR skrev:
Har ej installerat PRO-X ännu. Troligen blir det av till våren. Nu under vintern ligger RF runt 60% och 8 grader. Sommaren var väl extrem förra året så kanske svårt att ta in i jämförelse. Men mer rörelse på luften kommer jag säkert behöva.
60% är ju kanonbra. Jag ligger på 70-75% nu i vinter
 
S Saintus skrev:
Hur har det gått ? Installerade du PRO-X ? Jag har också Krypgrund och Trygghetsvakt men ändå RF på ca 85% i genomsnitt under året. Dock inga jämförelsevärden innan Trygghetsvakten. Har precis lagt in krypgrundsisolering för att höja temperaturen och funderar på att installera en till Trygghetsvakt då den jag har är underdimensionernad för den storlek på krypgrunden jag har.
85 låter ganska högt som medelvärde. Jag har en Trygghetsvakt (från Ljungby Fuktkontroll) som jag köpte för kanske 5 år sedan. Använder den bara mellan juni o oktober, så brukar medel ligga runt 80%. Just nu säger min givare att det är 72%. Krypgrund under hela huset, ca 120 m2, med mellan 70 och 100 cm höjd. All markyta är täckt av plast.
 
K Knivsta skrev:
Hej alla !
Detta är mitt första inlägg i detta forum.

Vi har nyligen köpt ett Myresjöhus byggt 1990 som är en enplansvilla på 170 m2
med krypgrund. Innan vi köpte huset hade vi en oberoende besiktningsfirma som kollade huset och krypgrunden där han gjorde en mindre anmärkning att man kunde lägga på lite mer plast på en mindre yta, typ 2 kvadratmeter.

Jag fick även ett tips av en arbetskollega att inhandla en trådlös fuktighetsmätare (hygrometer) hos Kjell o company för att hålla koll på krypgrunden. Sagt och gjort köpte jag denna mätare och hängde upp sändarenheten i krypgrunden så den hängde mellan "taket" och marken i krypgrunden.
Nu har den hängt där några timmar och jag har följt värdena som just nu visar 12,9 grader och 78% luftfuktighet. Samtidigt inne i huset visar mätinstumentet 25,4 grader och 45% luftfuktighet.

Jag har en känsla av att det är en hög fuktighet i krypgrunden men vill ha era åsikter om detta ni som vet hur det ska vara.

Ventilatorerna i balkarna som bär upp huset är tveksamt öppnade men har en tanke att täppa för dem på enklaste sätt genom att spruta tätskum i hålen. Med detta borde ju dom bli helt täta.
Täck makadamen med byggplast 0,2mm och överlappa skarvarna 0,5m om det inte redan är gjort.
Gäller även om huset är byggt på berg o.s.v. Detta gör stor skillnad för markfukt.
Täpp absolut inte till ventiler utan tvärtom.
Aktiv avfuktning ska absolut inte behövas.
Möjligen skapa undertryck med fläktevakuering om ni har problem med lukt från grunden.
Hade en stuga byggd på berg och det rann vatten igenom krypgrunden och källarlukt i huset.
Plastade in berget och efter någon vecka var lukten borta.
Har jobbat som snickare i drygt 30 år och drivit eget i 22år.
 
  • Gilla
weido
  • Laddar…
Nybörjarfråga men i vilken grad bestämmer utomhusluften luftfuktigheten i krypgrunden och i relation mellan temperaturen i luften vs krypgrunden ? Är det bara temperaturen utomhus vs krypgrunden som bestämmer om luften går in i eller ut ur krypgrunden ? Eller påverkar luftfuktigheten detta också ?
 
K Knivsta skrev:
Tackar för svaret och diagrammet!
Just Anticimex har vi haft här och som brukligt är rekommenderar dom deras avfuktare som kostar skjortan. Jag har läst ganska mycket om krypgrund och olika sätt att kurera hög fuktighet. En tanke som slog mig nu är att täta ventilerna med tätskum för att få det "bustätt". Vad tror du om detta ?
Samtidigt vet jag en mindre yta på krypgrunden, runt 2 kvadrat som har en massa grus/jord ovanpå plasten som jag blev rekommenderad att täcka över med plast. Just nu kan jag känna en viss fuktighet i detta men ska täcka över detta snarast.
Jag skulle absolut avråda från att täppa till några ventiler! Tvärtom, fritt blås i krypgrunden för att slippa mögel.
 
R
matand52 matand52 skrev:
Jag skulle absolut avråda från att täppa till några ventiler! Tvärtom, fritt blås i krypgrunden för att slippa mögel.
Ja för det är ju jättebra för krypgrunden när varm fuktig luft utifrån möter kall luft i krypgrunden.....:rolleyes:

Hur man ska göra är olika från fall till fall.
Jag själv har 140kvm krypgrund uppdelat i 3 fack.
ALLA ventiler tätade, plast på marken samt ett lager cellplast på detta.
Och en Woods ds15 avfuktare.
Just nu har jag 12 grader och 51%, 49% och 50% i de 3 facken.
Och runt där ligger min luftfuktighet året om i krypgrunden till skillnad mot när jag hade ”fritt blås” som du skriver. 85-90% luftfuktighet vissa årstider.

Så du får gärna berätta för mig när det enligt dig kommer växa mögel.
I min stängda med 50% luftfuktighet eller 85% när jag hade öppna ventiler. :crysmile:
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Ja för det är ju jättebra för krypgrunden när varm fuktig luft utifrån möter kall luft i krypgrunden.....:rolleyes:

Hur man ska göra är olika från fall till fall.
Jag själv har 140kvm krypgrund uppdelat i 3 fack.
ALLA ventiler tätade, plast på marken samt ett lager cellplast på detta.
Och en Woods ds15 avfuktare.
Just nu har jag 12 grader och 51%, 49% och 50% i de 3 facken.
Och runt där ligger min luftfuktighet året om i krypgrunden till skillnad mot när jag hade ”fritt blås” som du skriver. 85-90% luftfuktighet vissa årstider.

Så du får gärna berätta för mig när det enligt dig kommer växa mögel.
I min stängda med 50% luftfuktighet eller 85% när jag hade öppna ventiler. :crysmile:
Det är en fråga om balans. Nu måste du styra och övervaka den själv, för dyra pengar istället för att låta naturen sköta allt. Ditt val förstås. Fanns inga avfuktare för i tiden, det fungerade ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.