Ja, det verkar som det är mest för kontor och butiker. Men hade jag haft pengarna så hade köpt det direkt. Fast den med röken kan ju bli lite jobbig att ha hemma med blixtarna borde ju funka!
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 3 till
  • Laddar…
Röken och ljusen är tillval, så de tänkte jag hoppa över.
 
  • Gilla
Truskär
  • Laddar…
R
Fortfarande får tullen inte stoppa bilar på väg ut ur landet med stöldgods. Politikerna har haft 23 år på sig att fixa det problemet.
Ni får väl starta ett medborgargarde.

Angånde larm så är alla sirener mesiga... 124 db vad är det... de har väl öronproppar när de kör den batteridrivna vinkelslipen.
 
  • Gilla
Truskär och 2 till
  • Laddar…
Medborgargarde i Sverige med svenskar, du är en riktig optimist!:worried:
 
  • Gilla
polarsson och 3 till
  • Laddar…
R
G GuranF skrev:
Medborgargarde i Sverige med svenskar, du är en riktig optimist!:worried:
Värmekamera övervakning, pratade med en båtfirma de hade gått över från kamera till värmekamera typ FLIR.
Kassaskåp som du bultar fast.

https://www.flir.eu/products/saros/
 
Redigerat:
  • Gilla
Rissto
  • Laddar…
Inferno produkterna är produkter lika andra som funnits väldigt länge på marknaden och har uppgiften att desorientera inkräktaren.
Inferno är inga nyheter utan har funnits ett bra tag men från början inriktade man sig inte specifikt mot hemma larm.
Dom första dimråderna jag monterade var i butiker som rånskydd tillsammans med skyddsglas som "poppade" upp, men det är väldigt länge sedan nu och dimman skapades då med hjälp av en glykol baserad vätska.
Dom fungerade bra men varar inte så länge om det finns fungerande ventilation (löses genom återfyllande av dimma vid rörelse mot skyddat område eller puls efter t.ex befintlig ventilation) men för den som råkar ut för det och blir desorienterad så känns tiden betydligt längre än den är och de har ofta kommit i andra tankar om de inte tränat för scenariot.
Sirener med vandrande frekvenser har använts länge för att chocka och tillsammans med stroboskop med ljus desorientera inkräktare.
Många dimridåer förvärmer vätskan hela tiden för att så snabbt som möjligt skapa dimma vilket förbrukar en del el men de är en rätt liten mängd vätska samt hyfsat energieffektiva så i slutänden är det ingen jättehög förbrukning men bör tas med i beräkningen vid en avancerad anläggning som ska klara längre strömavbrott.
Hemma är det effektivt mot vanliga inbrott men det är även ett vanligt inbrottslarm med en "vass" inomhussirén.
Om det däremot är lite skickligare tjuvar så är dom förberedda med hörselskydd med eventuell radiolänk eller tecken kommunikation osv men de tjuvarna är inte vanliga i villa områden utan snarare kupper mot företag, allt som hjälper till att hålla tjuvar borta är bra om det inte inkräktar allt för mycket på vardagen.

Jag anser att larmdonen är bra produkter men lite väl tilltaget för en vanlig villa utan extra värdefulla föremål eller förhöjd hotbild.
Om det får dig att känna dig tryggare och släppa eventuell oro för att bli drabbad av brott så är det värt var krona, det finns saker som inte kan mätas med pengar eller kostnader och trygghet och oro är en sådan känsla.
 
Redigerat:
  • Gilla
polarsson och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Värmekamera övervakning, pratade med en båtfirma de hade gått över från kamera till värmekamera typ FLIR.
Kassaskåp som du bultar fast.

[länk]
Kassaskåp/värdeskyddsskåp bör bultas fast speciellt om de har låg vikt men jag bultar fast oavsett vikt om det är möjligt, framförallt då jag vet hur lätt det är att flytta skåpen jag själv levererat samt att jag sett många skåp som stulits.
FLIR eller "thermal infrared" är bra och som allt har sina för och nackdelar men för de allra flesta så fungerar det utmärkt.
Miljön (övervakningsområdets) förutsättningar bestämmer vad som är bäst men det är få privatpersoner som har behov eller en miljö som kräver någon direkt speciell planering, det är ett bra tips du kommer med som kan förbättra övervakningen i mörker.
Postar ett klipp som påvisar lite av skillnaden i bildupptagning i mörker mellan olika tekniker.
 
  • Gilla
vigge01
  • Laddar…
Nackdelen med värmekamera är väl att det lär vara oerhört svårt att identifiera gärningsmän med bilden?

För bemannad kameraövervakning, där nån ser vad som händer och kan larma polis eller väktare, så är det mer användbart.

Om man installerar rökmaskin så ska man kanske fundera lite på saneringen efteråt också, det brukar väl bli kladdigt på ytorna?
 
  • Gilla
Smoothie och 4 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag anser att larmdonen är bra produkter men lite väl tilltaget för en vanlig villa utan extra värdefulla föremål eller förhöjd hotbild.
Om det får dig att känna dig tryggare och släppa eventuell oro för att bli drabbad av brott så är det värt var krona, det finns saker som inte kan mätas med pengar eller kostnader och trygghet och oro är en sådan känsla.Om det får dig att känna dig tryggare och släppa eventuell oro för att bli drabbad av brott så är det värt var krona, det finns saker som inte kan mätas med pengar eller kostnader och trygghet och oro är en sådan känsla
Då kan man kanske också invertera ovanstående och säga:
"Ger larmet en tveksamhet hos användaren är det inte värt pengarna eller värt att installera" Eller?

Känns som jag här fått ett tydligt svar, då jag börjat uppleva larmet som lite "overkill".
 
D
Du kan skaffa Inferno Intenso till valfritt larm istället. Jag har flera stycken och de falsklarmar inte av sig själva i alla fall. När man inte har öppen planlösning räcker det dock inte med en siren.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
D DMOL skrev:
Du kan skaffa Inferno Intenso till valfritt larm istället. Jag har flera stycken och de falsklarmar inte av sig själva i alla fall. När man inte har öppen planlösning räcker det dock inte med en siren.
Använder du dem i bostadsutrymmen eller i andra lokaler?
Jag är nog inne på att till en början montera en sådan i förrådet "verkstaden", där jag har maskiner o andra prylar.
I villan känns det mer tveksamt.
 
  • Gilla
TheProfile
  • Laddar…
D
G GuranF skrev:
Använder du dem i bostadsutrymmen eller i andra lokaler?
Jag är nog inne på att till en början montera en sådan i förrådet "verkstaden", där jag har maskiner o andra prylar.
I villan känns det mer tveksamt.
Ja i bostad. Du behöver ju inte ha dem aktiva annat än när du tillkopplar larmet och lämnar hemmet om du vill. Det går att koppla så bara utomhus-sirener går igång när du är hemma och larmat nattläge.
Enda risken att de skulle gå igång annars är om du sabotagekopplat sirenen (inte nödvändigt) och någon klipper kabeln till själva infernosirenen (eftersom sirenens batteri ständigt behöver laddning)
Men detta gäller som sagt bara om du köper Intenso och eget larm, deras egna Home-system fungerar nog inte så.
 
Redigerat:
  • Gilla
GuranF
  • Laddar…
G GuranF skrev:
Då kan man kanske också invertera ovanstående och säga:
"Ger larmet en tveksamhet hos användaren är det inte värt pengarna eller värt att installera" Eller?

Känns som jag här fått ett tydligt svar, då jag börjat uppleva larmet som lite "overkill".
Du behöver inte detta om du inte vill.
En vanlig inomhussirén räcker oftast alldeles utmärkt.
Larmdonen är väldigt bra men har ett kraftigt pris som ofta är svårt att försvara för sig själv om man inte har ett behov av kraftigare ljud.
 
D DMOL skrev:
Ja i bostad. Du behöver ju inte ha dem aktiva annat än när du tillkopplar larmet och lämnar hemmet om du vill. Det går att koppla så bara utomhus-sirener går igång när du är hemma och larmat nattläge.
Enda risken att de skulle gå igång annars är om du sabotagekopplat sirenen (inte nödvändigt) och någon klipper kabeln till själva infernosirenen (eftersom sirenens batteri ständigt behöver laddning)
Men detta gäller som sagt bara om du köper Intenso och eget larm, deras egna Home-system fungerar nog inte så.
Låter smart att ha Infernon bara inkopplade vid bortavaro. Då blir det att köra en runda till i funderandet.
Hur länge har du haft dina?
Tips på lämpligt larmsystem till rimligt pris?
 
1 123abc skrev:
En vanlig inomhussirén räcker oftast alldeles utmärkt.
Larmdonen är väldigt bra men har ett kraftigt pris som ofta är svårt att försvara för sig själv om man inte har ett behov av kraftigare ljud.
Du menar att en inomhussiren har en så avskräckande effekt att den avbryter de flesta "besökare"?
Priset tycker jag inte är det primära utan det som får styra är funktion och den "obehagsrisk för fellarm" som jag nämnde i början.
 
  • Gilla
Daniel Gr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.