Ni får åka med en filt i bilen ;)
Undrar om bilarna kommer få isolerglas i framtiden för att minska behovet av värme/kyla i cupen.
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Väcker denna tråden då jag nu köpt en Outlander PHEV jag också.

Kommer ca 35km (blandad körning med både motorväg, landsväg och stadskörning) på el med AC/fläkt avstängd och ECO-mode påslaget. Lägger in läge B5 när jag kör, vilket gör att man knappt behöver använda bromspedalen. Med detta kommer jag till jobbet den kortaste vägen och nästan hela vägen hem om jag åker förbi affären. Någon som har några tips och råd om hur man kan få ned elförbrukningen ytterligare? Jag förvärmer naturligtvis kupén med hjälp av appen innan jag går ut i bilen på morgonen också. På jobbet parkerar och laddar jag i varmgarage.

Har fått igång Android Auto i bilen, vilket var relativt enkelt. Tog dock en stund innan jag insåg att Spotify inte fungerade för att bluetooth-volymen var för låg. Som tur är så finns det ju appar som maximerar volymen när man ansluter till bilens bluetooth.

Att appen kopplar ned befintliga WiFI-anslutningar för att koppla upp mot bilen är ju faktiskt rent ut sagt korkat. Det var inte så lätt att rensa ur den tidigare ägarens telefoner, det tog en halvtimme innan alla steg fungerade i rad, misstänker att en del av problemet var på grund av att jag var inom hemmanätets räckvidd när jag gjorde detta och att det störde. Är lite sugen på att försöka koppla upp bilen på mitt hemmanät genom att använda en accesspunkt som brygga mellan dem. Jag har en känsla att det skall gå att styra om IP-adresstilldelningen för min telefon till bilen så att detta kan fungera (måste dock lägga till yttterligare ett subnät i hemmaroutern). Jag misstänker att jag behöver ta bort den befintliga anslutningen till telefonen för att det skall fungera också, men då bör jag kunna para ihop appen med mitt SSID i hemmet, styra om DHCP till bilen via accesspunkten som kopplar mot bilens WIFi. Ett litet projekt i höstmörkret. Men gör jag detta så fungerar inte appen de gånger jag inte är hemma. Men det vore roligt att testa i alla fall.

Tydligen så rekommenderas det att man skall använda Tasker eller liknande lösning för att stänga av WiFi när man är ansluten till bilens Bluetooth för att minska störningarna på Bluetooth. Detta är inte så svårt att göra i just Tasker, jag har flera andra aktiviteter i Tasker redan.

Jag kommer att dra ett separat ladduttag från centralen till helgen, men någon laddbox lär det inte bli dock. Att minska laddtiden med enbart 30% är inte lockande. Jag förbereder dock så att VP-rören kan fyllas med trefas 16A för framtida bilar i alla fall, dvs jag lägger 20mm VP-rör och 5G2,5mm2 FK.

Något annat som man skall tänka på?
 
Eco mode gör ingen skillnad alls för mig Bara A/C blir lite segare.
35 km är rätt normalt. Mitt rekord är 42 km.

Låter man bilen bestämma blir det lägst förbrukning.

Värme på vintern avstängd eller på gör en medel skillnad på 2-3 km så jag brukar inte sitta och frysa för det (förutsätter förvärmning).
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag bytte min mot en BMWi3 efter ca 1 år. Sammanfattning är att den är en bekväm och rymlig bil, låga förmånsvörfen etc. Men infotainmentsystemet är uruselt.
 
Jag kör Android Auto i den, vilket är helt ok. Jag behöver en stor bil och då är detta det enda alternativet som inte kostar skjortan.
 
Ytterligare en sak jag märkt med ECO-läget är att accelerationen blir lite mindre kraftig. Det gör att det är lättare att undvika att avgasmotorn hoppar igång för att hjälpa till.
 
WiFi-lösningen i bilen gillar jag inte. Den ligger dessutom på kanal 3 vilket innebär att den stör både kanal 1 och 6.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Den intressantaste upptäckten jag har haft är det gäller Outlander (detta är olika för olika hybridbilar beroende på drivlina) och det är att eldrift är extremt mycket snålare i stadstrafik. Nu har ju Outlander alltid eldrift då även bensin driver elmotorerna, men det är ändå mycket bättre att spara batteri till slutet av en resa så att man kan göra stadstrafiken på batteri. Med bensin så eldar man en hel del för kråkorna genom att det är förluster att ladda batteriet med bensinmotorn om inte all el som produceras går rakt ut i elmotorerna. Detta gör att bensinmotorn helst skall användas på landsväg då den då kan arbeta optimalt med att generera el.

Andra bilar har fortfarande en klassisk drivlina (exempelvis Passat) som elmotor och bensin/diesel-motorer driver, vilket gör att de är energieffektivare på landsväg än vad Outlsnder är, men det tjänar bilen med eldrift på hjulen igen på att den i stadstrafik slipper dra runt på många kilo roterande metall.

Ytterligare skillnader i drivlinorna kan vara att man frikoppkar hjulen när motorn inte driver (detta gör Tesla) vilket ger en aning lägre elförbrukning, Outlander kräver under dessa förhållanden en effekt på ca 1kW vilket dock är acceptabelt då det är så liten tid av bilens drifttid så det är acceptabelt som jag ser det.

Har också noterat att läge B0 är kalas på landsväg, det ökar räckvidden men man måste då bromsa lite mer än man gör annars. Men bromsar man bara lätt (med regenerating som resultat) så är det fortfarande effektivare än andra drivlägen. Egentligen borde läge B0 vara standard...

Jag kommer strax över fyra mil på en laddning nu när jag lärt mig köra bilen.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
W witten skrev:
WiFi-lösningen i bilen gillar jag inte. Den ligger dessutom på kanal 3 vilket innebär att den stör både kanal 1 och 6.
Du kan byta till kanal 8 i PHEV-appen.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du kan byta till kanal 8 i PHEV-appen.
Vilket då ger samma problem, fast mellan kanal 6 och kanal 11... ;-)
...men det kan ju bli bättre beroende på vilka nät som finns.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag har en... För det första så är ju förmånsvärdet löjligt lågt.
Vad det gäller förbrukning så har jag drygt 30 km till jobbet och kan ladda där. Det är en stor skillnad om man bara kan köra på eller hamnar i köer. För mig kan de 30 km ta upp till 1½ timme i värsta fall (Stockholm).

När det är några minusgrader och lite värre köer räcker inte laddningen hela vägen till jobbet och ca. 10% blir då på kombinerad el/motor.
Jag kör dock alltid automat el-värmaren för motor/kupé på morgnarna så laddningen är ca. 90% när jag startar om det är kallt ute men bilen är ju varm och skön och jag slipper skrapa rutor! :)
Rätt korkat att el-värmaren går från batteriet och inte direkt från laddkabeln.

När det är varmare ute har jag kommit som mest ca. 45 km på full laddning. Att ladda från tomt till fullt i vanligt 10A uttag tar ca. 4-5 timmar så det är alltid fulladdat när jag åker hem.

Jag hade snittförbrukning på 2,8 l under sommaren och 3,8 nu på vintern men kör mest sträckor på under 60-70 km tur/retur.

Den går hyfsat snålt även på motorväg i 110 på bensin men stadskörning runt 50 km/h är det nog närmare 10l/100 km men det är ändå rätt bra för så stor och tung bil tycker jag.

En nackdel om man ska åka längre sträckor är att den bara har 40 l tank. Fulladdat med full tank kommer man runt 600 km som mest.

4WD slår till så fort man trycker på 4WD knappen så jag vet inte hur Vi Bilägare testat då eller om de hade en defekt bil som Fred vom Jupiter skriver ovan. Den är på 70/30 fram bak annars har jag för mig...

Välj direkt till laddarsladd för elstolpe så du kan ladda på "stan"!

Jag har haft en hel del strul med min Bluetooth för min Android (Samsung Galaxy S7 Edge). Mitsubishi skyller på Samsung och säger att alla iPhones fungerar perfekt (dock strular även min frus iPhone). Samtal kopplas inte alltid över till hands-free eller samtal bryts. Händer ofta nog för att det ska vara irriterande.
Deras system för "voice call" är så enerverande att inte ens den mest tålmodiga orkar använda det...

Media över BT fungerar dock bra och med "business" paketet med Rockford-Fosgate och extra bas är ljudet enastående bra!

Deras app över WiFi har löjligt dålig räckvidd så du måste vara inom 20 meter från bilen (utomhus) för att kunna koppla upp dig och styra klimat anläggning/timers/laddning, etc. Jag har lagt en WiFi extender i garaget som skickar vidare signalen in (ca. 50 meter) så jag kan koppla upp mig inne också. Väldigt bekvämt att kunna starta värmen och eluppvärmd vindruta 10 minuter innan man går ut! :)

I övrigt är jag mycket nöjd, bekväm, bra utrymme (även bak), bra att köra och bekväma funktioner, ex. automatisk baklucka.

En annan parentes som de missat är att laddkabeln inte låses fast när man låser bilen och med en prislapp på 3000-4000 kr är det högvilt för tjuvar... Jag har löst det genom ett vanligt bygellås som jag låser fast i öglan för dragkroken och lägger kabeln genom...
Gammal tråd men jag kan bara instämma kring det löjligt svaga WI-FI bilen har. Vilken extender använder du för att förlänga räckvidden på bilens WI-FI? Jag har testat två olika utan att få det att funka.
 
Det var en gammal något... den ligger här och skräpar om du vill "köpa" den?
Har du vägarna förbi Stockholm något?
 
Jag kör med en telefon i bilen istället, samt TeamViewer.

Jag måste dock varna för att förändringar i Android samt appen gör att det kan vara ett rent h-vete att få detta att fungera. Har testat med sex olika telefoner efter senaste uppdateringen av appen och får det inte stabilt på någon. Trodde att jag fått det att fungera på en gammal Sony när den i morse helt plötsligt ville registrera om appen mot bilen.

På min Note 9 så fick jag den att fungera till slut, men efter att jag tvingats återställa bilen så tappade jag uppkopplingen och nu fungerar det inte igen.

Enligt supporten för appen hos Mitsubishi så måste jag numera alltid stänga av mobildata innan jag använder appen, men inte ens det fungerar alla gånger...

Annars är den nya appen bättre än den gamla. Mer intuitiv och rappare.
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Rörande extender så har Conrad/CDON en Xiaomi för 159kr som jag vet att folk fått att fungera med PHEV (har nämnts i ett PHEV-forum att den fungerar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.