Hej på er,
Tänkte höra med er om det går att koppla ihop ett Yale Doorman till Siemens SPC?
Hörde från en kille på Elajo att det fanns en lösning men att han inte var helt säker på hur.

Mvh
Badr
 
RilleRock
J JRox skrev:
Jag har inte hittat någog alls i manualen om detta. Är det i den vanliga manualen som står full duplex?
Det står inget alls om det och har aldrig behövt lägga en tanke på det för det har alltid bara funkat.
@gol kanske har någon koll?

Har du testat att köra utan routern för att se om det funkar?
 
RilleRock RilleRock skrev:
Det står inget alls om det och har aldrig behövt lägga en tanke på det för det har alltid bara funkat.
@gol kanske har någon koll?

Har du testat att köra utan routern för att se om det funkar?
Att SPC skulle använda haIv eller full duplex är inget jag har reflekterat över.

Ett tips till @JRox är att kolla så att du har samma tid i SPC:n, i din router och där du kör din webbläsare. Vissa webbläsare är känsliga för det, speciellt när man kör https.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Jag kan bara bekräfta att spc verkar köra med 10baseT, halv duplex. Här fungerar det bra, men jag fick inte ut samma statistik som du så jag vet inte hur det ser ut med kollisioner här.

Edit: Mikrotik gör väl tämligen avancerade routers. Det är inte så att den porten är inställd på något forcerat full-duplex-läge som ger kollisioner? Inkopplad med hubb kan man väl också tänka sig en del kollisioner. Provat att koppla den via en helt vanlig switch med auto-detect på portarna?
Provat byta sladd?
 
Redigerat:
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
N Nitropopo skrev:
Hej på er,
Tänkte höra med er om det går att koppla ihop ett Yale Doorman till Siemens SPC?
Hörde från en kille på Elajo att det fanns en lösning men att han inte var helt säker på hur.

Mvh
Badr
Det finns inget officiellt sätt att göra det på, eftersom Yale Doorman saknar ett öppet API. Däremot finns det ett antal "fullösningar" som antingen styr/övervakar programmatiskt via webbgränssnittet eller styr via patchade fjärrkontroller. Dock inget jag rekommenderar.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Jag kan bara bekräfta att spc verkar köra med 10baseT, halv duplex. Här fungerar det bra, men jag fick inte ut samma statistik som du så jag vet inte hur det ser ut med kollisioner här.

Edit: Mikrotik gör väl tämligen avancerade routers. Det är inte så att den porten är inställd på något forcerat full-duplex-läge som ger kollisioner? Inkopplad med hubb kan man väl också tänka sig en del kollisioner. Provat att koppla den via en helt vanlig switch med auto-detect på portarna?
Provat byta sladd?
Routern är inställd på Auto Negotiation och resultatet är 10 Mbps och hav duplex. Och då blir det en del kollisioner verkar det som.
Provade att forcera full duplex och det verkar fungera också. Inga länkfel.
Har också provat med en standard enkel Ethernet switch och bytt kabel utan resultat.
Det konstiga är att vanlig http fungerar perfekt men https är kass. Det är knappt det går att konfigurera något alls eftersom sidorna inte laddas helt, eller ibland inte alls (t.ex. felkod SSL_ERROR_NO_CYPHER_OVERLAP). Med reload kan man få upp sidan igen, ibland. Och det fungerar lika dåligt med halv som med full duplex.
Det verkar precis som krypteringen är problemet. Utan kryptering fungerar det perfekt. Och naturligtvis fungerar inte SPC connect eftersom förbindelsen är krypterad.
@gol Klockan gick 30 sek fel. Ställde den på sekunden mot webb-läsaren. Ingen förbättring för https. Har centralen inställd på automatisk sommartid.
 
Om du kör en senare version av Chrome kan du testa att slå av TLSv1.3, genom att gå till: chrome://flags/#tls13-variant
Kör också i iknognitoläge så att du inte luras av webbläsarens cachning.

För anslutning till molntjänsten SPC Connect sätts en egen krypterad kanal upp som inte påverkas av SSL-inställningen. Den gäller enbart för webbgränssnittet.
 
Redigerat:
Det här har du väl rimligtvis provat redan men ändå: annan dator? Annat OS? Via telefon?
 
Hej,
En fråga gällande rökdetektorer. Jag har fått det att fungera men blir osäker på funktion efter ha läst lite på forumet. Jag har kopplat 6st detektorer i serie och lagt dubbelbalanseringen 2st motstånd 4,7kohm i centralapparaten vid ingången.

Är det rätt tänkt? Om det är i serie hur påverkas larmet om 2-3st detektorer blir påverkade samtidigt?

Så som det är nu så fungerar brandlarmet som det ska. Har inverterat utgången och satt på 3sek för återställning.

Hur provar man lättast av värmedetektorer?

//Badr
 
N Nitropopo skrev:
Hej,
En fråga gällande rökdetektorer. Jag har fått det att fungera men blir osäker på funktion efter ha läst lite på forumet. Jag har kopplat 6st detektorer i serie och lagt dubbelbalanseringen 2st motstånd 4,7kohm i centralapparaten vid ingången.

Är det rätt tänkt? Om det är i serie hur påverkas larmet om 2-3st detektorer blir påverkade samtidigt?

Så som det är nu så fungerar brandlarmet som det ska. Har inverterat utgången och satt på 3sek för återställning.

Hur provar man lättast av värmedetektorer?

//Badr
Som nybörjare på larm kan jag bara svara på en av dina frågor. Test gör du antingen med värmepistol eller med rökspej (finns på Biltema
https://www.biltema.se/hem/sakerhet/brandvarnare/testare-for-brandvarnare-2000038423).

Larmslingan lämnar jag till mer kunniga att svara på men jag skulle satt ett motstånd parallellt över varje detektor och sen ett i serie sist.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
N Nitropopo skrev:
Hej,
En fråga gällande rökdetektorer. Jag har fått det att fungera men blir osäker på funktion efter ha läst lite på forumet. Jag har kopplat 6st detektorer i serie och lagt dubbelbalanseringen 2st motstånd 4,7kohm i centralapparaten vid ingången.

Är det rätt tänkt? Om det är i serie hur påverkas larmet om 2-3st detektorer blir påverkade samtidigt?

Så som det är nu så fungerar brandlarmet som det ska. Har inverterat utgången och satt på 3sek för återställning.

Hur provar man lättast av värmedetektorer?

//Badr
Skall man ha så många detektorer på samma sektion sätter man 1st 1k över varje larmrelä därefter 1st 1k i serie.
Samt kryssar i "breda band" under systemegenskaper då kommer det fungera som det skall.
 
Hej igen,
Bifogar bild på kopplingsschema.
Jag har dragit ut en cat6 kabel. + och -. Dem är kopplade parallellt.

slingan har jag kopplat enligt följande:
Detektor 1:
Slingan. 2 par kablar. 1 kabel in på 6 och den andra skarvat ihop med kabel som går till detektor nr.2.
Detektor 2:
Slingan. 2 par kablar. Kabel från detektor 1 som kommer från nr 4 går in på nr 6 osv.

Har 6st detektorer som mest på en ingång. Har även 2-4 st på andra ingångar.

Från sista detektorn har jag nr 6 som kommer från nr. 4 och den kabeln som jag skarvat med mig hela vägen går in på nr.4. Kabeln som går ut till detektorerna från CA och ingång. Jag kopplade motstånden 4,7+4,7k ohm i centralen innan ingång.

Rätta mig gärna så jag gör allt rätt :)

Tack på förhand.

Mvh
Badr
 
  • Fotografi av ett veckat papper med ritningar av kopplingsscheman för olika konfigurationer av branddetektorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad innebär över larmrelä?
mellan vilka nr?

Och i serie innebär?

Ursäkta mig :)
Jag arbetar med elkraft :)

Mvh
Badr
 
RilleRock
N Nitropopo skrev:
Vad innebär över larmrelä?
mellan vilka nr?

Och i serie innebär?

Ursäkta mig :)
Jag arbetar med elkraft :)

Mvh
Badr
Typ såhär fast ditt relä verkar vara 6/4.
Och spänning är även de på andra nummer.

Elektriskt kopplingsschema med tre DB-702 reläer och anslutningar märkta för 12V, 0V och I1.
 
Tackar :)
Vad väljer jag för inställning på motstånd? enkel 1k ohm eller? Tänkte där jag har 6st detektorer blir det 7st motstånd. Där jag har 2st blir det 3 motstånd osv. Nu är det 4,7k ohm dubbelbalanserat

Mvh
Badr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.