slacker slacker skrev:
Kan bara instämma om spräckkilar - Köpte själv i höstas från Gnejs Granit i Bromma och ta mig tusan vilken produkt. Brände ett par Jula borrar innan jag tog mig i kragen och köpte riktiga Makita borrar till SDS-Max'en.

Aldrig mer snigeldynamit..... :cool:
Julas billiga borrar är rent skräp. Däremot de billiga från Bauhaus som jag köpt rätt OK.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Julas billiga borrar är rent skräp. Däremot de billiga från Bauhaus som jag köpt rätt OK.
Jag köpte från Swedol
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Julas billiga borrar är rent skräp. Däremot de billiga från Bauhaus som jag köpt rätt OK.
1. Kör aldrig med ett annat borr av samma dimension i samma hål.
2. Köp 2 skärigt och med raka skär så att de går att skärpa med en diamanplattfil t.ex från biltema.
3. Innan man kasserar borret så kan man t.ex för ett 20 mm borr först borra med 12 mm och sedan med 20 mm. Det måste vara tillräckligt stor skillnad i diameter för borren så att det inte hugger.
4. Kyl inte borret med vatten, lägg det på en sten istället.
5. Håll sds / sds-max fästet rent på borren för till slut så kommer borrmaskinens chuck att ge upp.
6. Blir mindre varmt för borret om man kan suga upp stenmjölet med en grovdammsugare medans man håller på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Min billiga borr från Jula tappade skärstålet efter 10 hål utan att vara särskilt varm ens, så där hjälper inte att man vårdar borren och gör allting rätt.
 
Klockren tråd för mig som drog på mig ett ryggskott när jag skulle flytta på en stor (150-200 kg) sten som låg i vägen. Aldrig mer, nu ska jag banne mig borra och spräcka sten som aldrig förr.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
Min billiga borr från Jula tappade skärstålet efter 10 hål utan att vara särskilt varm ens, så där hjälper inte att man vårdar borren och gör allting rätt.
Har också upplevt stora skillnader i kvalitet på Julas borr. Men det finns ju mycket borr på nätet...
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Tänkte bara berätta att jag köpte mig spräckkilar från Kina (Wish) och detta är nog det bästa verktygsköp jag gjort.

- 350kr för 7st spräckkilar levererade hem i brevlådan på två veckor.
- 400kr för en borrhammare på Jula
- en handslägga för 100kr på Jula (den behövs inte, det kändes bara bra att ha den också)
- 150kr för två 14mm borrar som jag varvar mellan för varje hål jag borrar. Jag kommer att behöva köpa nya borrar snart...

Dvs totalt sett 1000kr.

Jag plockar nu bort ett par stenar ur gräsmattan varje helg (ca 2h per sten), snart slipper jag ha gräskullar och pinnar som stoppar robotklipparen från att förstöra bladen. Jag kommer dessutom att bredda och göra berget rakare i en passage mellan två berg som sticker upp en aning så att robotklipparen lättare tar sig förbi mellan dessa.

Det enda jag ångrar är att jag inte köpte kilarna tidigare. Det går snabbare och är billigare än någon annan lösning för att få bort stenar.

Det finns dessutom en gammal terrassering av gigantiska stenar som jag nu är sugen på att ge mig på då den har börjat luta betänkligt...
Hmm hmm hmm ... marklov ;)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ibland tar man sig vatten över huvudet. Frugan pekade igår ut en ellipsformad sten med en diameter på dryga metern som längst (och ca 90cm i diameter som minst) som hon ville ha bort.

Jag spräckte snabbt bort ca 1,5 dm, men lyckades inte få loss biten då den hamnade i kläm mot en sten med en diameter runt halvmetern som låg bredvid. Tvingades spräcka den stenen också. Dags då för nästa bit på ca 1,5 dm, den ville inte lossna då det var för mycket kvarts, istället så lossade bara bitar på ca 2 liter stycket. Bytte då sida för att ta en bit på 1,5 dm där istället, det gick alldeles utmärkt, sånär som på att biten blev så tung att jag inte fick loss den. Så jag tvingades nu spräcka den biten också.

Efter fyra timmar gav jag upp för dagen och gick till vallokalen istället.

Vad lär vi oss av detta då?
- Jo, att man skall tänka efter före rörande hur mycket stenar och hur stora de blir INNAN man börjar spräcka dem. Nu har jag fått spärra av en del av tomten för robotklipparen, vi får väl se när jag hinner göra färdigt. Det är inget problem att spräcka stenar av gnejs smed en diameter runt metern med bara 14mm borr och spräckkilar bara man följer ådringen (jag använde fem stycken på den stora stenen, till stenen som var en halvmeter räckte det med tre kilar trots att den saknade ådring). Det jobbigaste är att gräva fram tillräckligt mycket av stenen för att den skall dela på sig, något jag fick lära mig när jag inte grävde tillräckligt djupt (och tvingades dela en sten till).

Och rörande marklov, så sticker bara tre decimeter upp ovanför marken på min sten på en meter i diameter, så det behövs inte...
 
  • Gilla
ArneTW och 1 till
  • Laddar…
Jag har letat efter 20mm kilar från Kina på eBay utan att hitta. Någon som kan tipsa om var jag hittar detta? I Sverige är inga problem att hitta 20mm.
 
Det är inte många fördelar med att ha större kilar. Det blir bara dyrare borr och det krävs större maskin.

Jag anser att 16mm räcker i de allra flesta fallen (främst anser jag det för att det är det jag använt och det har fungerat klockrent).

Antalet kilar och avstånd mellan dessa påverkar mest, inte hålstorleken. Dessutom, med fler kilar så är det lättare att styra spräckningen.

Givetvis kommer den svenska "stenspräckarkåren" att säga att det inte går med mindre kilar och minst en tryckluftsborrhammare med Atlas Copco-aggregat.

Jag har spräckt åtskilliga ton sten med 5J borrhammare från Jula, 16mm borr och billiga kilar från Aliexpress. Den hittills största stenen beräknade vi till ca 500 kg.

Det är skillnad på borr och borr. Julas borrar fungerar men de blir slöa fortare än Bosch (säljs också på Jula och är inte avsevärt mycket dyrare). Bosch avverkar rejält mycket bättre också.

Oavsett borr bör de inte får chansen att överhettas och ska under inga omständigheter kylas med vatten. Använd flera borrar och skifta mellan varje hål så håller de länge.

Rengör och smörj anliggningsytan mellan kil och fjäder mellan varje gång så minskar risken betydligt att kilen kärvar fast. Jag använder vanlig motorolja vilket fungerar bra. Jag provade med kopparpasta vid något tillfälle men tyckte att den kärvade värre än utan smörj.

Glöm inte att fylla på fett i borrhammaren för det går åt och när det är slut slits maskinen ut.
 
  • Gilla
Hyvelspån_58 och 2 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Det är inte många fördelar med att ha större kilar. Det blir bara dyrare borr och det krävs större maskin.

Jag anser att 16mm räcker i de allra flesta fallen (främst anser jag det för att det är det jag använt och det har fungerat klockrent).

Antalet kilar och avstånd mellan dessa påverkar mest, inte hålstorleken. Dessutom, med fler kilar så är det lättare att styra spräckningen.

Givetvis kommer den svenska "stenspräckarkåren" att säga att det inte går med mindre kilar och minst en tryckluftsborrhammare med Atlas Copco-aggregat.

Jag har spräckt åtskilliga ton sten med 5J borrhammare från Jula, 16mm borr och billiga kilar från Aliexpress. Den hittills största stenen beräknade vi till ca 500 kg.

Det är skillnad på borr och borr. Julas borrar fungerar men de blir slöa fortare än Bosch (säljs också på Jula och är inte avsevärt mycket dyrare). Bosch avverkar rejält mycket bättre också.

Oavsett borr bör de inte får chansen att överhettas och ska under inga omständigheter kylas med vatten. Använd flera borrar och skifta mellan varje hål så håller de länge.

Rengör och smörj anliggningsytan mellan kil och fjäder mellan varje gång så minskar risken betydligt att kilen kärvar fast. Jag använder vanlig motorolja vilket fungerar bra. Jag provade med kopparpasta vid något tillfälle men tyckte att den kärvade värre än utan smörj.

Glöm inte att fylla på fett i borrhammaren för det går åt och när det är slut slits maskinen ut.
Använder själv 18mm kilar som går att använda med 16mm eller 18mm borr från GnejsGranit. Jag använder mig av lithiumfett för att smörja kilarna, https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/smorjmedel/smorjfett-624007/ som fungerar väldigt bra.

Jag rekommenderar också bosch-borrar över julas egna Hard Head-borrar som tyvärr inte är så bra. Kostar några 10or extra, enda nackdelen är att dom endast har 16mm och inte 18 som ger att borren kommer djupare och får en större anläggningsyta mot stenen med mina kilar.
 
Jag har ju använt 14mm och det räckte med tre kilar på en sten med diameter på en halv meter, denna var utan sprickor. Fem kilar räcker för en sten på en meter om man följer sprickorna. Dessa stenar var i gnejs, även om den utan sprickor påminde en hel del om granit i strukturen.

Är det granit så kan det behövas fler kilar, men jag har svårt att se att man vinner på att ha grövre kilar på stenar upp till en meter. Men detta är ju baserat på mina erfarenheter de senaste få veckorna. Jag är ju ingen expert precis. :D
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
R
Jag har ett gäng 20mm och 34mm kilar, för bergsjobb är 34 mm kilarna överlägsna.


Sen är det ju lite manligare med 34 mm kilar o stor slägga.
 
Redigerat:
Borrmaskin från Jula och kilar från HMS används för att bryta upp en stor sten, stödda av hävarm och slägga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Denna bumling (väger säkert 150 kg) blev en lätt match. Jula-maskinen och kilar från HMS gjorde jobbet bra. Ok släggan kunde vara mindre men hittade ingen då!
2 kilar sen KRACK! (jag älskar ljudet!) :D
Lite hävarm så kom den upp
En stor sten lyfts upp med hjälp av träkilar, kraftig slägga vid sidan i en grävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ju visa ett par bilder från mitt något överambitiösa projekt. Den första bilden visar stenen (som var en halvmeter i diameter) efter att jag spräckt den med tre kilar. Det är ca 15 cm mellan borrhålen.

Stor sten spräckt med kilar synlig på gräsmatta, med borrhål och klyvning längs en vit linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa bild visar den stora stenen (en meter i diameter) när jag spräckt av den tredje skivan ur denna. Man ser de några av de tidigare skivorna (som brutits på mitten) och den ena halvan av halvmeters-stenen i bakgrunden. Dessutom ligger det en del bitar i hålet bakom stenen också.


Spräckt stor sten och avskilda skivor på gräsmatta från ett stenspräckningsprojekt, med synliga borrhål och stenmjöl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är statusen just nu, förutom att den lösa skivan har spräckts och plockats upp också. Jag väntar nu på en kväll då det inte regnar så att jag kan fortsätta. Om inte så hittar jag kanske några luckor mellan regnskurarna till helgen.

Upptäckte nu när jag tittade på mina bilder att alla bilder tagna på lite närmare avstånd är suddiga om de innehåller en större ansamling av stenmjöl, det verkar som om mobilkameran inte riktigt gillar kontrasterna mellan vitt och svart. Så väldigt många av mina bilder är inte av tillräckligt god kvalitet för att publiceras här.

Edit: Lade till bilderna igen då de av någon anledning försvann...
 
Redigerat:
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.