Hej,
Är det någon som har någon uppfattning om hur mycket elförbrukning en Luft vattenpump kräver för att endast producera varmvatten?

Jag ska byta värmesystem och väljer mellan två lösningar, en luftvatten med integrerad lösning för varmvatten och en utan och istället använda befintlig varmvattenberedare. Skillnaden i pris är drygt 20'SEK. Frågan är om det går att räkna hem lösningen med integrerat varmvatten om jag behöver ta banklån för investering av luftvatten värmepump. Min fundering är därför vad kostnaden är för att endast producera varmvatten med en luftvattenvärmepump kontra med en varmvattenberedare.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
frewes
  • Laddar…
Har med utetemp att göra hur verkningsgraden är, samt hur mycket VV som förbrukas, har ni låg förbrukning av VV så mindre besparing, men känns lite om du ska bygga om värmesystemet, att VV för följa med.
 
  • Gilla
frewes
  • Laddar…
Enligt schablon brukar man räkna med att varmvattnet för en normalstor familj kostar ca 5000kWh per år. Om värmepumpen producerar det med ett COP på 2-2,5 så behöver man köpa ca 2000-2500kWh.
Kostnaden borde bli nånstans runt 2500-3000:- beroende på vad elen kostar och hur man räknar.

Elberedaren drar 5000kWh till en kostnad av ca 6000:-, så besparingen borde landa på 3-3500:- per år.
 
  • Gilla
frewes och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt schablon brukar man räkna med att varmvattnet för en normalstor familj kostar ca 5000kWh per år. Om värmepumpen producerar det med ett COP på 2-2,5 så behöver man köpa ca 2000-2500kWh.
Kostnaden borde bli nånstans runt 2500-3000:- beroende på vad elen kostar och hur man räknar.

Elberedaren drar 5000kWh till en kostnad av ca 6000:-, så besparingen borde landa på 3-3500:- per år.
Ah, super! Just en sån här uppskattad uträkning jag var ute efter! Tack :)!
 
  • Gilla
frewes
  • Laddar…
A
Alla icke vinterdygn är COP betydligt högre upp minst 7
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Vad jag hört från bekanta som har jordvärme och bergvärme så om man har tonårsbarn blir det billigare med en liten varmvattenberedare på 50-100 liter för annars gör värmepumpen nästan inget annat än producerar varmvatten och det blir dyrt.
 
  • Haha
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
Värmepumpen behöver väl inte producera mer än man gör av med - Dvs exakt lika mycket som med en elberedare? Hur kan det då bli billigare med en elberedare jämfört med värmepumpen?
Det låter snarare som att nånting är trasigt i värmepumpen...
 
  • Gilla
frewes och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Alla icke vinterdygn är COP betydligt högre upp minst 7
Vilken luft/vatten har COP över 7 då den gör varmvatten? Mer än nån enstaka varm sommardag då...
 
Q Qvanten skrev:
Vad jag hört från bekanta som har jordvärme och bergvärme så om man har tonårsbarn blir det billigare med en liten varmvattenberedare på 50-100 liter för annars gör värmepumpen nästan inget annat än producerar varmvatten och det blir dyrt.
Dom bekanta vet nog inte vad dom pratar om. Går ju inte mindre varmvatten med en elberedare. Och allt måste ju värmas. Samtycker med useless.
 
  • Gilla
Jalo
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Dom bekanta vet nog inte vad dom pratar om. Går ju inte mindre varmvatten med en elberedare. Och allt måste ju värmas. Samtycker med useless.
Självklart går det åt mindre varmvatten med en liten elberedare än den stora inbyggda i värmepumpen på flera hundra liter. Tonåringar står i duschen till vattnet blir kallt.
 
  • Gilla
NyHusägare2021 och 5 till
  • Laddar…
Q Qvanten skrev:
Självklart går det åt mindre varmvatten med en liten elberedare än den stora inbyggda i värmepumpen på flera hundra liter. Tonåringar står i duschen till vattnet blir kallt.
Då har det ju inget med uppvärmningskostnader att göra. Som var meningen med denna tråd. Helt onödig kommentar.
 
R RoBo skrev:
Då har det ju inget med uppvärmningskostnader att göra. Som var meningen med denna tråd. Helt onödig kommentar.
Jag föreslår att du läser rubriken och första inlägget i tråden. ;)
 
5000kwh låter mycket VV tycker jag, det ligger vi inte i närheten av
 
Luft vattenpump - kostnad för varmvatten
Och ???
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Luft vattenpump - kostnad för varmvatten
Och ???
Och då handlar det alltså om varmvatten vilket var det jag kommenterade, inte om uppvärmning som du påstod i #11.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.