E elmont skrev:
koncession kan du få om du hittar nått område som saknar el och gör för troligt att du vill bygga ut ett elnät.
Jag gissar att det inte kan vara hur litet som helst? :)
 
D Daniel 109 skrev:
Du blandar ihop saker. Lokalnäten har inte varit statliga, det är inte staten som sålt ut något.
Nja, det är en tolkningsfråga. Stora delar av lokalnäten ägdes av staten genom Vattenfall, sedan ägdes andra lokalnät av kommuner (tex sydkraft), ekonomiska föreningar och aktiebolag ägda av svenska intressenter tex skogsbolag. Dvs de ägdes av svenska bolag och av det svenska folket.
 
Vattenfall är fortfarande statligt. Att kommuner sålt sina nät är knappast satens fel.

Svenska kraftnät som har stomnätet är helt statligt. Jag håller med om att det borde gälla hela nätet. Men det är inte något som staten har privatiserat. För det har aldrig varit statligt.
 
F Finndjävel skrev:
Det är inte frågan om nån marknadsekonomi, på en sån tillåts konkurrens. Det som kunde göras är att man förstatligar elnätet och låter elproducenterna betala självkostnadspris för elnätet i proportion till den egna försäljningen av el.
Och du tror inte att regeringen, det du väl kallar staten, skulle lägga på ohemula skatter på elnätavgiften?
Se på bensin och diesel, först energiskatt, sedan moms på skatten.
Och skatten höjs med inflation + ytterligare 2% varje år!
Eller se på alkoholen, skatt, skatt, skatt.

Enda sättet att komma ner i priserna tror jag är att återföra kontrollen till kunderna, dvs el-abbonenterna!
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vad har det med skatterna att göra?
Jag tror nog att skatterna kommer att ligga kvar på förbrukad elmängd. Vad elnätet kostar eller hur det ägs har inte med saken att göra.
 
MultiMan
Staten hittar oavbrutet på nya sätt att beskatta befolkningen, så din tro klingar lite falskt. Om man följt politiken så länge som jag så kan man lätt tro att det är politikernas enda uppgift.

Politiken numera liknar mer kameral gymnastik än visioner om ett bättre Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Den enda förändring man kan vänta sig är väl att stora nätbolag köper upp de få elnätsförningar som finns.
Att dessa ofta kan hålla låga elnätsavgifter skapar ju badwill för de stora företagen.
De ger också staten en möjlighet till väldigt konkret insyn i nätbolagens kostnader och prissättning.

Staten har inte sålt ut elnät, men man har bolagiserat affärsverket "Statliga vattenfallsverket" som inte bara ägde Vattenkraftverk.
Vattenfall blev ett multinationellt verksamt bolag som ägnade sig åt brunkol och kärnraft och dessutom gjorde dåliga affärer. De lyckades gå med 160 miljarder i förlust på 4 år och hamna på listan bland värdens smutsigaste företag. Det är väl precis ett sånt företag som vi inte vill ska komma och köpa upp svenska elnät:thinking:
Sveriges sämsta affär någonsin, Nuon-affären, utgjorde bara en mindre del av denna förlust.

Jag anser att man borde delat upp elkraftsproduktion och eldistribution i olika bolag. Helt skilda bolag.
Då hade jag inte behövt oroa mig för att min elnätsavgift gått till att täcka Vattenfalls stora förluster ute i europa.
 
Andra år har de gjort miljard vinnster. Så Vattenfall har levererat stora pengar till staten.

Elnät och elproduktion ligger i olika bolag. Det är ett krav i reglerna för nätbolagen.
 
Jo, visst tjänar Vattenfall AB pengar åt staten.
Numera är deras profil grön med stora europeiska investeringar vindkraft mm.

Vattenfall Eldistribution AB ägs av Vattenfall AB

"Vattenfall Eldistribution AB har en tillväxt på 7,9 % jämfört med föregående år. Vinstmarginalen för Vattenfall Eldistribution AB ligger på 45,1 %"
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Off topic inlägg rensade
håll tråden till TS ämne och inget annat.
/Mats
Moderator
 
jonastroms
Solceller på taket och egen produktion av el låter som den bästa lösningen efter alla diskussion i tråden. Ganska kostsamt, det är det som är problemet här.
Då undviker man även att stå utan el som på Gotland nu på grund av en kabel som felar. Två veckor till ska gotlänningarna leva med elavbrotten tror elbolaget som har hand om elen där. Det är katastrof!
 
Du måste ha ett stabilt elnät för att kunna använda dina solpaneler. De försämrar dessutom nätets stabilitet. Alternativet är ett dyrt batterilager, då kan du klara dig på sommaren.
 
Samma sak nu när man fick fakturan för juni-augusti för sommarstugan. Givetvis Vattenfall som elnätsägare. Ynka 285 kWh för 1560 kr. Kul att betala 5 kr/Kwh ...
 
C
jonastroms jonastroms skrev:
Solceller på taket och egen produktion av el låter som den bästa lösningen efter alla diskussion i tråden. Ganska kostsamt, det är det som är problemet här.
Hur gör man när solen inte lyser då? För att få någon sorts ekonomi i en solanläggning krävs dessutom att du kan sälja överskottet = kräver ett dyrt nätabonnemang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.