Mitt hus är 140 m2 samt källare 140 m2. Källaren är inredd och används som kontor mm.
Enligt boverkets 0,35 l/s per m2 så ska jag i runda slängar då ventilera ca 100 l/s i huset.
Jag har köpt ett Östberg Heru 180 EC 2 som klarar 180 l/s så det ska gå på ca 60% kapacitet.
Det sitter en radonsug som suger från bottenplattan. Oklart hur många l/s den suger.

Jag tänkte fördela luften såhär ungefär.
Övervåning tilluft:
- Stort sovrum med 2+1 personer 15 l/s.
- Litet gästrum 7 l/s.
- Litet rum 7 l/s.
- Litet rum 7 l/s.
- Vardagsrum 9 l/s.
- Litet kontor 10 l/s.
Totalt 55 l/s.

Övervåningen frånluft:
- Badrum med dusch 20 l/s.
- Liten toalett 10 l/s.
- Kök 20 l/s.
Totalt 50 l/s.

Nedervåning tilluft:
- Stort kontor 20 l/s.
- Litet gym 15 l/s.
- Verkstad 10 l/s.
Totalt 45 l/s.

Nedervåning frånluft.
- Liten toalett 10 l/s.
- Relax 10 l/s.
- Tvättstuga 20 l/s.
- Litet förråd 10 l/s.
Totalt 50 l/s.

Totalt tilluft 100 l/s
Totalt frånluft 100 l/s.

Frågor:
1. Ser rumsflödena bra ut?
2. Fungerar samtliga flöden med 125mm don utan att låta för mycket? Alla don kommer att sitta tillsammans med flex-dämpare.
3. Jag får alltså ett neutral tryck i huset. Jag satsar på det pga radonet. Är det vettigt?
4. Jag har mer tillluft på övervåningen jämfört med nedervåningen. Är det ett problem?
 
Redigerat:
A
Luften behöver ju kunna förflytta sig mellan våningarna, när detta är löst är det inga problem. Öppningen mellan våningarna där luften ska igenom måste ju vara tillräckligt stor.

Jag skulle personligen försökt öka tilluften i vardagsrummet. Då det ju ofta är där som fler personer samlas...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
LarsAgerstrand
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Luften behöver ju kunna förflytta sig mellan våningarna, när detta är löst är det inga problem. Öppningen mellan våningarna där luften ska igenom måste ju vara tillräckligt stor.

Jag skulle personligen försökt öka tilluften i vardagsrummet. Då det ju ofta är där som fler personer samlas...
Stor trappa mellan våningarna så inga problem där.
Jag ska ta och öka i vardagsrummet. Vad ska jag satsa på, 20 l/s?
 
Här har jag gjort en skiss på flödena och tänkta kanaler. Ser det vettigt ut?

Nästa fråga är, hur dimensionerar jag kanalerna?
 
  • Skiss av ventilationssystem med flödeslinjer och rumsetiketter i ett hus, med märkta flöden i liter per sekund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/TVIT-5031MMweb.pdf

Det finns även andra trådar på bygga hus om detta....

Det svåra är att få till ett jämnt tryck i hela systemet för att minska ljud. Jag betalade för min ritning, dock var min skiss ”rätt” till 95% men hur jag än försökte fick jag inte ner priset.. det blev till slut billigare att köpa ett komplett paket med ritning och aggregat m.m av en handlare. Om det var pga min dåliga förhandlingsteknik eller bra paketpris, låter jag vara osagt :oops:
 
Korrekt så ska man beräkna tryckfallet i systemet..

Men i så små system som i en villa så går det utmärkt att räkna hastighet istället.

Goggla denna siffra då jag kanske minns fel..
Men håll dig till ~3m/s i stam och under 2m/s i avgrening så blir det bra.

Flexdämpare på alla anslutningar mot aggregatet och don så kommer du ha ett helt tyst system (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Fläxdämpare på alla anslutningar mot aggregatet och don så kommer du ha ett helt tyst system (y)
Vi har ljuddämpare på anslutningarna till FTX-aggregatet (4 stycken 160 mm) men inga dämpare vid till- eller frånluftventilerna i taken i rummen.
Och saknar det inte. Ventilationen är tyst och fin!
 
Du måste sluta ge råd efter dina förutsättningar @KnockOnWood då dom inte är relevanta..

Jag vet att ni kör långt under rekommenderade luftomsättningen..

Med det sagt så kan det säkert fungera ok utan dämpare vid donen, men varför chansa..

Flexdämpare vid donen så blir det knäpptyst.(y)
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du måste sluta ge råd efter dina förutsättningar @KnockOnWood då dom inte är relevanta..
Varför måste jag det?
Det är väl högst relevant!
Jag inbillar mig i alla fall att statens rekommendationer när det gäller ventilation utgår från fem personer.
Precis som deras regler om avfallshantering bygger på antagandet om "fem personekvivalenter".

Om man bara är två eller tre, bör man väl kunna skruva ner kraven på avlopp, ventilation, varmvatten osv.
Varför ventilera mer än det behövs?

För även om värmen inte kostar så mycket med ett effektivt FTX-system,
så ökar naturligtvis ljudnivån med ökande flöde.

Men OK, bor du i Jämtland så har du andra förutsättningar, men dessa behöver inte gälla i hela landet.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
så ökar naturligtvis ljudnivån med ökande flöde.
Ja du svarade ju själv...
 
Jag uppdaterade kartan med rördimensioner och lufthastigheter. Ser det vettigt ut?
 
  • Diagram över ventilationssystem med rördimensioner och lufthastigheter i ett flervåningshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jag skulle också kört med dämpare vid varje don. De flexibla dämparna var smidiga att använda som 90 graders böjar, vilket minskade dessa.


På t-rören vid till luft skulle jag vänt röret så du inte blåser hela flödet mot taket på T. Se bild.


Sen du är lite överdimensionerad på vissa stammar, du ska kunna gå ner till 125 utan att få problem. Sen är ju frågan om det spelar någon roll mer än pengar..
 
  • Schematisk bild av ventilationssystem med märkta mått och flödesriktningar i rött och grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk bild av ventilationssystem med dimensioner och T-rör som pekar mot taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir flexibla 1000mm långa dämpare på alla don som det går, vilket är de flesta. Samt fasta dämpare närmast aggregatet.

Ang rördragningen så är min skiss bara en princip-skiss på ordningen och placeringen av på donen. Inte faktiska rördragningen. Men jag förstår vad du menar och det verkar vettigt att låta en av förgreningarna iaf ha rak väg fram. Finns det Y-förgreningar annars?

Jo jag vet jag ligger på överkant i storlek, och på vissa ställen kommer jag behöva gå ner på grund av installationsproblem. Men detta är ambitionen för att få det tyst.

Hur ska man tänka kring rensning/städning? Behövs det rensluckor, isf hur tänkar man där?
 
Med så låga hastigheter som du har i kanalerna kvittar det hur ett t-rör ser ut, skillnaden i tryckfall är inte mätbar.
Tänk på att med så låga tryckfall som du har ritat med blir det väldigt svårt att ställa in luftflödena stabilt.

Jag skulle ändrat kanaler till don med luftflöde under 10 l/s till 100-kanal och don.
När det är högre luftflöde (tilluft) antingen ett 125-don/kanal eller dela på två 100-don/kanaler.

Och jag hade valt max 200-kanal eller kanske till och med bara 160-kanal, beroende på hur långt det är från aggregat till där man kan grena systemet på två håll.
 
Jag hade gått på 200mm från aggregat, 250mm blir onödigt överdimensionerat.

15l/s vet jag av erfarenhet att det går utmärkt i 100mm kanal och don, helt tyst dessutom (y)

Rimligt övertygad om att 20l/s går bra i 100mm också.

När jag kör forcerat läge så ökar jag luftomsättningen med 40% från normalläge, även då är mina tilluftsdon tysta, men frånluften blir hörbar men inte direkt störande.

Stora rum kan vara klokt att dela upp på två don, kolla kastlängder för dom don du tänkt köra med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.