T torkelb skrev:
Specifika värmekapaciteten för luft är 1 och för vatten 4,19 per kilo (Wikipedia). En liter vatten väger ca ett kilo och ett kilo luft är ca 1000 liter. Det behövs alltså mer än 4000 liter luft för att motsvara en liter vatten när det gäller värmeinnehållet vid samma temperatur. Det finns säkert fler väsentliga och praktiska skillnader när det gäller beräkning av luft/vatten- och vatten/vatten-värmepumpar.
Det spelar ju ingen roll. En luft/vatten drar igenom den mängden luft som behövs för att plocka upp önskad energi och en vätska/vatten den mängd vätska det behövs.
Det är ju därför en luftvärmepump har en flera dm stor fläkt som blåser några tusen kubikmeter luft i timmen medans markvärmepumpens brinepump pumpar någon enstaka kubik brinevätska i timmen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Kan man säkert, men varför höja mer än fabrikanten rekommenderar det bör ju slita ändå mer på komponenterna alternativt medföra att jag lika gärna kan ha en "vanlig beredare", eller har jag missförstått?
Höjer du för mycket kommer elpatron gå in för kompressorn klar inte så höga grader. Man kan vilja ändra inställning utan att enbart höja tempen man kan vilja starta på lägre temp och fortfarande värma till hög temp eller vad som helst jag tycker det är bra att valet finns i alla fall.
 
useless useless skrev:
Det spelar ju ingen roll. En luft/vatten drar igenom den mängden luft som behövs för att plocka upp önskad energi och en vätska/vatten den mängd vätska det behövs.
Det är ju därför en luftvärmepump har en flera dm stor fläkt som blåser några tusen kubikmeter luft i timmen medans markvärmepumpens brinepump pumpar någon enstaka kubik brinevätska i timmen.
En sak som spelar in är att en markvärme pump inte behöver frosta av medans en luft vatten vp behöver frosta av när det fryser på och då oftast tar energin till avfrostningen från husets värmesystem.
 
electroluxaren skrev:
Gör det enkelt
Sätt en utedel på 12kw och docka den direkt på pannan
Sätt den på fast kondensering.
Detta är billigast och du kan i teorin göra detta själv på några timmar.
Dra fram matning trefas
Dra lite rör och isolera dessa
Fast kondensering är 80-tal. Du tappat dessutom 40% av den potentiella besparingen
 
A
Självklart så tappar man lite men det är mycket enkelt att få dit. Så om man losar en tusing om året tar det 60 år innan man är i kapp med en komplett anläggning
 
Det är mer än en tusing om året för en normalstor anläggning. Dessutom kostar det väl inte 60 000 mer att få en anläggning med flytande kondensering?
 
A
Det beror ju helt på hur du producerar tappvarmvatten och vad radiatorerna kräver för framlednings temp.
Den stora nackdelen är att du inte har någon skiktning i den gamla pannan.
Priset är ju beroende på rörmokaren välvilligt då det blir en betydligt mer omfattande installation. Kanske till och med borttagning av gamla pannan och har man ju aldrig någon möjlighet till reserv uppvärmning
 
Nästan alltid när man installerar en komplett anläggning med flytande kondensering samt vv ladning så byter man allt dvs även pannan men den nya har ju naturligtvis elpatroner som reserv samt spets. Kan man installera en anläggning för fast kondensering på några timmar fixar man installera en anläggning för flytande samt vv laddning rätt snabbt också borde gå på 1 dag om man är så snabb.
 
hscn hscn skrev:
Nja, komfortlägena är enligt installatörs- och användarhandbok "ekonomi, normal, lyx och tillfällig lyx". De avser så vitt jag begriper mängden bad- eller duschvatten man får ut ur vv-beredarens 200 liter, temperaturen i beredaren varierar mellan ca 45 - 52 °C.
Tillfällig höjning för legionellaskydd då elpatron går in och höjer temperaturen (antar att det är till 60°) kan inte ställas in så att den sker oftare än en gång/dygn, inställbar 1 - 90 dygn mellan tillfällena (fabriksinställning var fjortonde dygn).
Har inte brytt mig så mycket, en dos kaustiksoda när det börjar "klucka i vasken" är en snabb och effektiv åtgärd.

Låter galet enligt mig. Min är 65° om jag inte väljer komfortläget. I komfortläget får jag rampa upp hur mycket jag vill. Det är inställt på var 7:e dag nu. Ring installatören, de kan komma åt fabriksinställningarna.
 
A
S smurfen72 skrev:
Nästan alltid när man installerar en komplett anläggning med flytande kondensering samt vv ladning så byter man allt dvs även pannan men den nya har ju naturligtvis elpatroner som reserv samt spets. Kan man installera en anläggning för fast kondensering på några timmar fixar man installera en anläggning för flytande samt vv laddning rätt snabbt också borde gå på 1 dag om man är så snabb.
Ja självklart är detta det optimala.
Men ett hus från tidigt 60-tal kanske vill ha >50˚C ut på radiatorerna och då kan man ju gå den enkla å billiga vägen
 
50 grader ut på raddarna är inget problem det fixar alla vp i dag med rätt ok cop.
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Låter galet enligt mig. Min är 65° om jag inte väljer komfortläget. I komfortläget får jag rampa upp hur mycket jag vill. Det är inställt på var 7:e dag nu. Ring installatören, de kan komma åt fabriksinställningarna.
Att köra vv till 65 grader med vp tycker jag låter galet finns ingen anledning till så hög temp.
 
S smurfen72 skrev:
Att köra vv till 65 grader med vp tycker jag låter galet finns ingen anledning till så hög temp.
Beror väl på hur mycket varmvatten du använder, ett större badkar kräver en del värme.
 
Har man så stort badkar skulle man valt en större beredare eller kört med extra vv funktion de gångerna man badar att ladda vv till 65 grader varje gång låter inte optimalt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Markvärme / jordvärme är en bättre lösning för den som vill göra allt själv, om du känner någon som vill gräva. Detta förutsätter dock att du har en hyffsat stor tomt och ett berget ligger en bit ner.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Markvärme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.