Status
Inte öppen för fler kommentarer.
jbr jbr skrev:
Vad sedan den enskilda hemmapularen väljer att göra tror jag Bo är mindre intresserad av.
Tvärtom, där ligger mitt största intresse, det är ju målet med att kommentera ett inlägg.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
H hanpa skrev:
Formuleringen om ansvar kan förbättras. Det har varit underförstått att folk svarar så gott de kan, det är också så det brukar se ut. Skrivningen avser mer att det är den som kopplar som har det fulla ansvaret. Lägger man för mycket (juridiskt) ansvar på den som ger råd så blir det till slut svårt att få någon att svara. Jag förbättrar skrivningen, tack för tipset!

Edit: Har nu ändrat till följande, bättre?
Du bör även lägga till en regel om att svaren ska hålla en kvalité antingen i en faktagrund eller att folk är tydliga med vad de tror, och dessutom aktivt övervaka och uppmuntra detta. Det verkar behövas på FB av någon anledning, men inte på BH.

Som nämnts kan man lugnt räkna med att de flesta nappar på de svar de får. De borde heller inte behöva ifrågasätta de svar som kommer. Varför skulle FB tillåta felaktiga svar?
 
H hanpa skrev:
I en aktiv grupp med nästan 4000 medlemmar så kan det komma felaktiga svar men de rättas fort. Folk vet om att det är så och det är inte troligt att någon tar första bästa svar för att gå till eldosan och fixa. Enligt de diskussioner jag har sett, dvs nästan alla, kommer rättningar väldigt fort. Flertalet felaktigheter är heller inte sådant som har en stor praktisk eller farlig påverkan utan det reds ut utan att någon gör tokigheter, alternativt inte gäller en fråga som är aktuell för någon att koppla efter.
Nej, de rättas inte fort. Däremot har jag sett många "rättningar" som i sin tur är felaktiga... Jag håller inte alls med om dina bedömningar här.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du bör även lägga till en regel om att svaren ska hålla en kvalité antingen i en faktagrund eller att folk är tydliga med vad de tror, och dessutom aktivt övervaka och uppmuntra detta. Det verkar behövas på FB av någon anledning, men inte på BH.

Som nämnts kan man lugnt räkna med att de flesta nappar på de svar de får. De borde heller inte behöva ifrågasätta de svar som kommer. Varför skulle FB tillåta felaktiga svar?
Det går att förtydliga ytterligare. Ingen lär vilseleda medvetet men det kan vara bra att uppmana om att inte yttra sig om man inte har en aning, alternativt att man anger att man inte riktigt vet eller gissar.

Varför skulle FB tillåta felaktiga svar? Jag skulle säga att frågan är felaktigt ställd. FB är en "community" där alla får yttra sig. Det går inte att kvalitetssäkra annat än med viss eftersläpning. I princip alla med normal självbevarelsedrift lär vara försiktiga när det kommer till praktiska råd, man väntar lite för att se vilka svar som kommer. Alla förstår att el är farligt. Visst finns det en liten ande utan självbevarelsedrift men de är svåra att nå hur eller hur.

Edit: Jag har lagt till följande i reglerna:

- Felaktiga svar kan vara farliga om någon agerar på dem. Den som svarar uppmanas att kolla upp fakta innan man svarar och tydligt ange om man är osäker. Den som får ett svar uppmanas att inte agera direkt på det utan att vänta ett tag ifall rättande kommentarer kommer. Om någon visar på att en redan gjort koppling är farlig, avbryt direkt, gör strömlöst etc. och överväg att direkt kontakta elektriker!
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, de rättas inte fort. Däremot har jag sett många "rättningar" som i sin tur är felaktiga... Jag håller inte alls med om dina bedömningar här.
Nej uppenbart tycker vi olika. Jag tror också att du har en hårdare bedömning om vad som är rätt eller fel. I min bedömning väger jag också in om svaret kan leda till att någon gör något farligt. Den typen av svar är inte så vanliga och om det händer så rättas det snabbt. Det räcker alltså att avvakta lite med svaren innan man gör sin samlade bedömning, vilket jag kan komplettera "reglerna" med. Men till syven och sist återstår - alla är själva ansvariga för att vara försiktiga då el är livsfarligt, vilket är det första jag skriver i gruppens beskrivning.

Vi har uppenbart helt olika uppfattningar här men om du kan avhålla dig från att propagera för gruppens nedläggning och hålla dig till trivselreglerna så är du välkommen tillbaka. Men jag förstår samtidigt om du inte vill. Det blev inte så bra att vi skrev om detta här. Du började och jag var dum nog att nappa. Men gjort är gjort.
 
BirgitS
Jag tror att du lägger för stor vikt vid vad du skriver i dina regler. Jag tror att de flesta läser regler lika lite som de läser manualer, de ögnas möjligen snabbt igenom när de ska godkännas och har glömts bort helt några veckor senare. Det är knappast någon skillnad med medlemmarna i din FB-grupp i det avseendet jämfört med alla medlemmar i alla andra grupper och forum. Reglerna finns för att man ska kunna få folk att rätta sig i efterhand, eller utesluta dem.

H hanpa skrev:
I min bedömning väger jag också in om svaret kan leda till att någon gör något farligt.
Är du tillräckligt kunnig med djup förståelse om el för att kunna avgöra det eller är du en som tror att du vet bara?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just nu funkar det tack vare ett antal flitiga och kunniga medlemmar som lägger ner mycket av sin tid på denna uppgift. Det har funkat bra i flera år nu, men det finns ju ingen garanti för framtiden.
...
En av styrkorna här måste jag säga är kombon av Bo Siltberg, elmont och GK100.
Tre aktörer med stor och djup kunskap och erfarenhet, men på olika vis och med olika ingångar, de kompletterar varandra mycket bra, och just för att slippa forumsanningar är det mycket bra att det finns folk från olika håll med olika syn på saker och ting.
Det är ju klädsamt att du inte inkluderar dig själv i denna olympiska trojka, men låt mig då rätta till det överseendet istället. Jag, och jag tror många med mig, räknar dig till de med djup kunskap och erfarenhet, och läser med stort intresse vad du har att tillägga.

Och vad gäller återväxten så har ju tommib stigit snabbt. Han har ju uppenbarligen tagit det här på alldeles för stort allvar och även läst in sig på produktsortiment o dylikt (någon en annan inte alls orkar med annat än till rent husbehov). Men vad klart, det är väl det där med läkare och deras förkärlek för utantillkunskap... ;)

Ingen annan naturligtvis glömd!
 
  • Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att du lägger för stor vikt vid vad du skriver i dina regler. Jag tror att de flesta läser regler lika lite som de läser manualer, de ögnas möjligen snabbt igenom när de ska godkännas och har glömts bort helt några veckor senare. Det är knappast någon skillnad med medlemmarna i din FB-grupp i det avseendet jämfört med alla medlemmar i alla andra grupper och forum. Reglerna finns för att man ska kunna få folk att rätta sig i efterhand, eller utesluta dem.

Är du tillräckligt kunnig med djup förståelse om el för att kunna avgöra det eller är du en som tror att du vet bara?
Har du varit inne själv och tittat? Reglerna är en del av en helhet. Utöver det så förtydligar jag ofta via nya inlägg eller svar om sakers farlighet, ihop med andra skribenter. Det handlar om att skapa en bra kultur där man reagerar mot misstänkta chanskopplare, slarvers, gissare etc. På bara ett dygn har 75 behöriga och 150 som jobbar med el utan behörighet gjort sig till känna via enkätsvar så det finns rätt mycket aktiv kompentens i gruppen. Många är snabba med att svara, och det gäller främst de som är kunniga på riktigt.

Vad gäller min förståelse så är den absolut tillräcklig för att göra en överordnad bedömning av riskerna med att driva gruppen men jag tar hjälp av andra då jag ju saknar formell utbildning och inte är insatt i detaljer kring hur man testar utlösningsvillkor för jfb,diverse inkopplingar etc. som ligger långt utanför vad amatörer brukar hålla på med. Jag brukar också låta bli att ge direkta råd om hur man ska göra i konkreta fall och speciellt om jag vet att jag saknar tillräcklig kännedom om det exakta kraven. Det är trots allt inte någon rocket science. Jag har viss elutbildning som gymnasieingenjör inom el/tele/data liksom via civilingenjörsutbildning inom motsvarande. Jag förstår hur det fungerar men givetvis kan jag inte alla detaljer om hur man ska/brukar göra i diverse olika fall och därför avhåller jag mig från att ge folk råd om sådant. Men det hindrar mig inte från att göra bedömningar och jag bedömer att nettot med gruppen är positivt, man minskar risken totalt sett för att folk hittar på något tokigt då det verkar vara vanligare att tokerier avstyrs än att folk "uppmanas" att göra något de annars inte skulle ha gjort.

Jag skulle inte driva gruppen om jag själv trodde att den skulle vara farlig eller totalt sett skapa ett farligare läge summerat än om gruppen inte fanns alls. Och jag är van vid säkerhetstänk inom flygindustrin så jag tror mig kunna göra en någorlunda rimlig bedömning. Givetvis kommer vissa elektriker tycka annorlunda. Det här verkar otäckt. Kanske hotas deras jobb. Det här är inte som vi brukar göra eller har lärt oss. Det är fel, farligt, olagligt... Det är fullt rationellt att vissa reagerar så.
 
Vet inte vad jag missar här. Men jag ser fortfarande inte på vilket sätt FB gruppen skulle vara en bättre form än forumet vi har här?

Varför skulle man vilja använda gruppen? Framförallt om det nu finns risk att viktiga inlägg med varningar försvinner pga. facebook algoritmerna.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
Att man vill samla alla grupper man är med i på samma ställe (facebook) kan jag förstå. Borde vara enklare än att behöva kolla flera forum på nyheter.

Det som jag inte förstår har att göra med hanpas beteende.

För ett år sedan annonserade han gruppen här, och Bo Siltberg gick då med. Så då får man anta att han testade gruppen ordentligt och vet hur den fungerar och vad för och nackdelarna är.
Nu efter ett år lämnar han gruppen och dömer ut den som farligt.
För att komma från Bo måste det vara ett välgenomtänkt utlåtande.

Som grupp-administratör borde hanpa ta det på störste allvar och fundera över lämpligheten av gruppen, åtgärder han kan ta, m.m.
Faktumet att Bo lämnar gruppen gör den i alla fall inte säkrare.

Men istället för att fundera över säkerheten, tar hanpa det väldigt personligt och försöker försvara sig själv. Följden är att förtroendet för gruppen blir lägre för varje inlägg.
 
  • Gilla
alfista och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är ju klädsamt att du inte inkluderar dig själv i denna olympiska trojka,
Apropå klädsamt så ser jag att även du är klädsam trots att du utan vidare platsar i viken kvintett eller sextett som helst runt ämnet. Det finns ju många som genom åren engagerat sig stort. Saknar bland andra en viss Gävle Patrik som numera verkar ha skaffat sig ett riktigt liv. (y)Sen är det kanske egentligen inte så bra att räkna upp personer då man alltid riskerar att missa någon som borde ha varit med.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
I dagsläget har ca 14,4% av alla medlemmar svarat på frågan, av svarande har/haft nästa 13% behörighet.
 
harry73
Så antal medlemmar med behörighet ligger mellan 2% (om de med behörighet är aktivare i gruppen) och 15% (om elektriker är lika aktiva i gruppen som alla andra)

Jag tror att elektriker är aktivare och mer benägen att svara på frågan, så antal medlemmar med behörighet ligger närmare 2% än 15%
 
harry73 harry73 skrev:
Så antal medlemmar med behörighet ligger mellan 2% (om de med behörighet är aktivare i gruppen) och 15% (om elektriker är lika aktiva i gruppen som alla andra)

Jag tror att elektriker är aktivare och mer benägen att svara på frågan, så antal medlemmar med behörighet ligger närmare 2% än 15%
Det finns inget som tyder på att de med behörighet skulle vara mer aktiva till den grad att statistiken inte är tillämpbar på hela gruppen. Det kan vara så delvis men ingen vet. Det kan även finnas en faktor att de med behörighet inte vill svara så på enkäten, har hört liknande tendenser tidigare. Man är helt enkelt rädd för konsekvenserna av att svara fel eller att sticka ut på ett avvikande sätt från andra delar av elektrikerkollektivet. Så, med upp och ner-faktorer tycks det åtminstone finnas flera hundra personer med behörighet, vilket tyder på hög kompetens i gruppen.
 
H hempularen skrev:
Vet inte vad jag missar här. Men jag ser fortfarande inte på vilket sätt FB gruppen skulle vara en bättre form än forumet vi har här?

Varför skulle man vilja använda gruppen? Framförallt om det nu finns risk att viktiga inlägg med varningar försvinner pga. facebook algoritmerna.
Vem har påstått att den är "bättre"? Inte jag. Bara att den är ett alternativ som kan nå flera personer som inte annars skulle ha letat sig in här. För många är det nämligen naturligt att hänga med i olika intressegrupper på FB där den gruppen är en av flera man intresserar sig för. Kan gruppen avstyra farliga chanskopplingar folk frågar om före eller efteråt så har man vunnit mycket, plus att många får tillfälle att lära sig mer om ämnet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.