T Thomas_Blekinge skrev:
Det låter ju väldigt konstigt.
Det verkat finnas minst lika många regler som folka man frågar. Kanske man ska börja med att definiera de olika vikterna: tjänstevikt, maxvikt mm. Vad betyder dom ?
Tjänstevikt = släpets egenvikt utan last
Maxvikt = Släpets tjänstevikt + vikten av maximal last.
 
kmartinb kmartinb skrev:
Inte enligt transportstyrelsen när jag ringde och frågade. Enligt personen där så gäller att jag får dra ett släp på 750 kg i upp till 80 km per timme så länge det är olastat. Om jag däremot lastar på något, och där räcker det med en tom mjölkkartong i lagens mening, så får jag fortfarande dra släpet men då i max 40 km per timme. I annat fall blir det olovlig körning.
De råd jag fått i frågan är att köpa ett släp klassat som 600 kg men som är byggt för mer dvs överdimensionerat och sedan lasta vad släpet kan dra sålänge jag inte överskrider gränsen för BE-körkort och OM jag mot förmodan skulle bli stoppad och vägd så ta bara böterna för överlast eftersom de inte är särskilt stora
Är det så bra?
Böterna för överlast är ju procentuella.
Har man ett 600kg släp som får lasta tex 470kg så kommer man snabbt upp i kg, o det blir dyrt. Minst 2000kr o sedan ökar beloppen.
O jag har för mig att vid 20% överlast får man inte köra vidare.
 
Angående släpvikt och det ni diskuterar. Har själv en golf och många släp jag knappar in på transportstyrelsens kalkylator får jag köra men bara i 40km/h. Enkelt sätt att bara leta upp något släp på blocket med reg nummer som är likadant som det man tänker köpa så ser man om man får dra det i normal fart.

Som någon annan varit inne på så tycker jag du ska ta släpet på avbetalning. Du får inte mycket för 10000:-. Lägger du dock på några tusenlappar och kommer upp till, säg 15000:-, då är skillnaden stor. Irritationen blir bara stor om du köper ett släp som NÄSTAN klarar dina krav. Köp ett som klarar dina krav på avbetalning. Släng in de pengarna du har, 10000, som första betalning. Sen lägger du minst en tusenlapp eller liknande under 5 månader så har du betalt släpet. Brukar inte föredra avbetalning men i det här fallet tycker jag du ska ta det. Alternativt att spara några månader till och sen köpa släpet.
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
När man konstruerar ett fordon, alltså dimensionerar bromsar, däck, hjulupphängningar etc. i fabriken, så bryr man sig inte om hur lite eller mycket som fordonet är lastat med utan man utgår alltid från ”worst case”, att fordonet är så tungt lastat så så att ett enda gram till innebär överlast. Denna absolut högsta tänkbara vikt är totalvikten.

Den andra vikten, tjänstevikten, är den minsta tänkbara vikten som ett fordon kan väga i körbart skick. På en bil så är det en helt tom bil, men med olja i motorn, spolarvätska påfyllt, lite bensin i tanken, reservhjulet på plats etc.samt även en förare i förarstolen (man kan inte köra ett fordon annars). I fallet med en vanlig släpkärra så ingår lämmar och stödhjul tror jag.

Förstår man detta så blir resonemanget med alla dessa vikter lite mer logiskt. ”För att få köra 80 km/h med obromsat släp måste släpets totalvikt understiga halva bilens tjänstevikt.” Det innebär att lagstiftningen bryr sig inte om hur mycket eller lite som släpet är lastat med, de kollar bara om du får dra det full lastat. Får du det så får du alltid dra det oavsett lastvikten.

Eller om du jämför två likadana släp, ett med och ett utan tipp, kåpa och andra tillbehör. Totalvikten kommer vara det samma på släpen för hjulaxlar och så vidare är det samma. Men ju fler tillbehör som släpet har desto mer väger det tomt, och därför så kommer det välutrustade släpet kunna lasta mindre.
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
Man kan väl köpa ett 750kg släp och åka till bilprovningen och göra en registreringsbesiktning. Då kan man sätta en ny lägre totalvikt (t.ex 630kg), så länge man går nedåt behöver man rimligen inte visa några beräkningar eller intyg, annat är det om vill höja totalvikten.

Eftersom släp inte har samma typ av typgodkännanden som bilar har är det mycket enklare att göra förändringar på släp.
 
Efter att ha skummat igenom tråden ser det svårt ut att klara dina krav: billigt, bra kvalité och specialanpassat (vikten).

Något att tänka på när man har ett fullt lastat släp som väger ca 600kg och inte har några bromsar är att det tycker på rätt så bra i händelse av att man behöver bromsa. Ska man bara köra lite reglar, byggskivor och lite trädgårdsris så fungerar ett obromsat släp helt ok.

I ditt fall hade jag satsat på ett släp av hyfsad kvalité och sedan sänkt totalvikten, kostnaden för det är i princip en registreringsbesiktning.

Jag sänkte totalvikten på mitt släp med 100 kg. Krävdes en intyg från generalagent och en regbesiktning.
 
När jag köpte mitt obromsade släp, Tiki 250, så fick jag välja vilken totalvikt det skulle bli reggat för. 550, 650 eller 750 kg.
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
Som jag skrev i trådens början så har jag redan hittat ett släp som uppfyller mina krav gällande vikt, storlek och som ryms inom budget. Frågan är (som ingen ännu kunnat svara på) är hur kvaliteten är. https://www.midtrailer.se/produkt/bf-7525/
 
kmartinb kmartinb skrev:
Inte enligt transportstyrelsen när jag ringde och frågade. Enligt personen där så gäller att jag får dra ett släp på 750 kg i upp till 80 km per timme så länge det är olastat. Om jag däremot lastar på något, och där räcker det med en tom mjölkkartong i lagens mening, så får jag fortfarande dra släpet men då i max 40 km per timme. I annat fall blir det olovlig körning.
De råd jag fått i frågan är att köpa ett släp klassat som 600 kg men som är byggt för mer dvs överdimensionerat och sedan lasta vad släpet kan dra sålänge jag inte överskrider gränsen för BE-körkort och OM jag mot förmodan skulle bli stoppad och vägd så ta bara böterna för överlast eftersom de inte är särskilt stora
Vad har din bil för tjänstevikt?

Detta är reglerna, så jag gissar att du fått ett felaktigt svar (kan dock inte din bils vikt).

högst 40 km/tim med
  • släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (t.ex. styrande framaxel)
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
    a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

Har din bil en tjänstevikt som understiger eller är lika med 1500kg?

Mjölkkartongsexemplet visar bara att personen du pratat med inte förstår innebörden av "OCH" i b) ovan.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
När man konstruerar ett fordon, alltså dimensionerar bromsar, däck, hjulupphängningar etc. i fabriken, så bryr man sig inte om hur lite eller mycket som fordonet är lastat med utan man utgår alltid från ”worst case”, att fordonet är så tungt lastat så så att ett enda gram till innebär överlast. Denna absolut högsta tänkbara vikt är totalvikten.
Det där stämmer faktiskt inte alls, tro mig jag vet. Tänker inte utveckla det mer då det då dimensionering är hyffsat hemligt.
 
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
C clobar skrev:
Det där stämmer faktiskt inte alls, tro mig jag vet. Tänker inte utveckla det mer då det då dimensionering är hyffsat hemligt.
Hemligt?!:thinking:
 
Jag tänkte berätta allt om meningen med livet, men det är tyvärr hemligt...
 
  • Gilla
Smuttgubben och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad har din bil för tjänstevikt?

Detta är reglerna, så jag gissar att du fått ett felaktigt svar (kan dock inte din bils vikt).

högst 40 km/tim med
  • släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (t.ex. styrande framaxel)
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
    a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

Har din bil en tjänstevikt som understiger eller är lika med 1500kg?

Mjölkkartongsexemplet visar bara att personen du pratat med inte förstår innebörden av "OCH" i b) ovan.
Ca 1300 kg och han jag pratade med verkade ytterst kunnig och tig det som ett exempel på hur hårt en domstol skulle kunna tolka reglerna. Men det spelar ingen roll för mig. Det står i klartext på transportstyrelsens hemsida vilka vikter jag max får dra bromsat och obromsat. Och som jag skrev i inlägget ovan så har jag redan hittat en vagn som uppfyller mina krav.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Hemligt?!:thinking:
Antagligen är det inte hemligt "hur" man gör det, men jag skulle anta att man snarare dimensionerar för nån form av "medelanvändare" ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.