geschwint skrev:
Ska testa min excenter med dammsugare. Har bara slipat och använt dess egen sugfunktion med påse... återkommer
Har nu testat excentern med sugare och det sa slurp när maskinen fastnade på arbetsstycket innan start. Behöver jag nämna att jag kunde köra på högsta fart utan mask för ansiktet. :) Nackdelen var bara att det låter ett antal dB mer nu än innan, fast det var ju rätt trevligt att bli av med dammet.

Tror knappast någon maskin klarar att vara dammfri på egen hand med påse fast det vore ju intressant att se om någon vet annat
 
Oj, det argumentet förträngde jag visst :)
 
jag tror att alla är rörande överrens om att festool är underbara genomtänkta maskiner...priset är på gränsen till för mycket ibland känns det som..men något får mig att lyfta upp plånboken tillslut ändå.
kanske blir det en vän för livet eller åtminstånde en längre tid. och jag kan varmt rekommendera kanslan av att veta att man har dem bästa vännerna i garderoben .fulla av livslust och precision ger dem dig en trevlig bekantskapskrets att bekanta sig med.
själv kan jag sitta med festokatalogen en dryg halvtimme på toaletten och drömma mig bort och önska att allt detta var mitt...MITT... ;)
 
ikeahantverkaren skrev:
... själv kan jag sitta med festokatalogen en dryg halvtimme på toaletten och drömma mig bort och önska att allt detta var mitt...MITT... ;)
Jag trodde jag var den enda som var så knäpp att jag sitter och dreglar över kataloger på toa men tydligen inte ;D Undrar om det finns hjälp ;)

Fast nu börjar jag spåra ur tråden lite
 
Hej, jag heter Micke. Jag brukar bläddra i Festoolkatalogen på toaletten. Periodvis gör jag det även innan jag somnar i sängen.

Jag har även kluddrat i min katalog. Olika markeringssystem i marginalen visar vilken anaksffningsordning jag drömmer om att beta av katalogen i..

Jag fick hjälp att komma i kontakt med den här gruppen (vi verkar vara tre stycken än så länge) av min fru. Hon säger att jag behöver hjälp.

=)
 
sgryd skrev:
Hej, jag heter Micke. Jag brukar bläddra i Festoolkatalogen på toaletten. Periodvis gör jag det även innan jag somnar i sängen.

Jag har även kluddrat i min katalog. Olika markeringssystem i marginalen visar vilken anaksffningsordning jag drömmer om att beta av katalogen i..

Jag fick hjälp att komma i kontakt med den här gruppen (vi verkar vara tre stycken än så länge) av min fru. Hon säger att jag behöver hjälp.

=)
Vi är nog fler i den gruppen... I fredags var jag och hämtade mitt beställda hålborrnings-set. Frugan föll litet på eget grepp när hon hade lovat på dagis (föräldrakooperativ), att hennes man skulle bygga ett skåp, och hon garanterade tveksamma andra föräldrar att det skulle bli ett förstklassigt bygge.
 
Grattis!
Den verkar spännande, men jag är mer sugen på sinknings-jiggen.

Borrar du hålen med fräsen? Eller kan man köra håltagnings-jiggen med borrmaskin också?

Jag kanske ska hinta om något dagisbygge. Bra idé! Men det måste vara något som kräver ett verktyg som jag inte har.

Nästa vecka blir det dags att beställa ett MFT-bord. Jag har längtat efter det länge, men inte haft plats för det tidigare.
 
sgryd skrev:
Grattis!
Den verkar spännande, men jag är mer sugen på sinknings-jiggen.

Borrar du hålen med fräsen? Eller kan man köra håltagnings-jiggen med borrmaskin också?

Jag kanske ska hinta om något dagisbygge. Bra idé! Men det måste vara något som kräver ett verktyg som jag inte har.

Nästa vecka blir det dags att beställa ett MFT-bord. Jag har längtat efter det länge, men inte haft plats för det tidigare.
Man borrar med fräsen, fungerar såvitt jag har förstått endast med OF 900, OF 1000, OF 1010, men inte med OF 1400 eller OF 2000.

Kul med MFT! Jag såg någonstans en instruktion om hur man fixar ett MFT som blir 1080 x 2000 mm med bara Festool originaldelar. Man använder någon slags förlängningsprofiler som Festool tillhandahåller.

Sinkningsjiggen är bara en tidsfråga. Det gäller att hitta rätt projekt först. Det kommer alldeles säkert!
 
Tips på projekt för sinkningsjiggen:
Jag ska snart börja inreda mitt nybyggda garage (måste först få på lite tegel). Halva garaget ska enbart bli snickarverkstad.

Som första projekt har jag tänkt bygga mig en inredning. Självklart med sinkade verktygslådor =)

Tänk vad spännande att stå mitt i en helt tom verksta (20 kvm) och bygga snickeri-inredning från scratch. MFT:n blir såklart oumbärlig, likaså TS55:an, OF1010, sticksågen, CT22:an och TDK12:an. Måste som sagt komplettera med sinknings-giggen =))

Ja, MFT:er kan man skarva med skarvjärn. De ser likadana ut som skarvjärnen för skenorna, men grövre. Jag tror iofs att jag klarar mig med 1080 ett tag.

Det lär ska finnas en supernice manual till MFT:n i görningen. Jag tror att det finns utkast till den på Festool users forumet på Yahoo. Jag ska minsann kolla på direkten..
 
Festos sinkaggregat känns alldeles för begränsat för min smak. Jag har flera gånger varit på väg att köpa en Leigh D4 när jag har varit i USA, men något (vikt? storlek?) har stoppat mig ;D

http://www.leighjigs.com/d4.php
 
Vad kul att se denna kreativitet där ute i höstrusket. :D Önskar att min verkstad var större än de 13m2 den är nu som den dessutom delar med soprum och diverse barnvagn, barncykel, m.m., m.m....

Jag kan lova att börjar du pyssla med någonting mer seriöst så räcker inte 20m3 långt eller rättare sagt, det blir mycket flyttande för att klara av olika arbetsmoment.
 
geschwint skrev:
Jag kan lova att börjar du pyssla med någonting mer seriöst så räcker inte 20m3 långt eller rättare sagt, det blir mycket flyttande för att klara av olika arbetsmoment.
Jo, så är det väl alltid. Men man får ta vad man har. Hade bara bygglov på 40kvm garage. Det blir en mellanvägg med stor skjutdörr mellan garage och verkstad. Garaget är inte till för bilen, utan blir främst en grövre variant av verkstad (cykelmek, skidvallning, etc) Får väl riva mellanväggen framöver =)
 
krillek skrev:
Festos sinkaggregat känns alldeles för begränsat för min smak. Jag har flera gånger varit på väg att köpa en Leigh D4 när jag har varit i USA, men något (vikt? storlek?) har stoppat mig  ;D

[länk]
Har själv funderat på att köpa en sådan... bara en tidsfråga. Prisskillnaden med frakt och annat är liten mot om man köper den i Sverige, om man inte reser till usa och kånkar hem den.
 
På vilket sätt tycker du att Festools sinkningsjigg är begränsande? Vore intressant att höra innan jag kastar mig in i sinkandet.

Jag har en Carl Malmsten-utbildad möbelsnickare till svärfarsa. Tänkte att han skulle visa mig hur handsinkning går till innan jag börjar "fuska". Jag förmodar att jag kommer att uppskatta sinkningsjiggen mer på det viset. (svärfarsan fnyser iofs åt giggen, får se om jag vågar köpa den över huvud taget :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.