MultiMan
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad är dyrt? Vad har du för nätavgift? Vi ligger på strax under 2000:-/år i nätavgift, billigt tycker jag! Aldrig avbrott, funkar jämt, tycker däremot VA blivit dyrt, billigt vatten, men tillkom en ologiskt dagvattenavgift, som räknas på hela tomtens yta! Även gräsmattan! Borde vara takyta och infart
Jag betalar efter senaste höjningen 6540kr i årlig avgift för 16A och över 20 öre i rörlig avgift per kWh. Inga delar har förbättrats utan jag har fortfarande återkommande dippar till 185V och korta avbrott varje månad. EOn gör trots påtryckningar ingenting, annat än höjer priserna oavbrutet. Två gånger hittills i år.
 
Auch.! Vi har inte haft ett avbrott här så länge jag kan minnas, samt strax under 2000:-/år för 16A, bara att beklaga! Flytta huset...:thinking:
 
Har själv 3144+moms per år och bor i nacka.

Boo energi som har nätet och har dem. Måste ändå betala månadsavgift för elnät samt för elhandel.

Det är ju något elbolagen hat lyckats bra med, att få så att alla deras kunder känner sig uppkörda.

Har förbrukat el för 88kr. Ändå så är den totala räkningen på 442kr...
 
Det finns elhandelsbolag utan fast avgift. Sedan är ju mycket dessutom skatt.
 
Att slippa betala 30kr i avgift gör varken till eller från. Men att jag måste betala 232kr + moms för att min alternativa elleverantör skall får skicka ström genom boo energis elnät (som jag dessutom har betalat redan iform utav skatt) känns väldig magstarkt om du frågar mig.
 
  • Gilla
Mosat
  • Laddar…
B bmw_ixen skrev:
Jag blev också lite fundersam när räkningen kom. Men när jag granskade den så såg jag ganska snart orsaken. Det hade tillkommit energiskatt på månadsavgiften och momsen. Vi betalar alltså skatt på momsen. Jaja! Bara att svälja antar jag.
Vad ska staten annars få pengar från om alla kör elbil...?
Nej vi betalar inte skatt på momsen, men vi betalar moms på energiskatten.
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Importerar vi el från kontinenten? och i så fall hur mycket?
Jag var helt övertygad om att vi årligen exporterade en större mängd el samt den el som vi någon enstaka dag importerar kom i från Norsk vattenkraft. Så ser det i alla fall ut hos Svenska kraftnäts hemsida [länk]
Ps
Vi imoprterar även en mindre del Dansk vindkraftsel när dom har överskott som dom måste dumpa till lägre pris än vad den Svenska elen normalt kostar.
Det var om scenariot att all svensk kärnkraft läggs ner. Då är det nog ytterst troligt att vi kommer bli tvungen att köpa massor med kraft från alla möjliga håll och kanter.

Men skulle vi klara oss med att köpa endast Norsk el, så blir ju Tyskland utan en massa Norsk el och kommer ändå köra sina kolkraftverk hårdare.
 
L Tommy Lövgren skrev:
Nej vi betalar inte skatt på momsen, men vi betalar moms på energiskatten.
Jag förnekar varken att skatteuttaget på El är högt, eller att de största drakarna gjort precis vad marknadsekonomi stadgar: de maximerar sin vinst och tar ut så mycket som är möjligt.

MEN; varför eläntsräkningen är större än kostnaden för att producera elen:

Elen produceras i MYCKET stora anläggningar som är tämligen gamla. Många vattenkraftverk är uppemot 100 år nu, om än underhållna och moderniserade, så är vattenvägar, dammar etc byggda med statens (vattenfallsstyrelses) pengar i de stora verken i norr, och med en blandning av kommunala och privata pengar i söder. Allt avbetalt sedan länge.

Bortemot hälften (40-60% beroende på årlig vattentillgång) produceras i våra kärnkraftverk. Genom sin stora produktion är de, trots stora investeringskostnader, som dock staten till viss/avsevärd del tagit, leverantörer av billig och pålitlig el till vårt nät.

De "alternativa" energikällor som på senare tid trumfats in av andra skäl än tekniskt/ekonomiska ligger däremot högt, ofta över markandspriset redan i produktion, och bärs under armarna av "överföringar", bland annat elcertifikatavgift, vilket inte är något annat än att beskatta vatten/kärn-kraft och stoppa pengen i vind/sol-kraft för att lyfta deras "bokslut" från klar förlust...

Så: elen görs storskaligt, i betalda anläggningar, alltså billig.

Elnätet är varje abonnents kostnad i alla elledningar i landet, från Norrland ända in på villatomten. Detta är många mil ledning, många transformatorstationer etc. Ledningarna håller inte lika länge som vattenkraftstationer, ökning av förbrukning generellt av el (bland annat elvärme/värmepumpar i stället för oljeledning) gjort att många nät måst byggas ut i modernare tid.

Och som lök på laxen har våra allvetande politiker kraftfullt bestämt (efter "Gudrun") att all lägre distribution, vilket är stora längder ledning när man räknar samman, skall vara nergrävd, dvs helt nygjord en gång till, och nu med den dyraste tekniken, avsevärt dyrare än stolpar och luftledningar både i installation och i förluster under drift, allt betalt av abonnenterna.

På det en hysterisk straffavgift om elavbrott blir längre än 8 timmar, vilket gör att nätägare måste ha mycket personal i jour, material i beredskap, reservelverk tankade etc. Kanske ok på Östermalm, men helt hysteriskt i stora delar av Östergötland. Dock beslutat, och betalas av oss alla. Elreparatörer i jour får lön för att ligga hemma och sova med en telefon vid kudden!

Att det är så lätt att besluta vad någon annan måste göra och betala för har vi väl vårt politiska system och våra dåligt utbildade politiker, och de av dessa tillsatta "experterna" som är utredare att tacka för :( (OBS, många mandatperioder och alla färger räknas in här - man brukar ju göra "bred uppgörelse" i sådana här frågor..). Även de politiskt beslutade bytena av samtliga landets elmätare går in här som kostnader - många politiker vill nu köra det jobbet ett varv till - nu räcker det inte med månadsräkning, det skall vara per timme så att vi kan spela poker så att de med svag ekonomi skall tvingas stänga av värmen i huset när de går till jobbet på vintern...

Så: För elnätsavgiften blir det många mil ledning, många politiskt beslutade/grundade ombyggnader med dyr ny teknik, och dessutom många ändringar för vind/solutbyggnad och andra beslut som ger ideologiska identitestpoäng för något parti/plitikergrupp..

Därmed rätt uppenbart varför elkostnaden är lägre än elnätsavgiften, trots att ägarna får in skapliga vinster på sina gamla kraftverk också!

Med marknadsekonomin som hjälp kommer detta dock att riktas upp - när vi får stängt ett par kärnkraftverk till inom de närmaste 2 åren kommer elen att vara en bristvara, och då stiger priset när varan inte räcker till alla och några har råd att betala. Det blir som vanligt den starke som vinner och de svaga som får besväret. För säkerhets skull har samma politiker förbjudit installation av vedspisar - bränslet behövs till de stora kraftverken... Boendet blir bara dyrare och är en säker skattebas som inte kan fly till andra länder...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Att slippa betala 30kr i avgift gör varken till eller från. Men att jag måste betala 232kr + moms för att min alternativa elleverantör skall får skicka ström genom boo energis elnät (som jag dessutom har betalat redan iform utav skatt) känns väldig magstarkt om du frågar mig.
Det kvittar ju vem som betalade utbyggnaden. Elnäten är sålda.
 
jonastroms jonastroms skrev:
nu fick vi en elräkning på 1500 kronor. När jag kolla räkningen var leverans av el nästan tusen lappen?
Du har räknat fel, leveransen kostar två ggr mer än själva elen, inte tre ggr mer ;)

Allt är ju bara en prismodell hur leverantörer har fördelat på fasta och rörliga avgifter. Du skulle kunna ha ett tre ggr högre rörligt pris och noll i fast pris istället.
 
P Pin skrev:
Du har räknat fel, leveransen kostar två ggr mer än själva elen, inte tre ggr mer ;)
Om jag förbrukar 18.000 kWh/år står den fasta delen för 27%, resten är rörlig kostnad.
Den rörliga leveranskostnaden är 0.14 kr/kWh inkl. moms jämfört med elen som kostar 0.80 kr/kWh inkl. energiskatt och moms.
 
K Kane skrev:
Om jag förbrukar 18.000 kWh/år står den fasta delen för 27%, resten är rörlig kostnad.
Den rörliga leveranskostnaden är 0.14 kr/kWh inkl. moms jämfört med elen som kostar 0.80 kr/kWh inkl. energiskatt och moms.
Det är naturligtvis individuellt hur fast och rörlig fördelas . Ju större förbrukning desto lägre är andelen fast avgift.

Mitt svar rör TS uppgifter i trådstarten.
 
C
Några exempel. Förutsättningarna är privatkund villa i Stockholms län, > 8000 kWh/år, 3x16 A enkeltariff, inklusive moms:

Vattenfall: 5 100 kr/år + 34 öre/kWh
Elverket Vallentuna: 3 300 kr/år + 30 öre/kWh
Eon: 3 090 kr/år + 55,275 öre/kWh
Ellevio: 2 520 kr/år + 27,63 öre/kWh
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
jonastroms
Jag vet att det inte var exakt 3 gånger men det var högre än elen det var det jag anmärkte på
P Pin skrev:
Du har räknat fel, leveransen kostar två ggr mer än själva elen, inte tre ggr mer ;)

Allt är ju bara en prismodell hur leverantörer har fördelat på fasta och rörliga avgifter. Du skulle kunna ha ett tre ggr högre rörligt pris och noll i fast pris istället.
Du har rätt. Det var ingen exakt uträkning det var mellan tummen och pekfingern tyckte bara det kändes fel att elen var så dyr i förhållande till el leveransen.
 
jonastroms jonastroms skrev:
Jag vet att det inte var exakt 3 gånger men det var högre än elen det var det jag anmärkte på

Du har rätt. Det var ingen exakt uträkning det var mellan tummen och pekfingern tyckte bara det kändes fel att elen var så dyr i förhållande till el leveransen.
Min poäng är att det var exakt två gånger mer och inte ungefär, eller exakt, tre gånger mer.

Tre är 50% mer än två så.det skiljer en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.