Hej alla!

Ännu en kvalite - pris tråd, men jag behöver eran hjälp iallafall :-[

Jag har hjälpt en snickerifirma och konstruerat en detalj som dom vill ha tillverkad. Har ingen egen firma utan gjort det som privatperson och vill ha ersättning i verktyg istället för pengar. Dvs jag handlar verktyg genom deras företag.

Nu till saken:
Vad motiverar en Festool cirkelsåg för 5000 istället för en Bosch blå till 2000 (+någon hundring för en fintandad klinga)? Jag menar båda märken används av snickare mm...

Jag funderar på att köpa Festool 55´an, dammsugare och deras multibord men ju mer jag tänker på det, för dom pengarna kan jag köpa betydligt fler, låt säga Blå Bosch, verktyg...

Känns som dagens I Landsproblem... :-/

Hilfe!
 
Festosågen är en sänksåg. God damn vad praktiskt när man ska börja såga mitt i ett arbetsstycke. Klyvskyddet är fjäderbelastat och åker ner när man skjuter sågen framåt litegrann.

Ska du såga med tiltad klinga är feston helt underbar. Klingan förskjuts inte i sidled utan du kan fortfarande sikta med märkstrecken i plattan.

Jag tycker du ska gå till en verktygsaffär och klämma på dem båda. Du lär upptäcka att Feston är i en klass för sig.

Jag har bara använt feston en gång (hyrde sågen) - och det till att såga stavparkett, men jag är otroligt imponerad av dess precision och genomtänkta funktioner.

Feston använder man för att såga snyggt. Det är inget för grovsågning och slit. Då är den för fin.
 
Det är egentligen två helt skilda saker. Boschsågen är en bra såg, även om många här skulle rekommendera en Hitachi för de pengarna. Båda är utmärkta till byggnadssnickeri, tillsågning av skivor osv. När det gäller Festool TS55, skall man se den mer som en portabel precisionssåg, avsedd mer för inredningssnickeri. Naturligtvis överlappar användningsområdena varandra. Jag rekommenderar att du försöker prova båda typerna av sågar innan du bestämmer dig.
 
Har man möjlighet att köpa en Festo för billigare peng så är det bara att slå till anser jag.

Det är svårare att motivera ett köp den dag man ska öppna plånboken och köpa med färdigskattade pengar...

 
Har Festos såg och bord. En otrolig precision i grejorna. Perfekt för inredningssnickerier där man vill kunna finlira. Ska du däremot grovjobba och bygga staket så kanske det är onödigt dyra grejor. Jag gjorde så att jag har kompletterat med lite billgare rejäla verktyg för grovsnicker. Där inte precisionen är på milimetern
 
Har du möjlighet till att få en Festosåg så ta den. Visserligen är det främst en finsåg men jag har fått veta att snickare ibland använder den som justersåg för precisionen och för att en justersåg kostar skjortan. Det finns potential i denna såg.

Jag skulle inte tveka. Alla s.k. proffsverktyg är bra fast en del utmärker sig på vissa typer av verktyg.

// Edit
Du kanske skall fundera vad du kommer att syssla med framöver om det skall bli en festo eller kanske satsa på några Bosch eller annat. Som sagt, festo för att såga staket och liknande kan ses som liiiite overkill :) Om jag inte snickrade seriöst själv så skulle jag inte fundera på festo sågen utan på andra verktyg. Det är en del pengar för en ... cirkelsåg...
 
skogstomten skrev:
Har Festos såg och bord. En otrolig precision i grejorna. Perfekt för inredningssnickerier där man vill kunna finlira.
Det låter intressant. :)
Vilka Festool grejor du har och var köpte du dom?




 
Angående den blåa bosch: Jag har en GK54 eller vad den nu heter - trots att den är blå tycker jag inte den är "speciell" på något sätt. Den funkar som man kan förvänta sig av en cirkelsåg. Varken mer eller mindre. Anslaget är ju av standardmodell. Mjukstarten är trevlig och nångång har man väl uppskattat möjligheten till hastighetsregleringen.

Jag använder den för grovjobb - reglar, fulkap där inte sticksågen funkar, klyvning av skivor etc där inte byggsågen är lättare att använda. Ibland får den tjänstgöra som fräs också...

Till finjobb, snickerier och dylikt skulle jag nog leta upp en såg med skena osv...
 
Jag får påpeka att enda egentliga skillnaden mellan festo och andra proffs maskiner är att festo redan från början är förberedd för skena. Det är liksom festo konceptet med system.

Gällande andra proffsmaskiner; bosch, makita, hitachi eller vad man nu kan ha så fungerar dom utmärkt till finsnickeri, bara lite mer fummel med skena och beräkning..

Det speciella dock med proffs sågar är att de skär rakt, klingan går parallellt med bottenplattan, anslaget är inte av blötjärn :), lager håller tätt, lager går inte sönder för lite jobb, lägger man ifrån sågen så blir den inte sned av att ligga ett tag, materialet i sågen håller för användning, den låter inte som f#"¤%#n, är oftast lättare, tystare och smidigare än budget, lager är inte glappa dvs kör man med fintandad toppklinga så blir skäret som en barnrumpa (nästan)...

Nae, enda anledningen jag ser med att köpa festo är hela systemet med skena som naturlig del av maskinen, sänk funktionen och splitter skyddet för materialet som kommer med skenan...

Min lilla Makita skär precisionssnitt med rätskiva och kvalitetsklinga. Skulle dock inte vilja ha tillbakas föregångaren; B&D.
 
Kolla Sernbrandt www.sernbrandt.se

Stort sortiment Festool!
- Multibänk, Pris: 3.750 kr ex moms
- Cirkelsåg TS 55 inkl 1400 mm skena , Pris: 3.590 kr ex.moms
- Överfräs OF 1010 inkl 800 mm skena, Pris: 3.250 kr ex.moms
- Sticksåg PS 300, Pris: 2.100 kr ex moms
- Rotex 125, Pris: 2.790 kr ex moms
 
Hej alla

Kul att många tagit sig tid att svara...

Åhhh det där sernbrandt ser bra ut!!
 
Vilken planet kommer du ifrån... 8) skämt åsido ;D

Skena är något som sågen eller fräsen glider efter för att få ett rakt och exakt snitt. I festo fallet så är skenan en naturlig del av sågen. Om du kollat på Äntligen Hemma någon gång så har du säkert sett sågen med dess skena.

Lite av samma funktion kan fås genom att köra med rätskiva som anslag fast det blir till att mäta mer och det tar mer plats på materialet och det är lättare att det blir fel.
 
Leif... skrev:
Så man fäster skenan i materialet på något vis (hur?)
Den profilerade skenan har "spår" på undersidan där man kan fästa speciella tvingar för att säkra skenan mot ämnet. Hur smidigt som helst. Samma spår används för att skarva två korta skenor till en lång med hjälp av ett speciellt skarvstycke.
 
Precis!

Utan en festool sänksåg med skena kan man inte gå runt å va nöjd ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.