S
davidgp davidgp skrev:
Vad gäller laddning av mobiler/plattor, så löste vi det genom att lägga upp en 6-portsladdare i ett överskåp. Slippa se eländet liksom :)

Typ en sådan här; [länk]
Smart!!:ok:
 
P
Satte IKEA omlopp under överskåpen. Finns i 40, 60 och 80 cm. Separat trafo som jag gömt uppe på överskåpen. Allt styrs med IKEAs runda fjärrkontroll som jag skruvat fast under ett av överskåpen.
IKEA Omlopp belysning under överskåp med synlig rund fjärrkontroll och färgglad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gostav och 2 till
  • Laddar…
LED-belysning under köksskåp som ger arbetsbelysning på vit kaklad köksbänk och kryddhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12v LED-list i Aluprofil. Bygger 6mm.
Snåla inte på effekten dock. Vi har 14.4W/meter. Mindre än så duger inte som arbetsbelysning. Vår är dimmbar ( men kör full styrka 95% av tiden )

Kör en Led trafo i fläktskåpet och en mspot 100 dimmerpuck + en 1-10V dimmer.

Martin
 
  • Gilla
A.G och 1 till
  • Laddar…
Kök med LED-belysning under överskåp och i vitrinskåp, samt en vinhylla med belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med LED-belysning i vitrinskåp, bakom vinhylla och i lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt: Köksinteriör med ledlist belysning under överskåp, en mässingsfärgad kran och svart diskho, trädetaljer och dekorativa redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hide a lite länkbar ledlist gjorde jag. Spottar i vitrinskåp, egen vinhylla med ledlist bakom och Ikeas egna ledlister i varje låda. Blev toppen tycker jag.
 
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
Jag satte in Hide-a-lite slim LED spot (nåt i den stilen). En tunn (9mm tjock) puck som jag satte i en täckskiva på undersidan av skåpen, fräste spår ovanpå skivan och drog ihop trådarna in i ett av skåpen och upp över skåpen, lade trafon där. Blev riktigt bra ljus.
Kan lägga upp bilder om du vill.
 
  • Gilla
kahnilainen och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte rekommendera Ikeas prylar som bänkbelysning. Inte alls faktiskt.
 
  • Gilla
TommySjoberg
  • Laddar…
P
G grytlappen skrev:
Jag skulle inte rekommendera Ikeas prylar som bänkbelysning. Inte alls faktiskt.
Och varför det ?
 
Fällde in vår i täckskivan under med led-tejp och alu-profil.
 
  • LED-tejp integrerad i kökets täckskiva ovanför kaklade väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
Skulle rekommendera minst 19,4W/m för led-tejpen. Gärna dimbar.
 
Det bästa är, som jag ser det, att inte ha överskåp i hela köket.
Vi har bara överskåp över "halvön" mellan kök och matplats, annars ser det ut så här.
Och då duger en armatur med tre spotlights i taket bra för att lysa upp disk- och beredningsbänk:
Kök utan överskåp med en armatur av tre spotlights i taket, vitmålade väggar och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med trädetaljer, fläktkåpa och takbelysning, utan överskåp utom över kökshalvön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överskåpen, 2 x 80 cm skåp, räcker gott och väl till våra serviser som räcker till åtminstone 12 kuvert.
 
Redigerat:
P Peter_K skrev:
Och varför det ?
Håller nog med pga att den ger ett för lågt lux-tal.
 
Dels är det ett begränsat antal olika mått som kan vara svårt att anpassa sig till. Deras dimmer är dels dålig med endast två lägen och portabel. Roligast och snyggast är ju att tända ifrån dimmer intill husets övriga strömbrytare. Sedan är det ju det här med kvaliten. Jag har åkt på flertalet jobb där produkterna har gått sönder eller tappat sin synkronisering. Sedan tycker jag de är fula och opraktiska att installera. Ikea i all ära men vad gäller deras tekniska prylar samt vitvaror så avråder jag. MEN- Smaken är som baken, den är delad. Lycka till med era kök! Huvudsaken är att ni blir nöjda med slutresultatet.... och gärna ett par år framöver ;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
P
Jo det ser lite ut på pappret men jag som är 50 plus tycker det räcker till men då lagar jag mest mat i köket och utför inga operationer
 
S Strumpberg skrev:
Fördelen med Utrusta är att eluttagen även har USB. Vi är 4 personer i hushållet och alla har varsin iPhone och iPad. 2-3 enheter står alltid på laddning. Vi har laddare hängandes stationärt lite varstans i huset.
Historiskt sett tillbringar vi mycket tid i köket. Kan vara för att vi tidigare var extremt trångbodda. Hur som helst så är belysningen viktig för oss. Framförallt för mig som har problem med mörker och kallt ljus.
Tänk på att usb-c är på väg in, det är nog bara en tidsfråga innan alla mobila enheter kommer med usb-c sladd och då är det tråkigt om man står där med fast installation av gamla standarden.
 
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.