L Lenca skrev:
Hej

Intressanta och roliga projekt. Jag ska själv försöka mig på att göra en där jag kommer använda mig av en pilatesboll.
Jag har tänkt köra på vermikulit och finjas eldfasta bruk. Funderade på att köra 50/50 blandning först men tror jag går över mer åt att öka andelen vermikulit. Antar att vermikulit isolerar bättre än det eldfasta murbruket?

Men det jag inte riktigt har förstått än är hur själva ventilationsröret monteras. Hur får man det att sitta kvar? Känns som att det bara kommer att åka rätt ner, eller görs det en lite kant eller något i själva formen?
Jag löste det med skorstenen såhär. Klippte 3 spår och vek ut.

Vermikuliten isolerar medan eldfasta bruket är bättre för att hålla värme över tid. Så bäst vore väl att köra bara eldfast bruk innerst och sedan isolera med Vermikulit+cement
 
  • Skorsten med tre klippta och utvikta spår monterad på isolerat underlag med synlig Vermikulit och cement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hej! Har också byggt en ugn i sommar. Den blev lite tjockare än vad jag först tänkt (resulterade i en jättetung igloo och en slutkörd kompis) men vad görs när man vill få in termometern på ett snyggt sätt i framkant. Valv 10cm och kupol 8cm. Vermikulit och eldfast bruk 50/50. Bottenplatta i finbetong och 50mm eldfast tegel. Eldat några gånger och tycker det är svårt att bibehålla värmen i ugnen. Har hittills fått upp den till lite över 400 grader (får också räkna in termometerns placering/korrekthet) men tycker den sjunker fort när veden skjutits åt sidan eller bakkant. Funderar på att isolera ytterligare i botten. (Notera att den spruckit i framkant och fått lite hårlinjer på kupolen. Tydligen helt normalt men tänkte gå på med lite puts efter 10 eldningar eller när den torkat ordentligt).

Hembyggd pizzaugn i brand med termometer som visar över 400 grader, sprickor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd tung iglooformad ugn i betong med skorsten, på en träställning vid tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd ugn i betong med öppen eld och skorsten, inbyggd termometer på höger sida, sprickor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd ugn av vermiculit och eldfast bruk på en träställning med sprickor synliga i framkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MayaLisa och 3 till
  • Laddar…
L LeKlint skrev:
Hej! Har också byggt en ugn i sommar. Den blev lite tjockare än vad jag först tänkt (resulterade i en jättetung igloo och en slutkörd kompis) men vad görs när man vill få in termometern på ett snyggt sätt i framkant. Valv 10cm och kupol 8cm. Vermikulit och eldfast bruk 50/50. Bottenplatta i finbetong och 50mm eldfast tegel. Eldat några gånger och tycker det är svårt att bibehålla värmen i ugnen. Har hittills fått upp den till lite över 400 grader (får också räkna in termometerns placering/korrekthet) men tycker den sjunker fort när veden skjutits åt sidan eller bakkant. Funderar på att isolera ytterligare i botten. (Notera att den spruckit i framkant och fått lite hårlinjer på kupolen. Tydligen helt normalt men tänkte gå på med lite puts efter 10 eldningar eller när den torkat ordentligt).
Snyggt jobbat!

Har du 50/50 i kupolen, och ingen isolering under golvet så skulle jag säga att du har en helt oisolerad ugn ..

Jag har 50 mm brandskyddsskiva + 9 cm Leca under golvet, och 100mm keramisk filt + 100-200 mm stenull över taket och på sidorna .. Trots det måste jag ha konstant eld för att hålla 500 grader....
 
Tack! Jag är väl inte hel oisolerad med tanke på att jag har 50mm tjockt eldfast tegel men jag förstår vad du menar. ;) Hade tänkt formkapa teglet och gjuta en botten i 50/50 vermikulit och eldfast bruk men hade inte tillräckligt stor ork och vinkelslip. Tror du brandskyddsskivor eller ytterligare en gjuten skiva 50/50 undertill skulle göra någon förbättring?
 
Vermikulit / bruk ska väl blandas ~10/1?

50/50 får du för dålig isolering med.
 
Jag följde en blogg där ration var 50/50 men den kan ju ha varit fel? Har läst om folk som verkar haft problem med konsistensen och hur poröst resultatet blivit när de blandat i för mycket vermikulit. Kupolen känns dock inte varm alls men det gör botten och det är därför jag anade att det läckte ut värme där.
 
Redigerat:
Imponerande byggen!:D(y)

Men tycker nog att gå och köpa en färdig tomatsås och lägga på en pizzadeg fördärvar allting. :sweat:

Fräs lök, Koka upp en jävla massa tomater, mixa, i med färska kryddor och låt puttra. Smaka av:cool:
Frys in sedan i flera omgångar så kan ni med stolthet läggapå tomatsås på pizzan .
Det är tomatsåsen som gör allt på en pizza.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Imponerande byggen!:D(y)

Men tycker nog att gå och köpa en färdig tomatsås och lägga på en pizzadeg fördärvar allting. :sweat:

Fräs lök, Koka upp en jävla massa tomater, mixa, i med färska kryddor och låt puttra. Smaka av:cool:
Frys in sedan i flera omgångar så kan ni med stolthet läggapå tomatsås på pizzan .
Det är tomatsåsen som gör allt på en pizza.
+1 på detta. Jag brukar frysa min tomatsås i småpåsar, lägga dom platt i frysen så tinar dom på 10 minuter i rumstemp sen när det är pizzadags.

Vill man kan man göra en lite vuxnare variant av tomatsås med ansjovis och svamp och grejer, men mina barn ratar den konsekvent. Dom äter dock standardsåsen med örter och så, om nu inte sexåringen ser att den inte kommer ur ketchupflaskan som dom tror :rolleyes:
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Imponerande byggen!:D(y)

Men tycker nog att gå och köpa en färdig tomatsås och lägga på en pizzadeg fördärvar allting. :sweat:

Fräs lök, Koka upp en jävla massa tomater, mixa, i med färska kryddor och låt puttra. Smaka av:cool:
Frys in sedan i flera omgångar så kan ni med stolthet läggapå tomatsås på pizzan .
Det är tomatsåsen som gör allt på en pizza.
Tja, ska du göra en riktig pizza napoletana får du stryka det mesta på din lista ... ;)

Grejen med vedugn är att det är så många variabler som måste stämma .. Det är inte som att köpa färdig pizzadeg som du kör i din elugn, då håller jag helt klart med om att såsen är viktigast .... Men har du en vedugn så behöver både degen och eldningen vara bra, annars blir det ingen pizza alls ..
 
L LeKlint skrev:
Tack! Jag är väl inte hel oisolerad med tanke på att jag har 50mm tjockt eldfast tegel men jag förstår vad du menar. ;) Hade tänkt formkapa teglet och gjuta en botten i 50/50 vermikulit och eldfast bruk men hade inte tillräckligt stor ork och vinkelslip. Tror du brandskyddsskivor eller ytterligare en gjuten skiva 50/50 undertill skulle göra någon förbättring?
Det finns isolerande eldfast tegel, men det är inte bra att använda som golv i en ugn .. troligen har du "vanligt" eldfast tegel, vilket gör att du har sågott som samma temperatur på undersidan av stenen som på ovansidan efter några timmars eldning ... Hur känns betongen under?

Och huruvida blandningen är "rätt eller fel" säger jag inget om, men det man bör förstå är att det finns skillnad på material som "håller värme" och material som är isolerande ... har du för isolerande material i kupolen kommer värmen inte absorberas av kupolen utan åka ut genom skorstenen .. Det ultimata för att baka pizza är ett lagom tjockt värmehållande lager i kupolen och golvet, därför brukar man mura kupolen med halva stenar, och ha ett enkelt lager tegel i golvet.. Bygger man en ugn för att baka bröd i brukar man mura kupolen med hela stenar, och i golvet kan man tom ha teglet stående på kortsidan.... Runt omkring ugnen vill man ha så bra isolering som möjligt, och då är brandskyddsskiva under (Skamotec 225, vilken tål vikten av ugnen) och keramisk film ovanpå. Ju mer desto bättre, men det är ju ganska dyrt ... :)

Isoleringen i golvet är mindre viktig än den i taket, eftersom värmeöverföringen blir mycket snabbare där då pizzan ligger på golvet, och det är bättre att tiden att grädda blir längre än att du får pizza som är bränd i botten och inte klar ovanpå ... Problemet är ingen vet vad som händer med betong när det utsätts för högre temperaturer under längre tid....

Om du har 400 grader i ytan på kupolen och, kan lägga handen ovanpå, och du upplever att värmen försvinner snabbt, så tror jag du har "för isolerande" material .. VIlket iofs löses genom att elda konstant ... :)
 
  • Gilla
Bjelmskök
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, ska du göra en riktig pizza napoletana får du stryka det mesta på din lista ... ;)

Grejen med vedugn är att det är så många variabler som måste stämma .. Det är inte som att köpa färdig pizzadeg som du kör i din elugn, då håller jag helt klart med om att såsen är viktigast .... Men har du en vedugn så behöver både degen och eldningen vara bra, annars blir det ingen pizza alls ..
Och vad behöver jag stryka på min lista om jag skulle göra en napoletana? (Vilket jag inte ens nämnt att jag ska göra):thinking:

Aldrig i mitt liv att jag skulle få för mig att använda färdig pizzadeg.
Klart det ska vara äkta vara, både deg, tomatsås mm.
Mitt första inlägg va menat lite ironiskt;):crysmile:
Och sen är jag kock, jobbat som kock i nu 22 år, drivit eget i 8 år, så jag har koll på vad som gäller!
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Och vad behöver jag stryka på min lista om jag skulle göra en napoletana? (Vilket jag inte ens nämnt att jag ska göra):thinking:

Aldrig i mitt liv att jag skulle få för mig att använda färdig pizzadeg.
Klart det ska vara äkta vara, både deg, tomatsås mm.
Mitt första inlägg va menat lite ironiskt;):crysmile:
Och sen är jag kock, jobbat som kock i nu 22 år, drivit eget i 8 år, så jag har koll på vad som gäller!
Ja, det mesta pekar på att man på de ursprungliga pizzorna i Neapel hade tomatsås som inte upphettades innan tillagning, och där man egentligen kryddade genom att salta efter man lagt på tomatsåsen, och möjligen lite oregano på efter bakningen ...

Att vi pratar om pizza napoletana skulle jag säga är självklart i den här tråden, all annan pizza är enklare att göra i eldriven ugn ... ;)

Kul att få en riktig kock här i tråden, all erfarenhet av vedugnar är ju kul! :D
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, det mesta pekar på att man på de ursprungliga pizzorna i Neapel hade tomatsås som inte upphettades innan tillagning, och där man egentligen kryddade genom att salta efter man lagt på tomatsåsen, och möjligen lite oregano på efter bakningen ...

Att vi pratar om pizza napoletana skulle jag säga är självklart i den här tråden, all annan pizza är enklare att göra i eldriven ugn ... ;)

Kul att få en riktig kock här i tråden, all erfarenhet av vedugnar är ju kul! :D
Aha då är jag med hur du menar.
Jag menade mer att man gör en tomatsås, sen låter man den svalna (ursäkta min otydlighet) :D(y)
Vanliga pizzerior gör ju på krossade tomater i en degblandare och de får aldrig ut de smakerna du får om du kokar upp såsen.
Jag har ingen erfarenhet alls av vedugnsbakad pizza men är grymt sugen på att försöka mig på att försöka göra en. Dock är det en massa andra projekt som jag ska ro i hamn först :D.
Riktigt trevlig tråd att följa
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Aha då är jag med hur du menar.
Jag menade mer att man gör en tomatsås, sen låter man den svalna (ursäkta min otydlighet) :D(y)
Vanliga pizzerior gör ju på krossade tomater i en degblandare och de får aldrig ut de smakerna du får om du kokar upp såsen.
Jag har ingen erfarenhet alls av vedugnsbakad pizza men är grymt sugen på att försöka mig på att försöka göra en. Dock är det en massa andra projekt som jag ska ro i hamn först :D.
Riktigt trevlig tråd att följa
Om vi ska prata deg och tomatsås istället för ugnar ;) så har jag kört långkok länge men har på senare tid mer gått över till kall sås, precis som Dan nämner ovan, och tycker att det blir godare. Köp en burk hela san marzano-tomater eller andra bra tomater, låt dem rinna av i en sil, mixa dem med någon vitlöksklyfta, olivolja och lite salt. Superenkelt och blir otroligt gott tillsammans med en deg som fått kalljäsa några dagar, buffelmozzarella och färsk basilika. Några slantar pepperonikorv är inte heller fel. Men allt är en smaksak... :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Falken5 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det finns isolerande eldfast tegel, men det är inte bra att använda som golv i en ugn .. troligen har du "vanligt" eldfast tegel, vilket gör att du har sågott som samma temperatur på undersidan av stenen som på ovansidan efter några timmars eldning ... Hur känns betongen under?

Och huruvida blandningen är "rätt eller fel" säger jag inget om, men det man bör förstå är att det finns skillnad på material som "håller värme" och material som är isolerande ... har du för isolerande material i kupolen kommer värmen inte absorberas av kupolen utan åka ut genom skorstenen .. Det ultimata för att baka pizza är ett lagom tjockt värmehållande lager i kupolen och golvet, därför brukar man mura kupolen med halva stenar, och ha ett enkelt lager tegel i golvet.. Bygger man en ugn för att baka bröd i brukar man mura kupolen med hela stenar, och i golvet kan man tom ha teglet stående på kortsidan.... Runt omkring ugnen vill man ha så bra isolering som möjligt, och då är brandskyddsskiva under (Skamotec 225, vilken tål vikten av ugnen) och keramisk film ovanpå. Ju mer desto bättre, men det är ju ganska dyrt ... :)

Isoleringen i golvet är mindre viktig än den i taket, eftersom värmeöverföringen blir mycket snabbare där då pizzan ligger på golvet, och det är bättre att tiden att grädda blir längre än att du får pizza som är bränd i botten och inte klar ovanpå ... Problemet är ingen vet vad som händer med betong när det utsätts för högre temperaturer under längre tid....

Om du har 400 grader i ytan på kupolen och, kan lägga handen ovanpå, och du upplever att värmen försvinner snabbt, så tror jag du har "för isolerande" material .. VIlket iofs löses genom att elda konstant ... :)
Jadu. Betongen under blir varm så innutahelvete så det får nog bli att gjuta en till skiva med vermikulit i eller att köpa en brandskyddsskiva. Om man kollar denna sida så pratar de om "thermal mass" så det finns en möjlighet att jag inte värmt upp ugnen tillräckligt länge innan jag började baka pizza. Hur man isolerar på "rätt" sätt har jag tyvärr inte mer kunskap om än det jag lite knapphändigt läst mig till. Skulle säkert behöva ett proffs som kom och tittade på ugnen men just nu så får nog detta sommarprojekt duga som det är. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.