Sorry, tänkte inte alls på helheten :D

Som sagt ovan är det en liggande radiator som mynnar ut i sockeln under bänkskåpet. Sitter även en igen fläkt i bakkant.

Står skrivet om den tidigare i tråden tror jag. Annars kommer det bli lite mer om den när det är dags för socklar. (y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Sätt ett sånt där plasttråg under konvektorn så har du koll om det skulle börja läcka nån gång.. (y)
Har ett 40cm skydd som ska in under :)
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Krilleman
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jahopp, då ska man ro ihop det här. Tanken är att ha en automatisk diskmaskinsavstängning så man bara trycker ON och sen stängs det av efter 4h.

[bild]

Först provar man så att delarna passar. Check!
[bild]

Sen kapar man LK PAL (”Alu-PEX”). Dock blir det alltid ett fult snitt så då tar man till ett specialverktyg för att fräsa änden rätt.
[bild]

Voilà!
[bild]

Halvkoppling från PEX till ventil.
[bild]


Precis som en Vanlig klämring dras den åt. Notera dock att jag kastat den medföljande klämringen/muttern och ersatt med halvkopplingen för Pex till inv. gänga.
[bild]


Slangarna till blandaren är bara ditsatt för sakens skull. Kan inte montera blandaren fören bänkskivan kommit.
[bild]
Pluspoäng får du för kalibreringsdonet. (y) Rörmokarguden ler i himmelen!
http://www.lksystems.se/sv/produkte...presspex-kalibreringsverktyg-f9_77766425.aspx

Det finns även en manuell variant.
http://www.lksystems.se/sv/produkte...radning/lk-kalibreringssats-uni_77747059.aspx

Men du får inte pluspoäng för att du har sågat PAL-röret. Det ska klippas!
http://www.lksystems.se/globalasset...onteringsanvisning-for-lk-universalsystem.pdf

Du får inte heller pluspoäng att du blandat tillverkare på Vatettes kulventil. Mer korrekt hade varit att använda Vatette Plast än LK:s kopplingsset. Vatette får aldrig blandas med andra system!

Som alltid skall monteringsanvisningen följas slaviskt inom VVS!

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8546953.pdf

:worried:
 
  • Varningsskylt med text som uppmanar att inte blanda Vatette med andra fabrikat och instruktioner för stödhylsans användning.
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Pluspoäng får du för kalibreringsdonet. (y) Rörmokarguden ler i himmelen!
[länk]

Det finns även en manuell variant.
[länk]

Men du får inte pluspoäng för att du har sågat PAL-röret. Det ska klippas!
[länk]

Du får inte heller pluspoäng att du blandat tillverkare på Vatettes kulventil. Mer korrekt hade varit att använda Vatette Plast än LK:s kopplingsset. Vatette får aldrig blandas med andra system!

Som alltid skall monteringsanvisningen följas slaviskt inom VVS!

[länk]

:worried:
Sedärja! :) Kan jag inte få en liten pluspoäng tlll för att jag köpte en ny ballofix ventil bara för att använda rätt klämring till elementet? :rofl:

Jag reflekterade aldrig över att jag gick från LK till Vattette.

Att såga förstår jag inte är rekommenderat. Men OM man måste såga så är det viktigt att spola ur slangen före montage av blandare, vilket är gjort :)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Har LK egna ventiler?
 
  • Gilla
zzaar
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Har LK egna ventiler?
Conex
 
Krilleman
S scim skrev:
Conex
Nej, Conex har inga egna kulvnetiler av typen "ballofix" med klämringsände.

Conex är en produkt med klämringskopplingar och tillbehör, inga kulventiler.
http://www.lksystems.se/sv/produkter/?op=20549,45881

Kopplingsseten i fråga är primärt till för att monteras på LK fördelare UNI.

http://www.lksystems.se/sv/produkte...gsror/standard/lk-fordelare-uni_77746979.aspx

LK tillverkar kulventiler, men många av dessa produkter är inte ens listade med RSK, tyvärr!
http://www.lkarmatur.se/sv/produkter/kulventiler/
 
Nu har bänkskivorna äntligen kommit :) Gillar den skarpt! Köksön var bara att montera.
Opackade bänkskivor står lutade mot köksön i renoverat kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en vit marmorerad bänkskiva av kvarts i ett ljusgrått kök med fokus på hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna montera bänkskivan med hällen så var jag tvungen att bygga ett litet fack till vänster om diskmaskinen. Nu ska vi bara klura ut vad vi ska ha där. Skärbrädor är ett alternativ men då skulle det vara lämpligt med en hylla så man får två fack. Lite tråkigt kan jag tycka.. har ni några idéer/förslag? Har ej monterat det än så jag kan fortfarande modifiera det. Det sitter uppe pga den perfekta passformen faktiskt :D(y)

Nyinstallerade gråa kökslådor och ett mörkt utrymme till vänster där ett fack ska byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterad köksö med bänkskiva och en tom öppning till vänster om diskmaskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, Conex har inga egna kulvnetiler av typen "ballofix" med klämringsände.

Conex är en produkt med klämringskopplingar och tillbehör, inga kulventiler.
[länk]

Kopplingsseten i fråga är primärt till för att monteras på LK fördelare UNI.

[länk]

LK tillverkar kulventiler, men många av dessa produkter är inte ens listade med RSK, tyvärr!
[länk]
Så om man står där på Dahl är detta ett alternativ eller ska jag göra om? Jag har fuktlarm med signal, dock ej automatisk avstängning.
 
Krilleman
Vatette förbjuder ju dig att använda dig av andra produkter. Vilket jag förstår, på två sätt.

Dels så kan ju inte "alla" som gör kopplingar tro att allt passar på Vatette.

Samt att Vatette tar ansvar för sin eget produktsortiment = försäkringsmässigt korrekt!

Har du möjlighet så köp nya kopplingar vid tillfälle! (y)
 
  • Gilla
zzaar
  • Laddar…
Krilleman
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Nu har bänkskivorna äntligen kommit
Wow, var har du köpt dom?
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Nu har bänkskivorna äntligen kommit :) Gillar den skarpt! Köksön var bara att montera.
[bild]
[bild]

För att kunna montera bänkskivan med hällen så var jag tvungen att bygga ett litet fack till vänster om diskmaskinen. Nu ska vi bara klura ut vad vi ska ha där. Skärbrädor är ett alternativ men då skulle det vara lämpligt med en hylla så man får två fack. Lite tråkigt kan jag tycka.. har ni några idéer/förslag? Har ej monterat det än så jag kan fortfarande modifiera det. Det sitter uppe pga den perfekta passformen faktiskt :D(y)

[bild] [bild]
Trist kanske, men en vinhylla? :cool:
Om en flaska ryms på bredden.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Trist kanske, men en vinhylla? :cool:
Om en flaska ryms på bredden.
Finns även riktigt smala vinkylar ;)
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Nu har bänkskivorna äntligen kommit :) Gillar den skarpt! Köksön var bara att montera.
[bild]
[bild]

För att kunna montera bänkskivan med hällen så var jag tvungen att bygga ett litet fack till vänster om diskmaskinen. Nu ska vi bara klura ut vad vi ska ha där. Skärbrädor är ett alternativ men då skulle det vara lämpligt med en hylla så man får två fack. Lite tråkigt kan jag tycka.. har ni några idéer/förslag? Har ej monterat det än så jag kan fortfarande modifiera det. Det sitter uppe pga den perfekta passformen faktiskt :D(y)

[bild] [bild]
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Nu har bänkskivorna äntligen kommit :) Gillar den skarpt! Köksön var bara att montera.
[bild]
[bild]

För att kunna montera bänkskivan med hällen så var jag tvungen att bygga ett litet fack till vänster om diskmaskinen. Nu ska vi bara klura ut vad vi ska ha där. Skärbrädor är ett alternativ men då skulle det vara lämpligt med en hylla så man får två fack. Lite tråkigt kan jag tycka.. har ni några idéer/förslag? Har ej monterat det än så jag kan fortfarande modifiera det. Det sitter uppe pga den perfekta passformen faktiskt :D(y)

[bild] [bild]
Snyggt! Går utanför ramen och tänk annorlunda.
Varför inte sätta en spegel där?
Frugan tycker du ska sätta in någon form av belysning och något som drar blicken till platsen, någon form av prydnadsgrej, men viktigt med belysningen säger hon ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Trist kanske, men en vinhylla? :cool:
Om en flaska ryms på bredden.
En vinhylla bredvid diskmaskinen är jag inte helt hundra på :p
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.