Om du inaktiverat dina icke plusenheter och sedan gör en Network heal (rerouting) så borde du få plus funktionalitet på de aktiva enheterna. När du sedan återaktiverar dina enheter som inte har plus så borde inte det påverka. Men jag är osäker.
Smidigast är ju att öka ut ditt nätverk med några ytterligare enheter som stärker upp mesh-funktionaliteten. Det finns också rena repeatrar om man vill spara några kronor.
 
É
Enligt länken står det tolkar jag det som att det jag vill borde fungera... Det knepiga är att mellan motorvärmaruttaget sitter en gammal Z-wave, men eftersom varken den eller huvudenheten oftast nåt uttaget kan man ju tycka att det skulle fungera med en egen "Plus-sträcka", enligt länk:

"Enheter som inte är utrustade med Z-Wave Plus erhåller en konverterad/bakåtkompatibel signal. Så fort signalen konverterats kommer den att föras vidare i bakåtkompatibelt läge. Detta innebär att en signalsträcka med enbart Z-Wave Plus-enheter kommer att föra vidare en Z-Wave Plus-signal, under förutsättning att källan (kontrollenheten) är utrustad med Z-Wave Plus."

Kanske lilytwigs idé kan fungera. Fast hade vart bättre om nån som redan har prylar hade provad detta innan man köper...

Jag har provat att förlänga med de enheter jag har, men det fungerar typ värdelöst. Men kanske beror på hur bra enheter man har. Två av denna fast gamla varianten: (den nya är tydligen inga vidare den heller så verkar försvinna),
https://www.m.nu/brytare/on-off-socket-ip44
En sitter vid carporten och en har jag flyttat omkring lite med skarvslagg till rimliga ställen att ha repeater på men har inte funkar bra.
 
Alltså de fungerar som ett mesh nätverk ändå men inte med plus förbättringar så att säga.
 
É
Ja men eftersom det är räckvidden jag vill ha kan jag inte gå via de gamla som jag märkt inte klarar att nå min enhet. Men eftersom min ”gamla” Zipabox tydligen stödjer Plus så bör det bli bättre räckvidd om Zipabox pratar direkt mot en Plus-enhet.
 
Har du provat att köra zwntut på endast den enheten som krånglar?
 
Hallå alla. Kan nån försöka förklara hur variabel funkar i zipan? Jag har fyra regler där jag använder variabel, men det funkar inte när båda är aktiverade, jag kan bara ha en regel aktiverad. När båda är aktiverade så skickar det meddelande hela tiden. Den ena regeln har jag haft igång ett år utan problem, men när jag la till en ny regel på en ny tempgivare så funkar det inte riktigt.
 
  • Skärmdump av två regler för temperaturnotifikationer med variabler, en för över -15 grader och en för under -18 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump som visar två programmeringsregler för temperaturstyrning med block av kod och variabler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att helt förstå vad du försöker göra, ska inte variablerna ha olika namn, så dom inte konfliktar?
Ska du bara ha värdena 0 och 1, så rekommenderar jag en virtuell switch i stället.
 
Redigerat:
  • Gilla
power650
  • Laddar…
A Asterix_Thn skrev:
Utan att helt förstå vad du försöker göra, ska inte variablerna ha olika namn, så dom inte konfliktar?
Ska du bara ha värdena 0 och 1, så rekommenderar jag en virtuell switch i stället.
Det har du kanske rätt i, i båda fallen. Jag kan ju såklart tänka mig att jag måste ha olika namn, men vad det gäller värdena så har jag ingen anning. Jag har fått hjälp en gång i tiden med regel 1 och 2 på zipato forumet, den regeln har ju funkat utan problem, tills nu när jag gjorde en regel till på en annan temperaturmätare.
 
DennisNorlin DennisNorlin skrev:
Det har du kanske rätt i, i båda fallen. Jag kan ju såklart tänka mig att jag måste ha olika namn, men vad det gäller värdena så har jag ingen anning. Jag har fått hjälp en gång i tiden med regel 1 och 2 på zipato forumet, den regeln har ju funkat utan problem, tills nu när jag gjorde en regel till på en annan temperaturmätare.
Prova att bara döpa om variabeln, det är ju enklast. Det ser ju ut som att du bara har värdena 0 och 1 och då är ju en virtuell switch enklare om man gör om från början, men nu har du ju saker som nästan funkar. :)
 
A Asterix_Thn skrev:
Prova att bara döpa om variabeln, det är ju enklast. Det ser ju ut som att du bara har värdena 0 och 1 och då är ju en virtuell switch enklare om man gör om från början, men nu har du ju saker som nästan funkar. :)
det ska jag prova, men vad menar du med värdena, vad händer med andra värden?
 
DennisNorlin DennisNorlin skrev:
det ska jag prova, men vad menar du med värdena, vad händer med andra värden?
De ger ju variabeln värdet 0 eller 1 beroende på temperaturen och det blir ju samma som att sätta en switch av eller på.
 
Var tidigt på tåget med zipato /Knx och allt funderade bra. Men någonstans blev det en herejusses förändring och tror dom gick över till Java. Allt krasade väldigt ofta och ingenting gick att få backup på. Hur fungerar det nu. Både till er som orkade ut och er nya. Själv kör jag idag domoticz som är mycket flexibelt och stabilt hjärtan till er som jobbar på med zipato. Allt vore underbart om allt som dom har sagt skulle fungera. Då vore nog alla andra system i skuggan.
 
T Tomas Andersson skrev:
Var tidigt på tåget med zipato /Knx och allt funderade bra. Men någonstans blev det en herejusses förändring och tror dom gick över till Java. Allt krasade väldigt ofta och ingenting gick att få backup på. Hur fungerar det nu. Både till er som orkade ut och er nya. Själv kör jag idag domoticz som är mycket flexibelt och stabilt hjärtan till er som jobbar på med zipato. Allt vore underbart om allt som dom har sagt skulle fungera. Då vore nog alla andra system i skuggan.
Hallå Tomas. Själv började jag med Zipato 2015 och installerade det till en kompis i en nybyggd villa, jag hade läst på lite om Zipato innan jag köpte grejor och visste lite innan att Zipato hade lite strul med stabiliteten, men valde ändå att köra på, och visst fick jag då och då köra dit till min kompis och ändra och fixa lite, men efter nåt år så minskade problemen och stabiliteten blev bättre och bättre.

Och året därpå 2016 så köpte jag min egen zipabox med 433 modulen och installerade det i mitt hus. Och idag har jag runt 65st zwave prylar installerat i huset. Jag tycker att ”Zipato-systemet” blir stabilare och stabilare, men fortfarande är där ibland några grejor som blir fel hos Zipato och dess användare. Men som jag är och som jag tänker så finns inte det ”perfekta” systemet/tillverkare/styrboxar, möjligtvis KNX, men det är för stor skillnad att jämföra.

Många av er känner säkert till oxå att Zipato tar ju betalt för sina grejor och support och sådant numera, vilket dom inte gjorde i början. Jag tycker det är helt okey att dom tar betalt för vissa saker om man nu vill köpa dom extra sakerna. Men vet med mig att det blev ett jävla liv på zipatoforumet.
Det ända som jag kan kanske tycka är konstigt är att man måste betala extra för ”backup” av sina enheter och regler som man har skapat.

Jag ska tillägga oxå att jag har behövt byta ut min zipabox en gång för den var kass, men fick en ny direkt av min återförsäljare.

Jag skulle kunna skriva mycket mer om mig och mina grejor och om Zipato osv, men orkar inte. Får ta och skriva lite då och då:D.

Jo, en grej kom jag på oxå nu. Redan när jag började läsa om Zipato så tänkte jag: ”aldrig köra Zipato som ett inbrottslarm/brandlarm, utan enbart belysning och enkla styrningar. Jag anser att det är inte tillräckligt säkert att köra Zipato som ett larm. Jag kör vanderbilt SPC som inbrott/brand - larm, vilket jag är mycket mycket nöjd med. Jag har skapat en ”viss” kommunikation/styrning mellan zwave och SPCn och det funkar skitbra.

Tack för mig så länge.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Var i kontakt med Zipato idag.
Zipabox 2 produceras just nu och kommer finnas tillgänglig i handeln i december. Ska bli intressant!
 
Den (zipan 2) tror jag blir riktigt bra. Zipaboxen 1 har ju varit bra och stabil änsålänge. Jag väntar spänt på appen som förhoppningsvis kommer snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.