C
R Rolle85 skrev:
förutom själva underhållet som ska bli minimalt med PVC antar jag?
Jag ger mig ändå in i underhållsaspekten :whistle:
I vår BRF har vi PVC-fönster från 80-talet, då de också var populära under en period. Bågar och karmar har hållt sig hyfsat fräscha, så på det sättet har de varit underhållsfria. Däremot har en del gummidetaljer gjort sitt och det är omöjligt att få tag på passande ersättare. En del strul med Dreh-kipp-mekanismerna, mycket beroende på fönsternas storlek/tyngd. Där går det att beställa reservdelar direkt från Tyskland. Men framför allt har det varit extremt svårt att hitta någon som är villig att ta sig an nödvändiga reparationsjobb. Ingen verkar jobba med något annat än nyförsäljning av PVC. Så det är i princip slit-och-släng som gäller. Vilket förvisso i viss mån så klart även gäller träfönster nuförtiden.
 
  • Gilla
yllamon
  • Laddar…
kanske har pvc fönstrena blivit bättre idag än de på 80-talet?
 
C
R Rolle85 skrev:
kanske har pvc fönstrena blivit bättre idag än de på 80-talet?
På vilket sätt då, menar du?
Det är ingen konstigt med att t.ex. tätningslisterna är slut efter 20 år. Problemet är att profil och gummidetaljer inte följer någon standard, så det går inte att få tag på nya som passar.
 
Och det är ingen skillnad mot träfönster. Gäller bara att ha en tillverkare så man kan få ersättningsdetaljer
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Och det är ingen skillnad mot träfönster. Gäller bara att ha en tillverkare så man kan få ersättningsdetaljer
Utåtgående träfönster behöver du väl inget annat än en vanlig V eller P list till?
 
Jo om det ska vara helt tätt, men visst är krav för regntäthet inte lika stor
 
C
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Och det är ingen skillnad mot träfönster. Gäller bara att ha en tillverkare så man kan få ersättningsdetaljer
Finns ingen garanti att tillverkaren har ersättningsdelar för 20 år gamla fönster, eller att tillverkaren ens finns kvar.
På träfönster är det mindre variation på hur spåren för listerna ser ut, och i värsta fall kan man modifiera fönstret, limma eller häfta. Men framför allt finns det gott om företag som jobbar med underhåll av träfönster.
 
R Rooney skrev:
Har haft pvc-fönster i 6 år och är supernöjd. Inget att anmärka på, dessutom halva priset jämfört med träfönster och slipper underhåll.
Förvånad att inte fler väljer pvc-fönster.
Var beställde du dina fönster?
 
anki64 anki64 skrev:
Var beställde du dina fönster?
Från ett lokalt företag här i Norrköping.

Är fortfarande lika nöjd kan jag tillägga. :)
 
R Rooney skrev:
Från ett lokalt företag här i Norrköping.

Är fortfarande lika nöjd kan jag tillägga. :)
Vad hette dom? Hur var priset?
 
anki64 anki64 skrev:
Vad hette dom? Hur var priset?
Företaget heter Heral. Mina fönster heter Salamander Streamline.

Priset minns jag inte riktigt nu. Det är ju 7-8 år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.