S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer!
Hustrun ställer upp fönstret och drar ner rullgardinen i sovrummet varje kväll utan problem. Krukväxten och det lilla fotot av barnen står kvar utan problem. Och blåser inte omkull, för öppningen är i överkant fönster.
Och våra polska trä-fönster med dreh/kipp är extremt täta och bra.
Till skillnad från vanliga svenska fönster så har de två tätningslister rut hela fönsterbågen, inte bara en.
Ibland är faktiskt inte svenskt = världsbäst.
Antagligen är de felmonterade eller så är det fel modell för vårt hus. Jag säger inte att det är dåligt för att det är polskt. Menar bara att man ska kolla på detaljerna. Och jag vet inte vad det är för fabrikat. ☺️

Översiktsbild av ett fönster inifrån ett rum med rosa väggar, osäker montering eller modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursäkta den dåliga bilden!
 
S
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Angående rullgardin så kan man montera det på fönsterramen om man vill, då följer den med när man öppnar
Hur menar du?
 
Så här menar han gissningsvis
 
  • Öppet takfönster med vridhandtag och delvis dragen gardin, utsikt mot byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
S Strumpberg skrev:
Antagligen är de felmonterade eller så är det fel modell för vårt hus. Jag säger inte att det är dåligt för att det är polskt. Menar bara att man ska kolla på detaljerna. Och jag vet inte vad det är för fabrikat. ☺️

[bild]
Ursäkta den dåliga bilden!
Oj, hur tunna väggar har ni?
Normalt monterar man ju fönstren i liv med väggens yttersida.
Så här ser det ut hos oss när fönstret är öppet i vädringsläge:
Fönster öppet i vädringsläge med synlig trävägg och ytterlandskap, inomhusutsikt med böcker och dekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Mer normalt är väl att fönstren är i liv med utegipsen/vindduk. Med träfasad så tillkommer gles 28mm och panel 22mm = 50mm, man gör alltså en smyg med 50mm djup, då kommer fönstrens karm att omges av stommens isolerade väggar.

Sätter man dem i liv med panelen så kommer 50mm av karmdjupet att sitta utanför den isolerade väggen.

 
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, hur tunna väggar har ni?
Fönstret på bilden vetter mot balkongen så det kanske är annorlunda mot resterande. På undervåningen är det tjocka väggar. Fast där har vi altandörr att vädra med.
 
S
Snailman Snailman skrev:
Mer normalt är väl att fönstren är i liv med utegipsen/vindduk. Med träfasad så tillkommer gles 28mm och panel 22mm = 50mm, man gör alltså en smyg med 50mm djup, då kommer fönstrens karm att omges av stommens isolerade väggar.

Sätter man dem i liv med panelen så kommer 50mm av karmdjupet att sitta utanför den isolerade väggen.

[media]
Låter som ett framtida projekt att flytta fönstren. :D
Nu ska jag lämna tillbaka tråden jag kapat. :oops:
 
Snailman Snailman skrev:
Sätter man dem i liv med panelen så kommer 50mm av karmdjupet att sitta utanför den isolerade väggen.
Och vad skulle det ställa till med för ont?
Nej, skall man vara någorlunda traditionell så sätter man fönstren med utsida karm i liv med panelen!
 
Snailman
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Dörrar vill man skall öppnas utåt för att det tätar bättre när de blir utsatta för vind och vattnet riskerar inte att bli stående mot tärningarna. Inget sådant problem med inåtgående fönster?
 
Snailman
R Robert-san01 skrev:
Dörrar vill man skall öppnas utåt för att det tätar bättre när de blir utsatta för vind och vattnet riskerar inte att bli stående mot tärningarna. Inget sådant problem med inåtgående fönster?
Mina fönster / pvc dörrar har tre tätningslister och om det kommer in vatten innanför den första tätningslisten så finns det dräneringshål i karmen med kanaler som leder ut vattnet genom hål på utsidan av karmen.

 
  • Gilla
Pontus95
  • Laddar…
S
Coolt!! Nu vet jag vad det är för hål i fönstret/ramen/karmen/enhörningen/vad det nu heter. :)
 
R Robert-san01 skrev:
Dörrar vill man skall öppnas utåt för att det tätar bättre när de blir utsatta för vind och vattnet riskerar inte att bli stående mot tärningarna.
Som sagt, i Tyskland är utedörrarna inåtgående men de kanske ha aldrig vind och väder?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Som sagt, i Tyskland är utedörrarna inåtgående men de kanske ha aldrig vind och väder?
Nja, kanske det snarare är för att man skall kunna öppna dörren
även om det snöat och blåst upp meterhöga snödrivor utanför dörren.
 
Jag var och hälsade på hos ett par i Sydeuropa i sommar. En dag kom det en rejäl horisontell skur och vi fick en stor pöl i hallen. Utåtgående dörr hade kanske klarat sig bättre vid kass tätningslist?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.