Bra jobbat
 
SC Aero SC Aero skrev:
Bra jobbat
Tack så mycket :D
 
G Grim Pedersen skrev:
Ingen risk för kondens då när den kalla luften möter den varma ovanför plasten?
Du har redan svarat själv! Ovanför plasten=ovanför ångspärren;)
 
  • Gilla
bunka och 1 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Ännu en slitsam dag. Svallat och pappap baksidan och satt dom mindre takstolarna till att sen bygga ihop uterummet med taket.
Självklart vill man bygga ihop även uterums taket innan man pappar men nu regnar det ofta tycker jag så nu chansar man inte och det blev för mkt jobb att hinna med allt på en dag.
Jättesnyggt! Vilken energi du har och du har inte valt de lättaste konstruktionerna heller!
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Nu har hela huset svall och papp iaf.
Det sista blev uterummet med ryggåstak.

Ska limmas upp block så att järn stolpen i mitten byggs in.
 
  • Uterum under konstruktion med ryggåstak, oinredda väggar av tegel och synlig trästomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med halvfärdigt uterum med ryggåstak, synliga träreglar och takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under konstruktion med svall och papp, inklusive ett uterum med ryggåstak och centralt stålstolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbyggnad av uterum med takstolar täckta av svart och rött takpapp, synlig isolering, i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbyggnad av ett uterumstak med svart takpapp och träkonstruktion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med svart takpapp och vit isolering vid en skogsbryn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 11 till
  • Laddar…
Hög tid nu att börja måla takfots brädor, vindskivor och underslag.
28mm istället för 22mm ger det där lilla extra (y)
 
  • Träbrädor staplade inför målning, med två burkar färg bredvid, i en oavslutad byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Hög tid nu att börja måla takfots brädor, vindskivor och underslag.
28mm istället för 22mm ger det där lilla extra (y)
I det långa loppet är det ju sånna här "små" saker som ger det lilla extra. Det kostar inte många kronor mer per meter att köra 28 men resultatet blir "lite mer massivt", eller "lite fräschare" osv. Summeras upp rätt fort för att ge ett gediget och när exklusivt resultat. Fortsätt kämpa :strong:
 
  • Gilla
Björn 77 och 1 till
  • Laddar…
G Grim Pedersen skrev:
I det långa loppet är det ju sånna här "små" saker som ger det lilla extra. Det kostar inte många kronor mer per meter att köra 28 men resultatet blir "lite mer massivt", eller "lite fräschare" osv. Summeras upp rätt fort för att ge ett gediget och när exklusivt resultat. Fortsätt kämpa :strong:
Så sant:)
Tack! du ger mig motivation som kan behövas nu när vädret har vänt över en natt haha
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Hög tid nu att börja måla takfots brädor, vindskivor och underslag.
28mm istället för 22mm ger det där lilla extra (y)
Är du sponsrad av Alcro?:p
 
  • Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Är du sponsrad av Alcro?:p
Haha nej verkligen inte. Jag blev en av alla andra stackare i detta landet som råkade ut för den svin dyra färgen men man måste ju ha det :crysmile:
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Hög tid nu att börja måla takfots brädor, vindskivor och underslag.
28mm istället för 22mm ger det där lilla extra (y)
Kan jag intyga. Håller på med underslag nu. 22-orna användes på ett gästhus pga utseendet. 28-orrna hade sett klumpiga ut. Lättare att få till 28-or eftersom de är stabilare. Många slopar underslagen och målar råsponten, men det blir aldrig snygg. Råsponten torkar ojämnt så det blir olika spalter mellan dem. Nu har ni väl lite svalare, så det är mer drägligt.:)
 
T Toddep skrev:
Så sant:)
Tack! du ger mig motivation som kan behövas nu när vädret har vänt över en natt haha
Du får tänka på hur glad din gräsmatta blir också :) Men nu är ju taket tätt och väggarna uppe, så du borde väl vara rätt "trygg" inför hösten?

Det härliga med stenstomme är ju att vatten inte är ett jätteproblem :cool:

Längtar bara mer och mer till sommaren när det (med största sannolikhet) blir garage i Ytong :D
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Kan jag intyga. Håller på med underslag nu. 22-orna användes på ett gästhus pga utseendet. 28-orrna hade sett klumpiga ut. Lättare att få till 28-or eftersom de är stabilare. Många slopar underslagen och målar råsponten, men det blir aldrig snygg. Råsponten torkar ojämnt så det blir olika spalter mellan dem. Nu har ni väl lite svalare, så det är mer drägligt.:)
Jag har bara 2 mindre gavlar så där tänkte jag ha råsponten synlig under sen resten köra med profil panel. Bilder kommer sen
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Haha nej verkligen inte. Jag blev en av alla andra stackare i detta landet som råkade ut för den svin dyra färgen men man måste ju ha det :crysmile:
Kollade årets tester på Folksam innan jag köpte. Det varierar över tid vem som är bäst. Målade underslag på ett hus 2001 (sålde det 2012). Det har tvättas 2-3 ggr men aldrig målats om. Ang vinskivor. Jag kör formplywwod och tätar kanterna. Sedan klär jag med plåt så droppkanten ligger under plywooden. Samma här, har aldrig målat en vindskiva.
 
:cool::cool:
G Grim Pedersen skrev:
Du får tänka på hur glad din gräsmatta blir också :) Men nu är ju taket tätt och väggarna uppe, så du borde väl vara rätt "trygg" inför hösten?

Det härliga med stenstomme är ju att vatten inte är ett jätteproblem :cool:

Längtar bara mer och mer till sommaren när det (med största sannolikhet) blir garage i Ytong :D
Jodå det känns ju tryggt med tätt tak men ännu bättre med pannor på så man kan lämna tillbaka ställningen som står och tickar pengar :rofl:

Kul med garage i ytong. Lite mer lagom projekt
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.