@fsn

Jag och sambon håller precis på att bygga vår första altan. Såg bilden på hörnet/ramen som du hade gjort och det var ju jättefint! V
Vi är riktigt dåliga på att gera så din lösning blir toppen. En frågan bara, hade du en större storlek på trallen till "ramen" än den vanliga trallen? La du ramen först och sen trallen eller la du trallen först?

Blev två frågor såg jag nu :D
 
F
P Paulina123 skrev:
@fsn

Jag och sambon håller precis på att bygga vår första altan. Såg bilden på hörnet/ramen som du hade gjort och det var ju jättefint! V
Vi är riktigt dåliga på att gera så din lösning blir toppen. En frågan bara, hade du en större storlek på trallen till "ramen" än den vanliga trallen? La du ramen först och sen trallen eller la du trallen först?

Blev två frågor såg jag nu :D
Det är samma storlek 28x120.

Jag la inifrån och höll koll på att det blev jämnt, dvs att det inte blev kilformat om ni förstår hur jag menar. Sen så kapade jag reglarna efter sista trallen.

Har man inte möjlighet att styra det så att man kapar reglarna så blir det ju nästan alltid en längdklyvning på en trall och så här spontant så hade jag lagt den eller eventuellt om det blir två klyvda trallbrädor för att inte få en smal slask inåt. Dvs, jag hade börjat utifrån men det kan debatteras, inte säker på att det är rätt.

Gavlarna däremot låter jag alltid hänga ut och kapar på plats med sänksågen för en rak linje.
 
Redigerat:
J
Att lägga utifrån och in får väl räknas som normalt förfarande eftersom man inte vill ha en 3cm bräda längst ut där man ser den mer och den är mer ömtålig.

Ett alternativ är ju att lägga ut allting först, mäta hur många mm som blir kvar (säg 40mm) och sprida ut bland alla brädor så klyver man inte en enda.

Jag röstar på utifrån och in och mäta lite grovt i förväg så man kan parera en onödigt liten slask med större mellanrum
 
  • Gilla
Videnvik och 3 till
  • Laddar…
Skall ni ha en fris (ram runt) så böja med den se inlägg #189 tidigare i tråden, kapa alla bräder på längden och bryt kanten, lava dit all trall och fördela vad som fattas. Mät noggrant på båda sidor så det inte blir en solfjäder!
 
F
L Leif i Skåne skrev:
Skall ni ha en fris (ram runt) så böja med den se inlägg #189 tidigare i tråden, kapa alla bräder på längden och bryt kanten, lava dit all trall och fördela vad som fattas. Mät noggrant på båda sidor så det inte blir en solfjäder!
Vad menar du kapa alla bräder på längden och bryt kanten?

Din sista bild inlägg #189 tycker jag säger allt om varför jag inte vill ha gerade snitt på frisen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad menar du kapa alla bräder på längden och bryt kanten?
Då man kapar trallen mer en (bygg)såg blir det en vass kant i ändan av brädan, då är det lämpligt att fasa den några mm med en rasp, jag använde en masinhyvel. Annars är det risk att man slår i en tå när trallen rest sig någon mm.
Denna gering är under ett takutsprång och har varit i skugga större delen av tiden. Det är 3,5 år sedan trallen lades.

OBS. Använd inte linolja på trall den blir svart på ett år! Använd cyntetisk olja t.ex. Butinox.

Trallbrädor med en fasad kant ligger under ett takutsprång, uppvisande gering och ingen svärta trots ålder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Som amatör tycker jag att det är enklast att lägga inifrån och ut istället och anpassa regeln/reglarna längst ut så att jag slipper klyva alls. D v s börja inifrån med en hel, säkerställa att trallen läggs rakt löpande och slutligen justera yttersta regeln när man börjar närma sig den för att slippa klyva längst ut. För att slippa justera yttersta regeln genom kapning har jag istället löst det så att jag monterat en "extra" regel ytterst med eventuella distanser mot befintlig ytterregel för att den ska passa perfekt mot en hel yttersta bräda.

/Krille
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
F
K Krille4 skrev:
Som amatör tycker jag att det är enklast att lägga inifrån och ut istället och anpassa regeln/reglarna längst ut så att jag slipper klyva alls. D v s börja inifrån med en hel, säkerställa att trallen läggs rakt löpande och slutligen justera yttersta regeln när man börjar närma sig den för att slippa klyva längst ut. För att slippa justera yttersta regeln genom kapning har jag istället löst det så att jag monterat en "extra" regel ytterst med eventuella distanser mot befintlig ytterregel för att den ska passa perfekt mot en hel yttersta bräda.

/Krille
Gör likadant i den mån det går och tycker absolut det är att föredra. Dock inte alltid man har den möjligheten.

Sen lägger jag sällan ändträ mot kant utan rensågar där det är möjligt med sänksågen.
 
Hej,
Suttit och läst en del i denna tråd samt lite andra sidor angående rekommendation av storlek på skruv till 34x145 trall, räcker verkligen 4.8x75 skruv eller skall man gå upp i dimension? 56x115?

Skall bygga 2st tralldäck (20+26m2) på Åland där vi har sjötomt och så påfrestande klimat emellanåt. Ena däcket kommer att plintas o borras i berg och fästas mot en nybyggd bastu , den andra kommer ligga på trädgårdsplattor mot ett mindre hus. Gissar att det är A4 som gäller för båda byggena?

Må bäst!

Patrik
 
F
P Patrik_F skrev:
Hej,
Suttit och läst en del i denna tråd samt lite andra sidor angående rekommendation av storlek på skruv till 34x145 trall, räcker verkligen 4.8x75 skruv eller skall man gå upp i dimension? 56x115?

Skall bygga 2st tralldäck (20+26m2) på Åland där vi har sjötomt och så påfrestande klimat emellanåt. Ena däcket kommer att plintas o borras i berg och fästas mot en nybyggd bastu , den andra kommer ligga på trädgårdsplattor mot ett mindre hus. Gissar att det är A4 som gäller för båda byggena?

Må bäst!

Patrik
4,8x75 är utmärkt till 34mm trall och jag hade inte valt nåt annat än A4.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
J
P Patrik_F skrev:
Hej,
Suttit och läst en del i denna tråd samt lite andra sidor angående rekommendation av storlek på skruv till 34x145 trall, räcker verkligen 4.8x75 skruv eller skall man gå upp i dimension? 56x115?

Skall bygga 2st tralldäck (20+26m2) på Åland där vi har sjötomt och så påfrestande klimat emellanåt. Ena däcket kommer att plintas o borras i berg och fästas mot en nybyggd bastu , den andra kommer ligga på trädgårdsplattor mot ett mindre hus. Gissar att det är A4 som gäller för båda byggena?

Må bäst!

Patrik
Hej!
Du ska ha 75mm långa trallskruv. Anledningen är att gängorna på skruven ska ta i skruvregeln och inte ha fäste i både trall och skruvregel. Då kan trallen röra sig oberoende av regeln. Diametern är tämligen oväsentlig.

Se bild. Här har jag lagt 55mm rostfri och 80mm C4 mot 28mm trall. I ditt fall skulle man kunna översätta bilden till 34mm trall, 75mm rostfri och 100mm C4. Den längre skruven har man ingen som helst nytta av.

Och du ska ha A4 eftersom det är kustnära. Alla ska alltid ha rostfria (inte C2, C4) eftersom de inte går av utan nöjer sig när fuktigheten drar i trät.

Två trästycken med en 55mm skruv ovanpå och en 80mm skruv genomträngande, illustrerar rekommenderade längder för trallskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
engs
Har köpt trall nu precis, plockat ihop ”resterna” för att hitta de fina som var kvar på en väldigt urplockad brädgård vad gäller tryckt.

De känns väldigt torra och lätta. Vad för mellanrum är lämpligt då?
 
engs
12-14% fukthalt enligt en fuktmätare jag har på en ny snittyta mitt i en trall.
 
Skadad thermowood planka med ruttnande och bortfallande trä bitar på en verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thermowood som ruttnat efter ca: 10år.
 
  • En thermowood-planka som visar tecken på förruttnelse placerad på en tegelgångsväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Arg
Styrman och 2 till
  • Laddar…
Jag drack en öl igår innan jag skruvade på trallen så skruvlinjerna är inte direkt fina och inte en del går lite snett. Ca 20m2. Kommer det se ännu värre ut om jag gör om med massa hål eller drar de ihop sig bra? Blött virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.