N Noseone skrev:
Ingen markduk under?
Fastighetsägaren sa tvärt nej då det skulle förstöra gräset. Men jo en duk är stiftad på ramen under trallen (y)
 
Mazen Mazen skrev:
Fastighetsägaren sa tvärt nej då det skulle förstöra gräset. Men jo en duk är stiftad på ramen under trallen (y)
Hur tänker fastighetsägaren då? Gräset kommer ju förstöras under altanen ändå? Gissar din vän hyr?
 
Mazen Mazen skrev:
Inte mitt hus, men en kär vän som jag länge vilja hjälpa med en uteplats.. 2 dagar och 12 timmar senare. Bara spaljen/staketet kvar när lokala Bolist får in 22x95 igen.
[bild]

[bild]

Men gud vad jag saknar en sänksåg ;)
Förr eller senare är du värd en..
Och hellre förr än senare då ;) (y)
Snyggt jobbat.
 
SysterNett SysterNett skrev:
Hur tänker fastighetsägaren då? Gräset kommer ju förstöras under altanen ändå? Gissar din vän hyr?
Jepp!
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Förr eller senare är du värd en..
Och hellre förr än senare då ;) (y)
Snyggt jobbat.
Tackar! Det blir en vända till det apoteket i eftermiddag ..
 
Dom hemma"täljda" fodren är på plats, både uppe och nere.
De uppe målades om ytterligare en gång, nu i "antikvit" som matchar de köpta salningarna samt fabriksmålade listerna.
Kan nog bli ett lager färg på de 2 nere framöver snart.. ;)
Vy genom fönster med vita "hemmatäljda" foder och utsikt över balkong och sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvätta bör man göra om man ska måla om...
Handlade PrickBort och Målartvätt, och säljaren på Nordsjö försökte sälja på mig en lågtrycksspruta där, men nej nej, jag ska ju bara tvätta och måla 2 mindre takfötter, så jag drog till Bilbuttericks istället, och handlade spruta och rotborste med förlängare.
Ny rotborste med förlängare på ett granitgolv i en butik, omgiven av suddiga bilder av personer i rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väl hemma så upptäcker jag att jag lyckats köpa en redan trasig spruta, som läcker.
Och jag kan väl erkänna att det inte alls varit otrevligt med en spruta med längre sprutrör och slang så man slipper få allt på sig i motvinden (japp, de va motvind i alla riktningar!) :)
Orange lågtrycksspruta med svart lock och slang på grusunderlag, använd för att tvätta takfötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag ska sprutan bytas, ev mot en med längre sprutmunstycke. :geek:
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Tillverkat samt använt något hundratal plugg. Nästan klar med den delen nu. På trädäcket. Insynsskyddet kvarstår dock, men nu har jag slut på virke.
 
  • Byggarbetsplats med verktyg och material på ett halvfärdigt trädäck under blå presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Inget på mitt eget, men helgens Airbnb-vistelse med kompisarna var ändå en inspirationskälla till hur man också kan göra. Känns som att denna husägare är mer allergisk mot finish än den förre ägaren till mitt fritidshus. Denna trall var ett av de mer intressanta exemplen. Notera dubbelskarven.
Trall med ovanlig dubbelskarv på en veranda omgiven av ett trästaket i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
oestlund
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Inget på mitt eget, men helgens Airbnb-vistelse med kompisarna var ändå en inspirationskälla till hur man också kan göra. Känns som att denna husägare är mer allergisk mot finish än den förre ägaren till mitt fritidshus. Denna trall var ett av de mer intressanta exemplen. Notera dubbelskarven.
[bild]
Inte bara dubbel utan generalskarv ;)
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Städat i korskopplingspanelen hos föräldrarna efter att åskan var lite närgången....

Stökig korskopplingspanel med trassliga kablar och synliga överspänningsskydd i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stökig korskopplingspanel med synliga brännskador på väggen och oorganiserade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visade sig att det saknades "säkringar" i överspänningsskyddet för ett av de inkommande trådparen vilket troligen annars hade räddat upp situationen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
tommib
Ouch....

Men vad sysslar dina föräldrar med egentligen? Varför har de ett helt telestativ hemma?
 
Altanbygget går framåt. Kryssmätning är en ovan sysselsättning, men när man får koll på det fungerar det bra. Däremot visade det sig att vi haft för stor tilltro till murarna (från 60-talet) så den högra, smalare sektionen hamnade för när teglet och fick flyttas 1 cm vilket fick konsekvenser för den första delen som vi annars fått i bra linje. Men det löser vi med trallen:crysmile: och överhänget.
Den större, djupare delen får två delar för att slippa skarvar. Tremeterslängder blir bra här. Den smalare delen räcker 4,2 metersbitarna bra till.
 
  • Trästomme till altan under konstruktion intill en tegelhusvägg och ett fönster, verktyg syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående altanbygge med omonterad trall och grundläggning nära rödtegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ouch....

Men vad sysslar dina föräldrar med egentligen? Varför har de ett helt telestativ hemma?
Jag drev en firma där för längesedan och jobbade också med att designa tele-/data nät så något annat än ett riktigt stativ var ju helt otänkbart. Det behövdes ju många telelinjer på den tiden för att få någon vettig bandbredd :crysmile:

Hoppas nu bara att Skanova kan se till att inte glömma sätta i säkringar igen...
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Kapat plugg och slipat, slipat och slipat. Har nog slipar cirka 95% av allt, är och Slipmomentetdet hsr nog tagit runt åtta timmar...det överlägset tråkigaste i det här bygget. Måste skaffa en fetare slipmaskin om det blir fler byggen!
 
  • En slipmaskin och en grön slipmaskinsslang på ett nyslipat trägolv vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
elmontören och 3 till
  • Laddar…
Diskmaskinen började slarva igår..
Ja ja den är +10år så visst.

Hittade en som verkade uppfylla våra önskemål på Eleganten.

Slog till och körde hem den.
Ny diskmaskin fortfarande i förpackningen på trätrall utomhus, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ur med gamla trötta..
Ny diskmaskin halvt installerad i kök med öppna skåpsluckor och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När nya var avemballerad och halvvägs in upptäckte frun detta.
Skada på vit front av ny diskmaskin med synlig buckla, placerad på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:rolleyes:

Försökte ringa vilket såklart inte gick, tillbaka till stan och reklamera.. Vi köpte ju så klart sista och enda exemplaret. Slutade med ny maskin beställd och vi använder denna så länge. Rätt tyst och en röd prick på golvet är skillnaden så här långt, hoppas den torkar ffa. plast (zeolith) bättre.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.