R
Har ägnat sommaren till att byta panel från liggade till stående.
Enda skada pga fukt är vid fönster och knutar.
Den gamla panelen var utan luftspalt.
De hade satt vindpapp på bägge sidorna om isoleringen som var mineralull. Den gamla vi ndpappen är ca dubbelt så tjock som den som jag har köpt nu.
 
T totalpeter skrev:
Ingen som sagt att de blir vaccum men luftomsättning blir allt för låg vilket flera undersökningar jag länkat till visat även vid träfasad.

Sedan visar dom att de handlar om tryckskillnader med men de nekar ju du till med vilket är märkligt
Ok så nu säger du helt plötsligt att det är en luftomsättning fast nu är den för låg.
Nyss var det ingen luftning alls.
Vad ska jag nu tro är det en luftning med bara vertikala ribbor eller inte ?
Sen beror det på vad du har för panel, många paneler har spår på baksida och då får du automatiskt in luft.
 
T totalpeter skrev:
Jag har länkat till massor av olika studier.

En del av dom är utförda på putsfasader men de var ju mest för att visa att tryckskillnaden är de viktiga i en luftspalt och att luftomsättning inte är fullgod med horisontell läkt.
Min tolkning av Totals alla inlägg och de dokument (den "forskning") han länkar till:
Detta är ren beställningsforskning, betald av någon del av byggbranschen, vilket tyvärr är mycket vanligt nu för tiden, då staten knappt har råd att finansiera oberoende forskning.
Om jag får göra en snabb gissning, så vill husbyggarna ha siffror "fakta" på hur snålt man kan bygga utan att få samma förödande resultat som Myresjöhus skapade och som de blev fällda för i HD år 2015.

Det här med lufttryck, tryckskillnader och tryckutjämning: Hur kommer det sig att den öppna luftspalten inte utjämnar sitt övertryck/undertryck direkt mot uteluften, det är ju helt öppet dit?
Och då blir luftspalten helt verkningslös enligt Total, för det är ju tryckskillnaderna som driver fuktskadorna, eller hur Total?

Det kan väl inte tänkas att luftspaltens funktion är just det uppenbara, att förhindra att inträngande regndroppar skall komma i kontakt med, och tränga in i, den bärande väggkonstruktionen?
Om sedan denna väta torkar ut fort eller långsamt spelar inte någon större roll.
Och de siffror som refereras är ju helt makabra: 30 omsättningar/timme och annat nys.
Helt laboratorieskapade siffror utan någon relevans i verkligheten!
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som att träguiden är inne på din linje KnockOnWood. Här ett citat därifrån.
Lockläktspanel var den vanligaste vertikala panelen i Sverige fram till 1970-talet då lockpanelen (timmermanspanelen) blev vanlig även på bostadshus. Lockläktspanelen, som spikas på ett horisontellt bärverk, spikläkt, kräver luftning även i vertikalled. Tidigare har man ansett att springorna mellan panelbräderna svarar för denna luftning. På senare tid har man fört ut spikläkten från stommen genom att lägga in luftningsläkt. Det har den fördelen att vatten som tränger in bakom lockläkten inte kan bli stående på spikläkten och tränga in i väggen. Ett alternativ är att utforma spikläktens översida lutande ut mot panelen.
"https://www.traguiden.se/konstrukti...ng/utvandig-bekladnad/staende-utvandig-panel/

Tänker speciellt på att dom skriver om att " Ett alternativ är att utforma spikläktens översida lutande ut mot panelen.
Det vill säga så att vattnet rinner bort från vindpapp och isolering.
Men självklart är det väl så att om en blöt panel ligger direkt mot vindpapp och isolering och det dessutom råder ett undertryck får än mer fukt att tränga in i väggen.

Det enda jag kan hitta i alla rapporter är att om man flyttar ut fasaden från resten av väggen är den inte längre inblandad i tryckskillnaden och det är det som är poängen. Tryckskillnaden består men nu längre in i väggen innanför en ibland blöt panel, mellan väggens insida och vindpappen. En stor luftspalt är sedan bra för god ventilation och snabbare upptorkning.

Det enda jag har svårt att förstå är att inte även en liten luftspalt skulle klara av den tryckutjämning som bilden berättar om. Var kommer den stora tryckskillanden ifrån som kräver en så stor luftspalt som 20 mm mellan varje bräda. Jag kan hur jag än försöker inte heller hitta något i artiklarna som påstår något annat. Visst står det om trycskillnader men det problemet är löst när panelen flyttas ut. En stor spalt är sedan till för god lufväxling och inte för tryckutjämning.

/Mats
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Men vad bra! Då är vi ju överens trots att jag inte kan något om grunderna i byggfysik. Vad du nu vet om vad jag kan? På vilket sätt nu byggfysik skulle skilja säg mellan annan fysik och våra naturlagar. Det jag sist skrev sist var väl helt i linje med vad du nu skrev.

Men det viktigaste för dig verkar vara att göra klart för oss andra att vi inget kan och inget begriper. Varför måste man inleda ett nytt inlägg så. Det är väl bara att fortsätta argumentera saken och låta personen vara. Du får gärna säga att DU tycker att jag har fel i mina argument men inte att jag inget förstår för det är helt enkelt inte sant. Forumet är väl till för att husägare ska kunna utbyta erfarenheter och hjälpa varandra. Det är inte ett branschforum för byggnadsingenjörer och här kommer alltid att sägas saker som inte är efter boken. Och så måste det få vara och ingen ska behöva dumförklaras men däremot kanske korrigeras.

/Mats
 
  • Gilla
Beretic och 2 till
  • Laddar…
Jag har rensat en lång rad inlägg från en tidigare avstängd medlem som hade registrerat sig under nytt användarnamn. Medlemmen är nu avstängd även under sitt nya användarnamn.
/Moderator
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Egentligen är man dum som låter sig inledas i diskussion när man märker vart det bär. Men man triggas väl när man blir dumförklarad.

Mats
 
S senmathal skrev:
Egentligen är man dum som låter sig inledas i diskussion när man märker vart det bär. Men man triggas väl när man blir dumförklarad.

Mats
Ja men nu vet du vad du ska tänka på om du behöver putsa någon fasad i framtiden.:D
 
S senmathal skrev:
Egentligen är man dum som låter sig inledas i diskussion när man märker vart det bär. Men man triggas väl när man blir dumförklarad.

Mats
Såg du på vad Ymer la in i #20 det är ju riktigt bra som ytterhörn sett och enkelt att fixa så stadigt man vill också. Var ju lite tidigt så lätt att det försvann i det enorma bruset senare.
 
20 mm luftspalt... Minst :D Men vi får vara snäll och tänka på att han faktiskt kan läsa vad som skrivs.

Mats
 
Redigerat:
GK100 GK100 skrev:
Såg du på vad Ymer la in i #20 det är ju riktigt bra som ytterhörn sett och enkelt att fixa så stadigt man vill också. Var ju lite tidigt så lätt att det försvann i det enorma bruset senare.
Jo jag såg och kommenterade även lite. Vet inte om det är felritat att nedersta spikregeln går ändå ner mot marken. Sedan missar man möjlighet att spika ihop gavelns och långsidans hörnreglar. Men det går ju att sätta plåtvinklar och skruva ihop dom istället. Det blir nog minst lika starkt och sedan blir det ju en regel mindre.

Men jag ska överväga lite och även väga in att det ska vara så lätt att bygga som möjligt utan att tappa allt för mycket i funktion. Det finns alltid någon liten förbättring man kan göra. Men nu ska jag ut och endera bocka armeringsjärn eller fylla grus mot kantelementen. Gruvar mig mer och mer för gjutningen av plattan.

/Mats
 
  • Gilla
NickeZ
  • Laddar…
S senmathal skrev:
Gruvar mig mer och mer för gjutningen av plattan.
Hur varmt har ni nu?
Här i Halland (jag känner en kille som kör betongbil) gjuter de svintidigt för att slippa den värsta middagshettan, så betongen får härda (brinna?) någorlunda långsamt.
Så kompisen får hämta på betongstationen 03.30 (eller var det 04.30?) på morgonen.
Han sätter i alla fall väckarklockan på 02.00 när han skall jobba. Brrr :(
 
S senmathal skrev:
Jo jag såg och kommenterade även lite. Vet inte om det är felritat att nedersta spikregeln går ändå ner mot marken. Sedan missar man möjlighet att spika ihop gavelns och långsidans hörnreglar. Men det går ju att sätta plåtvinklar och skruva ihop dom istället. Det blir nog minst lika starkt och sedan blir det ju en regel mindre.

Men jag ska överväga lite och även väga in att det ska vara så lätt att bygga som möjligt utan att tappa allt för mycket i funktion. Det finns alltid någon liten förbättring man kan göra. Men nu ska jag ut och endera bocka armeringsjärn eller fylla grus mot kantelementen. Gruvar mig mer och mer för gjutningen av plattan.

/Mats
Nedersta spikregel går ner till nederkant golvbjälklag. Jag hade plintar som grundläggning.
Precis som du säger så använde jag plåtvinklar i hörnen och skruvade.
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur varmt har ni nu?
Här i Halland (jag känner en kille som kör betongbil) gjuter de svintidigt för att slippa den värsta middagshettan, så betongen får härda (brinna?) någorlunda långsamt.
Så kompisen får hämta på betongstationen 03.30 (eller var det 04.30?) på morgonen.
Han sätter i alla fall väckarklockan på 02.00 när han skall jobba. Brrr :(
Det är lite från dag till dag. Under 20 ena dagen och i morgon ska det bli uppåt 27 grader. Men jag har ingen brådis utan väntar tills det blir lite svalare. Som jag förstår är det väl nästan bättre ju sämre väder det är så länge det inte är frost eller ösregn.

Men jag måste få tag på någon som är beredd att ta på sig ansvaret för själva gjutningen. Det törs jag inte göra själv då det ju är kört om något går fel. Får för mig att det krävs en del erfarenhet för att få allt i rätt höjd en bra yta och fall mot golvbrunn o.s.v. Jag ska fråga runt lite och se om jag får napp någonstans. Gissar att det är svårt att få någon firma att ta på sig bara själva gjutningen. Känner lite byggjobbare och kanske någon har erfarenhet av att gjuta. Det behövs ju även lite grejer men det går väl att hyra.

Ymer Ymer skrev:
Nedersta spikregel går ner till nederkant golvbjälklag. Jag hade plintar som grundläggning.
Precis som du säger så använde jag plåtvinklar i hörnen och skruvade.
Ok! Jag ska överväga din variant. Men även den behöver väl isoleras i hörnet utifrån. Inte för att det är något problem. Är 45 mm extra isolering värt jobb och kostnad för ett garage som ska vara 10 grader och lite varmare mekdagar?

/Mats
 
S senmathal skrev:
Det är lite från dag till dag. Under 20 ena dagen och i morgon ska det bli uppåt 27 grader. Men jag har ingen brådis utan väntar tills det blir lite svalare. Som jag förstår är det väl nästan bättre ju sämre väder det är så länge det inte är frost eller ösregn.

Men jag måste få tag på någon som är beredd att ta på sig ansvaret för själva gjutningen. Det törs jag inte göra själv då det ju är kört om något går fel. Får för mig att det krävs en del erfarenhet för att få allt i rätt höjd en bra yta och fall mot golvbrunn o.s.v. Jag ska fråga runt lite och se om jag får napp någonstans. Gissar att det är svårt att få någon firma att ta på sig bara själva gjutningen. Känner lite byggjobbare och kanske någon har erfarenhet av att gjuta. Det behövs ju även lite grejer men det går väl att hyra.



Ok! Jag ska överväga din variant. Men även den behöver väl isoleras i hörnet utifrån. Inte för att det är något problem. Är 45 mm extra isolering värt jobb och kostnad för ett garage som ska vara 10 grader och lite varmare mekdagar?

/Mats
Finns firmor som bara gjuter så det ska inte vara problem att få tag på någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.