Lite komiskt att workingclasshero skriver i princip samma sak som jag samtidigt som jag skriver. Men gillar rävlyans inlägg.... och rävlyan gillar det workingclasshero skriver, men tycker att jag har fel. Det går inte riktigt ihop för mig.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Så här ser det ut hos mig, storsäckar på pall med en liten plasthätta på för skydd mot regn, allt står på en gammal gödselplatta, kör fram med traktor och pallgafflar på den.

[bild]
Du har verkligen organiserat vedhanteringen på ett effektivt sätt, Mycket ved på rätt plats, lätthanterligt med maskinell hjälp. Jag har personligen inte behov av den här mängden ved och min förvaring kommer att bli mindre än den här. Att lastpallar kan användas tar jag med mig i tänket kring min vedförvaring, Tack för bild!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi amatörer, som inte har så där jättestort vedbehov, väljer väl att
  • Stapla veden i vedskjul, med tak, och med gles panelning på väggarna så luften får fullt tillträde,
    men regnet inte kommer in, eller
  • Ordna en vedbod, där man kan ha ventilation efter behov.
Själv har jag gått på den andra linjen. Använder inte så mycket ved i vår kamin, och vet hur det går när veden får ligga oskyddad ute.

Vedbod, skulle egentligen varit en hästbox i ett stall:
[bild]

Ved, som blivit liggande ute, möjligen till gagn för den "biologiska mångfalden":
[bild]
Min ved ser ut ungefär som din andra bild och jag har verkligen bidragit till den biologiska mångfalden, framförallt för insekter och fåglar. Men nu är det dags att ändra på det. En vedbod med bra ventilation skulle vara en idé. Tack för bilder!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Bygg vad som helst , frigga , enbart vedbod eller annat , se bar till att det inte byggs in något .
En frigga ska det vara en massa hål i golvet och minst en vägg mot utsida bara spjälor
Vedbod/skjul ska bara ha tak , ribbor på tre väggar , varannan bräda i golv
Det gäller att få luften att gå igenom högen , ved travas med mist 50 mm mellan staplarna och inte direkt mot vägg , samma där 50 mm
Regn och snö har ingen betydelse som slår in , klyven ved drar inget vatten , endast då den ligger i vatten
Tack för konkretiseringen av vilken typ av luftning som behövs kring veden. 50 mm mellan staplar och mot vägg och gärna någon vägg med spjälor som vägg. Då klarar veden regn och snö. Tack för inlägget!
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Jag motsäger inte mig själv. Visst kan man ha ett glest golv, men det är inte ett krav i en vedbod.

Gamla tumregler är att man klyver tidigt på våren, torkar ute under våren när det är låg luftfuktighet. När veden är torrare och luftfuktigheten går upp, runt midsommar, tar man in den under tak. Då funkar det att elda med den kommande vinter. Har man möjlighet får den gärna ligga ytterligare ett år under tak.

En sådan här sommar skulle veden utan vidare kunnat ligga ute hela sommaren. Men det är ju inte det normala.
Att det finns en årscykel för vedhantering har jag inte tänkt närmare på. Det låter smart att ta hänsyn till årstidernas olika luftfuktigheter när man väljer hur veden kan förvaras. Betyder det här att man kan låta stockarna ligga kvar i skogen till våren?
 
P-plats P-plats skrev:
Jag förlängde friggeboden för att få plats med veden och ha dörren under tak.

[bild]


La en pall i botten och valde tryckt virke på väggarna där veden ligger mot.

[bild]


Samtidigt får jag bjuda på en bild på förvaringen inne som är en del av köksinredningen.

[bild]
Det här med att förlänga byggnader för att skapa vedförvaring ska jag fundera vidare på. Kanske kring campingbussen (som nu går i pension och blir fast förankrad), Jag har inte tänkt färdigt hur utsidan ska se ut på bussen, kanske en vägg med ved? Tack för bilder! Snyggt på både utsida och insida.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Under vintern varken ruttnar eller torkar veden. Så var den är ich omden är klyvd kvittar. Men det brukar ju vara bra bärighet när marken är frusen. Så det är en bra period att köra hem veden på. Sedan vill man helst att veden är klyvd innan våren sätter igång på allvar, det är då det torkar som bäst.

Edit: Det stämmer nog inte för det här året, med blöt vår och torr sommar. Men normalt sett är det bra tumregler.
 
  • Gilla
Peter_Nilsson och 2 till
  • Laddar…
R
Naturliv Naturliv skrev:
Tack för konkretiseringen av vilken typ av luftning som behövs kring veden.
Du kan se skissen hur det går att göra på ett enkelt sätt med travningen
 
  • Skiss som visar metod för att stapla ved mot en vägg med travning och en pinne för avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
R
Anledningen till att veden skulle ligga under bar himmel på våren var att den skulle tvättas av regnet. Dvs. Söta som orsakar mögel skulle bort.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
R
R RapidSledge skrev:
Söta som orsakar mögel skulle bort.
Den delen har gått mina öron förbi , inget sagt av mormor , men är kanske av vikt , bra att veta ;)
 
R rävlyan skrev:
Den delen har gått mina öron förbi , inget sagt av mormor , men är kanske av vikt , bra att veta ;)
Men söta du, du skulle lyssnat på morfar i stället :D
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Betyder det här att man kan låta stockarna ligga kvar i skogen till våren?
Nej, man drar ut dem ur skogen med tex en kälke på vintern.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Hade ett takutsprång på baksida garage så jag löste det på detta sätt. Vedstapel under takutsprång bakom garage med staplade vedträn och stödpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TobiasGren och 6 till
  • Laddar…
R
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, man drar ut dem ur skogen med tex en kälke på vintern.
Spelar ingen roll förusatt att stockarna inte ligger direkt mot backen och att man tar ut barrveden innan skadedjuren hinner föryngras.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
R rävlyan skrev:
Du kan se skissen hur det går att göra på ett enkelt sätt med travningen
Citerar mig själv :: Glömde att det går utmärkt att ha en lastpall under veden , då kan golvet tätt om sidorna är öppna
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.