Jag funderar på att bygga en vedförvaring utomhus och behöver få inspiration på hur jag kan göra. Kanske blir det något med dubbelfunktion. Vindskydd? Kantmarkering? Skulptur? Skicka gärna in en bild på er vedförvaring, inomhus eller utomhus, så kan jag (och andra) bli inspirerade att ta itu med skräphögarna med ved som nu finns lite här och där i trädgården.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Ska upp till stugan inom kort och bygga vedförvaring så jag ser gärna också exempel på detta! Hade tänkt enkel frigga typ 5x3m med tre avdelningar. En liten vedbod, en förrådsdel och en del öppen i fram och bak där man kan köra in skotern. Men folk kanske har gjort nåt snyggare/roligare/smartare för sin ved?
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Så här ser det ut hos mig, storsäckar på pall med en liten plasthätta på för skydd mot regn, allt står på en gammal gödselplatta, kör fram med traktor och pallgafflar på den.

Storsäckar med ved på pallar täckta med gröna plasthättor för skydd mot regn, stående på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Owegra och 6 till
  • Laddar…
Det där är ju bara "fusk". Jag vill också ha all den platsen, men det är inte lätt när man har 1200 kvm tomt och då en hel del berg dessutom.
Fuskis. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi amatörer, som inte har så där jättestort vedbehov, väljer väl att
  • Stapla veden i vedskjul, med tak, och med gles panelning på väggarna så luften får fullt tillträde,
    men regnet inte kommer in, eller
  • Ordna en vedbod, där man kan ha ventilation efter behov.
Själv har jag gått på den andra linjen. Använder inte så mycket ved i vår kamin, och vet hur det går när veden får ligga oskyddad ute.

Vedbod, skulle egentligen varit en hästbox i ett stall:
Oorganiserad hög med ved i en vedbod med synliga väggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ved, som blivit liggande ute, möjligen till gagn för den "biologiska mångfalden":
Bild av oskyddad vedstapel utomhus påverkad av väder och vind, vilket orsakar märkbar försämring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
R
Bygg vad som helst , frigga , enbart vedbod eller annat , se bar till att det inte byggs in något .
En frigga ska det vara en massa hål i golvet och minst en vägg mot utsida bara spjälor
Vedbod/skjul ska bara ha tak , ribbor på tre väggar , varannan bräda i golv
Det gäller att få luften att gå igenom högen , ved travas med mist 50 mm mellan staplarna och inte direkt mot vägg , samma där 50 mm
Regn och snö har ingen betydelse som slår in , klyven ved drar inget vatten , endast då den ligger i vatten
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Klyvd ved suger visst vatten. Det blir ju lite olika krav om boden ska användas för att torka ved eller förvara torr ved. Ett golv ska ju gärna vara så tätt att det är trevligt att gå på. Man kan även bygga med stora luckor så att man kan variera genomsläppligheten.

Själv har jag veden i en lada. Men det är ju mer för att byggnaden finns. Men det är trevligt att kunna ha flera årsförbrukningar under tak.
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Klyvd ved suger visst vatten.
Klyven ved suger inte vatten det finns ingen kappilärkraft i den , vatten rinner av , det blir lite blött på ytan som torkar upp snabbt
Ett golv ska vara luftigt för att ha ved på , det måste lufta från alla håll ,det med trevligt att gå på , får stå för dig
Nu pratas det inte om vedlada utan om vedbod
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klyvd ved som det regnar på blir fuktig ved. Jag förstår inte hur man kan ifrågasätta det. Jag håller inte med om att golvet måste vara genomsläppligt. Jag visserligen lastpallar under veden, men det är för att det är ett jordgolv.
 
R
Lastpallar under , då motsäger du dig själv , då blir det drag under och jag förutsätter att du då
kanske har häckar som den ligger i , som är öppna på sidorna .
Du får förklara för mig och alla andra på forumet enligt nedan fråga till dig

Mormor och Farfar i stuga 50 mitt skogen har vedspis och eldar i den för att värma huset
Dom hugger och klyver spisved , slänger upp det i en stor dös under bar himmel och där ligger den och ska torka med regn över sig , senare på hösten bärs den in och travas i en vedbod för vintern

ÄR den torr eller blöt då ?? tror nog att de gamla kunde sin sak när det gäller ved
 
  • Gilla
Björn Br och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Klyvd ved som det regnar på blir fuktig ved. Jag förstår inte hur man kan ifrågasätta det. Jag håller inte med om att golvet måste vara genomsläppligt. Jag visserligen lastpallar under veden, men det är för att det är ett jordgolv.
Veden torkar bäst under bar himmel, huggs tidigt på våren och staplas under tak innan midsommar. Barken nedåt på understa lagret och aldrig lövträd längst ner.
Och veden torkar även om det regnar, jag lovar :)
 
  • Gilla
Björn Br och 2 till
  • Laddar…
Nej. Jag motsäger inte mig själv. Visst kan man ha ett glest golv, men det är inte ett krav i en vedbod.

Gamla tumregler är att man klyver tidigt på våren, torkar ute under våren när det är låg luftfuktighet. När veden är torrare och luftfuktigheten går upp, runt midsommar, tar man in den under tak. Då funkar det att elda med den kommande vinter. Har man möjlighet får den gärna ligga ytterligare ett år under tak.

En sådan här sommar skulle veden utan vidare kunnat ligga ute hela sommaren. Men det är ju inte det normala.
 
Veden torkar inte om det regnar, då är det hög luftfuktighet. Men under våren är snittfuktigheten låg.
 
R
Nu tror jag att jag hoppar av tråden så det inte går för långt iväg och överlåter till den TS som frågade hur en vedbod bör byggas att utvärdera svaren själv , jag tar hand om min ved enligt gamla traditioner
Godnatt på er på forumet
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag förlängde friggeboden för att få plats med veden och ha dörren under tak.

Utbyggd friggebod med öppen vedförvaringsdel under tak och tryckt virke på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



La en pall i botten och valde tryckt virke på väggarna där veden ligger mot.

Vedförvaring under tak i friggebod med staplade vedträn på pall, omgiven av tryckt virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Samtidigt får jag bjuda på en bild på förvaringen inne som är en del av köksinredningen.

Kamin med vedförvaring integrerad i köksinredningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kallebengan och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.