C Choom skrev:
Ofta är elektrisk utrustning för enfas gjorda för 110-250 V. DOCK verkar inte färgsprutan som säljs där de har 120V vara det. Det framgår ganska tydligt i manualen (kolla sida 3, står tå typ sista sidan med): [länk]
Tack! Blev att jag beställde en Wagner 625 W från screwfix igår, hoppas den blir bra!
 
larsenglund larsenglund skrev:
Tack! Blev att jag beställde en Wagner 625 W från screwfix igår, hoppas den blir bra!
Ge gärna ett omdöme sedan. Jag står inför samma utmaning. Men jag ångrar att jag inte köpte en färgsputa innan jag penselmålade70 kvadrat paneltak 4 gånger... ändå inte riktigt nöjd. JAg är nog lite för petig med att ha så lite synliga penseldrag som möjligt.
 
larsenglund larsenglund skrev:
Tack! Blev att jag beställde en Wagner 625 W från screwfix igår, hoppas den blir bra!
Vad gick frakten på?
 
Vulcan61
C Choom skrev:
Vad gick frakten på?
Hornbach ha den för samma pris 3695 kr gå beställa till varuhus. Så ha du också garanti på maskinen här i Sverige vilket uteblir från utlandet
 
Redigerat:
  • Gilla
Choom
  • Laddar…
C Choom skrev:
Vad gick frakten på?
Det var gratis frakt.
Har läst att screwfix sköter garantiärenden bra för svenska kunder, hoppas jag aldrig behöver ta reda på om det stämmer :)
Återkommer med en liten recension när jag testat den!
 
Då tänkte även jag skriva lite om min erfarenhet av sprutpistol, närmare bestämt Wagner 250R

Bakgrund:
Köpte hus på 219kvm varav råspont i tak med massor av kvistar etc på 140 av dessa kvm.
Många väggar som skulle spacklas och målas.
Jag som glad amatör gör gärna saker först och om det går åt skogen köper in tjänster.
Mitt första hus så jag har bara målat och spacklat lite i lägenhet innan.
Tak har alltid blivit flammigt hur jag än gjort :(

Bestämde mig för att köpa en sprutpistol för att göra jobbet roligare och förhoppningsvis snabbare och bättre än vad jag hade gjort med roller.

En fördel som jag hade var att huset var tomt när jag började.
Täckte alltså bara golvet med täckpapp. Ingen speciell maskering eller liknande förutom till fönsterrutorna. Där köpte jag sådan maskeringstejp som har utdragbar plast och täckte för.
Jag har aldrig använt en sprutpistol innan och fick höra av mina "vänner i branchen" att jag borde tänka om.

Började med testa sprutbilden på en vägg, drog några streck för att få en känsla hur det gick till.
Hur enkelt som helst så jag satte igång med taket direkt.
Jag målade taket med BIN Zinsser Advanced som är en spärrare för kvistar etc.
Min sprutpistol gjorde perfekt sprutbild från scratch inställd på "nummer 2" i tryck med denna färg.
Vilken fröjd det var att bara gå fram och tillbaka med sprutpistolen!
140kvm tak tog inte ens 60 minuter inklusive rengöring i slutet.
Eftersom detta är en spärrfärg, shellack, så rengjorde jag maskinen med t-röd samt varmt vatten.

Jag bredspacklade sedan några rum samt hall och slipade etc medans takfärgen skulle härda.
Sedan var det bara att smälla på takfärgen.
Men nu blev det trixigt.
Nästa färg som jag använde var av märket Jotun.
Sprutbilden blev annorlunda med mycket i mitten som blev diffus mot sidorna, men sedan kraftfulla streck längst ut.
Kollade i manualen och det stod att man skulle öka trycket samt eventuellt späda. Skruvade upp den till högsta (6an) och det blev nästan bra. Spädde 5% och det blev helt okej.

Men när jag körde på 6an så började pistolen att spruta färg i "stråle" 3 gånger.
Jag insåg att det var för att jag körde maskinen för länge så att trycket föll inuti den och det verkar som att den inte klarade av att hålla 6an oavbrutet.
Lösningen blev således att spä mer. Spädde totalt 10% och nu kunde jag gå ner till 2-2.5 i tryck och sprutbilden var ändå perfekt.
Lärorikt för all annan färg jag hade var från Jotun, så innan jag började använda ny färg så var det bara att spä direkt 10%.

Att spruta väggar var också en fröjd.
Körde med Jotun grundmålning först.
Lugnt och metodiskt, det bara att gå upp och ner längs hela väggen.
Taket hade jag inte ens maskerat.
Jag körde med en tunn träskiva som jag satte på en pinne.
Satte pinnen mot taket samt dörrkarmar etc och sprutade, fungerade perfekt och inget stänk någonstans.

Nu var det ju nästan samma vita på både grundfärgen och takfärgen så om det nu skulle bli något stänk så var det nog svårt att se.

När jag skulle måla med riktig färg (himmelsblått, grått samt vitt) i olika rum så köpte jag sådan maskeringstejp som jag använde för fönsterrutorna.
Dock så köpte jag den som hade kort bredd på plasten.
Så körde upp den i taket och drog ut plasten. Gick snabbt som bara den.
Sen bara att måla igen.
Eftersom Jotun är vattenbaserad så var rengöringen enklare än med T-röd. Bara sätta 2 hinkar med vatten och spruta genom och sedan tvätta pistolgreppet och de andra "lösa" delarna.

Sen i med nästa färg.

Jag köpte min från engelska Amazon för det var billigare än i Sverige (tror det blev 4300kr inkl frakt).

Och jag kan inget annat säga än att den levererade över förväntan och att bara måla taket med sprutpistol jmf med pensel/roller var värt pengarna.

Noterbart:
När jag sprutade taket så gick jag direkt under sprutan för att jag ville ha en 90gradig vinkel.
Då kunde jag känna smått att det trillade ner ett fint moln av färg.
Dock inget jag såg direkt men efter 140kvm tak x 2ggr så hade mina skyddsglasögon fått en vit hinna över sig som jag fick tvätta bort.

Och så lite bilder för att ge en fingervisning om taket och maskeringen.
Halvmålat rum med råspont i taket, täckt golv och vägg vid fönster, roller, målarburkar och Wagner sprutpistol förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat vit ribbtak i ett tomt rum med golvskydd och en arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt där tak och väggbehandling pågår, med maskeringstejp och skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
eliroo och 8 till
  • Laddar…
jonastroms
Funkar även Falu Rödfärg skulle jag börjat där tog mig vatten över huvudet och målade en lada från topp till tå det blev för mycket arbete och jag skadade mina armar lite en färgspruta låter långt bort men det är det man skulle haft vilken skillnad. Målningen tog mig ca ett år och ett halvt år (sommartid). Men då ingick även en lada till med häststall i andra änden. Jag gissar mellan 200-250 liter färg har gått åt om man räknar burkarna. Säkert mycket onödigt spill men jobbet är gjort. Och jag har gjort allt själv och det är jag lite stolt över då det är min första målning av detta slag. Jag gjorde det som tack till en familjemedlem som hjälpt mig under åren med lite teknik och sånt jag inte är så vass på.

Färgspruta var verkligen något häftigt det skulle jag använt från början och jag vet att jag fick förslaget av någon men det fanns inte pengar att be om en sån för egen del hade jag nog gjort det.
 
jonastroms
OLJensa OLJensa skrev:
DEL2

Samlad kunskap om HVLP

Används alltså vid mindre målnings och lackarbeten där man vill ha hög finish. Kan också användas till vägg och takmålning, men har då sina begränsningar jämfört med airless. Den stora fördelen är att man, om man har ställt in allt rätt, har ingen eller väldigt lite overspray.

För att kvalificera sig som HVLP får munstyckstrycket inte överstiga 10 PSI (0.7bar).

Stora märken är: Apollo, Graco, Fuji, SATA och Wagner. Wagner riktar sig mest till gör-det-självaren med lite billigare produkter. En HVLP sprutpistol kan kosta från några hundralappar upp till många tusen kronor. Även här får man vad man betalar för. Vill man att det ska fungera med perfekt finish och hålla ett tag får man nog, som jag bedömmer det, räkna med att slanta upp minst fem (helst tio) tusen kronor för ett system.

Det finns två olika sätt att skapa HVLP. Det ena är en separat motordel med upp till fyra turbiner som ger HVLP genom slangsystemet ända fram till munstycket. Det andra är att koppla in en vanlig luftkompressor som levererar högre tryck genom slangsystemet som sedan omvandlas till HVLP i sprutpistolen som då kallas ”conversion gun”.

En turbin är egentligen samma sak som en dammsugarmotor. Storleken på varje turbin och antalet turbiner inverkar på trycket och flödet. Till exempel har wagner i sina små handhållna sprutor en liten turbin och i sina stora sprutor med separat motordel två turbiner. De lite dyrare märkena har nästan alltid tre eller fyra stora turbiner. Ju större och fler turbiner desto bättre atomisering vilket medför bättre finish och att man kan spruta trögare (högre viskositet) färg/lack med bra kvalitet. Alltså ska du bara spruta tunna färger, lacker, betser eller förnissor och kvaliteten på finishen inte är superviktig så fungerar Wagner utmärkt. Vill du ha något mer så är det bara att slanta upp. Se tabell nedan:

GRACO HVLP 3800
Max arbetstryck: 0,4 bar. Kapacitet luft: 2800 l/min. Vikt: 15,5kg. Trestegsturbin.
GRACO HVLP 4900
Max arbetstryck: 0,5 bar. Kapacitet luft: 3300 l/min. Vikt: 17,7kg. Fyrstegsturbin
FUJI Q3 Pro
Slangl 7.6m. Trestegsturbin. Vikt 18 kg. Enliterskopp.
FUJI Q4 Pro
Samma som Q3 men fyrstegsturbin.
FUJI Mini-Mite 3X
12.5kg. 7.6m slang. Enliterskopp. Trestegsturbin.
FUJI Mini-Mite 4X
Samma som X3 men fyrstegsturbin.
Wagner 860E
Tvåstegsturbin. Färgflöde 0-240 g/min. 800ml kopp. Max viskocitet 170 DIN-sec. Slangl 3,5m
Apollo 725
Tvåstegsturbin. Flöde 3100 l/min. 0.31 bar. 8,6 kg. 4.3 m slang.
Apollo 800s
Trestegsturbin. Flöde 3300 l/min. 0.38 bar. 13.2 kg . 6 m slang.

Apollo har ytterligare sex större modeller som blir bättre och dyrare. Jag hänvisar till deras hemsida.


När det gäller conversion guns så hänger allt på att man har en kompressor som orkar driva sprutpistolen. Vissa sprutpistoler kräver en luftström om många hundra liter per minut och då krävs det en stoooooor kompressor som ingen av oss normala människor har råd att köpa. Om kompressorn är för liten blir det ett dåligt slutresultat och mycket irritation på vägen. Titta i specifikationen till sprutan innan du köper den så att du är säker på att det fungera med din kompressor.
Men det finns conversion guns som fungerar med en normal kompressor. Apollo har till exempel två mindre modeller som klarar sig med en vanlig tvåfas 3Hp kompressor med minst 75 liters tank. Men skall man använda Apollos flaggskepp 7500C krävs att man går upp på minst en 4Hp trefaskompressor med 100l tank. Se tabell nedan:

Apollo 5100 Series CONV Kompressor min 3Hk, 3 bar, 75 l tank , 200l/min
Apollo 5600 Series CONV Kompressor min 3Hk, 3 bar, 75 l tank, 200l/min
Apollo 7500C Series CONV Kompressor min 4Hk ,1.4-6 bar, 100 l tank, 200-311 l/min

Sprutorna kan ha antingen överkopp, underkopp eller tryckkärl. På överkopp sitter färgbehållaren över pistolen, på underkopp sitter den under och med tryckkärl har man en separat trycksatt färgbehållare med en slang fram till pistolen. Över eller underkopp är en smaksak, men ska man måla stora eller många ytor där det går åt mycket färg bör man satsa på separat tryckkärl med slang.

Pistolerna kan antingen vara bleeder eller non-bleeder. I en bleeder-pistol flödar alltid luften genom munstycket oavsett om dyu trycker in avtryckaren eller ej. I en non-bleeder flödar luften när du trycker ner avtryckaren lite och trycker du mer kommer färg, släpper du avtryckaren upphör luftflödet. Smaksak viken man gillar bäst, men en non-bleeder är ju tyst när man släpper avtryckaren och kan inte virvla upp damm av misstag när man lägger pistolen ifrån sig. Om du väljer en non-bleeder så måste turbinen vara anpassad för detta.

Ett problem med HVLP kan vara att luftströmmen blir väldigt varm. Då torkar färgen innan den har flutit ut ordentligt. Detta kan man lösa med en speciell kylslang som placeras innan pistolen. Varken speciellt dyrt eller komplicerat.

HVLP-pistoler innehåller alltid ett munstycke och en nål. Dessa två passar alltid ihop i par. Större munstycke/nål ger mer färgflöde men sämre finish. Nedan följer en exempeltabell på munstycks-storlekar och vad de kan användas till (Fuji):

Storlek Vad (exempel)

1mm (0.039”) Supefin finish, fint flöde. Vattenbaserad lack, sealers, PU, bets, fernissa
1.4mm( 0.055”) Fin finish, högre flöde. Förtunnad latex.
1.8mm(0.070”) Måttlig finish, större flödde. Stora ytor, tjocka lager. Latex på väggar.
2.2mm (0.086”) Mindre bra finish, högt flöde. Vägglatex, betongväggar...

Här följer också en tabell över Gracos rekommendationer för deras HVLP-sprutor:

Material Orifice Size****

Dye * 0.032"
Ink* 0.032"
Non-Wiping Stain* 0.032"
Automotive Finish** 0.032"
Lacquer** 0.051" 0.071"
Stain** 0.051" 0.071"
Enamel** 0.051" 0.071" 0.087"
Epoxy** 0.051" 0.071" 0.087"
Urethane** 0.051" 0.071" 0.087"
Varnish** 0.051" 0.071" 0.087"
Primer** 0.071" 0.087"
Industrial Finishers*** 0.087" 0.098"
Latex*** 0.087" 0.098"
Multi-Spec*** 0.087" 0.098"
Butyrate*** 0.098"
Nitrate Dope*** 0.098"
Oil Wall Paint*** 0.098"
NOTE: read gun manual for paint reduction recommendations.

*Från Dye till Non-Wiping Stain fungerar det med Gracos minsta spruta (2500).
**Från Automotive Finish till Primer krävs minst Gracos mellanspruta (3800)
***Från Industrial Finishers till Oil Wall Paint krävs Gracos största spruta (4900)
**** Munstycksstorlekar: 0.032" =0.81mm, 0.051"=1.30mm, 0.071"=1.80mm, 0.087"=2.21mm, 0.098"=2.49mm


På et HVLP-system kan man oftast göra tre inställningar. Det första är luftflödet. Här skall luftflödet vara så lågt som möjligt utan att atomiseringen blir för dålig så man får ”apelsinskalsfinish”. Ju lägre luftflöde desto mindre overspray. Det andra är färgflödet. Beroende på hur tjockt man vill måla – kom ihåg, många tunna lager är betydligt bättre än ett tjockt i de flesta fall. Men ibland vill man måla riktigt blött för att färgen/lacken ska flyta ut ordentligt. Det tredje och sista är sprutbilden. Oftast kan man välja mellan oval stående, oval liggande och rund. Rund är oftast för små detaljer, oval liggande när du målar lodrätt och oval stående nör du målar vågrätt. Testa först på något billigt innan du börjar lacka bilen eller något annat dyrt!


Sprutteknink

Ska bara kort beröra spruttekninken lite. Det är ganska lika för både air-less och HVLP. Det handlar om att alltid ha rätt utrustning för den färg man ska använda. Jobba så dammfritt som möjligt om finish är viktigt (sopa, dammsuga, fukta dammiga golv innan man börjar måla). Alltid hålla pistolen nittio grader i höjd och sidled från det som skall målas. Lutar man pistolen åt något håll kommer det bli ojämnt. Lugna drag som går utanför kanten på det man ska måla och börjar just innan kanten. Varje drag skall överlappa det förra med 30-50%. Avståndet till det som ska målas är helt avgörande. Med airless brukar det ligga runt 20-30 cm varken närmare eller längre ifrån. Med HVLP är det oftast max 20 cm som gäler men man kan gå betydligt närmare för små detaljer.



Puh det här blev lååångt... :surprised:



Jag kommer fortsätta fylla på med saker jag hittar, du får gärna också bidra med din kunskap!

Koll gärna också på min BYGGARBLOGG där jag kommer skriva hur det går med inköp och tester av sprutor. Där finns också snart en kopia på detta inlägg med lite bilder också...
Crash course från A-Ö i hur man använder målar effektivt med sprutpistolen (y) :D
 
jonastroms
jonastroms jonastroms skrev:
Crash course från A-Ö i hur man använder målar effektivt med sprutpistolen (y) :D
Synd att jag inte färgsprutan ens var ett litet tanke frö om att använda den istället, lätt att vara efterklok jag slet nog ut båda armbågarna på kuppen och tiden det tagit borde varit extremt mycket längre än om jag målat allt med pensel på 10-14cm ungefär. Jag lär sig något nytt varje gång men får det sällan rätt från början. :crysmile:
 
Hej
Efter har läst denna tråd (jisses vad mycket) så vill jag fråga lite om råd
Jag har en ES 600 från biltema. kanske ingen superprodukt men jag har faktist inte använt den än då jag inte har behövt.
Men nu är det så att jag byggt ett sophus (litet för mina två soptunnor) och insidan är bara delvis grundmålad men för mig räcker det. Eftersom det ser inte bra ut när det är så vitt så köpte jag lite färg och eftersom det bara ska vara på insidan så köpte jag färg från Jem & Fix (Det jag köpte var Träfix träfärg röd vattenbaserad) och så köpte jag penslar och det och började måla idag men efter en stund så märkte jag att detta är inget jag orkar med då jag får huka mig eller stå på knän då jag slår in taket samt det är väldigt lite plana ytor så tänkte jag det borde finnas bättre sätt och kom på att jag har ju en färgspruta med allt.
Så nu är jag här och frågar lite om tips vad man ska tänka på så det blir bra (behöver inte vara super då hej det är ett sophus) men vill heller inte får en massa färg överallt där det inte ska vara (på mig exempelvis)
Köpt en sådan som man kan se hur mycket man ska spä ut men finns det någon generell regel för sådant?
Då det är vattenbaserad så är det ju vatten och det är ju bra.
 
Hej, Är det någon som har fått bra resultat på köksluckor när de målar med Bosch pfs 5000e spruta eller någon annan form av "hobby spruta"? Har läst att några får apelsinskal effekten.
 
  • Gilla
Dracule och 1 till
  • Laddar…
Jag har testat, dock bara på en enda lucka och det fanns tendenser till apelsinskal. Men det ska tilläggas att jag bara hade 0,5 liter färg av en sort som jag inte hade erfarenhet av innan så jag fick chansa på viskositet och inställningar och färgmängden tillät inga experiment eller tester.

Hade jag haft mer färg borde det gått att få ett ok resultat.
 
  • Gilla
Biljettblock
  • Laddar…
Graco A80. Någon som har erfarenhet av den sprutan?
 
jonastroms
Det får tydligen även lägga på puts med spruta som håller i många herrans år vad jag hörde. Någon som känner till det?
 
Jag har tänkt att använda den till en silikat färg. Caparol Sylikat Bio.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.