Har du bytt namn igen nu?
 
Tomture61
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du bytt namn igen nu?
Vem frågar du i denna tråd ?
 
Är bara att försöka vädra och härda ut, inte ens våra barn för uppleva en sommar som denna igen! Har man sadeltak så för nog takisoleringen stor skillnad i värmen, har en vän som har ett äldre hus, innertaket blir rejält varmt, och är som ett element på natten, de har 45gr på övervåningen där sovrummen är,
 
Om vi håller stängt och nerdraget på övervåningen dagtid, och öppnar när temperaturen ute går ner, så blir det fullt drägligt. Tyvärr tror min man inte på mig, jag får varje år tjata i ett par-tre veckor på att få testa detta. Förstår inte varför han inte kan minnas att det funkade förra året? Istället står AC på för fullt och alla fönster och dörrar öppna.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
inte ens våra barn för uppleva en sommar som denna igen!
Dom kommer tyvärr uppleva flera såna somrar!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Istället står AC på för fullt och alla fönster och dörrar öppna.
På riktigt? AC:n på för fullt, med allt öppet? Försöker han kyla ned hela atmosfären? :crysmile: Fråga honom om han tror att matvarorna i kylen blir kallare med kylskåpsdörren på vid gavel. ;)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ingen som sett en LLVP som är inbyggd i en isolerad låda med inluft kanal och utluft kanal.
Förslagsvis placeras denna på vinden !
Frågan fortfarande aktuell , hur löses det på tex större kontor ?
 
P Paxman skrev:
På riktigt? AC:n på för fullt, med allt öppet? Försöker han kyla ned hela atmosfären? :crysmile: Fråga honom om han tror att matvarorna i kylen blir kallare med kylskåpsdörren på vid gavel. ;)
Han påstår att det är så vindstilla så att det inte spelar någon roll :rolleyes:
Det trista är ju att vi har samma diskussion varje år.
 
Jag vill slå ett slag för frikyla, har efter en del läsande här installerat och haft igång 4 dagar.
22 grader i hela huset, 30 ute, elförbrukning ca 200w(y)
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Vi har samma situation som TS. 3 sovrum på övervåningenövervåningen som ska kylas och FLVP. Lätt över 30 grader om inget ventileras.

Vi har köpt en LLVP och satt längst upp i trappen och så en stor fläkt mitt emellan rummen på övervåningen som blåser runt luften. Kommer då ner till 21 grade efter några timmars körning i alla rummen uppe.

Många grannar är avundsjuka ....
Har tänkt samma lösning, men är lite osäker på vart jag ska placera fläkten på utsidan. Spelar det någon roll om den hamnar i söderläge/västerläge, dvs att solen ligger på när den ska köras på eftermiddag/kväll?
En LLVP låter ju såklart lite men om den inte körs hela dagarna så borde det vara ok. Någon som kan rekommendera en modell, främst för kylning? Sedan kan den ju alltid användas för uppvärmning om det skulle behövas när det kryper ner mot -30 grader...
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
1,5 pl hus med frånluftsvärmepump ( bra för vintern , varmvatten och ventilation)
Hur kan jag kyla av 3 sovrum på övervåningen , är 28 gr där för tillfället :sweat:
Om du har frånluftsvärmepump så har du väl också ett befintligt kanalsystem draget?

Montera en separat frånluftsfläkt parallellt med värmepumpen och sedan två spjäll för att styra om från luften ska gå via fläkten eller värmepumpen. Ventilera sedan rejält när solen gått ner.

Det behöver inte vara särskilt svårt eller dyrt heller för den delen, en EC-fläkt med styrning får du för 2500 och spirorör kostar inte många kronor.
 
K Kingouzo skrev:
Jag vill slå ett slag för frikyla, har efter en del läsande här installerat och haft igång 4 dagar.
22 grader i hela huset, 30 ute, elförbrukning ca 200w(y)
Har du lust att berätta vad det kostade för dig att installera frikylan? Jag inser givetvis att det kan skilja väldigt mycket från hus till hus, men det skulle vara intressant att veta ifall det är 50.000 eller 300.000...:)
 
Angående frikyla, read all about it here:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=43.0

Själv ångrar jag bittert att jag inte tänkte på det när huset byggdes med bergvärme.
När jag pratat med Bergvärmefirmor om att komplettera med frikyla i efterhand så rekomenderar de flesta inte det pga all rördragningen blir meckig och att kyleffekten kanske inte blir tillräcklig. För nybyggen däremot har man ju större frihet.
 
Till oss sa bvp-installatören att frikyla kan man enkelt komplettera med senare...men så var vi inte så nöjda med honom heller när bvp-installationen var klar.
 
Tomture61
J JDA skrev:
Om du har frånluftsvärmepump så har du väl också ett befintligt kanalsystem draget?

Montera en separat frånluftsfläkt parallellt med värmepumpen och sedan två spjäll för att styra om från luften ska gå via fläkten eller värmepumpen. Ventilera sedan rejält när solen gått ner.

Det behöver inte vara särskilt svårt eller dyrt heller för den delen, en EC-fläkt med styrning får du för 2500 och spirorör kostar inte många kronor.
Frånluftsvärme har friskluft in i ytterväggarna , gamla luften sugs ut i tvättstugan , badrum och köket .
Det fungerar ej som en FTX anläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.