Han har ju köpt ett hur enligt en spec. Då har han ju betalt för allt i den specen. Dörrar, fönster, väggar, golv allt som finns i specen ska finnas i huset.
 
D Daniel 109 skrev:
Han har ju köpt ett hur enligt en spec. Då har han ju betalt för allt i den specen. Dörrar, fönster, väggar, golv allt som finns i specen ska finnas i huset.
Okej okej jag ger mig :p
 
Jag tror ni talar om varrandra. I kontrakt som går till rättlig prövning är det normalt "andemeningen" som är gällande. Har själv suttit i bolagssammanhang där jag blivit väldigt förvånad vad som faktiskt menas när man går igenom skrift och relaterar den till rättspraxis.
Således handlar det nog om detta verkligen är en felskrivning eller inte. Dvs, är det rimligt att kostnaden inkluderade dessa maserati fönster, beställde verkligen TS dessa etc. Går det till rätten så kommer man utreda andemeningen om leverantören påstår att det var fel mall eller felskrivning.
Klart att TS skall ha vad han har beställt, om han nu verkligen har beställt detta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
så kan du självklart inte räkna.
kolla vad ett fönster med u-värde 1,2 och ingen brandklass kontra ett fönster med u-värde 0,7 och EI45 kostar.
så kommer du få en rejäl skillnad i kostnad sedan multiplicerar du detta med hela huset fönster.

självklart är de en enorm summa TS har förlorat.
Enorm summa? Jag har själv ett nybyggt hus på 190 kvm med bergvärme, ftx och mycket fönster (Elitfönster trä/alu) med u-värden 1,1-1,2.
Jag har det senaste året med ovanligt kall vinter gjort av med 9300 kwh el inklusive hushållsel för 4 pers så uppskattningsvis avser ca 4500 kwh uppvärmning. En stor del av värmeförlusterna lär vara genom vädring och ventilationen då ftx:en inte återvinner all energi.

Om jag hade köpt fönster med lägre u-värde har jag svårt att tro att det hade påverkat min elförbrukning med mer än ett par hundra kwh per år så det kan omöjligt bli någon enorm summa.
 
  • Gilla
AM86
  • Laddar…
T
N Nybygge2015 skrev:
Enorm summa? Jag har själv ett nybyggt hus på 190 kvm med bergvärme, ftx och mycket fönster (Elitfönster trä/alu) med u-värden 1,1-1,2.
Jag har det senaste året med ovanligt kall vinter gjort av med 9300 kwh el inklusive hushållsel för 4 pers så uppskattningsvis avser ca 4500 kwh uppvärmning. En stor del av värmeförlusterna lär vara genom vädring och ventilationen då ftx:en inte återvinner all energi.

Om jag hade köpt fönster med lägre u-värde har jag svårt att tro att det hade påverkat min elförbrukning med mer än ett par hundra kwh per år så det kan omöjligt bli någon enorm summa.
vad förstår du inte?
spelar väl ingen som helt roll hur mycket TS förlorar i uppvärmningskostnader.

de är ju skillnaden i pris på fönster TS ska bli kompenserad för.
och prisskillnaden mellan fönster med u-värde 1,2 och ingen brandklass och u-värde 0,7 och Ei45 är enorm för en villa skulle jag allt vilja säga
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
hade jag köpt en bil med skottsäkra fönster och sen fått en bil med vanliga fönster så självklart skulle jag vilja bli kompenserad för detta.
Vem avgör vad som är väsentligt och inte?

dessutom känns u-värde och brandklass som två av de viktigaste punkterna när de gäller fönster.
eller vad känner du kan vara viktigare? typ av beslag?
Hellre ett snyggt kvalitetsfönster med snygga beslag gjort för vanliga bostadshus än ett brandfönster av mer industriell karaktär gjort för modulbyggnader med loftgångar.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
T
N Nybygge2015 skrev:
Hellre ett snyggt kvalitetsfönster med snygga beslag gjort för vanliga bostadshus än ett brandfönster av mer industriell karaktär gjort för modulbyggnader med loftgångar.
men de är ju inte upp till dig att bestämma.
Nu har ju TS beställt detta och ska självklart få det också.

Eller du tycker de verkar rimligt att en entreprenör kan byta ut lite som dom vill efter som dom inte gillade karaktären osv.

en proffsig entreprenör hade ju informerat TS att beställd funktion inte är lämplig och erbjuda en avgående kostnad om man väljer en annan enklare funktion
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
vad förstår du inte?
spelar väl ingen som helt roll hur mycket TS förlorar i uppvärmningskostnader.

de är ju skillnaden i pris på fönster TS ska bli kompenserad för.
och prisskillnaden mellan fönster med u-värde 1,2 och ingen brandklass och u-värde 0,7 och Ei45 är enorm för en villa skulle jag allt vilja säga
Nu valde TS denna entreprenör för att hen fick ett bra pris på totalentreprenaden och efterfrågade inte själv brandklassade fönster med u-värden på 0,79 så jag tror inte att TS upplever att hen har betalt något extra för detta.

Jag tror inte heller att TS har planerat att sälja vidare fönsterna så vad de kostar är inte så relevant.

Däremot är driftskostnaderna viktiga för TS som borrat bergvärme och valt ftx-ventilation så den väsentliga frågan bör vara hur mycket större framtida uppvärmningskostnader blir och jag menar att det är så marginellt att det inte kommer märkas.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
men de är ju inte upp till dig att bestämma.
Nu har ju TS beställt detta och ska självklart få det också.

Eller du tycker de verkar rimligt att en entreprenör kan byta ut lite som dom vill efter som dom inte gillade karaktären osv.

en proffsig entreprenör hade ju informerat TS att beställd funktion inte är lämplig och erbjuda en avgående kostnad om man väljer en annan enklare funktion
Problemet är just att entreprenören inte är så proffsig och har tabbat sig genom en felaktig spec som blivit en del av avtalet.

Jag är med på att rent juridiskt kan TS påtala fel och ställa krav men jag tycker samtidigt att TS verkar ha fått fina fönster som hen inte behöver vara ett dugg missnöjd med så jag hade inte drivit detta särskilt hårt då det kostar pengar och energi.

Bättre att glädjas över ett nytt fint hus istället för att hänga upp sig på en detalj som hen inte kommer att tänka på om ett år när allt satt sig.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
T
N Nybygge2015 skrev:
Nu valde TS denna entreprenör för att hen fick ett bra pris på totalentreprenaden och efterfrågade inte själv brandklassade fönster med u-värden på 0,79 så jag tror inte att TS upplever att hen har betalt något extra för detta.

Jag tror inte heller att TS har planerat att sälja vidare fönsterna så vad de kostar är inte så relevant.

Däremot är driftskostnaderna viktiga för TS som borrat bergvärme och valt ftx-ventilation så den väsentliga frågan bör vara hur mycket större framtida uppvärmningskostnader blir och jag menar att det är så marginellt att det inte kommer märkas.
självklart är de inte så.

  • TS kommer någon möjligtvis att någon gång sälja vilket drar ner värdet avsevärt.
  • TS vill bygga komplementsbyggnader, vilket försvåras
  • Du vet inget hur energipriserna utvecklas med tiden
  • säg att TS släkt bor kvar i huset i 150 år då ska han ju ersättas för alla ökade energikostnaderna i 150år
  • framtida regeländringar och krav på bostäder, hur ska de regleras?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T
N Nybygge2015 skrev:
Problemet är just att entreprenören inte är så proffsig och har tabbat sig genom en felaktig spec som blivit en del av avtalet.

Jag är med på att rent juridiskt kan TS påtala fel och ställa krav men jag tycker samtidigt att TS verkar ha fått fina fönster som hen inte behöver vara ett dugg missnöjd med så jag hade inte drivit detta särskilt hårt då det kostar pengar och energi.

Bättre att glädjas över ett nytt fint hus istället för att hänga upp sig på en detalj som hen inte kommer att tänka på om ett år när allt satt sig.
fast nu har ju TS pengar som inte är utbetalda så de är bara att hålla inne dessa.
Är ju upp till entreprenören att driva frågan vidare vilket de aldrig kommer göra efter som de så uppenbart inte har något att hämta.

självklart ska TS hålla inne alla medel de kan för att på så sätt bli kompenserade lite iaf
 
T totalpeter skrev:
hade jag köpt en bil med skottsäkra fönster och sen fått en bil med vanliga fönster så självklart skulle jag vilja bli kompenserad för detta.
Vem avgör vad som är väsentligt och inte?

dessutom känns u-värde och brandklass som två av de viktigaste punkterna när de gäller fönster.
eller vad känner du kan vara viktigare? typ av beslag?
Men då har du beställt bilen med just dom fönsterna eller hur. Ts har beställt ett hus som byggaren skickat med någon info om några noname fönster från någon öststat.
Det är väldigt stor sklillnad mot att ts specefikt måste ha brand klass 45 och 0.79 i u värde.
Och nej brandklass på fönster är väldigt låg prio när Svensson köperhus och u värde är inte någon direkt skillnad på 1,2 och 0,79 i en ny byggd villa döremot är tex alufönster väldigt eftertraktat på grund av att folk vill ha underhållsfria fönster i så stor mening.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
N Nybygge2015 skrev:
Problemet är just att entreprenören inte är så proffsig och har tabbat sig genom en felaktig spec som blivit en del av avtalet.

Jag är med på att rent juridiskt kan TS påtala fel och ställa krav men jag tycker samtidigt att TS verkar ha fått fina fönster som hen inte behöver vara ett dugg missnöjd med så jag hade inte drivit detta särskilt hårt då det kostar pengar och energi.

Bättre att glädjas över ett nytt fint hus istället för att hänga upp sig på en detalj som hen inte kommer att tänka på om ett år när allt satt sig.
Instämmer!
Som du själv skrev, du har ca 9000 kWh på årsbasis. Då är 4500 av dem hushållsel. Då återstår 4500 för värme och varmvatten. Man räknar med ett bruttoenergibehov på 5000kwh för uppvärmning av varmvatten. Netto (drivenergi för värmepumpen är ca 1500 kWh) 4500kwh-1500kwh = 3000kwh i uppvärmning totalt på ett år för transmissionsförluster och ventilation. Fönster med U-värde 0,79 eller 1,2 slår mycket marginellt!

Sen är fönster med U-värde 1,2 eller lägre alla klassade som energifönster
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
T
T Polos skrev:
Men då har du beställt bilen med just dom fönsterna eller hur. Ts har beställt ett hus som byggaren skickat med någon info om några noname fönster från någon öststat.
Det är väldigt stor sklillnad mot att ts specefikt måste ha brand klass 45 och 0.79 i u värde.
Och nej brandklass på fönster är väldigt låg prio när Svensson köperhus och u värde är inte någon direkt skillnad på 1,2 och 0,79 i en ny byggd villa döremot är tex alufönster väldigt eftertraktat på grund av att folk vill ha underhållsfria fönster i så stor mening.
först och främst var de inte detta de ända två funktionskraven på fönstren de stod ju flera i avtalet bland annat att de skulle vara aluminium.
så aluminium skulle TS ha också vilket hen fått.

hur kan du prata emot detta.
TS har beställt fönster med många funktionskrav blandannat specifikt u-värde och brandklasning sedan inte fått detta levererat.
självklart ska hen då bli kompenserad.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T
A AM86 skrev:
Instämmer!
Som du själv skrev, du har ca 9000 kWh på årsbasis. Då är 4500 av dem hushållsel. Då återstår 4500 för värme och varmvatten. Man räknar med ett bruttoenergibehov på 5000kwh för uppvärmning av varmvatten. Netto (drivenergi för värmepumpen är ca 1500 kWh) 4500kwh-1500kwh = 3000kwh i uppvärmning totalt på ett år för transmissionsförluster och ventilation. Fönster med U-värde 0,79 eller 1,2 slår mycket marginellt!

Sen är fönster med U-värde 1,2 eller lägre alla klassade som energifönster
spelar väl ingen som helst skillnad om de är marginell skillnad eller inte?

TS har inte fått vad hen har betalat för och ska då bli kompenserad för de.
hur hade de sett ut om entreprenör får frångå kontrakt bara för man hävdar skrivfel eller "nästan ingen skillnad" eller "jag tycker detta är bättre"

tror inte du hade blivit glad om du beställt något av mig jag levererar en annan produkt som uppenbart är sämre. hade du accepterat de rakt av då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.