K
N Nagra skrev:
[bild]
Var är den skärmdumpen från? Har själv krav på två brandklassade fönster och de offerter jag fått in är helt vansinniga..

Sen är det ju mer eller mindre standard att få 40-50% rabatt på fönster vilket ingen erbjuder på de brandklassade ..
 
K Kallebo skrev:
Var är den skärmdumpen från? Har själv krav på två brandklassade fönster och de offerter jag fått in är helt vansinniga..

Sen är det ju mer eller mindre standard att få 40-50% rabatt på fönster vilket ingen erbjuder på de brandklassade ..
Från avtalet som jag och TE har.
 
N Nagra skrev:
Hur får jag fram vad mellanskillnaden blir?
Vet någon vilka tillverkare som tillverkar fönster i högre brandklassning än EI30? Jag har kollat med Trarydfönster, Elitfönster och SP fönster, ingen av de tillverkar fönster i högre klass än EI30 och inte så låga u-värde.
"Elit Passiv" har ett U-värde på 0,8

Och som jämförelse;
Elit Original Alu, Vridfönster 10X10, U-Värde 1,1 Listpris; 5848:- ex moms
Elit Passiv Alu, Vridfönster, 10X10, U-värde 0,8 Listpris; 7046:- ex moms.

Så det blir ganska många slantar i slutänden. DOck är detta utan brandklass.
Och Elitfönster erbjuder upp till EI30 enbart.

SP-Fönster har för sin Balansserie ett påslag på 6760:- (!) per kvm glas ex moms för EI30.

Och står det en klassning i avtalet, så är det vad som skall sättas in, eller prisavdrag motsvarande mellanskillnaden.

Ta in en egen offert på vad "rätt" fönster skulle kosta. Och lita inte på vad byggaren säger att mellanskillnaden skulle bli.
 
  • Gilla
mniku och 2 till
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
"Elit Passiv" har ett U-värde på 0,8

Och som jämförelse;
Elit Original Alu, Vridfönster 10X10, U-Värde 1,1 Listpris; 5848:- ex moms
Elit Passiv Alu, Vridfönster, 10X10, U-värde 0,8 Listpris; 7046:- ex moms.

Så det blir ganska många slantar i slutänden. DOck är detta utan brandklass.
Och Elitfönster erbjuder upp till EI30 enbart.

Och står det en klassning i avtalet, så är det vad som skall sättas in, eller prisavdrag motsvarande mellanskillnaden.

Ta in en egen offert på vad "rätt" fönster skulle kosta. Och lita inte på vad byggaren säger att mellanskillnaden skulle bli.
Jag tänker just det. Men det verkar inte vara många som gör fönster i så låga u-värde och EI45. Hittat 2st tillverkare som jag har skickat en förfrågan på. Hoppas de svarar :)
 
Har den leverantören som tillverkat fönsterna som sitter i huset den brandklassning på fönster. Annars är det nog en felskrivning
 
T Polos skrev:
Har den leverantören som tillverkat fönsterna som sitter i huset den brandklassning på fönster. Annars är det nog en felskrivning
I avtalet står det inte något om tillverkare så TE kan välja fritt. TE valde Traryd Fönster och deras brandklassning går max till EI30. TE kunde välja de fönstertillverkare som tillverkar i EI45.
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
Då har du iallafall fått fina fönster. Dom skulle ju kunna byta till något skitmärke med rätt u värde och brandklassning.
 
Lägre U-värden för hela mitt hus kostade 15 000kr. 174kvm ett plan. Inte så mycket dvs.

Att brandklassa 1kvm till 30min kostar 8500kr. Dvs väldigt mycket.

Jag har traryd fönster.
 
  • Gilla
Nagra
  • Laddar…
N Nagra skrev:
Hur får jag fram vad mellanskillnaden blir?
Vet någon vilka tillverkare som tillverkar fönster i högre brandklassning än EI30? Jag har kollat med Trarydfönster, Elitfönster och SP fönster, ingen av de tillverkar fönster i högre klass än EI30 och inte så låga u-värde.
Redan 2006 hade Elitfönster EI45 fönster klara och godkända.

http://news.cision.com/se/elitfonst...och-varmestralning-i-minst-45-minuter,c211543
 
  • Gilla
Nagra
  • Laddar…
N Nagra skrev:
I avtalet står det inte något om tillverkare så TE kan välja fritt. TE valde Traryd Fönster och deras brandklassning går max till EI30. TE kunde välja de fönstertillverkare som tillverkar i EI45.
Om du har fått 3-glas trä/alu-fönster från Trarydsfönster av bra kvalitet så tycker jag inte att du behöver bråka så mycket om u-värdena eller brandklassningen.

Jag har själv ett nybyggt hus med 3-glas trä/alu fönster från Inwido/Elitfönster vilket är bra standard och de har u-värden om 1,1-1,2.

Mitt hus på 190 kvm med bergvärme och ftx-ventilation drar ändå bara ca 4500kwh per år för uppvärmningen och kan klassas som ett passivhus med ca 23kwh per kvm och år.
Jag tror även att de mesta värmeförlusterna sker genom ventilationen snarare än fönsterna.
 
N Nybygge2015 skrev:
Om du har fått 3-glas trä/alu-fönster från Trarydsfönster av bra kvalitet så tycker jag inte att du behöver bråka så mycket om u-värdena eller brandklassningen.

Jag har själv ett nybyggt hus med 3-glas trä/alu fönster från Inwido/Elitfönster vilket är bra standard och de har u-värden om 1,1-1,2.

Mitt hus på 190 kvm med bergvärme och ftx-ventilation drar ändå bara ca 4500kwh per år för uppvärmningen och kan klassas som ett passivhus med ca 23kwh per kvm och år.
Jag tror även att de mesta värmeförlusterna sker genom ventilationen snarare än fönsterna.
Så bara för att han har fått ”bra” fönster ska han inte få den brandklass han har beställt och betalat för? Som påverkar hans framtida bygge?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Påverkar hans framtida bygge gör det väl inte. Brandskyddsavstånd gäller väl mellan fastigheter, inte inom en vanlig villatomt.

Sen kan man förstås ändå tycka att avtal ska gälla, men just det här är nog inte ett (regelmässigt) problem.
 
I icho skrev:
Så bara för att han har fått ”bra” fönster ska han inte få den brandklass han har beställt och betalat för? Som påverkar hans framtida bygge?
Om hon/han nu har fått bra fina fönster på huset till ett bra pris på entreprenaden som helhet så tycker inte jag att det är lönt att bråka om detta.

Okej att bråka om byggaren köpt in budgetfönster i plast för att spara pengar men nu verkar det som att han satt in fina kvalitetsfönster men klantat sig i specen som antagligen skapats för något annat projekt.

Det blir lite som att klaga för att porschen man köpt bara kommer upp i 300 km/h när det står 315 km/h i produktspecen. Visst är det fel rent formellt men i praktiken inget som helst problem.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
K
Tycker inte att skippad brandklassning är skillnad mellan 300 och 315. Däremot så är fönstren beskrivna i "kontraktet" de bästa på den lettiska marknaden så där får väl traryd fönster ses som en standardhöjning. Jag skulle faktiskt kunna tro att ei45 i "kontraktet" ovan är en felskrivning ... En kompromiss hade ju varit att få de kritiska fönstren utbytta och sen dragit av halva mellanskillnaden till ei fönster på resten.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Påverkar hans framtida bygge gör det väl inte. Brandskyddsavstånd gäller väl mellan fastigheter, inte inom en vanlig villatomt.

Sen kan man förstås ändå tycka att avtal ska gälla, men just det här är nog inte ett (regelmässigt) problem.
Brandskydd gäller mellan byggnader, så även inom fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.