Hejsan!!!


Fick problem i morse med låset, stänger dörren som vanligt o allt klickar o låset lyser grönt. Men det går ej att låsa det nu. Han försöker inte ens att låsa låset, Har prövat att hålla in den lilla på sidan för att se om glipan är för stor men det kvittar, inget händer. Var tvungen att tvångs öppna också när jag skulle ut, det var då jag märkte att det är något fel.

Någon idé ?
 
K _Fredrik_ skrev:
Hejsan!!!


Fick problem i morse med låset, stänger dörren som vanligt o allt klickar o låset lyser grönt. Men det går ej att låsa det nu. Han försöker inte ens att låsa låset, Har prövat att hålla in den lilla på sidan för att se om glipan är för stor men det kvittar, inget händer. Var tvungen att tvångs öppna också när jag skulle ut, det var då jag märkte att det är något fel.

Någon idé ?
Låter som ett trasigt låshus... alternativt trasig kabel mellan innedel och låshus.

Men bara för kuls skull prova byt batterier.
 
  • Gilla
johnsode
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Låter som ett trasigt låshus... alternativt trasig kabel mellan innedel och låshus.

Men bara för kuls skull prova byt batterier.

Det var en trasig låskista, ringde lås firman idag som var här och fixade en ny kista. Får hoppas garantin går igenom nu eftersom låset är köpt på Bauhaus. Gav upp där i morse när det var lång telefon kö, låset köptes 27/5-17 och det ska vara 2års reklamations rätt.

Han trodde inte att det skulle vara något problem. Är detta fel vanligt ?
 
K _Fredrik_ skrev:
Det var en trasig låskista, ringde lås firman idag som var här och fixade en ny kista. Får hoppas garantin går igenom nu eftersom låset är köpt på Bauhaus. Gav upp där i morse när det var lång telefon kö, låset köptes 27/5-17 och det ska vara 2års reklamations rätt.

Han trodde inte att det skulle vara något problem. Är detta fel vanligt ?
Japp... eländigt vanligt speciellt det senaste året. Vi har bytt ett gäng låshus.
 
  • Gilla
Seaserpent
  • Laddar…
När låset börjar prata med sig själv när man stänger dörren, typ välkommen till doorman, eller nåt med för lång tid, ska man vara orolig att det plötsligt inte går att låsa eller låsa upp? Kan inte påminna mig att det gjort detta tidigare och jag i tråden läst om liknande problem. Är väl ett år gammalt ca, vilket väl innebär v2, med Verisure mini integration.
 
De är jag som skrivit om vårt pratande lås. Låset höll på så fram till jag ersatte det med ett nytt för en månad sedan. Det var då mer än 4 år gammalt och orsaken till utbytet var att det bärjade prata om att integrera nya komponenter. Jag misstänkte att det var glappkontakt inne i låset och jag litade inte längre på att det skulle fugera.
Om det pratar mycket skulle jag reklamera det med en gång och åberopa garantin.
 
Tack, jag kanske iallafall ska åberopa garantin direkt, låset är ett år minus 2 veckor...
LÅSSATS YALE DOORMAN V2N SILVER BUNDLE (12 Juli 2017)
 
Har ett Yale Doorman som är tre-fyra år gammalt. Fungerade perfekt i flera år men i höstas började det krångla. Ibland låste det inte och "misslyckad låsning" kom på telefonen.
Detta fortsatte sedan att bli allt mer vanligt och nu låser det bara cirka en gång på fem försök.

Det enda sättet att det garanterat låser är att:
Öppna dörren
Tryck in översta haken så att låshaken åker ut och håll kvar
Pumpa handtaget upp och ner tre-fyra gånger (låshaken åker in)
Håll ner handtaget och stäng dörren

Då låser dörren alltid... Jag kan inte för mitt liv komma på vad som kan orsaka detta? Att det inte fungerar är en sak men vad gör att mitt lilla "knep" fungerar?

Låset är ett V2 så det kanske inte är värt att köpa en ny låskista, lika bra att köpa ett nytt V2N?
 
Har krångel med mitt lås. 70% av gångerna man drar igen dörren så åker inte hakregeln ut. Vissa gånger tycker jag det fungerar bättre om man har öppnat dörren genom att trycka handtaget rejält långt neråt men detta stämmer inte alltid. Någon som känner igen problemet?
 
V viktorj skrev:
Har krångel med mitt lås. 70% av gångerna man drar igen dörren så åker inte hakregeln ut. Vissa gånger tycker jag det fungerar bättre om man har öppnat dörren genom att trycka handtaget rejält långt neråt men detta stämmer inte alltid. Någon som känner igen problemet?
Avståndet mellan dörrblad och karm är det flera mm? Isf kan förreglingen ligga precis på gränsen för det är när den trycks in som halregeln åker ut. Isf kan man knäcka till gångjärnen, justera karmen eller montera ett underlägg under ditt slutbleck 1487.

Ett annat troligt fel är att dörren pga väl tilltagna tätningslister har högt listryck och har svårt att stänga. Går det bättre med ett rejält ryck så är mitt tips att byta till ett annat bleck (1487-1) med mindre plösmått. Istället för ditt 1487-2.

Annars dubbelkolla så att hakregeln kan fällas ut på höjden. Prova när du stänger dörren att med ett stadigt tag om trycket lyfta uppåt för att se om detta är problemet. Åtgärdas ofta med brickor i gångjärnen. Vissa gångjärn går att justera.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Är det någon här som har haft problem med att plastkåpan på utedelen har lossnat i värmen? Har ytterdörren i söderläge och när solen legat på ett tag har limmet släppt.

Köpt låset på Bauhaus, har ingen lust att behöva demontera hela låset för att åka in med det för reklamation. Kan man reklamera direkt till Assa?
 
MrPlow
S Stadsbonden skrev:
Är det någon här som har haft problem med att plastkåpan på utedelen har lossnat i värmen? Har ytterdörren i söderläge och när solen legat på ett tag har limmet släppt.

Köpt låset på Bauhaus, har ingen lust att behöva demontera hela låset för att åka in med det för reklamation. Kan man reklamera direkt till Assa?
Inte upplevt det. Men så är det inte så utsatt.

Man reklamerar alltid där man köpt varan. Men ibland tar tillverkaren det som goodwill. Börja dock hos bauhaus. Ta en bild.
 
Gah, vad tror ni?

Det började igår tyckte jag att låset inte reagerade nå bra när jag skulle öppna det,
sedan idag kunde jag inte öppna det med knappsatsen, slutade med att jag kunde låsa upp genom appen.
nu kan jag inte låsa det. om dörren är stängd och inte låst så bör den låsas med ett *tryck. men istället så tycker den att dörren är låst, så den vill ha koden, samma sak ifrån insidan, drar jag den mot låst så blir det glad ton, drar jag vredet för att öppna så blir det grinig ton, man kan höra att det låter som att motorn drar när jag försöker låsa med appen, men dörren är o förblir öppen.
 
Efter diskussion med en trevlig norrman på Yale, så blev det reklamation, bauhaus bytte ut det mot ett helt nytt.
Då är min fråga, behöver jag ominstallera nåt i verisure, eller räcker det med att jag sätter in modulen i det nya låset, och sedan batterierna, så kommer det att funka som vanligt?
Eller måste jag köra igång det från början med koder och sedan sätta i smartmodulen?
 
Hur gick du tillväga, räckte det att beskriva problemet för få nytt lås eller fick du skicka in det? Har inte haft möjlighet att kolla på mitt lås, vore skönt slippa sätta ett klassiskt lås under tiden detta åker in till garanti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.