Här kommer en trådstart, som möjligen får en och annan att sätta i halsen eller tycker att man går för långt. Har en stor tomt och har under snart 15 års tid bättrat gräsmattan (idag är gräsmattorna 500 +2000 m2 stora), med jord och sand och jämnat ut svackor, tagit bort dm höga ”kullar”. Vi har omvandlat 500 m2 förvildat trädgårdstomt till den mindre gräsmattan ovan. Den är sådd med standardgräs, dvs mycket mycket rödsvingel. Men i de flesta fall invaderas allt av vitgröe ( poa annua). Ytan är ganska jämn, med en svag sluttning åt väster. Den ör som sagt tidigare jorddressad, med komposterad jord från sysav, för att ta bort sättningar från fräsningar av stubbar mm.

Nu till projekt. Hur långt kan man nå för att ta fram en så fin gräsmatta som möjligt? Går det till och med att få till en puttinggreen? Tror att det finns några intresserade, som gärna får följa våra försök.

Detta är planen.

1. Börja sanddressa ytan
2. Installera automatisk bevattning
3. Inköp av en bättre Cylinderklippare
4. Stödså med bättre gräs
5. Börja en långsam process att klippa ned gräset
6 gödsla, vattna, dressa osv osv, samt en massa klippning

Jag ska försöka så ärligt det går berätta vad vi gjort och lite varför. Jag lägger in någon bild och en översiktritning på denna gräsmattan, vid ett senare tillfälle.
 
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
Ett av problemen med att anlägga golfgreen är att du har ju fel sorts gräs för ändamålet. Ska det tåla att klippas så kort är det specialsorter som krävs. Greener klipps väl nästan varje dag dessutom och vattnas lika ofta.
https://www.odla.nu/shop/grasfro-golf-green-1-kg.html
 
  • Gilla
optimizer
  • Laddar…
Trädgårdsvy med ljusstolpe, träd, häck och gräsmatta i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skuggor på en solbelyst gräsmatta med träd och en flaggstång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer två bilder
 
Idag vart det hämtning av två lass med dressand 0-2 mm. Lade ut ca 5 kg per m2, som sedan dressades ned i det torra gräset. Slänger ut sanden med spade i ett ganska jämt lager. Använde ett finmaskigt armeringsnät 80*120 cm underst och ett grövre o tyngre armereringsnät ovanför, samt ett halvt lecablock, som tyngd. Allt drogs efter åkgräsklipparen. Blev faktiskt ganska jämnt, men ännu inte perfekt. 350 kr lasset.
Om någon vecka beställs en lastbilslass ca 12 ton, så att även denna andra delen av gräsmattan får en duvning. De två första lassen räckte till nästan 400 m2.
Efter att kört runt runt med dressnätet, gick jag runt med en bred plasträffsa och finjusterade.

På tal om grässorter, så behöver man inte någon speciellt gräs till en golfgreen. Det går med vanligt vitgröe. Vitgröe går att klippa på 3 mm, men det krävs lång tillvänjning. Nysådda greener är oftast någon variant av krypven eller rättare sagt fler olika varianter av krypven. En del klubbar sår med rödsvingel. Tyvärr invaderas greenerna av vitgröe och i de flesta fall är en green som är 10 år i huvudsak en vitgröegreen i Sverige. Utanför EU får man i en del länder använda kemisk bekämpning av vitgröe. Man kan om man är skicklig och har resurser förhindra en del av vitgröe invasionen. I slutändan är det ett manuell bekämpning. Det är få golfklubbar som dessa resurser.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Armeringsnät på betonggolv med granitsten och en gräsklippare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten bild på dressnätet.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Kul projekt. Skall följas. Lite kommentarer från någon som lagt ganska mycket tid själv:
1) Dressand skall inte innehålla 0-fraktion. Det kompakterar och kväver mattan. Det skall vara ca 0,2-0,8mm.
2) Att så möjliggör alltid för inblåst. Det är klokare att rulla. Det finns firmor som säljer greengräs på rulle.
3) En ”äkta” green kräver en helt annan uppbyggnad än en gräsmatta. Kolla rekommendationerna för LPGA. Det krävs en extremt jämnhet och hårdhet för att komma ner på 2-5mm klipphöjd. Vackrast blir säkert den perfekta hemmamattan runt 2cm.
 
Tack för intresset.

Några kommentarer först. Dressanden som benämns som 0-2 mm är riktig dressand, vilken innehåller ingen siltkomponent. Dock är siktningen inte 100- procentig, så tyvärr finns det kvar en och annan cm stora stenar, som jag fått plockat bort helt manuellt. Man kan köpa 0-1 mm men den är allt för fin. Golfklubben jag är medlem i har tidigare köpt denna dressand, men idag köps annan sand, från Baskarp, vilken är en av de stora leverantörerna av sand, mullsand för uppbyggnad av green, enligt USGA.

Man kan så elller som skrivits rulla ut färdigt gräs. jag vill dock testa och prova mig fram utifrån befintligt material. De flesta äldre banor innan man anlade greener enligt dagens mer komplicerade metoder (terrassbotten, 10cm dräneringsgrus och 30 cm packad mullsand), så var det på befintlig mark. Oftast siktades jorden och efter massa år med dressning, så har man en mullsandbädd. Varför göra detta är bl.a. att lära mig så mycket så möjligt.

Har i helgen tittat på bevattningen och funderat på en enkel styrning med popup-spridare, som styrs av vattentrycket, mekaniska eller elektroniska timers. Har tittat lite djupare på gardenas grejor, men vet inte som mycket om dem. Sedan har vi proffsgrejjor från Rainbird eller Toro, men då snackar vi 10 000 tals kronor, vilket är lite dyrt.

Var idag o köpte en bättre begagnad Singelklippare, John Deere 220e, som klipper mellan 2,5 till 20 mm högt gräs.
 
Råkade visst skicka av misstag då jag sitter vid sidan om den som kör. Den är från 2009 har gått några hundra timmar, som demo. Få golfklubbar har ju råd att klippa med Singelklippare, då det krävs mycket mer personal. Betalde drygt 20 000 kr, vilket är mycket pengar, men ändå inte så mycket jämfört med en ny maskin.

Nu är det dags att fixa bevattningen.
 
Hmm, blir vettiga grejjer ens dyrare än gardena?

Oavsett så följer jag nu tråden för att se hur det går ☺️
 
Ingen risk för bevattningsförbud?
 
Gardena är inte billigare än Hunter eller Rainbird. Toro är det väl däremot få konsumenter som köper.

Jag bara säger att det är lätt att vara ambitiös och så sin egen väl utvalda blandning. Men efter ett par tiotals timmar med rensande av rajgräs och vitgroe så är man inte så kaxig längre. Fråga mig ..
 
  • Gilla
Buzz4711
  • Laddar…
Info:Enligt siktkurvan från företaget som levererar dressanden är minsta storleken 0,2 mm.

Har klippt gräsmattan på 15 mm tre gånger. Måste säga att den klipper väldigt fint. Har ännu inte fått till riktig skärpa på skären, trots flera backlappningar. Kanske cylindern måste slipas om? Har också lagt på ytterligare 1,5 ton dress, så nu är den paradgräsmattan ( den som är 500 m2 stor), grund dressad. Det blev dubbel dressning på några ställen, där det var som mest ojämnast. Långsamt återhämtar sig gräset efter att gått in i vila pga av torkan, nu när vi vattnar.

Funderar på att stödsås med någon sorts krypven? Tittade på svenska Horto och de har en del sorter. Här har jag inte tillräckligt med kunskap när man skall göras detta. Har för mig att det brukar göras senare på hösten i samband med vertikalskärning o dressning. Nu startar vi från en annan nivå, kanske inte är så känsligt?

Det är en viss teknik att svänga med denna klippare. Den är dels ganska tung och sedan går den alldeles för fort vid sväng. På instruktionsfilmer ser det så himla enkelt ut.

Cylinderklipparen John Deere 220 e-cut är ju ett riktigt precisionsklippare, där det är många skruvar och inställningar. Ett klick på avståndet mellan cylindern och understålet är 0,025 mm eller att höja klipphöjden med 1 mm är ca 50 varv på skruven som ställer in detta. Vi måste hitta en övergångshylsa till batteridrivna skruvdragaren. Jag ställde om den från 10 mm till 15 mm och det var en himla massa dragande med hylsnyckel. Först 20 halv varv, eg 4/10 varv hände inget, sedan 20 till. I slutet drogs 100 drag. Efter en halvtimme hade jag höjt den till 15 mm.

Återkommer med bilder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
F
Jag försökte bygga en green för några år sen. Deressande upp till förbnnelse med dressand från golfbanan och till slut gick det att klippa 4mm

Stödsådde med krypvener på denna extremt begränsade yta med.

Tyvärr stannade likheterna med en fin golfgreen där. Vitgröe är kräver mycket näring och framförallt vatten jämfört med lämpligare sortet och vi fick aldrig nacksving på vitgröen, nåt som golfklubbar idag lyckas betydligt bättre med.

Sen så krävs det hålpipning och vertikalskärning mer frekvent än på längre gräs insåg jag. Men en sommar hade jag nog en av landets långsammaste greener. Man blir väldigt ödmjuk inför bnarbetare och greenkeeper som håller 20 greener som alla är minst 3ggr så stora i betydligt bättre skick, år efter år.

Bultning och ännu kortare klippning om man vill ha upp stimpen. Man ger liksom upp rätt fort och naturen tog över och jag fortsatte klippa på 12-18mm istället.

Jag klippte med en Toro 1000 Greenmaster som är en helt fantastisk maskin, observera att det är olika underskär om man skall klippa 3mm eller 15mm. Kanske samma sak på din Deere?
 
En liten uppdatering. Börjar få till svängarna med klipparen. Sedan det har kommit en del regn har det klippts var till varannan dag. Ibland har gräset växt drygt 1 cm på en dag, så uppsamlaren har fått tömmas fler gånger. Ett bekymmer är att gräset har partiellt dött och har ännu inte växt ihop. Det ser som gräset kommer inte att återhämta sig helt förrän nästa vår. Skulle behöva dressa mer, men nu är det så fuktigt att dressingen är lite svårare att få till. Har sänkt klipphöjden till 12,5 mm. Lade på en giva gödning innan dagens regn.
 
F
trähandtag trähandtag skrev:
En liten uppdatering. Börjar få till svängarna med klipparen. Sedan det har kommit en del regn har det klippts var till varannan dag. Ibland har gräset växt drygt 1 cm på en dag, så uppsamlaren har fått tömmas fler gånger. Ett bekymmer är att gräset har partiellt dött och har ännu inte växt ihop. Det ser som gräset kommer inte att återhämta sig helt förrän nästa vår. Skulle behöva dressa mer, men nu är det så fuktigt att dressingen är lite svårare att få till. Har sänkt klipphöjden till 12,5 mm. Lade på en giva gödning innan dagens regn.
Kräver en bild, naturligtvis klippt i två riktningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.