Den planerade jiggen gick om intet.
Bygger för mycket på höjden..


En borr, två träbitar, en vinkelhake och en vattenpass ligger på en trätrall under ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir till och såga på plats, halva sidan panelad, "hur ska man se var man sågar lät det från sågen.." nyss, läge för en med laser?! ;)
Hus under renovering med byggnadsställning och träpanel halvfärdig, verktyg syns på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just igår var det strömavbrott en timme typ, läge att förhandla in batterisåg typ Festool HKC? :geek:
 
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Laser är bra men inte lätt att se i solen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Varit och laddat för resten av gaveln, andra våningen. Hade ca 2 kg negativt kultryck märkte jag när jag kopplade loss så det blev ett stödhjul bak istället ...

Släpvagn överlastad med byggmaterial, säkerhetsväst hänger på sidan, stödhjul synligt bak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
TeroM TeroM skrev:
Nej, men ingen i krokarna har RAL 7006, silver, hemma. Både hornbach och k-rauta hade bleck tidigare men numera bara stuprör och hängrännor. Blev och beställa från Lindab via Bygghemma. Kunde uppsökt ngn lokal plåtis men denna gång blev det inte så. Har en hel del bockade av en plåtfirma då jag ville ha 2,5 meters längder för att slippa skarvar. Hittade även en i Bromma som bockar på beställning, även då med uppvik om man vill, men de har semesterstängt för stunden.
OK, jag förstår. Jag har bockat en del själv hemma, men hur mycket jag än kämpar så blir det aldrig lika snyggt som när en riktig plåtis gör det. Har därför sneglat lite på PHP Plåt i Bromma (som jag gissar att du menar) och tänkte om du hade erfarenheter av att beställa måttbeställda från någon på nätet.
 
Vi har skrapat av trasigt faner på en gammal dörr och börjat sätta panel istället.

En gammal dörr under renovering med delvis skrapat faner och en ny träpanel monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första brädan på plats. Tänkte kitta igen runt lås och handtag och sen oljetjära med järnoxidsvart.
Renovering av gammal dörr där en ny panelbräda placerats kring lås och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Laser är bra men inte lätt att se i solen.
Nej jag vet, man får bocka ihop sig och syfta mot klingan.
(du menar jag ska lägga krutet på en HKC55 ;))
Huvudskyddsombudet var och försäkrade att allt ser bra ut.. Ja för ingen står väl på trappstegen..?!
Arbetsplats med byggmaterial och osäker användning av stege vid röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:oops:
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Det finns billigare sågar med laser, typ GCM 8SJL. Väldigt prisvärd enligt mig. Du ser ut att ha föregångaren?
 
Idiotisk dag att spackla på. Hann inte ens spackla ena sidan innan det torkat så pass mycket att man inte fick dit remsan. Fick gå med blomspruta...
 
  • Delvis spacklad vägg i pågående renoveringsarbete med verktyg och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Fortsatt med trädäcket. Halva klart nu. Började använda kompressorn för förhindra att det fastnar trä under borrstoppet, sparar mig mycket tid och mental hälsa!
 
  • Halvfärdigt trädäck med verktyg och kompressor slang på ytan, och obehandlad träram i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det finns billigare sågar med laser, typ GCM 8SJL. Väldigt prisvärd enligt mig. Du ser ut att ha föregångaren?
GCM10SD, brädorna blir både dubbelgerade och jag blir.. stark?
Helv_tes-AS att släpa runt, varje gång den burits ur garaget de senaste åren? har jag visualiserat den på en rullvagn likt den som GTS10XCn står på.

En 8´a skulle inte alls vara fel, behöver ja bli "starkare" finns alltid gym, och det är skönt att slippa känna sig ledbruten innan man ens börjat dagens övningar.. :oops:
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
tommib
Pysslat med lite "trapprenovering".
Tyckte att ektrappan behövde lite äkta spånskiva som ytskikt.

Ektrappa under renovering med nya spånskivebelagda steg och inredningsdetaljer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa under renovering med övre steg klädda i spånskiva och oskyddad sida till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste köpa mer spånskiva och komma på ett bra sätt att få fast det mot väggen till höger också. Sen ska räcket på övervåningen kläs också.

Dessutom håller jag på med ett litet ventilationsaggregat, men kanalkylaren har inte kommit än. Tydligen har de semester på VEAB och sidan jag köpte ifrån glömde nämna det vid beställning.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ut och spikade panel imorse, åkte och kompletterade räknade grovt och bedömde att 5st 3m bitar skulle räcka.
Hem och fortsatte..

Husfasad under renovering med ny panel och byggställning vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag behövde en bit på 116cm där, men närmaste jag hittade var 105.. Andra sidan panelad.
Tack för lördagsöppet :crysmile:
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Pysslat med lite "trapprenovering".
Tyckte att ektrappan behövde lite äkta spånskiva som ytskikt.

Måste köpa mer spånskiva och komma på ett bra sätt att få fast det mot väggen till höger också. Sen ska räcket på övervåningen kläs också.
Vad händer sen, ska du måla spånskivan eller sätta något annat på?
 
tommib
Nej, den ska vara sådär. Det är bara skyddstäckning när vi renoverar övervåningen så att den nya fina trappan inte blir förstörd. Mer effektivt om snickaren inte behöver hålla på att ta av och på skor och oroa sig för att stöta i.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Då är jag med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.